BRATISLAVA. Každoročne najčastejšou príčinou dopravných nehôd je porušenie základných povinností vodiča. Väčšine nehôd predchádza neprispôsobenie jazdy stavu a povahe cesty a nedôsledné venovanie sa vedeniu vozidla.
Podľa zápisov z nehôd vodič, ktorý si ladí rádio, telefonuje, zapaľuje cigaretu alebo sa nevenuje vedeniu vozidla, narazí do pred ním idúceho auta, skončí v protismere, prípadne mimo cesty. Najhoršiu kombináciu tvoria nepozorný šofér a rýchla jazda. Kto jazdí rýchlo a pritom je mysľou mimo riadenia auta, ten predstavuje najväčšie riziko.
Smrť pripisujú rýchlosti Rýchlosť ostáva v štatistikách polície vedená ako najzávažnejšia príčina dopravnej nehodovosti. V počte dopravných nehôd figuruje na druhom mieste a napokon z celkového počtu 347 obetí v minulom roku pripadlo 113 na nehody označené neprimeranou rýchlosťou.
Faktom však ostáva, že pri mnohých nehodách nemuselo dôjsť k prekročeniu maximálnej rýchlosti, ale rýchlosť bola vysoká vzhľadom na povrch cesty alebo dopravnú situáciu. Vo svojej podstate tak došlo k zanedbaniu základných povinností vodiča ako je neprispôsobenie rýchlosti svojim schopnostiam, stavu cesty a premávky. Rýchlosť zhoršuje následky nehody.
Z hľadiska prevencie je dobré do šoférovania vložiť hlavu a nerozptyľovať sa inými činnosťami.
Únava a víkendy Autá najčastejšie rozbíjame na miestnych komunikáciách, pretože v počte nehôd vedú obce. Viac ako polovica z celkového počtu úmrtí sa stane na cestách prvej triedy, pritom v obciach policajti evidujú tri krát viac nehôd. V roku 2009 bol najnehodovejším dňom, čo do počtu nehôd, piatok, ale v tragických následkoch vedie sobota, kedy je paradoxne na cestách podstatne menej áut, než cez týždeň.
Záchranári a policajti majú s ťažkými nehodami najviac práce skoro ráno alebo medzi štvrtou popoludní a ôsmou večer. Ak sa dá, na cestovanie si vyberte diaľnice, lebo sú už aj na Slovensku jednoznačne najbezpečnejšie a s najnižším počtom nehôd a zranení.
Rozmýšľajte nad jazdou Z hľadiska prevencie je dobré do šoférovania vložiť hlavu. Nerozptyľovať sa inými činnosťami, pozerať čo najďalej pred auto, predvídať konanie druhých a svoj úmysel dať zreteľne najavo ešte pred manévrom. V praxi to znamená nezabúdať na smerovky, pozerať do spätných zrkadiel a sledovať cestu. O potrebe sústredenia svedčí fakt, že najnehodovejším časom je neskoré popoludnie a večer, kedy na ľudí dolieha únava.
Stratou koncentrácie trpia víkendové cesty, ktoré doslova nahrávajú tragédiám. Ak zapríčiníte nehodu z dôvodu vysokej rýchlosti, to ešte neznamená, že musíte ísť rýchlejšie ako je maximálna povolená rýchlosť. Na niektoré situácie, povrchy ciest alebo zákruty je vysoká aj polovičná rýchlosť z maximálnej povolenej.
Najväčšie chyby za volantom
požitie alkoholu pred jazdou
nevenovanie pozornosti dianiu na ceste
telefonovanie počas jazdy
malý rozstup medzi autami
predvádzanie sa rýchlou jazdou
slabé zručnosti za volantom
nesprávne držanie volantu
nevnímanie iných účastníkov premávky
neskoré oznámenie svojho úmyslu okoliu
nesledovanie spätných zrkadiel
pohľad upretý tesne pred autom
vyššia rýchlosť ako schopnosti šoféra
nedanie prednosti
riskantné predchádzanie
Naše tipy na bezpečnú jazdu Čiary nepovedia všetko Ak chcete prebiehať pomalšie auto a prichádzate na úsek s prerušovanou čiarou, to ešte neznamnená, že môžete bezpečne predbiehať. Okolie ciest je v žalostnom stave a tam kde pred rokmi vyhovovala prerušovaná čiara sú dnes po stranách stromy a bildboardy, ktoré prekážajú vo výhľade.
Predbiehací manéver urobte čo najrýchlejšie a s motorom v otáčkach maximálneho výkonu, pretože ak na začiatku predbiehania nejde nič oproti, uprostred manévru môže vyjsť rýchle auto.
Nepozerajte na kapotu Čím je vyššia rýchlosť tým ďalej treba pozerať pred auto. Nebojte sa, nezídete z cesty, dokonca ešte lepšie udržíte smer. Nájazd do zákruty je tiež bezpečnejší, pretože máte čas posúdiť, aká zákruta je. Ak sa naučíte pred zákrutou pozerať tam, kde chcete ísť a nie tam kde smeruje auto, prejdete ju bezpečnejšie. Podvedome skôr začnete brzdiť a včas nasmerujete auto. V ostrej zákrute nepozerajte na zvodidlo pred vami, ale tam kde sa zatáča cesta.
Naučte sa zastaviť Rozbehnúť auto na vysokú rýchlosť dokáže aj slabý šofér. Problémom býva včas zastaviť alebo rýchlosť zvládnuť. Radosť zo zrýchlenia zhoršuje zdravý úsudok vodiča, kedy treba začať brzdiť. Nárast rýchlosti v uliciach mesta sa nezdá taký nebezpečný, kým auto zrýchľuje. Čím je pocit zo zrýchlenia opojnejší, tým väčšie preľaknutie nastane, keď treba auto spomaliť pred vjazdom do zákruty.
Dajte úmysel najavo Veľa vodičov zabúda na prvú a základnú povinnosť pri odbočovaní a to, dať zavčasu svoj úmysel najavo vodičom v protismere, aj za sebou. Smerovku treba zapnúť skôr alebo minimálne súčasne so znižovaním rýchlosti.
Na pomalé odbočenie doprava alebo doľava má každý vodič plné právo, ale v záujme bezpečnosti by mal urobiť manéver čo najrýchlejšie a zbytočne nestáť na hlavnej ceste v strede pruhu.
Chváľte sa šikovnosťou Mladí ľudia by sa mali predvádzať radšej v tom, ako vedia svoje auto ovládať a presne zastaviť, nie v tom ako dokážu ísť rýchlo. Najlepším tréningom sú jazdy zručnosti, v ktorých sa ukáže, kto vie s autom narábať. Keď sa ochladí, skúste si ako sa auto správa na asfalte a ako brzdí.