Koncom augusta sa premiér Ruska, Vladimír Putin, vydal na cestu po ruskom ďalekom východe z Chabarovska do Čity. Túto cestu už médiá stihli premenovať na "Putinovu cestu".
Aby Putin zistil kvalitu vybudovaných ciest, do ktorých federálna vláda (podľa jeho slov) vráža 3 miliardy rubľov ročne (76,3 miliónov eur), cestoval ruský premiér ako prostý smrteľník za volantom Lady Kaliny výraznej kanárikovo žltej farby. Keď došiel na koniec cesty, jeho výrok znel: "Komunikácia Amur nevyzerá ako komunikácia federálneho významu ale ako okresná cesta."
Komunikácia M-58 "Amur" Treba povedať, že aj okresná cesta je lepšie ako to, čo tam bolo pred tým. Čita a Chabarovsk sú dve veľké mestá ruského ďalekého východu, ktoré spájala transsibírska železničná magistrála. A do roku 1978 aj poľné cesty, ktoré boli na jar a na jeseň neprejazdné.
Ruská vláda dúfa, že výstavbou tejto komunikácie vdýchne nový život do pomaly sa vyľudňujúceho ďalekého východu.
Táto cesta, ktorá nosí hrdý názov Amur a je označovaná v ruských atlasoch ako M-58, je približne 2100 km dlhá. Jej výstavba sa začala v roku 1978. Prvých 20 rokov, do roku 1998, bolo ukončených 25% naplánovaných prác. Od roku 2002 boli práce obnovené a na dostavbu tejto dôležitej spojnice ekonomicky významných centier sa každoročne z federálnej pokladnice vydeľovali prostriedky vo výške asi 10 miliárd rubľov (255 miliónov eur).
Celková suma na výstavbu tejto cesty sa od roku 1978 odhaduje na 200 miliárd rubľov a dá sa porovnať s výstavbou Bajkalsko - amurskej železničnej magistrály. Komunikácia prechádza cez štyri málo osídlené federálne subjekty Ruska, a je na nej spolu 322 mostov. Po dostavbe dosiahne maximálna povolená rýchlosť na celom úseku 100 km/h.
Kontroly prokuratúry Po Putinovom vyhlásení sa na spoločnosti, ktoré zabezpečovali výstavbu cesty, prišli "pozrieť" pracovníci prokuratúry Amurskej oblasti. Výsledkom nedávno ukončených previerok boli dve trestné stíhania proti členom vedenia jednej zo spoločností, ktorá sa zúčastňovala na výstavbe.
Podľa obvinení, spoločnosť ťažila štrk pre výsypku podložia cesty v mieste, na ktoré nemala povolenie. Použitý štrk nezodpovedá kvalitou platným normám, čo môže spôsobiť v tomto klimatickom pásme rýchle poškodenie povrchu a komunikácia sa stáva nebezpečnou pre účastníkov dopravy.
Pokuty a trest za nekvalitnú prácu Výpočet bol rýchly. Ťažbou v nepovolenom mieste spôsobila spoločnosť škodu štátu vo výške 474 000 rubľov (12 tisíc eur).
Peňažná pokuta za obe obvinenia môže dosiahnuť výšku 200 000 rubľov (5 tisíc eur). Ak by došlo na komunikácii k smrteľnej dopravnej nehode, zavinenej práve nekvalitným podložím, vedeniu spoločnosti môže hroziť až sedemročné väzenie.
Zdroj informácií: RBK Daily, Chita.ru
Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.