SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Keď papuče na autách neriešia problém

Vodič nemal kde zaparkovať a tak zastal krátko pred priechodom pre chodcov. Podľa zákona porušil dopravné predpisy, za čo si vyslúžil papuču. Je to však skutočne problém?

Už to tak vyzerá, že mestská polícia v bratislavskej Petržalke občas aj nechráni občanov a nepomáha im. Práve naopak.

Svedčí o tom aj príklad nasadenia takzvaných papúč na auto, ktoré parkovalo v blízkosti širokých priechodov pre chodcov s nájazdovým zvýšením vozovky.

Povinnosti chodca a vodiča

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. ...

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,

Predovšetkým si treba ujasniť, že chodci majú podľa zákona o cestnej premávke prechádzať po priechode vpravo. Teda vľavo im zostane dostatok miesta, aby sa rozhliadli, či zľava neprichádza vozidlo.

Vzhľadom na akútny nedostatok parkovacích miest na sídliskách väčších miest je ťažké naplniť literu zákona, podľa ktorého nesmie vodič zastaviť a stáť vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred priechodom.

Bežná dĺžka osobného auta nedosahuje ani štyri metre. Ak k tomu pripočítate jeden meter od ďalšieho parkujúceho vozidla, ľahko sa dopracujete k voľnému miestu v dĺžke päť metrov. A kto by tam v núdzi, večer po 22. hodine nezaparkoval?

Práve nedokonalosť uvedenej pasáže zákona, ktorý by vládni úradníci mali čo najskôr novelizovať, núti motoristov zaparkovať vozidlo aj bližšie k priechodu pre chodcov - napríklad 1,5 m od neho. A už riskujú papuču, ako pred pár dňami vodič, ktorý takto zaparkoval na jednej z ulíc petržalskej džungle.

PapuCN3223.JPG

Okoloidúci aj okolo bývajúci nechápavo krútili hlavami: prečo mu dali papuču? Vydiskutovali sme si to priamo s policajtom, ktorý ju v konečnom dôsledku nenasadil, ale prišiel odmontovať.

Mal pravdu: jeho kolega z večernej služby sa len držal litery zákona. Ale v neformálnej debate uznal, že je najvyšší čas zákon zmeniť - najmä pri katastrofálnom nedostatku parkovacích miest.

Diskusia s mestským policajtom

Zhodli sme sa, že na preplnených sídliskách jednoznačne treba vyznačiť parkovacie boxy, aby bolo zrejmé odkiaľ - pokiaľ. Takisto treba (aj podľa neho) zaviesť viac jednosmerných ulíc, aby sa dalo parkovať po oboch stranách, a to aj šikmo. Rovnako uznal, že by nemali byť namaľované biele pruhy na nájazdových plochách priechodov, lebo tie už nie sú priechodom. A to je hneď jeden meter vozovky.

Potvrdil nám tiež paradoxnú skutočnosť, že autá na chodníku, kadiaľ prichádzajú k priechodu chodci, tam parkujú v súlade so zákonom, ak nechajú chodcom voľných 1,5 metra. Zvláštne je, že sa kdesi pozabudlo na to, že to auto sa tam nejak muselo dostať, s najväčšou pravdepodobnosťou jazdou.

PapuCN3226.JPG

Viacerí občania v debatnom krúžku mali hneď naporúdzi niekoľko argumentov hrubého porušenia zákona (parkovanie v križovatke, na zebre, jazda cez sídliskovú ulicu rýchlosťou 60, ba aj 80 km/h a podobne), ktoré bežne zostávajú nepotrestané, no policajt zostával neoblomný.

Pritom v čase našej debaty zaparkovali na uvoľnenom mieste niekoľkí vodiči po sebe, ktorých policajt ihneď upozornil na nedodržanie vzdialenosti 5 metrov. Len čo jeden odišiel, v priebehu 2 - 3 minút tam zaparkoval ďalší. Jednoducho, na sídlisku je vzácny každý meter, nieto päť metrov.

Čo by sa malo zmeniť

Rozchádzali sme sa s tým, že je najvyšší čas poriadne prepracovať súčasne platný zákon č. 8/2008 Z.z. a reálne stanoviť niektoré čísla (namiesto 5 m od priechodu stačia 2 m). A určite je nevyhnutné viac si posvietiť na hazardérov, ktorí sa vysmievajú nejakej štyridsiatke na sídlisku a zaparkujú hoci aj pod prístreškom zastávky MHD. Aby už konečne prestalo byť nepotrestané flagrantné porušenie zákona, kým bežné parkovanie 1,5 metra od priechodu - kde nikto nikoho neobmedzuje - bolo tvrdo postihované.

V opačnom prípade sa niet čo čudovať, že polícia jednoznačne stráca dôveru občanov, ktorí podobné konanie považujú za nezmyselnú "buzeráciu" a napĺňanie mešca miestneho úradu.

Mimochodom, mestská polícia vám dá papuču aj na základe anonymného podnetu "ješitného" spoluobčana, ktorý pravidelne oznamuje údajne zle zaparkované vozidlo. A je smutné, že stačí aj takéto anonymné udanie, aby policajti ihneď konali - hoci i vtedy, ak to vonkoncom nie je v záujme ochrany spoločnosti. Veď komu už prekáža auto, zaparkované na ceste pri obrubníku 1,5 metra od priechodu pre chodcov?

PapuCN3228.JPG

Márny boj so zle zaparkovanými autami by okamžite vyriešilo vybudovanie dostatočného počtu parkovacích miest. To je známe už dlhé. Inak sa situácia dostane do slepej uličky a nastúpi anarchia. Mestské zastupiteľstvá by teda mali razantne konať.

A vládni úradníci by mali čo najskôr vypracovať návrh novelizácie zákona, okrem iného aj preto, aby sa dalo parkovať 2 metre od priechodu, čo je na rovnom úseku dostatočná vzdialenosť, na ktorú má disciplinovaný chodec výhľad do vozovky a taktiež vodičovi poskytne dostatočný výhľad, či nie je pri priechode chodec.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 639
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 459
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 288
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 676
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 913
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 115
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 024
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 580
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 485
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 316
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Ak vláda apeluje na občianske cnosti, nemôže sa premiér správať ako v ochotníckom divadle

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrovských štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson