SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Keď papuče na autách neriešia problém

Vodič nemal kde zaparkovať a tak zastal krátko pred priechodom pre chodcov. Podľa zákona porušil dopravné predpisy, za čo si vyslúžil papuču. Je to však skutočne problém?

Už to tak vyzerá, že mestská polícia v bratislavskej Petržalke občas aj nechráni občanov a nepomáha im. Práve naopak.

Svedčí o tom aj príklad nasadenia takzvaných papúč na auto, ktoré parkovalo v blízkosti širokých priechodov pre chodcov s nájazdovým zvýšením vozovky.

Povinnosti chodca a vodiča

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. ...

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,

Predovšetkým si treba ujasniť, že chodci majú podľa zákona o cestnej premávke prechádzať po priechode vpravo. Teda vľavo im zostane dostatok miesta, aby sa rozhliadli, či zľava neprichádza vozidlo.

Vzhľadom na akútny nedostatok parkovacích miest na sídliskách väčších miest je ťažké naplniť literu zákona, podľa ktorého nesmie vodič zastaviť a stáť vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred priechodom.

Bežná dĺžka osobného auta nedosahuje ani štyri metre. Ak k tomu pripočítate jeden meter od ďalšieho parkujúceho vozidla, ľahko sa dopracujete k voľnému miestu v dĺžke päť metrov. A kto by tam v núdzi, večer po 22. hodine nezaparkoval?

Práve nedokonalosť uvedenej pasáže zákona, ktorý by vládni úradníci mali čo najskôr novelizovať, núti motoristov zaparkovať vozidlo aj bližšie k priechodu pre chodcov - napríklad 1,5 m od neho. A už riskujú papuču, ako pred pár dňami vodič, ktorý takto zaparkoval na jednej z ulíc petržalskej džungle.

PapuCN3223.JPG

Okoloidúci aj okolo bývajúci nechápavo krútili hlavami: prečo mu dali papuču? Vydiskutovali sme si to priamo s policajtom, ktorý ju v konečnom dôsledku nenasadil, ale prišiel odmontovať.

Mal pravdu: jeho kolega z večernej služby sa len držal litery zákona. Ale v neformálnej debate uznal, že je najvyšší čas zákon zmeniť - najmä pri katastrofálnom nedostatku parkovacích miest.

Diskusia s mestským policajtom

Zhodli sme sa, že na preplnených sídliskách jednoznačne treba vyznačiť parkovacie boxy, aby bolo zrejmé odkiaľ - pokiaľ. Takisto treba (aj podľa neho) zaviesť viac jednosmerných ulíc, aby sa dalo parkovať po oboch stranách, a to aj šikmo. Rovnako uznal, že by nemali byť namaľované biele pruhy na nájazdových plochách priechodov, lebo tie už nie sú priechodom. A to je hneď jeden meter vozovky.

Potvrdil nám tiež paradoxnú skutočnosť, že autá na chodníku, kadiaľ prichádzajú k priechodu chodci, tam parkujú v súlade so zákonom, ak nechajú chodcom voľných 1,5 metra. Zvláštne je, že sa kdesi pozabudlo na to, že to auto sa tam nejak muselo dostať, s najväčšou pravdepodobnosťou jazdou.

PapuCN3226.JPG

Viacerí občania v debatnom krúžku mali hneď naporúdzi niekoľko argumentov hrubého porušenia zákona (parkovanie v križovatke, na zebre, jazda cez sídliskovú ulicu rýchlosťou 60, ba aj 80 km/h a podobne), ktoré bežne zostávajú nepotrestané, no policajt zostával neoblomný.

Pritom v čase našej debaty zaparkovali na uvoľnenom mieste niekoľkí vodiči po sebe, ktorých policajt ihneď upozornil na nedodržanie vzdialenosti 5 metrov. Len čo jeden odišiel, v priebehu 2 - 3 minút tam zaparkoval ďalší. Jednoducho, na sídlisku je vzácny každý meter, nieto päť metrov.

Čo by sa malo zmeniť

Rozchádzali sme sa s tým, že je najvyšší čas poriadne prepracovať súčasne platný zákon č. 8/2008 Z.z. a reálne stanoviť niektoré čísla (namiesto 5 m od priechodu stačia 2 m). A určite je nevyhnutné viac si posvietiť na hazardérov, ktorí sa vysmievajú nejakej štyridsiatke na sídlisku a zaparkujú hoci aj pod prístreškom zastávky MHD. Aby už konečne prestalo byť nepotrestané flagrantné porušenie zákona, kým bežné parkovanie 1,5 metra od priechodu - kde nikto nikoho neobmedzuje - bolo tvrdo postihované.

V opačnom prípade sa niet čo čudovať, že polícia jednoznačne stráca dôveru občanov, ktorí podobné konanie považujú za nezmyselnú "buzeráciu" a napĺňanie mešca miestneho úradu.

Mimochodom, mestská polícia vám dá papuču aj na základe anonymného podnetu "ješitného" spoluobčana, ktorý pravidelne oznamuje údajne zle zaparkované vozidlo. A je smutné, že stačí aj takéto anonymné udanie, aby policajti ihneď konali - hoci i vtedy, ak to vonkoncom nie je v záujme ochrany spoločnosti. Veď komu už prekáža auto, zaparkované na ceste pri obrubníku 1,5 metra od priechodu pre chodcov?

PapuCN3228.JPG

Márny boj so zle zaparkovanými autami by okamžite vyriešilo vybudovanie dostatočného počtu parkovacích miest. To je známe už dlhé. Inak sa situácia dostane do slepej uličky a nastúpi anarchia. Mestské zastupiteľstvá by teda mali razantne konať.

A vládni úradníci by mali čo najskôr vypracovať návrh novelizácie zákona, okrem iného aj preto, aby sa dalo parkovať 2 metre od priechodu, čo je na rovnom úseku dostatočná vzdialenosť, na ktorú má disciplinovaný chodec výhľad do vozovky a taktiež vodičovi poskytne dostatočný výhľad, či nie je pri priechode chodec.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 936
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 757
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 702
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 559
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 173
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 910
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 371
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 226
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 195
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 098
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

9 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

9 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

6 h

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

11 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan