Už to tak vyzerá, že mestská polícia v bratislavskej Petržalke občas aj nechráni občanov a nepomáha im. Práve naopak. (1) Vodič nesmie zastaviť a stáťc) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,
Svedčí o tom aj príklad nasadenia takzvaných papúč na auto, ktoré parkovalo v blízkosti širokých priechodov pre chodcov s nájazdovým zvýšením vozovky.
Povinnosti chodca a vodiča
§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. ...
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
Predovšetkým si treba ujasniť, že chodci majú podľa zákona o cestnej premávke prechádzať po priechode vpravo. Teda vľavo im zostane dostatok miesta, aby sa rozhliadli, či zľava neprichádza vozidlo.
Vzhľadom na akútny nedostatok parkovacích miest na sídliskách väčších miest je ťažké naplniť literu zákona, podľa ktorého nesmie vodič zastaviť a stáť vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred priechodom.
Bežná dĺžka osobného auta nedosahuje ani štyri metre. Ak k tomu pripočítate jeden meter od ďalšieho parkujúceho vozidla, ľahko sa dopracujete k voľnému miestu v dĺžke päť metrov. A kto by tam v núdzi, večer po 22. hodine nezaparkoval?
Práve nedokonalosť uvedenej pasáže zákona, ktorý by vládni úradníci mali čo najskôr novelizovať, núti motoristov zaparkovať vozidlo aj bližšie k priechodu pre chodcov - napríklad 1,5 m od neho. A už riskujú papuču, ako pred pár dňami vodič, ktorý takto zaparkoval na jednej z ulíc petržalskej džungle.
Okoloidúci aj okolo bývajúci nechápavo krútili hlavami: prečo mu dali papuču? Vydiskutovali sme si to priamo s policajtom, ktorý ju v konečnom dôsledku nenasadil, ale prišiel odmontovať.
Mal pravdu: jeho kolega z večernej služby sa len držal litery zákona. Ale v neformálnej debate uznal, že je najvyšší čas zákon zmeniť - najmä pri katastrofálnom nedostatku parkovacích miest.
Diskusia s mestským policajtom
Zhodli sme sa, že na preplnených sídliskách jednoznačne treba vyznačiť parkovacie boxy, aby bolo zrejmé odkiaľ - pokiaľ. Takisto treba (aj podľa neho) zaviesť viac jednosmerných ulíc, aby sa dalo parkovať po oboch stranách, a to aj šikmo. Rovnako uznal, že by nemali byť namaľované biele pruhy na nájazdových plochách priechodov, lebo tie už nie sú priechodom. A to je hneď jeden meter vozovky.
Potvrdil nám tiež paradoxnú skutočnosť, že autá na chodníku, kadiaľ prichádzajú k priechodu chodci, tam parkujú v súlade so zákonom, ak nechajú chodcom voľných 1,5 metra. Zvláštne je, že sa kdesi pozabudlo na to, že to auto sa tam nejak muselo dostať, s najväčšou pravdepodobnosťou jazdou.
Viacerí občania v debatnom krúžku mali hneď naporúdzi niekoľko argumentov hrubého porušenia zákona (parkovanie v križovatke, na zebre, jazda cez sídliskovú ulicu rýchlosťou 60, ba aj 80 km/h a podobne), ktoré bežne zostávajú nepotrestané, no policajt zostával neoblomný.
Pritom v čase našej debaty zaparkovali na uvoľnenom mieste niekoľkí vodiči po sebe, ktorých policajt ihneď upozornil na nedodržanie vzdialenosti 5 metrov. Len čo jeden odišiel, v priebehu 2 - 3 minút tam zaparkoval ďalší. Jednoducho, na sídlisku je vzácny každý meter, nieto päť metrov.
Čo by sa malo zmeniť
Rozchádzali sme sa s tým, že je najvyšší čas poriadne prepracovať súčasne platný zákon č. 8/2008 Z.z. a reálne stanoviť niektoré čísla (namiesto 5 m od priechodu stačia 2 m). A určite je nevyhnutné viac si posvietiť na hazardérov, ktorí sa vysmievajú nejakej štyridsiatke na sídlisku a zaparkujú hoci aj pod prístreškom zastávky MHD. Aby už konečne prestalo byť nepotrestané flagrantné porušenie zákona, kým bežné parkovanie 1,5 metra od priechodu - kde nikto nikoho neobmedzuje - bolo tvrdo postihované.
V opačnom prípade sa niet čo čudovať, že polícia jednoznačne stráca dôveru občanov, ktorí podobné konanie považujú za nezmyselnú "buzeráciu" a napĺňanie mešca miestneho úradu.
Mimochodom, mestská polícia vám dá papuču aj na základe anonymného podnetu "ješitného" spoluobčana, ktorý pravidelne oznamuje údajne zle zaparkované vozidlo. A je smutné, že stačí aj takéto anonymné udanie, aby policajti ihneď konali - hoci i vtedy, ak to vonkoncom nie je v záujme ochrany spoločnosti. Veď komu už prekáža auto, zaparkované na ceste pri obrubníku 1,5 metra od priechodu pre chodcov?
Márny boj so zle zaparkovanými autami by okamžite vyriešilo vybudovanie dostatočného počtu parkovacích miest. To je známe už dlhé. Inak sa situácia dostane do slepej uličky a nastúpi anarchia. Mestské zastupiteľstvá by teda mali razantne konať.
A vládni úradníci by mali čo najskôr vypracovať návrh novelizácie zákona, okrem iného aj preto, aby sa dalo parkovať 2 metre od priechodu, čo je na rovnom úseku dostatočná vzdialenosť, na ktorú má disciplinovaný chodec výhľad do vozovky a taktiež vodičovi poskytne dostatočný výhľad, či nie je pri priechode chodec.
Autor: Ivan Václavík