SME

Keď rizikové miesta na cestách tvoria vodiči

Zvýšený počet vozidiel na poddimenzovaných komunikáciách má za následok situácie, na ktoré vodiči väčšinou nie sú zvyknutí. K rizikovým miestam patria napríklad križovatky.

Zvýšený počet vozidiel na poddimenzovaných komunikáciách má za následok situácie, na ktoré vodiči väčšinou nie sú zvyknutí. K rizikovým miestam patria križovatky s pripájacími pruhmi, kde si zhustená premávka vyžaduje nielen dobrú znalosť predpisov, ale aj väčšiu mieru trpezlivosti a ohľaduplnosti zo strany vodičov. Potvrdzujú to aj e-maily našich čitateľov. (11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou. ... vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice,prípadne chodníka. ...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zvýšenou hustotou premávky začala po dobudovaní diaľnice ponad Považskú Bystricu trpieť Žilina, ktorá sa teraz na dlhšiu dobu ocitla v roli "lievika".

Do križovatky nevchádzajte, ak ňou neprejdete plynulo

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

Jeden z našich čitateľov popisuje situáciu v časti Budatín v smere na Kysuce. Pokiaľ sa chce z Estakády zaradiť doprava do odbočovacieho pruhu, bránia mu v tom vozidlá, ktoré sa sprava na výpadovku do Čadce pripájajú. Tie sa snažia dostať do ľavého pruhu. Dopravná značka im pritom prikazuje dať prednosť v jazde vozidlám na estakáde.

SkryťVypnúť reklamu

V tomto prípade by si vodiči mali uvedomiť, že nemôžu vchádzať do križovatky, ak nie je isté, že ňou dokážu plynule prejsť.

To znamená, že vozidlá pripájajúce sa na estakádu by mali počkať, kým sa odbočovací pruh uvoľní a až potom do neho vchádzať a pripájať sa do ľavých pruhov. Prednosť v jazde majú podľa značky vozidlá na estakáde vrátane tých, ktoré z nej schádzajú do odbočovacieho pruhu vpravo.

Miest, kde je potrebné sa z pripájacieho pruhu sprava zaradiť do ľavého pruhu, je v Žiline viacero. Preto treba pri ich prechádzaní venovať zvýšenú pozornosť značeniu i ostatným účastníkom premávky.

Vodorovné značenie ako príkazová značka

Prehľadnosti radenia v jazdných pruhoch môže prispieť vodorovné dopravné značenie, ktoré môže mať zároveň aj funkciu príkazovej dopravnej značky.

SkryťVypnúť reklamu

Značka Smerové šípky (č. V 9a)

... vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer
jazdy križovatkou
a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; ...

Čitateľ Vladimír z Košíc sa pýta, či je priestupkom, ak vodič odbočí zo svojho pruhu doľava, ak je zvislou dopravnou značkou označená križovatka, stredová čiara je v nej prerušená, v jazdnom pruhu je však na ceste vyznačená šípka v priamom smere.

Tá má v takom prípade funkciu určenia prikázaného smeru prejazdu križovatkou, takže vodiči, ktorí podľa Vladimíra doľava odbočujú, porušujú pravidlá premávky a mohli by byť pokutovaní.

Čo je to jazdný pruh?

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

Značka Vodiaca čiara (č. V 4)

Pokiaľ jazdné pruhy nie sú vodorovným dopravným značením určené, rozumie sa jazdným pruhom časť vozovky potrebná na jazdu vozidiel s tromi a viacerými kolesami za sebou. Pokiaľ to šírka vozovky umožňuje, môžu vozidlá pri radení sa pred križovatkou vytvoriť dva jazdné pruhy.

Ako príklad nám čitateľ Martin uviedol križovatku v Lamači, kde sa v zjazde z diaľnice D2 na cestu 505 tvoria dva jazdné pruhy. Jeden odbočuje doľava na Devínsku Novú Ves a druhý doprava na Záhorskú Bystricu. Rozchádzajú sa až na ypsilone, autá sa však radia podľa potreby už po zídení z diaľnice.

Podobne je to i naopak na príjazde zo starej cesty na diaľnicu. Šírka vozovky umožňuje jazdu vozidiel vedľa seba a tak sa v príjazde stretávajú vozidlá z obidvoch smerov. Pri spájaní týchto dvoch pruhov do jedného by mal vodič v ľavom pruhu dať prednosť vodičovi z pravého pruhu, pokiaľ situácia nie je upravená značkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predovšetkým na zjazde z diaľnice je takýto spontánny vznik dvoch pruhov vhodným príspevkom k plynulosti premávky, keďže v uvedený prípadoch jazdný pruh nie je vyznačený. Samozrejme, je nevyhnutné, aby vodiči boli k sebe pozorní a ohľaduplní.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Jozef Lednický

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 352
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 410
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 117
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 928
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 236
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 206
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 299
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
SkryťZatvoriť reklamu