SME

Zastaviť alebo prefrčať cez železničné priecestie?

Prejazd železničným priecestím je vždy rizikom. Najmä, keď si nie ste istí dopravným značením, ktoré sa pred ním nachádza.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Prejazd železničným priecestím je vždy rizikom. Nech je zabezpečený akokoľvek, nikdy nezaškodí dať prednosť opatrnosti. Aj v prípade, keď pred železničným priecestím bliká biele prerušované svetlo a prednosť tam upravuje značka Stop, daj prednosť v jazde?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miloš: "Začiatkom týždňa sme prechádzali dedinou Pozba. Nachádza sa tu železničné priecestie s doplnkovým bielym svetlom, ktoré je v prevádzke, čiže, ak nejde vlak, tak bliká. Nachádza sa tu ale aj značka STOP.

So známym sme sa dostali do sporu. Ja som tvrdil, že musím rešpektovať značku STOP, keďže biele svetlo je len doplnková signalizácia a nejedná sa o semafor a teda platí dopravná značka. On naopak tvrdil, že môžem tadiaľ prejsť 50 km/h, keďže je tam biele svetlo, ktoré blikalo. Ja som na STOPke aj tak zastavil.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz si pozerám platnú vyhlášku a zisťujem, že si to tu zdanlivo odporuje. Ale ak pozerám do hĺbky, zisťujem, že existuje aj "stredná cesta" a tou je zastaviť, nakoľko v zákone je napísané, že v prípade svietenia bieleho svetla smiem jazdiť najviac rýchlosťou 50 km/h, čiže zákon neporuším ak zastavím a teda jazdím 0 km/h. Rozmýšľam správne?

Nie je toto zbytočne mätúce značenie? Nemalo by byť aspoň to biele svetlo vypnuté? Kto bude zodpovedný, ak sa tam náhodou stane nehoda?"

V prvom rade, pred železničným priecestím treba byť mimoriadne opatrný. Neraz sa stalo, že signalizácia na ňom sa pokazila.

Aj keď bliká biele svetlo na signalizačnom zariadení pri priecestí, neznamená to, že automaticky môžete "preletieť" cez priecestie. Vždy je vhodné overiť si aj pohľadom, či skutočne vlak neprichádza. Tiež netreba riskovať, ak počujete húkať vlak, no biele svetlo svieti a vlak nevidno.

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Blikajúce biele svetlo je semafor

Milan vo svojom opise spomínal nasledovné ustanovenia zákona o cestnej premávke a jeho vykonávacej vyhlášky:

ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Značka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; ... Značka č. P 2 sa používa aj pred železničným priecestím v prípadoch, keď je potrebné vodičovi prikázať v záujme bezpečnosti premávky zastaviť vozidlo.

Obe spomínané pravidlá znamenajú, že ak pred priecestím bliká biele svetlo, cez železničné priecestie smie vodič prejsť rýchlosťou najviac 50 km/h. Ak je pred priecestím "stopka", treba pred ním zastaviť. Čo však, ak sa pred jedným priecestím nachádzajú obe značenia?

SkryťVypnúť reklamu

Milan by mal pravdu o zmätočnosti značenia, ale len ak si vodič neuvedomí nasledovné fakty: signalizačné zariadenie pred železničným priecestím patrí medzi semafory. A tie majú pred dopravným značením prednosť. Pre vodiča znamená biele prerušované svetlo pred železničným priecestí "Voľno", čo potvrdzuje aj medzinárodná Dohoda o značkách a signáloch.

Stopka má svoj význam

Ak teda na priecestí bliká biele svetlo, vodič môže stopku ignorovať a s mimoriadnou opatrnosťou prejsť čo najskôr železničné priecestie. Stopka tam má momentálne len "zabezpečovaciu" funkciu. Ak by biele svetlo prestalo blikať pre poruchu, na scénu nastupujú pravidlá nastavené stopkou.

Ak by sa na priecestí v Pozbe zrazil vlak s autom, vodič vozidla by nebol zodpovedný len vtedy, ak by počas prejazdu vlaku blikalo biele svetlo a zároveň by mu dokázali, že pri prejazde priecestím sa nepresvedčil o tom, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Často je však v podstate jedno, či je alebo nie je vodič vinníkom, keďže pravdepodobnosť jeho v prípade takejto nehody nie je vysoká.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V každom prípade, ak Milan pred priecestím zastavil, aby sa presvedčil, či vlak skutočne neprichádza a nielen pre dopravnú značku, nebolo to porušením predpisov. Ak to bolo takto, pre bezpečnosť premávky neurobil menej ako tí, ktorí by cez takéto priecestie prešli 50-kou.

Kedy je prejazd priecestia nebezpečný alebo kedy sa nesmie prechádzať železničné priecestie?

ak sa nepresvedčíte, či je bezpečné priecestie prejsť, ak predbiehate iné vozidlo cez železničné priecestie, zakázané je aj otáčať sa tam, ak jazdíte cez priecestie neprimeranou rýchlosťou - či prirýchlo alebo príliš pomaly, ak by ste nemohli z priecestia odísť, ak svieti červené prerušované svetlo ak sú spustené závory, alebo sa spúšťajú prípadne zdvíhajú, ak znie zvonček prípadne prerušovaný zvuk húkačky výstražného zariadenia na priecestí, ak už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo ak počuť jeho húkanie alebo pískanie, ak osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu. Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 909
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 619
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 785
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 966
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 904
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 745
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 432
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 375
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  2. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  3. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  4. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  6. Soňa Bulbeck: O čašníkoch, Ester a zrušených letoch...
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 110. /
  8. Vladimír Krátky: Moderná Bratislava ( moderné Slovensko ) .
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 374
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 186
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 112
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 703
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 555
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 3 989
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 741
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 297
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
SkryťZatvoriť reklamu