BRATISLAVA. Taliani patrili medzi prvých výrobcov, ktorí zareagovali na trend takzvaného „downsizingu“ a väčšie objemy svojich motorov začali nahrádzať prepĺňaním. Problémom je, že reálna spotreba agregátov T-Jet málokedy dosiahne výrobcom udávané hodnoty.
Sacie ventily neovláda vačkový hriadeľ
Fiat preto nedávno prišiel s pomerne revolučnou technológiou MultiAir. Ovládanie sacích ventilov má na starosti elektrohydraulický systém, ktorý nahradil tradičný vačkový hriadeľ. Každý sací ventil sa otvára nezávisle na ostatných. Výsledkom má byť - reálne - nižšia spotreba motora, vyšší výkon a nižšia hlučnosť.
Po Alfe Romeo a Lancii sa nová prepĺňaná poháňacia jednotka 1,4 MultiAir dostala aj pod kapotu Fiatu Bravo. Dosahuje výkon 103 kW (140 k) a najvyšší krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot./min.
Výrobca ju štandardne kombinuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a systémom štart/stop. Súčasťou výbavovej verzie Sport bude možnosť zapnúť športový režim, ktorý zrýchli reakcie motora na pohyb akcelerátorom a zmierni účinok posilňovača riadenia.
Bez faceliftu, len s ľahkým osviežením
Fiat Bravo 1,4 MultiAir akceleruje z nuly na 100 km/h za 8,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 204 km/h. Výrobcom udávaná priemerná spotreba paliva predstavuje 5,7 litra na 100 kilometrov.
V ponuke zostáva aj starší turbomotor 1,4 T-Jet vo verzii s 88 kW (120 k). Po aktuálnych úpravách plní emisnú normu Euro 5. Samotné Bravo sa po viac ako troch rokoch od premiéry výraznejšie nemení. Pre modelový rok 2011 dostalo zľahka modifikované predné svetlomety, niekoľko nových lakov karosérie a novými farbami osviežený interiér.
Autor: fg