SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Keď papuče na autách neriešia problém

Vodič nemal kde zaparkovať a tak zastal krátko pred priechodom pre chodcov. Podľa zákona porušil dopravné predpisy, za čo si vyslúžil papuču. Je to však skutočne problém?

Už to tak vyzerá, že mestská polícia v bratislavskej Petržalke občas aj nechráni občanov a nepomáha im. Práve naopak.

Svedčí o tom aj príklad nasadenia takzvaných papúč na auto, ktoré parkovalo v blízkosti širokých priechodov pre chodcov s nájazdovým zvýšením vozovky.

Povinnosti chodca a vodiča

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. ...

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,

Predovšetkým si treba ujasniť, že chodci majú podľa zákona o cestnej premávke prechádzať po priechode vpravo. Teda vľavo im zostane dostatok miesta, aby sa rozhliadli, či zľava neprichádza vozidlo.

Vzhľadom na akútny nedostatok parkovacích miest na sídliskách väčších miest je ťažké naplniť literu zákona, podľa ktorého nesmie vodič zastaviť a stáť vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred priechodom.

Bežná dĺžka osobného auta nedosahuje ani štyri metre. Ak k tomu pripočítate jeden meter od ďalšieho parkujúceho vozidla, ľahko sa dopracujete k voľnému miestu v dĺžke päť metrov. A kto by tam v núdzi, večer po 22. hodine nezaparkoval?

Práve nedokonalosť uvedenej pasáže zákona, ktorý by vládni úradníci mali čo najskôr novelizovať, núti motoristov zaparkovať vozidlo aj bližšie k priechodu pre chodcov - napríklad 1,5 m od neho. A už riskujú papuču, ako pred pár dňami vodič, ktorý takto zaparkoval na jednej z ulíc petržalskej džungle.

PapuCN3223.JPG

Okoloidúci aj okolo bývajúci nechápavo krútili hlavami: prečo mu dali papuču? Vydiskutovali sme si to priamo s policajtom, ktorý ju v konečnom dôsledku nenasadil, ale prišiel odmontovať.

Mal pravdu: jeho kolega z večernej služby sa len držal litery zákona. Ale v neformálnej debate uznal, že je najvyšší čas zákon zmeniť - najmä pri katastrofálnom nedostatku parkovacích miest.

Diskusia s mestským policajtom

Zhodli sme sa, že na preplnených sídliskách jednoznačne treba vyznačiť parkovacie boxy, aby bolo zrejmé odkiaľ - pokiaľ. Takisto treba (aj podľa neho) zaviesť viac jednosmerných ulíc, aby sa dalo parkovať po oboch stranách, a to aj šikmo. Rovnako uznal, že by nemali byť namaľované biele pruhy na nájazdových plochách priechodov, lebo tie už nie sú priechodom. A to je hneď jeden meter vozovky.

Potvrdil nám tiež paradoxnú skutočnosť, že autá na chodníku, kadiaľ prichádzajú k priechodu chodci, tam parkujú v súlade so zákonom, ak nechajú chodcom voľných 1,5 metra. Zvláštne je, že sa kdesi pozabudlo na to, že to auto sa tam nejak muselo dostať, s najväčšou pravdepodobnosťou jazdou.

PapuCN3226.JPG

Viacerí občania v debatnom krúžku mali hneď naporúdzi niekoľko argumentov hrubého porušenia zákona (parkovanie v križovatke, na zebre, jazda cez sídliskovú ulicu rýchlosťou 60, ba aj 80 km/h a podobne), ktoré bežne zostávajú nepotrestané, no policajt zostával neoblomný.

Pritom v čase našej debaty zaparkovali na uvoľnenom mieste niekoľkí vodiči po sebe, ktorých policajt ihneď upozornil na nedodržanie vzdialenosti 5 metrov. Len čo jeden odišiel, v priebehu 2 - 3 minút tam zaparkoval ďalší. Jednoducho, na sídlisku je vzácny každý meter, nieto päť metrov.

Čo by sa malo zmeniť

Rozchádzali sme sa s tým, že je najvyšší čas poriadne prepracovať súčasne platný zákon č. 8/2008 Z.z. a reálne stanoviť niektoré čísla (namiesto 5 m od priechodu stačia 2 m). A určite je nevyhnutné viac si posvietiť na hazardérov, ktorí sa vysmievajú nejakej štyridsiatke na sídlisku a zaparkujú hoci aj pod prístreškom zastávky MHD. Aby už konečne prestalo byť nepotrestané flagrantné porušenie zákona, kým bežné parkovanie 1,5 metra od priechodu - kde nikto nikoho neobmedzuje - bolo tvrdo postihované.

V opačnom prípade sa niet čo čudovať, že polícia jednoznačne stráca dôveru občanov, ktorí podobné konanie považujú za nezmyselnú "buzeráciu" a napĺňanie mešca miestneho úradu.

Mimochodom, mestská polícia vám dá papuču aj na základe anonymného podnetu "ješitného" spoluobčana, ktorý pravidelne oznamuje údajne zle zaparkované vozidlo. A je smutné, že stačí aj takéto anonymné udanie, aby policajti ihneď konali - hoci i vtedy, ak to vonkoncom nie je v záujme ochrany spoločnosti. Veď komu už prekáža auto, zaparkované na ceste pri obrubníku 1,5 metra od priechodu pre chodcov?

PapuCN3228.JPG

Márny boj so zle zaparkovanými autami by okamžite vyriešilo vybudovanie dostatočného počtu parkovacích miest. To je známe už dlhé. Inak sa situácia dostane do slepej uličky a nastúpi anarchia. Mestské zastupiteľstvá by teda mali razantne konať.

A vládni úradníci by mali čo najskôr vypracovať návrh novelizácie zákona, okrem iného aj preto, aby sa dalo parkovať 2 metre od priechodu, čo je na rovnom úseku dostatočná vzdialenosť, na ktorú má disciplinovaný chodec výhľad do vozovky a taktiež vodičovi poskytne dostatočný výhľad, či nie je pri priechode chodec.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  2. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  3. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  6. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  7. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  8. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  9. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  10. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  1. Slováci si radi vychutnávajú jedlo v spoločnosti blízkych
  2. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  3. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  7. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  8. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  9. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  10. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 560
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 940
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 462
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 505
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 084
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 656
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 617
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 995
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 466
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

S problémami treba počítať najmä na západe Slovenska.


a 1 ďalší 7 h
Pri snežení na cestách spomaľte a viac predvídajte.

Myslite včas na výbavu, ale aj zvýšené riziko šmyku.


17 h

Výmena pneumatík zďaleka nestačí.


9. nov
Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


7. dec

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Čo chce Putin dosiahnuť na Ukrajine?
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako inak nahliadať na emigráciu, občianske protesty alebo euroskepticizmus
  3. Rudolf Pado: ZMOS opäť vyplakáva, kým aktivisti konajú
  4. Tomáš Mihalík: Je Zuzana Smatanová čarodejnica, cestuje v čase alebo je len členkou Bilderbergu?
  5. Věra Tepličková: Čau mami, stretneme sa na manikúre
  6. Miroslav Galovič: Rozdelená spoločnosť a obchodníci s covidom (zápisky dezoláta). Prvá časť pandemickej trilógie.
  7. Mišo Šesták: Slováci krášlia samotnú smrť
  8. Anton Sládek: Bratislava - Panenská ulica - 1
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 519
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 368
  3. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 4 133
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 089
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 748
  6. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 502
  7. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom. 3 401
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 225
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu