SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Nepozornosť dovoľuje rýchlosti zabíjať

Najväčšie nebezpečenstvo na cestách predstavujú nepozorní šoféri, ktorí nerozmýšľajú nad jazdou a okrem toho idú zbytočne rýchlo. Nehodám môžete predísť sústredením na jazdu a vnímaním ostatných účastníkov premávky. Ak sa chcete cítiť bezpečne, dajte svoj

Frekventovaná premávka si vyžaduje celého vodiča, okrem jeho telesnej prítomnosti aj duševnú.Frekventovaná premávka si vyžaduje celého vodiča, okrem jeho telesnej prítomnosti aj duševnú. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Každoročne najčastejšou príčinou dopravných nehôd je porušenie základných povinností vodiča. Väčšine nehôd predchádza neprispôsobenie jazdy stavu a povahe cesty a nedôsledné venovanie sa vedeniu vozidla.

Podľa zápisov z nehôd vodič, ktorý si ladí rádio, telefonuje, zapaľuje cigaretu alebo sa nevenuje vedeniu vozidla, narazí do pred ním idúceho auta, skončí v protismere, prípadne mimo cesty. Najhoršiu kombináciu tvoria nepozorný šofér a rýchla jazda. Kto jazdí rýchlo a pritom je mysľou mimo riadenia auta, ten predstavuje najväčšie riziko.

Smrť pripisujú rýchlosti

Rýchlosť ostáva v štatistikách polície vedená ako najzávažnejšia príčina dopravnej nehodovosti. V počte dopravných nehôd figuruje na druhom mieste a napokon z celkového počtu 347 obetí v minulom roku pripadlo 113 na nehody označené neprimeranou rýchlosťou.

Faktom však ostáva, že pri mnohých nehodách nemuselo dôjsť k prekročeniu maximálnej rýchlosti, ale rýchlosť bola vysoká vzhľadom na povrch cesty alebo dopravnú situáciu. Vo svojej podstate tak došlo k zanedbaniu základných povinností vodiča ako je neprispôsobenie rýchlosti svojim schopnostiam, stavu cesty a premávky. Rýchlosť zhoršuje následky nehody.

bezpecnost.jpg

Z hľadiska prevencie je dobré do šoférovania vložiť hlavu a nerozptyľovať sa inými činnosťami.

Únava a víkendy

Autá najčastejšie rozbíjame na miestnych komunikáciách, pretože v počte nehôd vedú obce. Viac ako polovica z celkového počtu úmrtí sa stane na cestách prvej triedy, pritom v obciach policajti evidujú tri krát viac nehôd. V roku 2009 bol najnehodovejším dňom, čo do počtu nehôd, piatok, ale v tragických následkoch vedie sobota, kedy je paradoxne na cestách podstatne menej áut, než cez týždeň.

Záchranári a policajti majú s ťažkými nehodami najviac práce skoro ráno alebo medzi štvrtou popoludní a ôsmou večer. Ak sa dá, na cestovanie si vyberte diaľnice, lebo sú už aj na Slovensku jednoznačne najbezpečnejšie a s najnižším počtom nehôd a zranení.

Rozmýšľajte nad jazdou

Z hľadiska prevencie je dobré do šoférovania vložiť hlavu. Nerozptyľovať sa inými činnosťami, pozerať čo najďalej pred auto, predvídať konanie druhých a svoj úmysel dať zreteľne najavo ešte pred manévrom. V praxi to znamená nezabúdať na smerovky, pozerať do spätných zrkadiel a sledovať cestu. O potrebe sústredenia svedčí fakt, že najnehodovejším časom je neskoré popoludnie a večer, kedy na ľudí dolieha únava.

Stratou koncentrácie trpia víkendové cesty, ktoré doslova nahrávajú tragédiám. Ak zapríčiníte nehodu z dôvodu vysokej rýchlosti, to ešte neznamená, že musíte ísť rýchlejšie ako je maximálna povolená rýchlosť. Na niektoré situácie, povrchy ciest alebo zákruty je vysoká aj polovičná rýchlosť z maximálnej povolenej.

Najväčšie chyby za volantom
požitie alkoholu pred jazdou
nevenovanie pozornosti dianiu na ceste
telefonovanie počas jazdy
malý rozstup medzi autami
predvádzanie sa rýchlou jazdou
slabé zručnosti za volantom
nesprávne držanie volantu
nevnímanie iných účastníkov premávky
neskoré oznámenie svojho úmyslu okoliu
nesledovanie spätných zrkadiel
pohľad upretý tesne pred autom
vyššia rýchlosť ako schopnosti šoféra
nedanie prednosti
riskantné predchádzanie

Naše tipy na bezpečnú jazdu

Čiary nepovedia všetko

Ak chcete prebiehať pomalšie auto a prichádzate na úsek s prerušovanou čiarou, to ešte neznamnená, že môžete bezpečne predbiehať. Okolie ciest je v žalostnom stave a tam kde pred rokmi vyhovovala prerušovaná čiara sú dnes po stranách stromy a bildboardy, ktoré prekážajú vo výhľade.

Predbiehací manéver urobte čo najrýchlejšie a s motorom v otáčkach maximálneho výkonu, pretože ak na začiatku predbiehania nejde nič oproti, uprostred manévru môže vyjsť rýchle auto.

Nepozerajte na kapotu

Čím je vyššia rýchlosť tým ďalej treba pozerať pred auto. Nebojte sa, nezídete z cesty, dokonca ešte lepšie udržíte smer. Nájazd do zákruty je tiež bezpečnejší, pretože máte čas posúdiť, aká zákruta je. Ak sa naučíte pred zákrutou pozerať tam, kde chcete ísť a nie tam kde smeruje auto, prejdete ju bezpečnejšie. Podvedome skôr začnete brzdiť a včas nasmerujete auto. V ostrej zákrute nepozerajte na zvodidlo pred vami, ale tam kde sa zatáča cesta.

Naučte sa zastaviť

Rozbehnúť auto na vysokú rýchlosť dokáže aj slabý šofér. Problémom býva včas zastaviť alebo rýchlosť zvládnuť. Radosť zo zrýchlenia zhoršuje zdravý úsudok vodiča, kedy treba začať brzdiť. Nárast rýchlosti v uliciach mesta sa nezdá taký nebezpečný, kým auto zrýchľuje. Čím je pocit zo zrýchlenia opojnejší, tým väčšie preľaknutie nastane, keď treba auto spomaliť pred vjazdom do zákruty.

Dajte úmysel najavo

Veľa vodičov zabúda na prvú a základnú povinnosť pri odbočovaní a to, dať zavčasu svoj úmysel najavo vodičom v protismere, aj za sebou. Smerovku treba zapnúť skôr alebo minimálne súčasne so znižovaním rýchlosti.

Na pomalé odbočenie doprava alebo doľava má každý vodič plné právo, ale v záujme bezpečnosti by mal urobiť manéver čo najrýchlejšie a zbytočne nestáť na hlavnej ceste v strede pruhu.

Chváľte sa šikovnosťou

Mladí ľudia by sa mali predvádzať radšej v tom, ako vedia svoje auto ovládať a presne zastaviť, nie v tom ako dokážu ísť rýchlo. Najlepším tréningom sú jazdy zručnosti, v ktorých sa ukáže, kto vie s autom narábať. Keď sa ochladí, skúste si ako sa auto správa na asfalte a ako brzdí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  2. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  6. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  2. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  3. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  5. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  8. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 151
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 917
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 500
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 341
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 928
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 565
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 976
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 688
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 607
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 113
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


19 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Marek Košík: Pamätám
  2. Vladimir Rucel: Kovidisti, je čas konať! (Satirický fejtón)
  3. Miroslav Kollár: POLITICI - NEZNEUŽÍVAJTE A NEZAVÁDZAJTE SENIOROV !!!
  4. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  5. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  6. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  7. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  8. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 312
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 034
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 992
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 830
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 596
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 3 584
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 775
  8. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 2 743
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu