SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Spustenie diaľnice nevyriešilo všetky problémy s dopravou

Na štvorprúdovke v smere Bratislava-Žilina intenzita dopravy výrazne poklesla, inde stúpla. Nedostavaná diaľničná križovatka pri Sverepci a dopravné obmedzenia na ceste prvej triedy majú na dopravu negatívny vplyv.

Problémy s dopravou sú na hlavne na ceste z Rajca do Púchova, chodí po nej viac vozidiel ako pred spustením diaľnice.Problémy s dopravou sú na hlavne na ceste z Rajca do Púchova, chodí po nej viac vozidiel ako pred spustením diaľnice. (Zdroj: BERKO)

Na štvorprúdovke v smere Bratislava-Žilina intenzita dopravy výrazne poklesla, inde stúpla. Nedostavaná diaľničná križovatka pri Sverepci a dopravné obmedzenia na ceste prvej triedy majú na dopravu negatívny vplyv.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Doprava na ceste prvej triedy cez mesto po spustení diaľnice poklesla o sedemdesiat percent. Mesto však čelí zvýšenej intenzite na hlavnom cestnom ťahu v smere od Rajca do Púchova.

Pre nedostatok financií viazne aj realizácia zrušenia zákazu ľavého odbočenia v hlavnej križovatke pri pošte. Zaviedlo sa po spustení „inteligentného systému dopravy".

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pokles o deväťdesiat percent

Celoštátne sčítanie dopravy býva každých päť rokov. Výsledky budú až na začiatku budúceho roka. V meste sa vďaka „inteligentnému dopravnému systému" vytvorenému na hlavnom cestnom ťahu pred výstavbou diaľnice, robilo sčítanie vozidiel mimo celoštátneho.

Realizovali ho pred spustením diaľnice aj po ňom. Dá sa preto porovnať intenzita dopravy na najfrekventovanejších cestách.


Výrazne poklesla na štvorprúdovke - ceste prvej triedy I/61. Pre veľkú intenzitu dopravy dochádzalo v meste pravidelne k dopravným kolapsom, vytvárali sa kilometrové kolóny v oboch smeroch.

„Približne dva týždne pred spustením diaľnice do prevádzky, v stredu 19. mája, od Bratislavy do Žiliny prichádzalo do križovatky 13 582 vozidiel. Po uvedení diaľnice do prevádzky hneď na druhý deň to bolo 3 810 vozidiel. Ide teda o pokles skoro o 72 percent. Opačný smer od Žiliny do Bratislavy bol pred spustením diaľnice 9115 a po spustení 1233, teda pokles o 87 percent," hovorí Peter Kručay z útvaru rozvoja mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Nepriaznivé prognózy

K zhoršeniu situácie však došlo na ceste druhej triedy v smere od Rajca na Púchov.

„Do križovatky prichádzalo od Púchova 19. mája pred uvedením diaľnice do prevádzky 5211 vozidiel a po uvedení diaľnice do prevádzky to bolo 7707, nárast je takmer o dvadsať percent. Opačný smer od Rajca pred uvedením 7757 a po uvedení 9432. Opäť teda nárast takmer o dvadsať percent," hovorí Kručay.


Dodal, že sa potvrdzujú údaje, ktoré boli vypočítané v dopravnom genereli. Zastupiteľstvo ho odsúhlasilo v júli 2008, vypracovala ho firma Aurex. „Prognózy, čo sa týka intenzity dopravy v meste, sa potvrdzujú. Čo sa týka cesty prvej triedy, aj Štefánikovej ulice a Ulice Slovenských partizánov, ktorá je dopravnou tepnou v smere Púchov-Rajec.

Skryť Vypnúť reklamu

V genereli je tiež prognózované, že do roka 2025 by sa mala doprava na tomto cestnom ťahu zvýšiť na 17-tisíc vozidiel. Pôjde o hlavnú dopravnú os cez mesto. Už terajšie spočítanie na ceste osciluje pri bodoch krivky nárastu v genereli, takže je veľký predpoklad, že sa predpoklady naplnia," hovorí Kručay.

Diaľničná križovatka chýba

Vplyv na zaťaženia miestnych komunikácií bude mať aj uvedenie diaľničnej križovatky nad Sverepcom do prevádzky. Dokončiť by ju mali za necelé dva roky.

„Počítame s určitým poklesom aj na Ulici Štefánikovej a Slovenských partizánov," dopĺňa Kručay.

V náväznosti na novú situáciu v doprave by malo mesto pripraviť nový dopravný generel a aktualizáciu územného plánu. Ide predovšetkým o územný plán zóny, kde by sa riešilo budovanie mestského bulváru na hlavnom cestnom ťahu, ktorý ide okolo pošty, hotela Manín a ďalej von z mesta a intenzita dopravy tu výrazne poklesla.

Skryť Vypnúť reklamu

Trvá to už dlho

Doprava v meste je komplikovaná aj preto, že stále nedošlo k zrušeniu opatrení, ktoré sa zaviedli pred výstavbou diaľnice pre zvýšenie intenzity na hlavnom cestnom ťahu v smere Bratislava - Žilina.

V tom čase došlo, okrem iného, aj k zákazu ľavého odbočenia na Rajec v hlavnej križovatke pri pošte v smere od Žiliny. Spôsobuje to veľké zaťaženie miestnych komunikácií na uliciach Okružnej, Kuzmányho a Jánskej smerom na sídlisko Lány.

„Mali sme veľké sedenie u policajtov ešte v apríli. Vtedy malo mesto požiadavku, aby sa do jedného mesiaca vyriešilo zrušenie zákazu odbočenia na Rajec v križovatke pri hlavnej pošte. Trvá to už dlhšie. Projekt je pripravený, nie sú však financie na realizáciu. Nejde tu len o nakreslenie čiar, ale uskutočnenie viacerých zmien. Nie je to lacná záležitosť," tvrdí Stanislav Haviar, zástupca primátora.

Skryť Vypnúť reklamu

„Musíme trvať na tejto požiadavke a vyvíjať intenzívny tlak. Nie je to dobré tak, ako to momentálne je," hovorí Igor Strempek, člen stavebnej komisie za občanov.

Vyjadrenie správcu cesty

Slovenská správa ciest (SSC), ktorá je správcom cesty I/61 hovorí, že s realizáciou zmien začnú ešte v tomto roku.

„Tento týždeň sa bude schvaľovať projektová dokumentácia vodorovného a zvislého dopravného značenia nového riešenia dopravnej situácie v meste. Vyhotovená je dokumentácia zmeny cestnej svetelnej signalizácie umožňujúcej odbočenie vľavo na Rajec (osadenie nových slučiek do vozovky, smerovanie prenosového systému, zmena organizácie signálnych plánov, stavebné úpravy výložníkov semaforov). V rámci zmeny signálnych plánov sa bude riešiť aj dĺžka intervalov jednotlivých smerov. S realizáciou zmien sa začne až po vydaní rozhodnutia krajským úradom. Bude to ešte v tomto roku," hovorí Iveta Fedorová zo SSC v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Potvrdila tiež, že pri realizácii zmien nejde o malú finančnú položku. „Dokumentácia na dopravné značenie bude stáť tisíc eur, investičné náklady na dopravné značenie budú známe až po jej odsúhlasení. Dokumentácia zmeny cestnej svetelnej signalizácie stojí 1500 eur a náklady na zrealizovanie zmeny sú 12 900 eur," doplnila Fedorová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 872
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 850
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 507
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 208
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 723
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 661
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 656
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 276
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 159
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 946
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún