Od budúceho roka by sa podľa návrhu ministerstva financií mali zvýšiť dane. A nielen DPH alebo spotrebné dane, ale pribudnúť či zvýšiť by sa mali aj niektoré poplatky, pred ktorými motorista neutečie. To sa samozrejme prejaví nárastom cien pohonných látok.
Podľa našich prepočtov sa u bežného motoristu opatrenia prejavia tak, že benzíny zdražejú približne o 6,2 centu za liter a nafta o 5,2 centu za liter. Poľnohospodári budú platiť za pohonné látky o 13 centov za liter viac a tí, ktorí jazdia na LPG, budú tankovať o 11,8 centu za liter drahšie. A o tom, že s najväčšou pravdepodobnosťou sa zvýšenie daní premietnu do cien pohonných látok na čerpacích staniciach na 100%, snáď ani netreba pochybovať.
Pri benzínoch a nafte by sa zdraženie mohlo vykompenzovať tým, že sa zníži povinný podiel biozložiek v pohonných látkach. A keďže biopalivá sú drahšie ako fosílne palivá bez daní, mohlo by to zmierniť zdraženie pohonných látok.
Opatrenie - zrušenie daňového zvýhodnenia pre biopalivá v zmesi s fosílnym palivom
Ministerstvo: "Biopalivá - zrušenie daňového zvýhodnenia pre biopalivá v zmesi s fosílnym palivom, ktoré je SR oprávnená uplatňovať do konca 2012. Od 2013 sa v návrhu revízie smernice s daňovým zvýhodnením neuvažuje. Počíta sa so zvýšením základnej sadzby o 5% pre palivá, ktoré budú primiešavať do 4,4% objemu;"
Jedným z opatrení by malo byť zrušenie daňového zvýhodnenia pre biopalivá v zmesi s fosílnym palivom. V súčasnosti platí, že 5% objemu biopalív v litri benzínu alebo nafty nepodlieha zdaňovaniu spotrebnými daňami. Biopalivá nad túto hodnotu sa zdaňujú tak, ako palivo, v ktorom je primiešané. Ak by sa plánované opatrenie zaviedlo do praxe, ceny benzínov by vzrástli o 2,6 centu za liter a nafta by zdražela o 1,8 centu za liter.
V súvislosti s biopalivami počíta ministerstvo "so zvýšením základnej sadzby o 5% pre palivá, ktoré budú primiešavať do 4,4% objemu". Túto informáciu si vysvetľujeme tak, že základná sadzba spotrebnej dane pre 4,4% biopalív v objeme pohonnej látky sa zvýši o 5%. Otázkou ostáva, o akej základne sadzbe je reč.
- O tej, ktorá platí dnes a ktorá je nulová? Ak áno, potom 5% z nuly je nula a opatrenie nemá zmysel.
- O tej, ktorá ešte len bude platiť a ktorá bude nenulová? Napríklad na úrovni spotrebnej dane pohonnej látky, v ktorej bude primiešané biopalivo? V tomto prípade by sa ceny pohonných látok vo výsledku zvýšili ešte o jednu desatinu centu.
Alebo tú vetu treba chápať inak? Napríklad tak, že sa zvýši o 5% spotrebná daň z pohonnej látky, ktorá bude mať v sebe do 4,4% objemu biopalív? Ak áno, potom je to nezmysel, pretože sa už minimálne od roku 2009 primiešava do benzínov v priemere viac ako 5% biopalív, do nafty v priemere viac ako 4,3%.
Opatrenie - Poplatok - štátne hmotné rezervy
Ministerstvo: "1,7 centa na 1 liter benzínu a nafty"
Z materiálu ministerstva vyplýva, že sa zavedie aj poplatok pre Štátne hmotné rezervy. Z každého predaného litra benzíny a nafty sa odvedie 1,7 centu. Je teda veľmi pravdepodobné, že o túto sumu sa zvýšia aj ceny benzínov a nafty. Zatiaľ však nie je známe, kedy by sa poplatok zaviedol.
Plánuje sa tiež rast DPH z 19% na 20%.
Ak by sa doteraz spomenuté opatrenia zaviedli do praxe dnes, najpredávanejší benzín (95 Natural) by sme tankovali o 6,2 centu za liter drahšie, teda za 1,312 €/liter. Nafta by bola drahšia o 5,2 centu za liter a na čerpacích staniciach by sa potom predávala v priemere za 1,177 €/liter.
Z pohľadu krajín V4 a Rakúska tak budeme mať znovu suverénne najdrahšie benzíny a nie je vylúčené, že sa znovu rozmôže palivová turistika.
Nafta nás zas posunie do tretiny štátov únie, kde je nafta najdrahšia. Z okolitých štátov bude mať lacnejšiu naftu len Česko. To sa môže odzrkadliť odklonom tranzitnej krajiny zo Slovenska, čoho dôsledkom bude nielen nižší objem predaného paliva ale zákonite aj nižší objem peňazí z daní do štátnej kasy.
Opatrenie - zmena sadzby dane z minerálneho oleja
Ministerstvo: "Zrušenie zníženej sadzby dane na červenú naftu z úrovne 225,71 EUR/1000 litrov na základnú sadzbu 368 EUR/1000 litrov (nárast sadzby o 0,142 EUR/ liter, t.j. 63%; nárast konečnej 0,17 EUR/ liter)"
Poľnohospodári budú nešťastní. Najmä tí majú v súčasnosti možnosť tankovať daňovo zvýhodnenú naftu, takzvanú červenú. Napriek tomu, že daň z červenej nafty je nižšia o 17 centov za liter oproti normálnej nafte, červená nafta je na pumpách v priemere o 11 centov lacnejšia ako normálna nafta.
Ak by sa daňové zvýhodnenie červenej nafty zrušilo a do platnosti by vstúpili aj opatrenia, o ktorých sme písali vyššie, za liter nafty budú poľnohospodári platiť približne o 16 centov viac ako dnes.
Opatrenie - zrušenie fakultatívnych oslobodení pri spotrebnej dani z minerálneho oleja
Ministerstvo: "Znovuzavedenie sadzby na úrovni 182 EUR/1000 kg pri LPG (LPG už bolo zdanené do 1.7.2008 na úrovni 259 EUR/1000 kg); musíme zdaňovať kvôli upozorneniu zo strany Komisie;"
Ani tí, ktorí jazdia na LPG, nebudú veľmi šťastní. Vplyvom opatrenia a zvýšenia DPH sa ceny LPG zdvihnú približne o 11,8 centu za liter. Slovensko tak bude mať priemernú cenu LPG na úrovni 0,620 €/liter. Z krajiny, ktorá má v únii najlacnejšie LPG sa staneme štátom, ktorý patrí medzi drahšie štáty únie.
Je pravdou, že LPG sa bude po zdražení predávať za ceny, ktoré budú v porovnaní s benzínmi výhodnejšie približne o 70 centov za liter. Na druhej strane, toto palivo tankujú predovšetkým ľudia, ktorí musia jazdiť ale peňazí nemajú nazvyš. Očakávame teda, že sa spotreba LPG zníži. Rovnako treba očakávať, že sa zmenší aj počet "prerábok" áut z benzínového pohonu na pohon benzín/LPG.
Opatrenie - zrušenie fakultatívnych oslobodení pri energetických daniach
Ministerstvo: "Zemný plyn CNG ako pohonná látka (zrušenie oslobodenia od dane, zvýšenie z 0 na 13.27 eur/MWh); musíme zdaňovať kvôli upozorneniu zo strany Komisie; "
Toto opatrenie bude znamenať zvýšenie cien ďalšieho alternatívneho paliva, v tomto prípade CNG (= stlačený zemný plyn). Keďže však nie je veľmi rozšírené na Slovensku, bežného motoristu to výrazne neovplyvní. Prevádzkovateľom autobusových spoločností, ktoré jazdia na CNG to však zvýši náklady.