Zvýšený počet vozidiel na poddimenzovaných komunikáciách má za následok situácie, na ktoré vodiči väčšinou nie sú zvyknutí. K rizikovým miestam patria križovatky s pripájacími pruhmi, kde si zhustená premávka vyžaduje nielen dobrú znalosť predpisov, ale aj väčšiu mieru trpezlivosti a ohľaduplnosti zo strany vodičov. Potvrdzujú to aj e-maily našich čitateľov. (11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou. ... vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice,prípadne chodníka. ...
Zvýšenou hustotou premávky začala po dobudovaní diaľnice ponad Považskú Bystricu trpieť Žilina, ktorá sa teraz na dlhšiu dobu ocitla v roli "lievika".
Do križovatky nevchádzajte, ak ňou neprejdete plynulo
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.
Jeden z našich čitateľov popisuje situáciu v časti Budatín v smere na Kysuce. Pokiaľ sa chce z Estakády zaradiť doprava do odbočovacieho pruhu, bránia mu v tom vozidlá, ktoré sa sprava na výpadovku do Čadce pripájajú. Tie sa snažia dostať do ľavého pruhu. Dopravná značka im pritom prikazuje dať prednosť v jazde vozidlám na estakáde.
V tomto prípade by si vodiči mali uvedomiť, že nemôžu vchádzať do križovatky, ak nie je isté, že ňou dokážu plynule prejsť.
To znamená, že vozidlá pripájajúce sa na estakádu by mali počkať, kým sa odbočovací pruh uvoľní a až potom do neho vchádzať a pripájať sa do ľavých pruhov. Prednosť v jazde majú podľa značky vozidlá na estakáde vrátane tých, ktoré z nej schádzajú do odbočovacieho pruhu vpravo.
Miest, kde je potrebné sa z pripájacieho pruhu sprava zaradiť do ľavého pruhu, je v Žiline viacero. Preto treba pri ich prechádzaní venovať zvýšenú pozornosť značeniu i ostatným účastníkom premávky.
Vodorovné značenie ako príkazová značka
Prehľadnosti radenia v jazdných pruhoch môže prispieť vodorovné dopravné značenie, ktoré môže mať zároveň aj funkciu príkazovej dopravnej značky.
Značka Smerové šípky (č. V 9a)
... vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer
jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; ...
Čitateľ Vladimír z Košíc sa pýta, či je priestupkom, ak vodič odbočí zo svojho pruhu doľava, ak je zvislou dopravnou značkou označená križovatka, stredová čiara je v nej prerušená, v jazdnom pruhu je však na ceste vyznačená šípka v priamom smere.
Tá má v takom prípade funkciu určenia prikázaného smeru prejazdu križovatkou, takže vodiči, ktorí podľa Vladimíra doľava odbočujú, porušujú pravidlá premávky a mohli by byť pokutovaní.
Čo je to jazdný pruh?
§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
Značka Vodiaca čiara (č. V 4)
Pokiaľ jazdné pruhy nie sú vodorovným dopravným značením určené, rozumie sa jazdným pruhom časť vozovky potrebná na jazdu vozidiel s tromi a viacerými kolesami za sebou. Pokiaľ to šírka vozovky umožňuje, môžu vozidlá pri radení sa pred križovatkou vytvoriť dva jazdné pruhy.
Ako príklad nám čitateľ Martin uviedol križovatku v Lamači, kde sa v zjazde z diaľnice D2 na cestu 505 tvoria dva jazdné pruhy. Jeden odbočuje doľava na Devínsku Novú Ves a druhý doprava na Záhorskú Bystricu. Rozchádzajú sa až na ypsilone, autá sa však radia podľa potreby už po zídení z diaľnice.
Podobne je to i naopak na príjazde zo starej cesty na diaľnicu. Šírka vozovky umožňuje jazdu vozidiel vedľa seba a tak sa v príjazde stretávajú vozidlá z obidvoch smerov. Pri spájaní týchto dvoch pruhov do jedného by mal vodič v ľavom pruhu dať prednosť vodičovi z pravého pruhu, pokiaľ situácia nie je upravená značkou.
Predovšetkým na zjazde z diaľnice je takýto spontánny vznik dvoch pruhov vhodným príspevkom k plynulosti premávky, keďže v uvedený prípadoch jazdný pruh nie je vyznačený. Samozrejme, je nevyhnutné, aby vodiči boli k sebe pozorní a ohľaduplní.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Jozef Lednický