SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Kedy ísť na akú kontrolu s autom?

Povinnosť absolvovať s vozidlom technickú a emisnú kontrolu robí vrásky na čele nielen majiteľom starších vozidiel, ale aj úplne nových. Čo musíte a čo nie?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Povinnosť absolvovať s vozidlom pravidelnú technickú a emisnú kontrolu robí vrásky na čele nielen majiteľom starších vozidiel, ktoré už majú niečo za sebou. Podľa čitateľských otázok necháva súčasná legislatíva na pochybách aj majiteľov nových vozidiel.

Treba si vybaviť nálepky hneď po kúpe auta?

Ivan: "V novembri 2007 som kupoval nové auto. V predajni mi povedali, že nebudem musieť nasledujúce 4 roky ísť na technickú ani emisnú kontrolu. Takže som to doteraz v podstate neriešil a pri policajných kontrolách to nikto nikdy neskúmal. Minulý mesiac si však kúpil nové auto jeden môj príbuzný. A ten na STK-čku išiel a urobili mu len tzv. administratívnu kontrolu. Stálo ho to asi 15 Euro a dostal nálepku s dátumom kontroly o 4 roky. Nevedel mi ale povedať, či je to povinné alebo nie. Moja otázka znie, ako to vlastne je s STK/Emisiami u nových vozidiel?"

§ 47, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:

(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,

Istý zmätok spôsobilo ustanovenie v zákone o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktoré prikazovalo novozakúpeným vozidlám do siedmich dní od prihlásenia absolvovať takzvanú administratívnu kontrolu. Všetky vozidlá mladšie ako štyri roky boli potom povinné do pol roka od vstúpenia vyhlášky do platnosti si prísť na stanicu po samolepky.

Oficiálnym odôvodnením tejto úpravy bola potreba označiť všetky vozidlá dátumom, dokedy majú mať prehliadku absolvovanú. Rok na to bolo toto ustanovenie zrušené a možnosť absolvovať administratívnu prehliadku bola ponechaná na vôli majiteľa.

Prvú technickú alebo emisnú kontrolu musí osobný automobil absolvovať do štyroch rokov od prvej evidencie na Slovensku alebo v inej krajine, ktorá je uvedená v osvedčení o evidencii. Ak tento dátum nie je možné zistiť, považuje sa zaň prvý deň roku výroby vozidla.

Technická kontrola na Slovensku alebo preklad zahraničných dokladov?

Administratívna kontrola sa viaže na evidenčné číslo vozidla, čiže ju je nutné vykonať vždy pri jeho zmene, typicky po prepise z iného okresu alebo strate dokladov.

Pokiaľ je vozidlo dovezené zo zahraničia a majiteľ disponuje úradným prekladom protokolov o absolvovaní technickej a emisnej kontroly v pôvodnej krajine, môže o samolepky požiadať tiež. Táto možnosť sa však príliš nevyužíva, keďže preklad môže byť drahší než samotná kontrola, po ktorej má majiteľ zase na dva roky "pokoj". Iná je situácia v prípade dovozu z Česka, kde preklad nie je potrebný a pracovník STK môže predložené protokoly uznať.

Vozidlá na LPG

Braňo: "Už niekoľko rokov mám v aute LPG a každý rok som chodil na povinné prehliadky LPG . Takúto prehliadku aj s protokolom musí mať automobil absolvovanú aj vtedy keď ide na EK a STK - ináč ho nepripustia. Keďže ma čaká EK a STK až o rok, tak som sa chcel ohlásiť u človeka, ktorý mi už niekoľko rokov takúto ročnú LPG prehliadku vykonáva, ale ten mi povedal, že bola nejaká zmena v legislatíve a že to už nie je potrebné každoročne, ale až pred absolvovaním EK a STK (v mojom prípade raz za dva roky). Pre istotu som telefonoval aj s ďalšími troma subjektami, ktoré takúto ročnú prehliadku LPG vykonávajú a presne polovica mi tvrdí, že bola nejaká zmena v legislatíve a že takúto prehliadku netreba robiť každoročne, ale len pred EK a STK (teda v mojom prípade raz za dva roky) a druhá tvrdí pravý opak."

Vozidlá prestavané na pohon LPG musia okrem technickej a emisnej kontroly absolvovať aj kontrolu zariadenia, pokiaľ to zariadenie vyžaduje a doklad o absolvovaní tejto kontroly predložiť pri technickej kontrole.

V dokumentácií k plynovému zariadeniu by sa mala nachádzať informácia, či sa táto kontrola má vykonávať raz ročne alebo každé dva roky. Pre absolvovanie kontroly s takýmto vozidlom je nutné pripojiť aj protokol o montáži zariadenia.

Povinné ročné prehliadky LPG nad rámec tej, ktorá je potrebná pre technickú kontrolu, boli zrušené.

Vozidlo sa nedá znovu prihlásiť bez STK

Pokiaľ má vozidlo zadržané tabuľky s evidenčným číslom z dôvodu neabsolvovania jednej zo spomínaných kontrol, prinesie jeho majiteľ na stanicu technickej kontroly (STK) namiesto technického preukazu jeho fotokópiu spolu s potvrdením o zadržaní technického preukazu, ktoré mu na polícií vydajú.

Pokiaľ bolo vozidlo z evidencie dočasne vyradené, je možné ho opätovne prihlásiť, pokiaľ ho STK uzná za spôsobilé. To znamená, že ak ešte má platné doklady o absolvovaní kontrol, predloží majiteľ tieto, ak nie, musí s vozidlom kontrolu absolvovať do siedmich dní.

Okrem osvedčenia o evidencií alebo ich kópie je nutné na STK pristaviť vozidlo, a to aj v prípade administratívnej kontroly.

Pred technickou kontrolou nezabudnite auto skontrolovať

Pred absolvovaním kontrol vám odporúčame vozidlo prehliadnuť a zamerať sa predovšetkým na funkcie bŕzd a riadenia. Schopnosť auta brzdiť a zastaviť nesmie byť znížená a plne funkčná musí byť aj parkovacia (ručná) brzda. V riadení nesmú byť "vôle" a auto nesmie pri jazde "plávať". Ďalej je vhodné skontrolovať funkciu svetlometov vrátane zariadenia na nastavovanie ich výšky.

Čelné sklo nesmie byť poškodené a vozidlo nesmie byť polepené fóliami v rozpore s predpismi. K fóliám môže pracovník STK vyžadovať doklady.

Vozidlo musí mať v poriadku povinnú výbavu - výstražný trojuholník, reflexný odev umiestnený v dosahu z miesta vodiča, kompletnú neexpirovanú lekárničku a zariadenie na výmenu kolesa v prípade defektu - vhodný zdvihák, náhradné koleso a kľúč na matice. To neplatí v prípade, že je vybavené pneumatikami umožňujúcimi dojazd s poškodením (PAX, runflat), prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu defektu. Takisto si pre istotu skontrolujte hĺbku dezénu na pneumatikách vrátane rezervnej.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 978
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 832
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 254
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 280
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 089
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 322
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 025
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


15 h
Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


12 h
Hotelový komplex Borová Sihoť posielajú daniari do konkurzu.

Hotelový biznis sa trápi a najbližšie mesiace neprinesú úľavu.


19 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako do bezvýznamnej strany nalákali množstvo ľudí.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


23 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 442
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 438
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 856
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 251
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 066
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 2 900
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 852
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu