SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Neodbočil, dostal pokutu

Jeden z vás nám opísal 4 dopravné situácie, na ktoré nevedel nájsť jednoznačnú odpoveď. Spýtal sa napríklad na odbočovanie na cestu vľavo cez neprerušovanú čiaru alebo na problém vzťahu semaforov a prikázaného smeru jazdy.

Jeden z vás nám opísal 4 dopravné situácie, na ktoré nevedel nájsť jednoznačnú odpoveď. Ako nám Jozef zo Žiliny napísal, každý vodič, ktorého pozná, mu tvrdí niečo iné. Tak sa nás spýtal napríklad na odbočovanie na cestu vľavo cez neprerušovanú čiaru alebo na problém vzťahu semaforov a prikázaného smeru jazdy.

Odbočovanie na cestu vľavo cez neprerušovanú čiaru

Jozef: "Kdesi som čítal, že "je možné prejsť cez plnú čiaru na ceste len za predpokladu, že je tento úkon nutný na odbočenie na miesto ležiace na ceste vľavo. Pokúsim sa to opísať.

Predstavte si, že ste na hlavnej ceste na križovatke typu "T". Po vašej ľavej strane sa na cestu pripája nejaká vedľajšia cesta vedúca k nejakému objektu. K tejto vedľajšej ceste teda prichádzate (dá sa povedať) z prava. Viete, že potrebujete odbočiť na ňu, no máte medzi sebou plnú čiaru (sú prípady, keď je čiara dvojitá alebo je tam rovno nakreslená šrafovanie).

Môžem teda ignorovať značenie na ceste a odbočiť na túto cestu, ak mi to nezakazuje žiadna stojaca dopravná značka?"

Aby sme Jozefovi mohli jednoznačne odpovedať, treba sa pozrieť na definíciu plnej čiary, ktorá je uvedená v prílohe vyhlášky k zákonu o cestnej premávke.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Podľa vyhlášky smie teda vodič prejsť plnú čiaru na ceste len v dvoch prípadoch:

  1. ak obchádza prekážku, alebo
  2. ak odbočuje na miesto mimo cesty alebo vchádza z miesta mimo cesty na cestu.

Samozrejme, ešte sú tu prípady, keď policajt prikáže vodičovi prejsť cez plnú čiaru, ak je to potrebné v cestnej premávke alebo ak to určí prenosné dopravné značenie.

V ani jednom prípade sa však nespomína možnosť odbočiť vľavo na cestu.

Ak teda odbočíte v križovatke vľavo a na vozovke je po vašej ľavej ruke namaľovaná plná čiara, riskujete pokutu a možno aj nehodu. Ak už je v križovatke namaľovaná plná čiara, zvyčajne tam má svoj význam a neradno ju bezdôvodne porušovať.

Semafor a šípky na ceste

Jozef: "Predstavte si širokú jednoprúdovú cestu, ktorá sa rozdeľuje na 4 jazdné pruhy. Jazdný pruh pre vozidlá idúce vpravo, potom jeden jazdný pruh pre vozidlá idúce rovno a dva jazdné pruhy pre vozidlá idúce vľavo.

Nad druhým odbočovacím pruhom zobrazujúcim prikázaný smer jazdy vľavo (druhý pruh od krajnice alebo povedzme teda ten vnútornejší) je umiestnený semafor ukazujúci prikázaný smer jazdy "rovno".

Myslel som, že visiace/zvislé dopravné značenie vrátane semaforov sú nadradené tým ležiacim a tak som si teda z pruhu, určenom na odbočenie vľavo išiel rovno po ceste. Neďaleko stojaca policajná hliadka však nato mala iný názor, ktorý argumentovali tým, že ten semafor, prikazujúci smer jazdy rovno, nemohli umiestniť nad jazdný pruh pre jazdu rovno preto, lebo nad týmto pruhom sa nachádzajú troleje pre trolejbusy.

Bola pokuta, ktorú som dostal, oprávnená?"

Jozef má pravdu v tom, že semafor má pri riadení cestnej dopravy prednosť pred zvislým alebo vodorovným dopravným značením. To však neznamená, že vodorovné značenie má vodič ignorovať, ak je križovatka riadená svetelnou signalizáciou v prípade, že si vzájomne neodporujú ale sa dopĺňajú. Semafor riadil prednosť v určenom smere premávky, vodorovné značenie zas určilo, pre ktorý smer prejazdu križovatkou je určený ktorý jazdný pruh.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú;

Značka Smerové šípky (č. V 9a)
vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer
jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste;

Jozefa zmiatlo umiestnenie semafora nad jedným z odbočovacích pruhov. V tomto prípade však nejde o dopravnú značku umiestnenú nad jazdným pruhom ale o svetelnú signalizáciu, ktorá platí pre všetky jazdné pruhy.

Dopravné značenie (aj semafor) platí pre ten smer premávky, pre ktorý je jednoznačne pochopiteľný význam tohto značenia. To znamená, že ak je značka vodičovi chrbtom, neplatí preňho, lebo nemá možnosť zistiť presný význam značenia. V Jozefovom prípade platil semafor pre každý jazdný pruh daného jazdného smeru.

Jednoducho, ak svieti zelená šípka "rovno" na trojfarebnom semafore, voľno majú len tí, ktorí chcú cez križovatku prejsť rovno. Tí, ktorí sa zaradia do odbočovacieho pruhu, ak im nesvieti zelená, musia stáť.

Šípka na ceste pre vodiča znamená, že sa musí cez križovatku vybrať tým smerom, ako to ukazuje šípka na ceste v jeho jazdnom pruhu. Preňho potom neplatí semafor, ktorý rozhoduje o tom, či vodič smie prejsť križovatkou rovno. Musí sa riadiť semaforom, ktorý je určený pre odbočenie do príslušného smeru.

Jozef jednoducho porušil dopravné predpisy, pretože nerešpektoval "prikázaný smer jazdy" určený šípkou namaľovanou na ceste.

Smú hmlovky nahradiť stretávačky?

Jozef: "Je možné denné svietenie svetlometmi nahradiť len svietením prednými a zadnými hmlovkami?"

Zákon o cestnej premávke takúto možnosť nepripúšťa. Hmlovky, či predné alebo zadné, smie vodič použiť len za hmly, sneženia alebo dažďa. V iných prípadoch treba svietiť stretávacími svetlami alebo za nezníženej viditeľnosti je povolené mať namiesto nich zapnuté denné prevádzkové svetlá.

Za upozorňovanie na policajnú hliadku blikaním svetiel je pokuta

Jozef: "Je zakázané blikať cez deň na protiidúcich vodičov a informovať ich tak, že na ich strane cesty stojí policajná hliadka?"

Prerušovane zapínať stretávacie alebo diaľkové svetlá cez deň sa smie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva alebo na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla.

Ak vozidlo policajnej hliadky stojí tak, že by mohlo ohroziť cestnú premávku, potom je na mieste upozorniť na to iných vodičov. Samotná hliadka však nie je nebezpečenstvom v zmysle dopravných predpisov a preto je upozorňovanie na ňu blikaním svetiel v rozpore s týmito predpismi. Príkladom je aj situácia zo začiatku tohto roka, kedy sa policajti pri Terchovej zamerali na "odchyt" blikajúcich vodičov.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 057
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 505
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 776
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 974
  5. Po Slovensku na motorke 6 793
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 528
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 736
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 461
  9. Crème de la crème po slovensky 3 220
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 790
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mikulec nevylúčil, že kontrola na hraniciach bude nepretržitá.

Doterajšie pravidlá štát nemení.


9m
Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


20 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún
Nataša Holinová

Aké zbytočné bolo prejaviť sa takto okázalo proti Matićovej správe.


18. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún