SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Keď rizikové miesta na cestách tvoria vodiči

Zvýšený počet vozidiel na poddimenzovaných komunikáciách má za následok situácie, na ktoré vodiči väčšinou nie sú zvyknutí. K rizikovým miestam patria napríklad križovatky.

Zvýšený počet vozidiel na poddimenzovaných komunikáciách má za následok situácie, na ktoré vodiči väčšinou nie sú zvyknutí. K rizikovým miestam patria križovatky s pripájacími pruhmi, kde si zhustená premávka vyžaduje nielen dobrú znalosť predpisov, ale aj väčšiu mieru trpezlivosti a ohľaduplnosti zo strany vodičov. Potvrdzujú to aj e-maily našich čitateľov.

Zvýšenou hustotou premávky začala po dobudovaní diaľnice ponad Považskú Bystricu trpieť Žilina, ktorá sa teraz na dlhšiu dobu ocitla v roli "lievika".

Do križovatky nevchádzajte, ak ňou neprejdete plynulo

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

Jeden z našich čitateľov popisuje situáciu v časti Budatín v smere na Kysuce. Pokiaľ sa chce z Estakády zaradiť doprava do odbočovacieho pruhu, bránia mu v tom vozidlá, ktoré sa sprava na výpadovku do Čadce pripájajú. Tie sa snažia dostať do ľavého pruhu. Dopravná značka im pritom prikazuje dať prednosť v jazde vozidlám na estakáde.

V tomto prípade by si vodiči mali uvedomiť, že nemôžu vchádzať do križovatky, ak nie je isté, že ňou dokážu plynule prejsť.

To znamená, že vozidlá pripájajúce sa na estakádu by mali počkať, kým sa odbočovací pruh uvoľní a až potom do neho vchádzať a pripájať sa do ľavých pruhov. Prednosť v jazde majú podľa značky vozidlá na estakáde vrátane tých, ktoré z nej schádzajú do odbočovacieho pruhu vpravo.

Miest, kde je potrebné sa z pripájacieho pruhu sprava zaradiť do ľavého pruhu, je v Žiline viacero. Preto treba pri ich prechádzaní venovať zvýšenú pozornosť značeniu i ostatným účastníkom premávky.

Vodorovné značenie ako príkazová značka

Prehľadnosti radenia v jazdných pruhoch môže prispieť vodorovné dopravné značenie, ktoré môže mať zároveň aj funkciu príkazovej dopravnej značky.

Značka Smerové šípky (č. V 9a)

... vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer
jazdy križovatkou
a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; ...

Čitateľ Vladimír z Košíc sa pýta, či je priestupkom, ak vodič odbočí zo svojho pruhu doľava, ak je zvislou dopravnou značkou označená križovatka, stredová čiara je v nej prerušená, v jazdnom pruhu je však na ceste vyznačená šípka v priamom smere.

Tá má v takom prípade funkciu určenia prikázaného smeru prejazdu križovatkou, takže vodiči, ktorí podľa Vladimíra doľava odbočujú, porušujú pravidlá premávky a mohli by byť pokutovaní.

Čo je to jazdný pruh?

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.
Značka Vodiaca čiara (č. V 4)
... vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice,
prípadne chodníka. ...

Pokiaľ jazdné pruhy nie sú vodorovným dopravným značením určené, rozumie sa jazdným pruhom časť vozovky potrebná na jazdu vozidiel s tromi a viacerými kolesami za sebou. Pokiaľ to šírka vozovky umožňuje, môžu vozidlá pri radení sa pred križovatkou vytvoriť dva jazdné pruhy.

Ako príklad nám čitateľ Martin uviedol križovatku v Lamači, kde sa v zjazde z diaľnice D2 na cestu 505 tvoria dva jazdné pruhy. Jeden odbočuje doľava na Devínsku Novú Ves a druhý doprava na Záhorskú Bystricu. Rozchádzajú sa až na ypsilone, autá sa však radia podľa potreby už po zídení z diaľnice.

Podobne je to i naopak na príjazde zo starej cesty na diaľnicu. Šírka vozovky umožňuje jazdu vozidiel vedľa seba a tak sa v príjazde stretávajú vozidlá z obidvoch smerov. Pri spájaní týchto dvoch pruhov do jedného by mal vodič v ľavom pruhu dať prednosť vodičovi z pravého pruhu, pokiaľ situácia nie je upravená značkou.

Predovšetkým na zjazde z diaľnice je takýto spontánny vznik dvoch pruhov vhodným príspevkom k plynulosti premávky, keďže v uvedený prípadoch jazdný pruh nie je vyznačený. Samozrejme, je nevyhnutné, aby vodiči boli k sebe pozorní a ohľaduplní.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  5. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 779
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 198
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 852
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 613
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 560
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 687
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 622
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 902
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 604
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Herák oznámil vzdanie sa mandátu 9. júna 2021.

Herák v OĽaNO ďalej pracuje.


11 h
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

Polícia pátra po zdrojoch klamstiev.


44m

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


20 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. INEKO: Vláda v ostatnom čase nerešpektuje výsledky výberových konaní. Verejné inštitúcie sa nezávislejšími stále nestávajú
  2. Rudolf Pado: Ako prišla armáda o majetok a občania o verejný záujem
  3. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  4. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  5. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  7. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  8. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 372
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 873
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 481
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 987
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 960
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 395
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 079
  8. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 3 978
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu