SME

Kedy ísť na akú kontrolu s autom?

Povinnosť absolvovať s vozidlom technickú a emisnú kontrolu robí vrásky na čele nielen majiteľom starších vozidiel, ale aj úplne nových. Čo musíte a čo nie?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Povinnosť absolvovať s vozidlom pravidelnú technickú a emisnú kontrolu robí vrásky na čele nielen majiteľom starších vozidiel, ktoré už majú niečo za sebou. Podľa čitateľských otázok necháva súčasná legislatíva na pochybách aj majiteľov nových vozidiel. Istý zmätok spôsobilo ustanovenie v zákone o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktoré prikazovalo novozakúpeným vozidlám do siedmich dní od prihlásenia absolvovať takzvanú administratívnu kontrolu. Všetky vozidlá mladšie ako štyri roky boli potom povinné do pol roka od vstúpenia vyhlášky do platnosti si prísť na stanicu po samolepky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Treba si vybaviť nálepky hneď po kúpe auta?

Ivan: "V novembri 2007 som kupoval nové auto. V predajni mi povedali, že nebudem musieť nasledujúce 4 roky ísť na technickú ani emisnú kontrolu. Takže som to doteraz v podstate neriešil a pri policajných kontrolách to nikto nikdy neskúmal. Minulý mesiac si však kúpil nové auto jeden môj príbuzný. A ten na STK-čku išiel a urobili mu len tzv. administratívnu kontrolu. Stálo ho to asi 15 Euro a dostal nálepku s dátumom kontroly o 4 roky. Nevedel mi ale povedať, či je to povinné alebo nie. Moja otázka znie, ako to vlastne je s STK/Emisiami u nových vozidiel?"

§ 47, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:

(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,

SkryťVypnúť reklamu

Oficiálnym odôvodnením tejto úpravy bola potreba označiť všetky vozidlá dátumom, dokedy majú mať prehliadku absolvovanú. Rok na to bolo toto ustanovenie zrušené a možnosť absolvovať administratívnu prehliadku bola ponechaná na vôli majiteľa.

Prvú technickú alebo emisnú kontrolu musí osobný automobil absolvovať do štyroch rokov od prvej evidencie na Slovensku alebo v inej krajine, ktorá je uvedená v osvedčení o evidencii. Ak tento dátum nie je možné zistiť, považuje sa zaň prvý deň roku výroby vozidla.

Technická kontrola na Slovensku alebo preklad zahraničných dokladov?

Administratívna kontrola sa viaže na evidenčné číslo vozidla, čiže ju je nutné vykonať vždy pri jeho zmene, typicky po prepise z iného okresu alebo strate dokladov.

Pokiaľ je vozidlo dovezené zo zahraničia a majiteľ disponuje úradným prekladom protokolov o absolvovaní technickej a emisnej kontroly v pôvodnej krajine, môže o samolepky požiadať tiež. Táto možnosť sa však príliš nevyužíva, keďže preklad môže byť drahší než samotná kontrola, po ktorej má majiteľ zase na dva roky "pokoj". Iná je situácia v prípade dovozu z Česka, kde preklad nie je potrebný a pracovník STK môže predložené protokoly uznať.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlá na LPG

Braňo: "Už niekoľko rokov mám v aute LPG a každý rok som chodil na povinné prehliadky LPG . Takúto prehliadku aj s protokolom musí mať automobil absolvovanú aj vtedy keď ide na EK a STK - ináč ho nepripustia. Keďže ma čaká EK a STK až o rok, tak som sa chcel ohlásiť u človeka, ktorý mi už niekoľko rokov takúto ročnú LPG prehliadku vykonáva, ale ten mi povedal, že bola nejaká zmena v legislatíve a že to už nie je potrebné každoročne, ale až pred absolvovaním EK a STK (v mojom prípade raz za dva roky). Pre istotu som telefonoval aj s ďalšími troma subjektami, ktoré takúto ročnú prehliadku LPG vykonávajú a presne polovica mi tvrdí, že bola nejaká zmena v legislatíve a že takúto prehliadku netreba robiť každoročne, ale len pred EK a STK (teda v mojom prípade raz za dva roky) a druhá tvrdí pravý opak."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vozidlá prestavané na pohon LPG musia okrem technickej a emisnej kontroly absolvovať aj kontrolu zariadenia, pokiaľ to zariadenie vyžaduje a doklad o absolvovaní tejto kontroly predložiť pri technickej kontrole.

V dokumentácií k plynovému zariadeniu by sa mala nachádzať informácia, či sa táto kontrola má vykonávať raz ročne alebo každé dva roky. Pre absolvovanie kontroly s takýmto vozidlom je nutné pripojiť aj protokol o montáži zariadenia.

Povinné ročné prehliadky LPG nad rámec tej, ktorá je potrebná pre technickú kontrolu, boli zrušené.

Vozidlo sa nedá znovu prihlásiť bez STK

Pokiaľ má vozidlo zadržané tabuľky s evidenčným číslom z dôvodu neabsolvovania jednej zo spomínaných kontrol, prinesie jeho majiteľ na stanicu technickej kontroly (STK) namiesto technického preukazu jeho fotokópiu spolu s potvrdením o zadržaní technického preukazu, ktoré mu na polícií vydajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokiaľ bolo vozidlo z evidencie dočasne vyradené, je možné ho opätovne prihlásiť, pokiaľ ho STK uzná za spôsobilé. To znamená, že ak ešte má platné doklady o absolvovaní kontrol, predloží majiteľ tieto, ak nie, musí s vozidlom kontrolu absolvovať do siedmich dní.

Okrem osvedčenia o evidencií alebo ich kópie je nutné na STK pristaviť vozidlo, a to aj v prípade administratívnej kontroly.

Pred technickou kontrolou nezabudnite auto skontrolovať

Pred absolvovaním kontrol vám odporúčame vozidlo prehliadnuť a zamerať sa predovšetkým na funkcie bŕzd a riadenia. Schopnosť auta brzdiť a zastaviť nesmie byť znížená a plne funkčná musí byť aj parkovacia (ručná) brzda. V riadení nesmú byť "vôle" a auto nesmie pri jazde "plávať". Ďalej je vhodné skontrolovať funkciu svetlometov vrátane zariadenia na nastavovanie ich výšky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čelné sklo nesmie byť poškodené a vozidlo nesmie byť polepené fóliami v rozpore s predpismi. K fóliám môže pracovník STK vyžadovať doklady.

Vozidlo musí mať v poriadku povinnú výbavu - výstražný trojuholník, reflexný odev umiestnený v dosahu z miesta vodiča, kompletnú neexpirovanú lekárničku a zariadenie na výmenu kolesa v prípade defektu - vhodný zdvihák, náhradné koleso a kľúč na matice. To neplatí v prípade, že je vybavené pneumatikami umožňujúcimi dojazd s poškodením (PAX, runflat), prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu defektu. Takisto si pre istotu skontrolujte hĺbku dezénu na pneumatikách vrátane rezervnej.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Jozef Lednický

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 727
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 927
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 302
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 352
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 935
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 863
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 468
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  2. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  3. Štefan Šturdzík: Rakovina
  4. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  5. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  7. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  8. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 883
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 096
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 851
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 478
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 971
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 276
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu