SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Zastaviť alebo prefrčať cez železničné priecestie?

Prejazd železničným priecestím je vždy rizikom. Najmä, keď si nie ste istí dopravným značením, ktoré sa pred ním nachádza.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Prejazd železničným priecestím je vždy rizikom. Nech je zabezpečený akokoľvek, nikdy nezaškodí dať prednosť opatrnosti. Aj v prípade, keď pred železničným priecestím bliká biele prerušované svetlo a prednosť tam upravuje značka Stop, daj prednosť v jazde?

Miloš: "Začiatkom týždňa sme prechádzali dedinou Pozba. Nachádza sa tu železničné priecestie s doplnkovým bielym svetlom, ktoré je v prevádzke, čiže, ak nejde vlak, tak bliká. Nachádza sa tu ale aj značka STOP.

So známym sme sa dostali do sporu. Ja som tvrdil, že musím rešpektovať značku STOP, keďže biele svetlo je len doplnková signalizácia a nejedná sa o semafor a teda platí dopravná značka. On naopak tvrdil, že môžem tadiaľ prejsť 50 km/h, keďže je tam biele svetlo, ktoré blikalo. Ja som na STOPke aj tak zastavil.

Teraz si pozerám platnú vyhlášku a zisťujem, že si to tu zdanlivo odporuje. Ale ak pozerám do hĺbky, zisťujem, že existuje aj "stredná cesta" a tou je zastaviť, nakoľko v zákone je napísané, že v prípade svietenia bieleho svetla smiem jazdiť najviac rýchlosťou 50 km/h, čiže zákon neporuším ak zastavím a teda jazdím 0 km/h. Rozmýšľam správne?

Nie je toto zbytočne mätúce značenie? Nemalo by byť aspoň to biele svetlo vypnuté? Kto bude zodpovedný, ak sa tam náhodou stane nehoda?"

V prvom rade, pred železničným priecestím treba byť mimoriadne opatrný. Neraz sa stalo, že signalizácia na ňom sa pokazila.

Aj keď bliká biele svetlo na signalizačnom zariadení pri priecestí, neznamená to, že automaticky môžete "preletieť" cez priecestie. Vždy je vhodné overiť si aj pohľadom, či skutočne vlak neprichádza. Tiež netreba riskovať, ak počujete húkať vlak, no biele svetlo svieti a vlak nevidno.


Zväčšiť mapu

Blikajúce biele svetlo je semafor

Milan vo svojom opise spomínal nasledovné ustanovenia zákona o cestnej premávke a jeho vykonávacej vyhlášky:

  • ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h.
  • Značka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; ... Značka č. P 2 sa používa aj pred železničným priecestím v prípadoch, keď je potrebné vodičovi prikázať v záujme bezpečnosti premávky zastaviť vozidlo.

01.jpg

Obe spomínané pravidlá znamenajú, že ak pred priecestím bliká biele svetlo, cez železničné priecestie smie vodič prejsť rýchlosťou najviac 50 km/h. Ak je pred priecestím "stopka", treba pred ním zastaviť. Čo však, ak sa pred jedným priecestím nachádzajú obe značenia?

Milan by mal pravdu o zmätočnosti značenia, ale len ak si vodič neuvedomí nasledovné fakty: signalizačné zariadenie pred železničným priecestím patrí medzi semafory. A tie majú pred dopravným značením prednosť. Pre vodiča znamená biele prerušované svetlo pred železničným priecestí "Voľno", čo potvrdzuje aj medzinárodná Dohoda o značkách a signáloch.

Stopka má svoj význam

02.jpgAk teda na priecestí bliká biele svetlo, vodič môže stopku ignorovať a s mimoriadnou opatrnosťou prejsť čo najskôr železničné priecestie. Stopka tam má momentálne len "zabezpečovaciu" funkciu. Ak by biele svetlo prestalo blikať pre poruchu, na scénu nastupujú pravidlá nastavené stopkou.

Ak by sa na priecestí v Pozbe zrazil vlak s autom, vodič vozidla by nebol zodpovedný len vtedy, ak by počas prejazdu vlaku blikalo biele svetlo a zároveň by mu dokázali, že pri prejazde priecestím sa nepresvedčil o tom, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Často je však v podstate jedno, či je alebo nie je vodič vinníkom, keďže pravdepodobnosť jeho v prípade takejto nehody nie je vysoká.

V každom prípade, ak Milan pred priecestím zastavil, aby sa presvedčil, či vlak skutočne neprichádza a nielen pre dopravnú značku, nebolo to porušením predpisov. Ak to bolo takto, pre bezpečnosť premávky neurobil menej ako tí, ktorí by cez takéto priecestie prešli 50-kou.

Kedy je prejazd priecestia nebezpečný alebo kedy sa nesmie prechádzať železničné priecestie?

  • ak sa nepresvedčíte, či je bezpečné priecestie prejsť,
  • ak predbiehate iné vozidlo cez železničné priecestie, zakázané je aj otáčať sa tam,
  • ak jazdíte cez priecestie neprimeranou rýchlosťou - či prirýchlo alebo príliš pomaly,
  • ak by ste nemohli z priecestia odísť,
  • ak svieti červené prerušované svetlo
  • ak sú spustené závory, alebo sa spúšťajú prípadne zdvíhajú,
  • ak znie zvonček prípadne prerušovaný zvuk húkačky výstražného zariadenia na priecestí,
  • ak už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo ak počuť jeho húkanie alebo pískanie,
  • ak osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  5. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 915
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 206
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 862
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 037
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 604
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 872
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 021
  9. Po Slovensku na motorke 5 393
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


2 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


6 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 8 h