SME

Nepozornosť dovoľuje rýchlosti zabíjať

Najväčšie nebezpečenstvo na cestách predstavujú nepozorní šoféri, ktorí nerozmýšľajú nad jazdou a okrem toho idú zbytočne rýchlo. Nehodám môžete predísť sústredením na jazdu a vnímaním ostatných účastníkov premávky. Ak sa chcete cítiť bezpečne, dajte svoj

Frekventovaná premávka si vyžaduje celého vodiča, okrem jeho telesnej prítomnosti aj duševnú.Frekventovaná premávka si vyžaduje celého vodiča, okrem jeho telesnej prítomnosti aj duševnú. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Každoročne najčastejšou príčinou dopravných nehôd je porušenie základných povinností vodiča. Väčšine nehôd predchádza neprispôsobenie jazdy stavu a povahe cesty a nedôsledné venovanie sa vedeniu vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa zápisov z nehôd vodič, ktorý si ladí rádio, telefonuje, zapaľuje cigaretu alebo sa nevenuje vedeniu vozidla, narazí do pred ním idúceho auta, skončí v protismere, prípadne mimo cesty. Najhoršiu kombináciu tvoria nepozorný šofér a rýchla jazda. Kto jazdí rýchlo a pritom je mysľou mimo riadenia auta, ten predstavuje najväčšie riziko.

SkryťVypnúť reklamu

Smrť pripisujú rýchlosti Rýchlosť ostáva v štatistikách polície vedená ako najzávažnejšia príčina dopravnej nehodovosti. V počte dopravných nehôd figuruje na druhom mieste a napokon z celkového počtu 347 obetí v minulom roku pripadlo 113 na nehody označené neprimeranou rýchlosťou.

Faktom však ostáva, že pri mnohých nehodách nemuselo dôjsť k prekročeniu maximálnej rýchlosti, ale rýchlosť bola vysoká vzhľadom na povrch cesty alebo dopravnú situáciu. Vo svojej podstate tak došlo k zanedbaniu základných povinností vodiča ako je neprispôsobenie rýchlosti svojim schopnostiam, stavu cesty a premávky. Rýchlosť zhoršuje následky nehody.

Z hľadiska prevencie je dobré do šoférovania vložiť hlavu a nerozptyľovať sa inými činnosťami.

Únava a víkendy Autá najčastejšie rozbíjame na miestnych komunikáciách, pretože v počte nehôd vedú obce. Viac ako polovica z celkového počtu úmrtí sa stane na cestách prvej triedy, pritom v obciach policajti evidujú tri krát viac nehôd. V roku 2009 bol najnehodovejším dňom, čo do počtu nehôd, piatok, ale v tragických následkoch vedie sobota, kedy je paradoxne na cestách podstatne menej áut, než cez týždeň.

SkryťVypnúť reklamu

Záchranári a policajti majú s ťažkými nehodami najviac práce skoro ráno alebo medzi štvrtou popoludní a ôsmou večer. Ak sa dá, na cestovanie si vyberte diaľnice, lebo sú už aj na Slovensku jednoznačne najbezpečnejšie a s najnižším počtom nehôd a zranení.

Rozmýšľajte nad jazdou Z hľadiska prevencie je dobré do šoférovania vložiť hlavu. Nerozptyľovať sa inými činnosťami, pozerať čo najďalej pred auto, predvídať konanie druhých a svoj úmysel dať zreteľne najavo ešte pred manévrom. V praxi to znamená nezabúdať na smerovky, pozerať do spätných zrkadiel a sledovať cestu. O potrebe sústredenia svedčí fakt, že najnehodovejším časom je neskoré popoludnie a večer, kedy na ľudí dolieha únava.

Stratou koncentrácie trpia víkendové cesty, ktoré doslova nahrávajú tragédiám. Ak zapríčiníte nehodu z dôvodu vysokej rýchlosti, to ešte neznamená, že musíte ísť rýchlejšie ako je maximálna povolená rýchlosť. Na niektoré situácie, povrchy ciest alebo zákruty je vysoká aj polovičná rýchlosť z maximálnej povolenej.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšie chyby za volantom

požitie alkoholu pred jazdou

nevenovanie pozornosti dianiu na ceste

telefonovanie počas jazdy

malý rozstup medzi autami

predvádzanie sa rýchlou jazdou

slabé zručnosti za volantom

nesprávne držanie volantu

nevnímanie iných účastníkov premávky

neskoré oznámenie svojho úmyslu okoliu

nesledovanie spätných zrkadiel

pohľad upretý tesne pred autom

vyššia rýchlosť ako schopnosti šoféra

nedanie prednosti

riskantné predchádzanie

Naše tipy na bezpečnú jazdu Čiary nepovedia všetko Ak chcete prebiehať pomalšie auto a prichádzate na úsek s prerušovanou čiarou, to ešte neznamnená, že môžete bezpečne predbiehať. Okolie ciest je v žalostnom stave a tam kde pred rokmi vyhovovala prerušovaná čiara sú dnes po stranách stromy a bildboardy, ktoré prekážajú vo výhľade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predbiehací manéver urobte čo najrýchlejšie a s motorom v otáčkach maximálneho výkonu, pretože ak na začiatku predbiehania nejde nič oproti, uprostred manévru môže vyjsť rýchle auto.

Nepozerajte na kapotu Čím je vyššia rýchlosť tým ďalej treba pozerať pred auto. Nebojte sa, nezídete z cesty, dokonca ešte lepšie udržíte smer. Nájazd do zákruty je tiež bezpečnejší, pretože máte čas posúdiť, aká zákruta je. Ak sa naučíte pred zákrutou pozerať tam, kde chcete ísť a nie tam kde smeruje auto, prejdete ju bezpečnejšie. Podvedome skôr začnete brzdiť a včas nasmerujete auto. V ostrej zákrute nepozerajte na zvodidlo pred vami, ale tam kde sa zatáča cesta.

Naučte sa zastaviť Rozbehnúť auto na vysokú rýchlosť dokáže aj slabý šofér. Problémom býva včas zastaviť alebo rýchlosť zvládnuť. Radosť zo zrýchlenia zhoršuje zdravý úsudok vodiča, kedy treba začať brzdiť. Nárast rýchlosti v uliciach mesta sa nezdá taký nebezpečný, kým auto zrýchľuje. Čím je pocit zo zrýchlenia opojnejší, tým väčšie preľaknutie nastane, keď treba auto spomaliť pred vjazdom do zákruty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dajte úmysel najavo Veľa vodičov zabúda na prvú a základnú povinnosť pri odbočovaní a to, dať zavčasu svoj úmysel najavo vodičom v protismere, aj za sebou. Smerovku treba zapnúť skôr alebo minimálne súčasne so znižovaním rýchlosti.

Na pomalé odbočenie doprava alebo doľava má každý vodič plné právo, ale v záujme bezpečnosti by mal urobiť manéver čo najrýchlejšie a zbytočne nestáť na hlavnej ceste v strede pruhu.

Chváľte sa šikovnosťou Mladí ľudia by sa mali predvádzať radšej v tom, ako vedia svoje auto ovládať a presne zastaviť, nie v tom ako dokážu ísť rýchlo. Najlepším tréningom sú jazdy zručnosti, v ktorých sa ukáže, kto vie s autom narábať. Keď sa ochladí, skúste si ako sa auto správa na asfalte a ako brzdí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 981
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 627
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 295
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 103
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 104
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 867
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 713
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 126
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Ospalé poobedie smutného cisára v jeho mauzóleu v Hue
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (3.)
  3. Ľubomír Maretta: Die Bank
  4. Peter Gregor: Project Gregus - Purple Sky Beloved
  5. Otilia Horrocks: Agent 00F: Spis „Záhadná evaporácia“ / fikcia a fejtón v jednom/
  6. Pavol Kéri: ČSOB Maratón - 20 rokov
  7. Tomáš Kiebel: AI rubrika: Doba promptová, alebo víťaz je ten čo má predstavivosť
  8. Lukáš Čelinák: Ficova neutralita a jej (ne)výhody v kontexte vojny na Ukrajine
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 760
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 953
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 911
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 863
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 103
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 944
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 659
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej 3 367
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu