Ľudia majú radi prekvapenia, nie však nepríjemné. A už vôbec nie, ak sa s nimi stretnete na cestách. Najmä ak je ich dôsledkom zastavenie policajnou hliadkou a následne pokuta, alebo zvýšenie krvného tlaku. Dnes sa budeme zaoberať dvoma situáciami, ktoré prekvapili našich čitateľov. (13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; ... (5) Na vozovkách s najmenej dvomi jazdnými pruhmi vyhradenými pre premávku v smere, ktorým ide, môže vodič, ktorý by chcel opäť predchádzať ihneď alebo krátko po tom, kedy opäť zaujal miesto predpísané v článku 10 tejto dohody, zostať k uskutočneniu tohto jazdného úkonu pod podmienkou, že sa presvedčí, že tým vážne neobmedzí vodičov rýchlejších vozidiel predchádzajúcich za ním, v jazdnom pruhu, do ktorého vošiel pre prvom predchádzaní. (3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; ...
Pavel: "Pri návrate z Čiech na začiatku obce Kúty je príkazová značka "70". Na začiatku obce sú 3 domy, popri ktorých by mal ísť vodič maximálne touto predpísanou rýchlosťou.
Nasleduje preluka popri poli v dĺžke asi 500 m, ďalej je už súvislá zástavba. Háčik je v tom že "70" končí za tretím domom za križovatkou, ktorej označenie značkou daj prednosť v jazde je skrytá za dvojitým stĺpom a vodič idúci 70 km/h nemá možnosť túto značku zaregistrovať.
V domnení, že ide predpísanou rýchlosťou vodič pokračuje popri poli až po začiatok súvislej zástavby a tam ho už čakajú vysmiati policajti. Keď som požiadal policajtov, aby mi vysvetlili, akú to tam ma logiku, povedali mi, že to nie je ich vec, oni majú za úlohu vyberať pokuty od tých, čo nejdú správnou rýchlosťou a značky má na starosti dopravný inžinier."
Chýbajúca značka znamená dvojnásobný problém
Dopravné značky musia byť lokalizované tak, aby boli "včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad". Čo však v prípade, že dopravná značka, ktorá rozhoduje o tom, či je cesta hlavná alebo nie a ktorá upozorňuje na križovatku, pred vami nie je?
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.
§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Na vjazde do Kútov popísal a odfotil Pavel situáciu, ktorá dvojnásobne privádza vodiča do problémov. A to len pre jedinú chýbajúcu značku, ktorá by hlavný ťah označila pred križovatkou ako hlavnú cestu.
Tým, že značka Hlavná cesta na mieste chýba, vodiči si nemusia dostatočne skoro uvedomiť, že sa blíži križovatka a spomaliť zo 70-ky na 50-ku. Druhým problematickým momentom je fakt, že ak na križovatke nie sú dopravnými značkami vyznačené prednosti v jazde, vodič musí dať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava.
Kto je na hlavnej?
V prípade, že by sa jeden vodič rútil 70-kou po hlavnom ťahu do Kútov a iný by sa chcel na túto cestu dostať z vedľajšej cesty, podľa predpisov by obaja mali zastaviť pred križovatkou a dávať si prednosť.
Ten, čo by išiel 70-kou, by musel prudko pribrzdiť a zastaviť a dávať prednosť vozidlu prichádzajúcemu z pravej strany. No a ten, komu dopravná značka ukazuje "Daj prednosť v jazde", by ju jednoducho dával. Obaja by si vtedy mali držať palce, aby nevyštartovali do križovatky naraz, pretože by sa to mohlo skončiť nehodou, za ktorú by mohli byť označení ako vinníci obaja šoféri.
Našťastie, takáto situácia je v danom mieste málo pravdepodobná, keďže tí na hlavnom ťahu, kde je povolená 70-ka, idú po rovnej ceste a pocitovo ju vnímajú ako hlavnú. No a tí na vedľajšej to neriešia.
Nespravodlivé pokuty za rýchlosť
Lenže, keď vodič prejde cez križovatku po hlavnom ťahu, platnosť "sedemdesiatky" sa za križovatkou končí. To aj vtedy, ak šofér nespozoruje, že prešiel križovatkou. Najmä, keď mu stĺporadie, kríky a stromy bránia v skorom objavení križovatky.
To by sa jednoznačne dalo na mieste len vtedy, ak by sa nejaké auto nachádzalo na pripájajúcej sa ceste. Alebo, ak by vodiči z hlavného ťahu mali možnosť zbadať dopravnú značku Daj prednosť v jazde na pripájajúcej sa ceste.
Označenie tohto úseku cesty je teda nevyhovujúce, a nie je spravodlivé, aby tu policajti vyberali pokuty za rýchlosť.
Predchádzanie a pribrzdenie
Peter: "Pri vjazde na cestu z Košíc smerom na Rožňavu sa mi opakovane stáva situácia, že v rýchlejšom jazdnom pruhu zostáva auto idúce rýchlosťou maximálne 60 km/h, ktoré sa odmieta preradiť do pravého pruhu pravdepodobne z dôvodu, že približne o 3 až 5 kilometrov bude odbočovať vľavo. Chcem sa opýtať, či vozidlo možno považovať za prekážku, a teda ho obehnúť sprava?
Na tejto ceste sa mi stala aj iná situácia. Po výjazde z Košíc je najvyššia povolená rýchlosť 100 km/h, pričom po krátkom úseku nasleduje mestská časť Pereš, kde je šesťdesiatka. Na krátkom úseku, kde je stovka som predbehol pomaly idúceho telefonujúceho vodiča a po vjazde do mestskej časti Pereš som zostal v ľavom jazdnom pruhu, nakoľko pravý bol plný a väčšina áut odbočovala vpravo smerom na Jasov.
Tu sa na mňa nalepil ten istý vodič, ktorý zjavne dotelefonoval. Ešte pred značkou koniec obce sa vyrútil doprava a ma predbehol. Vzápätí sa zaradil predo mňa v ľavom pruhu, kde prudko spomalil na asi 40 km/h a začal ma naschvál blokovať. Tak som sa preradil do pravého a tam som ho plynule predbehol. Porušil som svojim konaním nejaký predpis?"
Dôležité je uvedomiť si, čo presne znamená predchádzanie. V zákone tento pojem nie je objasnený. Možno aj preto sa počas jazdy môžeme stretnúť s rôznymi kúskami, ktoré na cestu nepatria.
Článok 11, Viedenský dohovor:
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.
Za predchádzanie by sme podľa zdravého rozumu mohli považovať úkon, pri ktorom vodič, ktorý ide rýchlejšie ako iní povedľa nich a následne sa pred nich zaradí, do ich jazdného pruhu. Vyplýva to aj z pravidiel predchádzania uvedených vo Viedenskom dohovore. To je medzinárodný dokument pravidiel cestnej premávky, pod ktorý sa podpísalo aj Slovensko a je nadradený nášmu zákonu o cestnej premávke.
Z tohto dôvodu sa to, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu bez toho, aby zmenili jazdný pruh, nedá považovať za predchádzanie, či v obci alebo mimo nej.
Pomalšie auto sa drží v ľavom pruhu
Prvá Petrova otázka popisuje situáciu, kedy pomalšie vozidlo jazdí v ľavom jazdnom pruhu. Nevieme, či to bolo v obci alebo mimo nej. Nemôžme teda posúdiť, či vodič pomalšieho vozidla porušil zákon, ktorý vyžaduje, aby vozidlá mimo obce jazdili v pravom jazdnom pruhu a ľavý použili výhradne na predchádzanie, obchádzanie, otáčanie alebo odbočovanie. Určite sa však pomalšie vozidlo nedá považovať za prekážku cestnej premávky.
V rámci prvej situácie sa nedá jednoznačne povedať, aký manéver použil Peter. Ak šiel bez zmeny v pravom jazdnom pruhu a minul pomalšie vozidlo idúce v ľavom pruhu, nie je dôvod považovať takýto manéver za predchádzanie.
Ponáhľajúci sa vodič brzdil premávku
V druhom prípade, ktorý nám opísal Peter, ho sprava predišlo vozidlo pribrzdilo na rýchlosť 40 km/h. Zjavne to bola "pomsta" za to, že Peter nebol dosť rýchly podľa merítka ponáhľajúceho sa vodiča.
Možno sa rýchlemu vodičovi zdalo, že musí Petra vychovávať, lebo mohol blokovať jazdný pruh rýchlejším vozidlám. Peter spočiatku predchádzal vozidlá idúce v pravom jazdnom pruhu a následne sa mal zaradiť pred ne. To sa mu však už bezpečne nemuselo podariť, ak ho pri využití prvej možnej medzery predbehol sprava ponáhľajúci sa vodič.
Je evidentné, že tento vodič naschvál zbrzdil premávku v ľavom jazdnom pruhu a tak porušil ustanovenie zákona o cestnej premávke, podľa ktorého "vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky".
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.