SME

Kedy ísť na akú kontrolu s autom?

Povinnosť absolvovať s vozidlom technickú a emisnú kontrolu robí vrásky na čele nielen majiteľom starších vozidiel, ale aj úplne nových. Čo musíte a čo nie?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Povinnosť absolvovať s vozidlom pravidelnú technickú a emisnú kontrolu robí vrásky na čele nielen majiteľom starších vozidiel, ktoré už majú niečo za sebou. Podľa čitateľských otázok necháva súčasná legislatíva na pochybách aj majiteľov nových vozidiel. Istý zmätok spôsobilo ustanovenie v zákone o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktoré prikazovalo novozakúpeným vozidlám do siedmich dní od prihlásenia absolvovať takzvanú administratívnu kontrolu. Všetky vozidlá mladšie ako štyri roky boli potom povinné do pol roka od vstúpenia vyhlášky do platnosti si prísť na stanicu po samolepky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Treba si vybaviť nálepky hneď po kúpe auta?

Ivan: "V novembri 2007 som kupoval nové auto. V predajni mi povedali, že nebudem musieť nasledujúce 4 roky ísť na technickú ani emisnú kontrolu. Takže som to doteraz v podstate neriešil a pri policajných kontrolách to nikto nikdy neskúmal. Minulý mesiac si však kúpil nové auto jeden môj príbuzný. A ten na STK-čku išiel a urobili mu len tzv. administratívnu kontrolu. Stálo ho to asi 15 Euro a dostal nálepku s dátumom kontroly o 4 roky. Nevedel mi ale povedať, či je to povinné alebo nie. Moja otázka znie, ako to vlastne je s STK/Emisiami u nových vozidiel?"

§ 47, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:

(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,

SkryťVypnúť reklamu

Oficiálnym odôvodnením tejto úpravy bola potreba označiť všetky vozidlá dátumom, dokedy majú mať prehliadku absolvovanú. Rok na to bolo toto ustanovenie zrušené a možnosť absolvovať administratívnu prehliadku bola ponechaná na vôli majiteľa.

Prvú technickú alebo emisnú kontrolu musí osobný automobil absolvovať do štyroch rokov od prvej evidencie na Slovensku alebo v inej krajine, ktorá je uvedená v osvedčení o evidencii. Ak tento dátum nie je možné zistiť, považuje sa zaň prvý deň roku výroby vozidla.

Technická kontrola na Slovensku alebo preklad zahraničných dokladov?

Administratívna kontrola sa viaže na evidenčné číslo vozidla, čiže ju je nutné vykonať vždy pri jeho zmene, typicky po prepise z iného okresu alebo strate dokladov.

Pokiaľ je vozidlo dovezené zo zahraničia a majiteľ disponuje úradným prekladom protokolov o absolvovaní technickej a emisnej kontroly v pôvodnej krajine, môže o samolepky požiadať tiež. Táto možnosť sa však príliš nevyužíva, keďže preklad môže byť drahší než samotná kontrola, po ktorej má majiteľ zase na dva roky "pokoj". Iná je situácia v prípade dovozu z Česka, kde preklad nie je potrebný a pracovník STK môže predložené protokoly uznať.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlá na LPG

Braňo: "Už niekoľko rokov mám v aute LPG a každý rok som chodil na povinné prehliadky LPG . Takúto prehliadku aj s protokolom musí mať automobil absolvovanú aj vtedy keď ide na EK a STK - ináč ho nepripustia. Keďže ma čaká EK a STK až o rok, tak som sa chcel ohlásiť u človeka, ktorý mi už niekoľko rokov takúto ročnú LPG prehliadku vykonáva, ale ten mi povedal, že bola nejaká zmena v legislatíve a že to už nie je potrebné každoročne, ale až pred absolvovaním EK a STK (v mojom prípade raz za dva roky). Pre istotu som telefonoval aj s ďalšími troma subjektami, ktoré takúto ročnú prehliadku LPG vykonávajú a presne polovica mi tvrdí, že bola nejaká zmena v legislatíve a že takúto prehliadku netreba robiť každoročne, ale len pred EK a STK (teda v mojom prípade raz za dva roky) a druhá tvrdí pravý opak."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vozidlá prestavané na pohon LPG musia okrem technickej a emisnej kontroly absolvovať aj kontrolu zariadenia, pokiaľ to zariadenie vyžaduje a doklad o absolvovaní tejto kontroly predložiť pri technickej kontrole.

V dokumentácií k plynovému zariadeniu by sa mala nachádzať informácia, či sa táto kontrola má vykonávať raz ročne alebo každé dva roky. Pre absolvovanie kontroly s takýmto vozidlom je nutné pripojiť aj protokol o montáži zariadenia.

Povinné ročné prehliadky LPG nad rámec tej, ktorá je potrebná pre technickú kontrolu, boli zrušené.

Vozidlo sa nedá znovu prihlásiť bez STK

Pokiaľ má vozidlo zadržané tabuľky s evidenčným číslom z dôvodu neabsolvovania jednej zo spomínaných kontrol, prinesie jeho majiteľ na stanicu technickej kontroly (STK) namiesto technického preukazu jeho fotokópiu spolu s potvrdením o zadržaní technického preukazu, ktoré mu na polícií vydajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokiaľ bolo vozidlo z evidencie dočasne vyradené, je možné ho opätovne prihlásiť, pokiaľ ho STK uzná za spôsobilé. To znamená, že ak ešte má platné doklady o absolvovaní kontrol, predloží majiteľ tieto, ak nie, musí s vozidlom kontrolu absolvovať do siedmich dní.

Okrem osvedčenia o evidencií alebo ich kópie je nutné na STK pristaviť vozidlo, a to aj v prípade administratívnej kontroly.

Pred technickou kontrolou nezabudnite auto skontrolovať

Pred absolvovaním kontrol vám odporúčame vozidlo prehliadnuť a zamerať sa predovšetkým na funkcie bŕzd a riadenia. Schopnosť auta brzdiť a zastaviť nesmie byť znížená a plne funkčná musí byť aj parkovacia (ručná) brzda. V riadení nesmú byť "vôle" a auto nesmie pri jazde "plávať". Ďalej je vhodné skontrolovať funkciu svetlometov vrátane zariadenia na nastavovanie ich výšky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čelné sklo nesmie byť poškodené a vozidlo nesmie byť polepené fóliami v rozpore s predpismi. K fóliám môže pracovník STK vyžadovať doklady.

Vozidlo musí mať v poriadku povinnú výbavu - výstražný trojuholník, reflexný odev umiestnený v dosahu z miesta vodiča, kompletnú neexpirovanú lekárničku a zariadenie na výmenu kolesa v prípade defektu - vhodný zdvihák, náhradné koleso a kľúč na matice. To neplatí v prípade, že je vybavené pneumatikami umožňujúcimi dojazd s poškodením (PAX, runflat), prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu defektu. Takisto si pre istotu skontrolujte hĺbku dezénu na pneumatikách vrátane rezervnej.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Jozef Lednický

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  4. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 22 643
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 429
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 11 114
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 611
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 235
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 566
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 984
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 812
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Brezovský: Róbert Fico prekvapil, robí čistky vo vlade
  2. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  3. Michael Achberger: Chceš si udržať postavu do plaviek? Toto je plán, ktorý potrebuješ
  4. Igor Múdry: Plechový karfiol
  5. Rastislav Puchala: Ach, tí kolaborantskí KDHáci
  6. Peter Lacina: Nečakaná cesta do seba
  7. Dávid Polák: Počítanie mŕtvych 2
  8. Dagmar Szabó: Dieťa nie je na skúšku. Medzinárodný systém ich v tom necháva samé.
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 155 455
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 437
  3. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 610
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 510
  5. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 680
  6. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 5 431
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 351
  8. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 102
  1. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  2. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  3. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  4. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  5. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  6. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  7. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  8. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
SkryťZatvoriť reklamu