SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Autoškoly nechtiac učia zlozvykom. Ako ich odstrániť?

Vytláčate pri brzdení spojku, alebo sa otáčate telom pri cúvaní? Opisujeme tri najčastejšie zlozvyky pochádzajúce z autoškoly a ponúkame návod na ich odstránenie.

Učitelia v autoškolách sú čoraz slušnejší a dve tretiny žiakov sú podľa ankety na internete spokojné. Pre štrnásť percent opýtaných sú spomienky na učiteľa autoškoly nelichotivé.Učitelia v autoškolách sú čoraz slušnejší a dve tretiny žiakov sú podľa ankety na internete spokojné. Pre štrnásť percent opýtaných sú spomienky na učiteľa autoškoly nelichotivé. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Vývoj dopravy a automobilovej techniky ide dopredu rýchlejšie, než systém výučby nových šoférov. Čo platilo pred štvrťstoročím, už nemusí platiť dnes.

Komunikáciou s mladými vodičmi a na základe ankety na našej stránke sme zistili, že až 37 percent opýtaných vodičov stláča spojku pri každom brzdení aj vtedy, keď netreba radiť alebo zastaviť.

Až 27 percent vodičov naučili v autoškole cúvať otočením tela a bez použitia spätných zrkadiel. Od odopínania bezpečnostného pásu pred cúvaním už v autoškolách upúšťajú, lebo tento návyk praktizujú iba dve percentá vodičov.

Ešte osem percent vodičov radí prevodové stupne podľa rýchlosti na tachometri a nie podľa otáčok motora. Návyk z autoškoly, stáť celú červenú na spojke so zaradenou jednotkou praktizuje dvadsať percent opýtaných vodičov.

Napriek rôznej úrovni autoškôl potešili výsledky ankety o učiteľoch v autoškolách. Na našej internetovej stránke až sedemdesiat percent opýtaných šoférov považuje svojho inštruktora za zodpovedného, ktorý veľa naučil.

Podľa štrnástich percent vodičov bol inštruktor arogantný a správal sa absolútne nevhodne, až drzo.

Zbytočná spojka

Pri každom brzdení vytláčate spojku, hoci nemáte v úmysle zastaviť auto alebo podradiť?

autoskola_spojka_mala.jpg

Väčšine šoférov začiatočníkov zhasína motor pri zastavení auta preto, lebo zabudnú stlačiť spojku. Preto inštruktori autoškôl lipnú na tom, aby žiak stláčal spojku pri každom brzdení. Časom z toho vyplynie zlozvyk a zbytočný úkon, ktorý ničí auto a zbytočne zamestnáva vodiča.

Čo spôsobuje?

Dobrý úmysel, naučiť žiaka myslieť na stlačenie spojky pri úplnom zastavení, sa vypomstí, ak to začne robievať pri každom brzdení, hoci nepotrebuje preradiť.

Niekoľko desiatok metrov dlhá jazda so stlačeným spojkovým pedálom prehrieva spojku a skracuje jej životnosť. Spojku ničí aj vyrovnanie veľkého rozdielu otáčok medzi rýchlosťou auta a voľnobežnými otáčkami motora.

Ak brzdíte na snehu so stlačenou spojkou a pustíte ju prudko počas brzdenia, účinok sa znásobí a kolesá môžu ísť do šmyku. Navyše so stlačenou spojkou nevyužijete brzdenie motorom a tým pádom skôr opotrebujete brzdy.

Stláčanie spojky pred začiatkom brzdenia zbytočne zamestnáva šoféra, predlžuje akt brzdenia a nepriamo tiež brzdnú dráhu. Postup spojka a brzda je zlý.

Ako na to?

Spojku stláčajte krátko iba vtedy, ak máte v úmysle preradiť rýchlostný stupeň alebo úplne zastaviť. Ak nebudete pri miernom brzdení a malom rozdiele rýchlosti radiť, určite nestláčajte spojku.

Ľavú nohu presuňte na spojkový pedál iba bezprostredne pred radením. Vyhoďte si z hlavy postup spojka a potom brzda. Zmeňte ho na brzda a potom spojka.

Zo života:

Predstavte si, že schádzate dole zasneženým kopcom, brzdíte motorom a potrebujete zastaviť. Ak najskôr stlačíte spojku, auto ešte zrýchli, pretože motor už nebrzdí, vy sa zľaknete a prudko skočíte na brzdu.

Auto, ktoré zrýchlilo, bude na snehu po prudkom brzdení nestabilné a situácia ešte horšia. Preto najskôr položte nohu na brzdu, začnite pomaly brzdiť a spojku vytlačte až potom.

Cúvanie bez zrkadiel

Pri každom cúvaní sa otáčate telom a nepoužívate spätné zrkadlá?

autoskola_cuvanie_male.jpg

Staré autá mali sedadlá bez hlavových opierok, zadné okno bolo takmer rovnaké ako čelné, autá menšie, prehľadnejšie a spätné zrkadlo iba na ľavej strane. V autoškolách pretrval dlhoročný zvyk učiť žiakov cúvať iba bez použitia spätných zrkadiel a s otočením celého tela.

Čo to spôsobuje?

Otočenie celého tela predlžuje čas manévru a výhľad cez zadné okno moderných áut býva značne obmedzený. Vodič stráca prehľad o prednej časti auta, ktorá pri cúvaní citeľne vybočuje do strán a nevidí presne boky karosérie. Obyčajne ovláda volant iba jednou rukou a znevýhodňuje pozíciu voči pedálom. Obmedzený výhľad znepresňuje cúvanie.

Ako na to?

Miesto, na ktoré budete cúvať, si zbežne obzrite, ešte keď k nemu prichádzate. Striedavo pozerajte do ľavého a pravého zrkadla, aby ste mali prehľad o bokoch auta. Ak vidíte medzeru medzi bokom auta a napríklad stĺpikom brány, môžete si byť istí, že tam je a môžete nacúvať na centimeter presne.

Pohľadom cez zadné okno to neviete odhadnúť a skôr oškriete auto. Ak sa rozhodnete zmeniť návyk, nacvičte si cúvanie podľa spätných zrkadiel medzi kužeľmi alebo pri kartónovej krabici. Podľa spätných zrkadiel sa cúva ľahšie a bezpečnejšie.

Zo života:

Na úzkej lesnej ceste stretnete v protismere traktor s vlečkou a musíte cúvať. S otočeným telom máte skreslený rozhľad a autom začnete skôr jazdiť zo strany na stranu. Pri vyrovnávaní krivej dráhy cúvania môže predné koleso zísť do priekopy. Preto radšej pozerajte do spätného zrkadla a držte sa jednej strany cesty, druhú stranu skontrolujte občasným pozretím do druhého zrkadla.

Radenie podľa tachometra

Meníte prevodový stupeň podľa rýchlosti a nie podľa otáčok motora?

autoskola_radenie_male.jpg

Najrozšírenejšie typy škodoviek používali dlhé roky v podstate ten istý motor a nemali otáčkomer. Preto inštruktori mohli pre zľahčenie situácie učiť radiť prevody podľa rýchlosti.

To, čo vyhovovalo škodovke v autoškole, to sa dalo aplikovať na aute doma. Jediným kritériom správneho radenia sú však otáčky motora v náväznosti na situáciu v premávke.

Čo to spôsobuje?

Ak jednému autu vyhovuje radiť trojku pri päťdesiatke, v inom aute budete trápiť motor nízkymi alebo vysokými otáčkami. Čo je ešte horšie, ani na tom istom aute neplatí, že pri danej rýchlosti máte radiť trojku. Na predbiehanie to môžu byť nízke otáčky a na úspornú jazdu vysoké.

Nesprávne radenie podľa rýchlosti na tachometri môže ničiť motor, negatívne ovplyvňovať spotrebu a hlavne zvýšiť riziko havárie.

Ako na to?

Každá situácia, každý typ motora alebo auta si vyžaduje iný prístup a neexistuje presný návod na vzťah otáčok a prevodového stupňa. Vo všeobecnosti platí, že benzínovým motorom vyhovujú vyššie otáčky a naftovým nižšie.

Ak s autom iba udržiavate rýchlosť po meste, v kolóne, v obci alebo dole kopcom jazdite na nižšie otáčky (diesel 1600 a benzín 2000). Ak potrebujete zrýchliť alebo ísť do kopca, radšej využite vyššie otáčky (diesel aspoň 2000 a benzín 3000).

Na predbiehanie sa nebojte motor vytočiť do otáčok, pri ktorých má najvyšší výkon. Do kopca zaraďte taký prevod, na ktorom dokáže auto po pridaní plynu ešte trochu zrýchliť.

Ak idete do kopca s plynom na podlahe a rýchlosť sa nemení, či dokonca klesá, radšej zaraďte nižší stupeň, lebo trápite motor. Ak nemáte cit pre motor a ucho pre otáčky zoberte do auta skúseného šoféra a nechajte si poradiť.

Zo života:

Na frekventovanej ceste medzi Nitrou a Zlatými Moravcami máte možnosť predbehnúť auto. Inštruktor v autoškole vám možno tvrdil, že v osemdesiatke už treba mať piaty stupeň. Motor vášho auta síce ticho pradie na 1800 otáčkach, ale predbiehací manéver bude trvať nekonečne dlho. Preto podraďte do nižšieho stupňa, na vyššie otáčky, aby auto zrýchľovalo čo najlepšie.

Ako úspešne začať šoférovať?

• Zdokonaľovať ovládanie auta mimo premávky
• Automatizovať pohyby pri štarte a brzdení
• Nepozerať na predok auta, ale ďaleko dopredu
• Učiť sa radiť bez pozerania na radiacu páku
• Nezabúdať sledovať spätné zrkadlá
• Nemykať volantom pri preradení
• Začínať jazdiť so skúseným šoférom
• Čo najviac jazdiť po skončení kurzu
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  6. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  7. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  8. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 504
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 079
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 819
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 649
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 363
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 235
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 050
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 118
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 197
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podpredseda vlády a minister financií SR Igor Matovič.

Hoci sa to predpokladalo, vláda o zmenách v utorok nerokovala.


1 h
Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Peter Schut.

Český prezident zaviedol rituál, na ktorý nemá oporu v ústave.


7 h
Ruské vojenské cvičenie v Nižnom Novgorode zo septembra.

Za pučom vidí Zelenskyj aj Moskvu.


29. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


8 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  2. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  3. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  4. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  5. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  6. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  7. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  8. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 230
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 827
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 869
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 901
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 327
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 040
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 893
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu