Treba dodržiavať predpisy na "nádvorí"?
Richard: "Predstavte si nové sídlisko pozostávajúce z 5-tich bytových domov postavených tak, že tvoria "nádvorie". Do toho nádvoria je vjazd a výjazd po tej istej ceste tak, že nádvorie má v prostriedku improvizovaný kruhový objazd okolo detského ihriska, čiže je nepriechodné. Nádvorie má 3 parkingy pre návštevníkov a pre inú dopravnú obsluhu. Nielen domy, ale aj celé nádvorie vrátane cesty, parkingu a ihriska (chodníky tam nie sú) je podielovo vlastnené vlastníkmi bytov. V prízemí pod bytovými domami zo strany nádvoria sú garáže. Vchody do bytových domov sú tiež z nádvoria.
Teraz mi povedzte, či vodiči, ktorí vojdú do toho nádvoria (bez ohľadu na to, či vlastnia alebo nevlastnia byty v tom sídlisku) musia dodržiavať pravidlá (zákon) cestnej premávky alebo nemusia. Či musia alebo nemusia rešpektovať zvislé a vodorovné dopravné značky tam osadené.
Napokon ma zaujíma, kto má v takom súkromnom areáli právo vynucovať dodržiavanie pravidiel cestnej premávky a tam osadených dopravných značení." (1) Novovybudovaná cesta sa zaradí do cestnej siete. Miestna komunikácia alebo účelová komunikácia alebo ich časti sa zaradia do cestnej siete, ak sú potrebné na účelné usporiadanie tejto siete, najmä na dosiahnutie jej súvislosti alebo na pripojenie obce na cestnú sieť. (1) Sieť miestnych komunikácií pre územie obce tvoria všeobecne prístupné a užívané pozemné komunikácie nezaradené do cestnej siete, ...
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Cestnou premávkou na účely tohto zákona sa rozumie užívanie diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií (ďalej len "cesta") vodičmi vozidiel a chodcami.
§ 5, vyhláška č. 35/1984 Zb.:
§ 6, vyhláška č. 35/1984 Zb.:
Vodiči sú povinní dodržiavať dopravné predpisy. Musia podľa nich správať na cestách a na miestach určených zákonom o cestnej premávke a ďalšími príslušnými právnymi predpismi. Platia však dopravné predpisy aj na spomínanom nádvorí 5 bytových domov?
Vyhláška k zákonu o pozemných komunikáciách určuje, že komunikácia v spomínanom areáli je buď cesta zaradená do cestnej siete alebo miestna komunikácia. Na oboch typoch pozemných komunikácií teda platia dopravné predpisy a aj dopravné značenie.
Predpisy platia aj na iných miestach, ktoré mnohí nepovažujú za cesty. Napríklad na verejných parkoviskách a je pritom jedno, či sú v súkromných rukách alebo nie.
Polícia je aj na takýchto miestach oprávnená kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov.
Nelogická žltá čiara?
Peter: "Auto zaparkované na parkovisku na Tomášikovej ulici bolo odmenené papučou. Bohužiaľ, je tu nelogicky namaľovaná žltá čiara až po koniec parkoviska. Vozidlá tam bežne parkujú, nakoľko je to na parkovisku a inde ani nie je kde parkovať.
Parkovaním na tomto mieste vozidlá nebránia v cestnej premávke. Toho názoru však nebol policajt mestskej polície. Išlo vraj o spáchanie priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Neviem, ako sú policajti inštruovaní, no keďže mestská časť nedokáže zabezpečiť dostatok parkovacích miest, mali by byť mestskí policajti v tomto smere trochu ohľaduplní, určité veci tolerovať a logicky vyhodnocovať, čo sa však o tomto prípade povedať nedá. Auto nikomu a v ničom nebránilo. Podotýkam, že ide už o plochu parkoviska, nie verejnej komunikácie."
Mestským policajtom sa tu nedá nič vyčítať. Z fotiek to vyzerá tak, že Fabia dostala papuču v areáli verejného parkoviska. Takéto parkoviská majú zvyčajne vyznačené nielen miesta na parkovanie ale aj miesta, kde sa stáť nesmie.
Žltá čiara na vozovke pre vodiča znamená, že ani z jednej strany čiary nesmie parkovať. Okrem toho, zaparkoval v príjazdovej ceste na parkovacie miesta. Blízka dopravná značka vyznačuje, že je na mieste obojsmerná premávka. To znamená, že vodič Fabie zaparkoval aj v protismere a ani to sa z pohľadu dopravných predpisov nesmie.
No a to, či zaparkované auto niekomu zavadzalo alebo nie, sa z fotografií nedá posúdiť. Na druhú stranu, možnosť, že by zavadzalo, tam existuje. Aj dopravná značka na jednej z fotiek naznačuje, že ide o úzku komunikáciu s obojsmernou premávkou. A ak v takom mieste alebo v tesnej blízkosti zaparkuje auto, môže spôsobiť komplikácie autám, ktoré by cestou chceli prejsť. Pravdepodobne z tohto dôvodu je na okraji cesty namaľovaná žltá čiara.
Parkovanie na okraji cesty
Braňo: "V našej obci sa začali veselo udeľovať pokuty, ak vodič stojí na kraji cesty. Vysvetlenie som dostal, že ide o využitie § 23 a to hlavne viet:
Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.
Modelová situácia: cesta na ktorej auto stojí alebo je zastavené v obci, je široká asi 5 m a jazda je v oboch smeroch. Nie je tam žiadne dopravné značenie, ani zvislé, ani vodorovné."
V tomto prípade policajti využili na pokutovanie Braňom spomínaný zákon. Podľa neho smie vodič parkovať na okraji cesty, ak sa vedľa zaparkovaného auta nachádza na ceste minimálne 6 metrov široká vozovka pre oba smery. To, aká je v skutočnosti široká cesta, je nepodstatné.
Jednoducho, pri ceste širokej 5 metrov vodič nedokáže splniť podmienku, ktorú ukladá zákon a preto tam nesmie parkovať. Toto platí pre každú cestu, ktorá má v šírke menej ako 6 metrov a obojsmernú premávku.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.