SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Kedy ísť na akú kontrolu s autom?

Povinnosť absolvovať s vozidlom technickú a emisnú kontrolu robí vrásky na čele nielen majiteľom starších vozidiel, ale aj úplne nových. Čo musíte a čo nie?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Povinnosť absolvovať s vozidlom pravidelnú technickú a emisnú kontrolu robí vrásky na čele nielen majiteľom starších vozidiel, ktoré už majú niečo za sebou. Podľa čitateľských otázok necháva súčasná legislatíva na pochybách aj majiteľov nových vozidiel.

Treba si vybaviť nálepky hneď po kúpe auta?

Ivan: "V novembri 2007 som kupoval nové auto. V predajni mi povedali, že nebudem musieť nasledujúce 4 roky ísť na technickú ani emisnú kontrolu. Takže som to doteraz v podstate neriešil a pri policajných kontrolách to nikto nikdy neskúmal. Minulý mesiac si však kúpil nové auto jeden môj príbuzný. A ten na STK-čku išiel a urobili mu len tzv. administratívnu kontrolu. Stálo ho to asi 15 Euro a dostal nálepku s dátumom kontroly o 4 roky. Nevedel mi ale povedať, či je to povinné alebo nie. Moja otázka znie, ako to vlastne je s STK/Emisiami u nových vozidiel?"

§ 47, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:

(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,

Istý zmätok spôsobilo ustanovenie v zákone o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktoré prikazovalo novozakúpeným vozidlám do siedmich dní od prihlásenia absolvovať takzvanú administratívnu kontrolu. Všetky vozidlá mladšie ako štyri roky boli potom povinné do pol roka od vstúpenia vyhlášky do platnosti si prísť na stanicu po samolepky.

Oficiálnym odôvodnením tejto úpravy bola potreba označiť všetky vozidlá dátumom, dokedy majú mať prehliadku absolvovanú. Rok na to bolo toto ustanovenie zrušené a možnosť absolvovať administratívnu prehliadku bola ponechaná na vôli majiteľa.

Prvú technickú alebo emisnú kontrolu musí osobný automobil absolvovať do štyroch rokov od prvej evidencie na Slovensku alebo v inej krajine, ktorá je uvedená v osvedčení o evidencii. Ak tento dátum nie je možné zistiť, považuje sa zaň prvý deň roku výroby vozidla.

Technická kontrola na Slovensku alebo preklad zahraničných dokladov?

Administratívna kontrola sa viaže na evidenčné číslo vozidla, čiže ju je nutné vykonať vždy pri jeho zmene, typicky po prepise z iného okresu alebo strate dokladov.

Pokiaľ je vozidlo dovezené zo zahraničia a majiteľ disponuje úradným prekladom protokolov o absolvovaní technickej a emisnej kontroly v pôvodnej krajine, môže o samolepky požiadať tiež. Táto možnosť sa však príliš nevyužíva, keďže preklad môže byť drahší než samotná kontrola, po ktorej má majiteľ zase na dva roky "pokoj". Iná je situácia v prípade dovozu z Česka, kde preklad nie je potrebný a pracovník STK môže predložené protokoly uznať.

Vozidlá na LPG

Braňo: "Už niekoľko rokov mám v aute LPG a každý rok som chodil na povinné prehliadky LPG . Takúto prehliadku aj s protokolom musí mať automobil absolvovanú aj vtedy keď ide na EK a STK - ináč ho nepripustia. Keďže ma čaká EK a STK až o rok, tak som sa chcel ohlásiť u človeka, ktorý mi už niekoľko rokov takúto ročnú LPG prehliadku vykonáva, ale ten mi povedal, že bola nejaká zmena v legislatíve a že to už nie je potrebné každoročne, ale až pred absolvovaním EK a STK (v mojom prípade raz za dva roky). Pre istotu som telefonoval aj s ďalšími troma subjektami, ktoré takúto ročnú prehliadku LPG vykonávajú a presne polovica mi tvrdí, že bola nejaká zmena v legislatíve a že takúto prehliadku netreba robiť každoročne, ale len pred EK a STK (teda v mojom prípade raz za dva roky) a druhá tvrdí pravý opak."

Vozidlá prestavané na pohon LPG musia okrem technickej a emisnej kontroly absolvovať aj kontrolu zariadenia, pokiaľ to zariadenie vyžaduje a doklad o absolvovaní tejto kontroly predložiť pri technickej kontrole.

V dokumentácií k plynovému zariadeniu by sa mala nachádzať informácia, či sa táto kontrola má vykonávať raz ročne alebo každé dva roky. Pre absolvovanie kontroly s takýmto vozidlom je nutné pripojiť aj protokol o montáži zariadenia.

Povinné ročné prehliadky LPG nad rámec tej, ktorá je potrebná pre technickú kontrolu, boli zrušené.

Vozidlo sa nedá znovu prihlásiť bez STK

Pokiaľ má vozidlo zadržané tabuľky s evidenčným číslom z dôvodu neabsolvovania jednej zo spomínaných kontrol, prinesie jeho majiteľ na stanicu technickej kontroly (STK) namiesto technického preukazu jeho fotokópiu spolu s potvrdením o zadržaní technického preukazu, ktoré mu na polícií vydajú.

Pokiaľ bolo vozidlo z evidencie dočasne vyradené, je možné ho opätovne prihlásiť, pokiaľ ho STK uzná za spôsobilé. To znamená, že ak ešte má platné doklady o absolvovaní kontrol, predloží majiteľ tieto, ak nie, musí s vozidlom kontrolu absolvovať do siedmich dní.

Okrem osvedčenia o evidencií alebo ich kópie je nutné na STK pristaviť vozidlo, a to aj v prípade administratívnej kontroly.

Pred technickou kontrolou nezabudnite auto skontrolovať

Pred absolvovaním kontrol vám odporúčame vozidlo prehliadnuť a zamerať sa predovšetkým na funkcie bŕzd a riadenia. Schopnosť auta brzdiť a zastaviť nesmie byť znížená a plne funkčná musí byť aj parkovacia (ručná) brzda. V riadení nesmú byť "vôle" a auto nesmie pri jazde "plávať". Ďalej je vhodné skontrolovať funkciu svetlometov vrátane zariadenia na nastavovanie ich výšky.

Čelné sklo nesmie byť poškodené a vozidlo nesmie byť polepené fóliami v rozpore s predpismi. K fóliám môže pracovník STK vyžadovať doklady.

Vozidlo musí mať v poriadku povinnú výbavu - výstražný trojuholník, reflexný odev umiestnený v dosahu z miesta vodiča, kompletnú neexpirovanú lekárničku a zariadenie na výmenu kolesa v prípade defektu - vhodný zdvihák, náhradné koleso a kľúč na matice. To neplatí v prípade, že je vybavené pneumatikami umožňujúcimi dojazd s poškodením (PAX, runflat), prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu defektu. Takisto si pre istotu skontrolujte hĺbku dezénu na pneumatikách vrátane rezervnej.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 570
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 533
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 925
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 251
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 718
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 089
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 630
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 479
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021