SME
reklama

Spustenie diaľnice nevyriešilo všetky problémy s dopravou

Na štvorprúdovke v smere Bratislava-Žilina intenzita dopravy výrazne poklesla, inde stúpla. Nedostavaná diaľničná križovatka pri Sverepci a dopravné obmedzenia na ceste prvej triedy majú na dopravu negatívny vplyv.

Problémy s dopravou sú na hlavne na ceste z Rajca do Púchova, chodí po nej viac vozidiel ako pred spustením diaľnice.Problémy s dopravou sú na hlavne na ceste z Rajca do Púchova, chodí po nej viac vozidiel ako pred spustením diaľnice. (Zdroj: BERKO)

Na štvorprúdovke v smere Bratislava-Žilina intenzita dopravy výrazne poklesla, inde stúpla. Nedostavaná diaľničná križovatka pri Sverepci a dopravné obmedzenia na ceste prvej triedy majú na dopravu negatívny vplyv.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Doprava na ceste prvej triedy cez mesto po spustení diaľnice poklesla o sedemdesiat percent. Mesto však čelí zvýšenej intenzite na hlavnom cestnom ťahu v smere od Rajca do Púchova.

Pre nedostatok financií viazne aj realizácia zrušenia zákazu ľavého odbočenia v hlavnej križovatke pri pošte. Zaviedlo sa po spustení „inteligentného systému dopravy".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokles o deväťdesiat percent

Celoštátne sčítanie dopravy býva každých päť rokov. Výsledky budú až na začiatku budúceho roka. V meste sa vďaka „inteligentnému dopravnému systému" vytvorenému na hlavnom cestnom ťahu pred výstavbou diaľnice, robilo sčítanie vozidiel mimo celoštátneho.

Realizovali ho pred spustením diaľnice aj po ňom. Dá sa preto porovnať intenzita dopravy na najfrekventovanejších cestách.


Výrazne poklesla na štvorprúdovke - ceste prvej triedy I/61. Pre veľkú intenzitu dopravy dochádzalo v meste pravidelne k dopravným kolapsom, vytvárali sa kilometrové kolóny v oboch smeroch.

„Približne dva týždne pred spustením diaľnice do prevádzky, v stredu 19. mája, od Bratislavy do Žiliny prichádzalo do križovatky 13 582 vozidiel. Po uvedení diaľnice do prevádzky hneď na druhý deň to bolo 3 810 vozidiel. Ide teda o pokles skoro o 72 percent. Opačný smer od Žiliny do Bratislavy bol pred spustením diaľnice 9115 a po spustení 1233, teda pokles o 87 percent," hovorí Peter Kručay z útvaru rozvoja mesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nepriaznivé prognózy

K zhoršeniu situácie však došlo na ceste druhej triedy v smere od Rajca na Púchov.

„Do križovatky prichádzalo od Púchova 19. mája pred uvedením diaľnice do prevádzky 5211 vozidiel a po uvedení diaľnice do prevádzky to bolo 7707, nárast je takmer o dvadsať percent. Opačný smer od Rajca pred uvedením 7757 a po uvedení 9432. Opäť teda nárast takmer o dvadsať percent," hovorí Kručay.


Dodal, že sa potvrdzujú údaje, ktoré boli vypočítané v dopravnom genereli. Zastupiteľstvo ho odsúhlasilo v júli 2008, vypracovala ho firma Aurex. „Prognózy, čo sa týka intenzity dopravy v meste, sa potvrdzujú. Čo sa týka cesty prvej triedy, aj Štefánikovej ulice a Ulice Slovenských partizánov, ktorá je dopravnou tepnou v smere Púchov-Rajec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V genereli je tiež prognózované, že do roka 2025 by sa mala doprava na tomto cestnom ťahu zvýšiť na 17-tisíc vozidiel. Pôjde o hlavnú dopravnú os cez mesto. Už terajšie spočítanie na ceste osciluje pri bodoch krivky nárastu v genereli, takže je veľký predpoklad, že sa predpoklady naplnia," hovorí Kručay.

Diaľničná križovatka chýba

Vplyv na zaťaženia miestnych komunikácií bude mať aj uvedenie diaľničnej križovatky nad Sverepcom do prevádzky. Dokončiť by ju mali za necelé dva roky.

„Počítame s určitým poklesom aj na Ulici Štefánikovej a Slovenských partizánov," dopĺňa Kručay.

V náväznosti na novú situáciu v doprave by malo mesto pripraviť nový dopravný generel a aktualizáciu územného plánu. Ide predovšetkým o územný plán zóny, kde by sa riešilo budovanie mestského bulváru na hlavnom cestnom ťahu, ktorý ide okolo pošty, hotela Manín a ďalej von z mesta a intenzita dopravy tu výrazne poklesla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trvá to už dlho

Doprava v meste je komplikovaná aj preto, že stále nedošlo k zrušeniu opatrení, ktoré sa zaviedli pred výstavbou diaľnice pre zvýšenie intenzity na hlavnom cestnom ťahu v smere Bratislava - Žilina.

V tom čase došlo, okrem iného, aj k zákazu ľavého odbočenia na Rajec v hlavnej križovatke pri pošte v smere od Žiliny. Spôsobuje to veľké zaťaženie miestnych komunikácií na uliciach Okružnej, Kuzmányho a Jánskej smerom na sídlisko Lány.

„Mali sme veľké sedenie u policajtov ešte v apríli. Vtedy malo mesto požiadavku, aby sa do jedného mesiaca vyriešilo zrušenie zákazu odbočenia na Rajec v križovatke pri hlavnej pošte. Trvá to už dlhšie. Projekt je pripravený, nie sú však financie na realizáciu. Nejde tu len o nakreslenie čiar, ale uskutočnenie viacerých zmien. Nie je to lacná záležitosť," tvrdí Stanislav Haviar, zástupca primátora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Musíme trvať na tejto požiadavke a vyvíjať intenzívny tlak. Nie je to dobré tak, ako to momentálne je," hovorí Igor Strempek, člen stavebnej komisie za občanov.

Vyjadrenie správcu cesty

Slovenská správa ciest (SSC), ktorá je správcom cesty I/61 hovorí, že s realizáciou zmien začnú ešte v tomto roku.

„Tento týždeň sa bude schvaľovať projektová dokumentácia vodorovného a zvislého dopravného značenia nového riešenia dopravnej situácie v meste. Vyhotovená je dokumentácia zmeny cestnej svetelnej signalizácie umožňujúcej odbočenie vľavo na Rajec (osadenie nových slučiek do vozovky, smerovanie prenosového systému, zmena organizácie signálnych plánov, stavebné úpravy výložníkov semaforov). V rámci zmeny signálnych plánov sa bude riešiť aj dĺžka intervalov jednotlivých smerov. S realizáciou zmien sa začne až po vydaní rozhodnutia krajským úradom. Bude to ešte v tomto roku," hovorí Iveta Fedorová zo SSC v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potvrdila tiež, že pri realizácii zmien nejde o malú finančnú položku. „Dokumentácia na dopravné značenie bude stáť tisíc eur, investičné náklady na dopravné značenie budú známe až po jej odsúhlasení. Dokumentácia zmeny cestnej svetelnej signalizácie stojí 1500 eur a náklady na zrealizovanie zmeny sú 12 900 eur," doplnila Fedorová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 364
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 776
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 906
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 596
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 169
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 678
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 508
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 375
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 571
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 369
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 061
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu