SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Stačí, aby osadili jednu značku a bude po nespravodlivých pokutách

Ľudia majú radi prekvapenia, nie však nepríjemné. A už vôbec nie, ak sa s nimi stretnete na cestách. Najmä ak je ich dôsledkom zastavenie policajnou hliadkou a následne pokuta.

Ľudia majú radi prekvapenia, nie však nepríjemné. A už vôbec nie, ak sa s nimi stretnete na cestách. Najmä ak je ich dôsledkom zastavenie policajnou hliadkou a následne pokuta, alebo zvýšenie krvného tlaku. Dnes sa budeme zaoberať dvoma situáciami, ktoré prekvapili našich čitateľov.

Pavel: "Pri návrate z Čiech na začiatku obce Kúty je príkazová značka "70". Na začiatku obce sú 3 domy, popri ktorých by mal ísť vodič maximálne touto predpísanou rýchlosťou.

01.jpg

Nasleduje preluka popri poli v dĺžke asi 500 m, ďalej je už súvislá zástavba. Háčik je v tom že "70" končí za tretím domom za križovatkou, ktorej označenie značkou daj prednosť v jazde je skrytá za dvojitým stĺpom a vodič idúci 70 km/h nemá možnosť túto značku zaregistrovať.

02.jpg

V domnení, že ide predpísanou rýchlosťou vodič pokračuje popri poli až po začiatok súvislej zástavby a tam ho už čakajú vysmiati policajti. Keď som požiadal policajtov, aby mi vysvetlili, akú to tam ma logiku, povedali mi, že to nie je ich vec, oni majú za úlohu vyberať pokuty od tých, čo nejdú správnou rýchlosťou a značky má na starosti dopravný inžinier."

Chýbajúca značka znamená dvojnásobný problém

Dopravné značky musia byť lokalizované tak, aby boli "včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad". Čo však v prípade, že dopravná značka, ktorá rozhoduje o tom, či je cesta hlavná alebo nie a ktorá upozorňuje na križovatku, pred vami nie je?

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; ...

Na vjazde do Kútov popísal a odfotil Pavel situáciu, ktorá dvojnásobne privádza vodiča do problémov. A to len pre jedinú chýbajúcu značku, ktorá by hlavný ťah označila pred križovatkou ako hlavnú cestu.

Tým, že značka Hlavná cesta na mieste chýba, vodiči si nemusia dostatočne skoro uvedomiť, že sa blíži križovatka a spomaliť zo 70-ky na 50-ku. Druhým problematickým momentom je fakt, že ak na križovatke nie sú dopravnými značkami vyznačené prednosti v jazde, vodič musí dať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava.

Kto je na hlavnej?

V prípade, že by sa jeden vodič rútil 70-kou po hlavnom ťahu do Kútov a iný by sa chcel na túto cestu dostať z vedľajšej cesty, podľa predpisov by obaja mali zastaviť pred križovatkou a dávať si prednosť.

Ten, čo by išiel 70-kou, by musel prudko pribrzdiť a zastaviť a dávať prednosť vozidlu prichádzajúcemu z pravej strany. No a ten, komu dopravná značka ukazuje "Daj prednosť v jazde", by ju jednoducho dával. Obaja by si vtedy mali držať palce, aby nevyštartovali do križovatky naraz, pretože by sa to mohlo skončiť nehodou, za ktorú by mohli byť označení ako vinníci obaja šoféri.

Našťastie, takáto situácia je v danom mieste málo pravdepodobná, keďže tí na hlavnom ťahu, kde je povolená 70-ka, idú po rovnej ceste a pocitovo ju vnímajú ako hlavnú. No a tí na vedľajšej to neriešia.

Nespravodlivé pokuty za rýchlosť

Lenže, keď vodič prejde cez križovatku po hlavnom ťahu, platnosť "sedemdesiatky" sa za križovatkou končí. To aj vtedy, ak šofér nespozoruje, že prešiel križovatkou. Najmä, keď mu stĺporadie, kríky a stromy bránia v skorom objavení križovatky.

To by sa jednoznačne dalo na mieste len vtedy, ak by sa nejaké auto nachádzalo na pripájajúcej sa ceste. Alebo, ak by vodiči z hlavného ťahu mali možnosť zbadať dopravnú značku Daj prednosť v jazde na pripájajúcej sa ceste.

Označenie tohto úseku cesty je teda nevyhovujúce, a nie je spravodlivé, aby tu policajti vyberali pokuty za rýchlosť.

Predchádzanie a pribrzdenie

Peter: "Pri vjazde na cestu z Košíc smerom na Rožňavu sa mi opakovane stáva situácia, že v rýchlejšom jazdnom pruhu zostáva auto idúce rýchlosťou maximálne 60 km/h, ktoré sa odmieta preradiť do pravého pruhu pravdepodobne z dôvodu, že približne o 3 až 5 kilometrov bude odbočovať vľavo. Chcem sa opýtať, či vozidlo možno považovať za prekážku, a teda ho obehnúť sprava?

Na tejto ceste sa mi stala aj iná situácia. Po výjazde z Košíc je najvyššia povolená rýchlosť 100 km/h, pričom po krátkom úseku nasleduje mestská časť Pereš, kde je šesťdesiatka. Na krátkom úseku, kde je stovka som predbehol pomaly idúceho telefonujúceho vodiča a po vjazde do mestskej časti Pereš som zostal v ľavom jazdnom pruhu, nakoľko pravý bol plný a väčšina áut odbočovala vpravo smerom na Jasov.

Tu sa na mňa nalepil ten istý vodič, ktorý zjavne dotelefonoval. Ešte pred značkou koniec obce sa vyrútil doprava a ma predbehol. Vzápätí sa zaradil predo mňa v ľavom pruhu, kde prudko spomalil na asi 40 km/h a začal ma naschvál blokovať. Tak som sa preradil do pravého a tam som ho plynule predbehol. Porušil som svojim konaním nejaký predpis?"

Dôležité je uvedomiť si, čo presne znamená predchádzanie. V zákone tento pojem nie je objasnený. Možno aj preto sa počas jazdy môžeme stretnúť s rôznymi kúskami, ktoré na cestu nepatria.

Článok 11, Viedenský dohovor:
(5) Na vozovkách s najmenej dvomi jazdnými pruhmi vyhradenými pre premávku v smere, ktorým ide, môže vodič, ktorý by chcel opäť predchádzať ihneď alebo krátko po tom, kedy opäť zaujal miesto predpísané v článku 10 tejto dohody, zostať k uskutočneniu tohto jazdného úkonu pod podmienkou, že sa presvedčí, že tým vážne neobmedzí vodičov rýchlejších vozidiel predchádzajúcich za ním, v jazdnom pruhu, do ktorého vošiel pre prvom predchádzaní.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; ...

Za predchádzanie by sme podľa zdravého rozumu mohli považovať úkon, pri ktorom vodič, ktorý ide rýchlejšie ako iní povedľa nich a následne sa pred nich zaradí, do ich jazdného pruhu. Vyplýva to aj z pravidiel predchádzania uvedených vo Viedenskom dohovore. To je medzinárodný dokument pravidiel cestnej premávky, pod ktorý sa podpísalo aj Slovensko a je nadradený nášmu zákonu o cestnej premávke.

Z tohto dôvodu sa to, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu bez toho, aby zmenili jazdný pruh, nedá považovať za predchádzanie, či v obci alebo mimo nej.

Pomalšie auto sa drží v ľavom pruhu

Prvá Petrova otázka popisuje situáciu, kedy pomalšie vozidlo jazdí v ľavom jazdnom pruhu. Nevieme, či to bolo v obci alebo mimo nej. Nemôžme teda posúdiť, či vodič pomalšieho vozidla porušil zákon, ktorý vyžaduje, aby vozidlá mimo obce jazdili v pravom jazdnom pruhu a ľavý použili výhradne na predchádzanie, obchádzanie, otáčanie alebo odbočovanie. Určite sa však pomalšie vozidlo nedá považovať za prekážku cestnej premávky.

V rámci prvej situácie sa nedá jednoznačne povedať, aký manéver použil Peter. Ak šiel bez zmeny v pravom jazdnom pruhu a minul pomalšie vozidlo idúce v ľavom pruhu, nie je dôvod považovať takýto manéver za predchádzanie.

Ponáhľajúci sa vodič brzdil premávku

V druhom prípade, ktorý nám opísal Peter, ho sprava predišlo vozidlo pribrzdilo na rýchlosť 40 km/h. Zjavne to bola "pomsta" za to, že Peter nebol dosť rýchly podľa merítka ponáhľajúceho sa vodiča.

Možno sa rýchlemu vodičovi zdalo, že musí Petra vychovávať, lebo mohol blokovať jazdný pruh rýchlejším vozidlám. Peter spočiatku predchádzal vozidlá idúce v pravom jazdnom pruhu a následne sa mal zaradiť pred ne. To sa mu však už bezpečne nemuselo podariť, ak ho pri využití prvej možnej medzery predbehol sprava ponáhľajúci sa vodič.

Je evidentné, že tento vodič naschvál zbrzdil premávku v ľavom jazdnom pruhu a tak porušil ustanovenie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého "vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky".

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  7. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  8. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  9. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 500
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 078
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 818
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 625
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 372
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 5 950
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 917
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 117
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 242
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Kate Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Peter Schut.

Český prezident zaviedol rituál, na ktorý nemá oporu v ústave.


6 h
Ruské vojenské cvičenie v Nižnom Novgorode zo septembra.

Za pučom vidí Zelenskyj aj Moskvu.


29. nov
Truls Möregard hrá s hranatou raketou.

Majstrom sveta v stolnom tenise sa stal Fan Čen-tung.


6 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


7 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  2. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  3. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  4. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  5. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  6. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  7. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  8. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 219
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 821
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 140
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 896
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 326
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 036
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 875
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu