SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Neodbočil, dostal pokutu

Jeden z vás nám opísal 4 dopravné situácie, na ktoré nevedel nájsť jednoznačnú odpoveď. Spýtal sa napríklad na odbočovanie na cestu vľavo cez neprerušovanú čiaru alebo na problém vzťahu semaforov a prikázaného smeru jazdy.

Jeden z vás nám opísal 4 dopravné situácie, na ktoré nevedel nájsť jednoznačnú odpoveď. Ako nám Jozef zo Žiliny napísal, každý vodič, ktorého pozná, mu tvrdí niečo iné. Tak sa nás spýtal napríklad na odbočovanie na cestu vľavo cez neprerušovanú čiaru alebo na problém vzťahu semaforov a prikázaného smeru jazdy.

Odbočovanie na cestu vľavo cez neprerušovanú čiaru

Jozef: "Kdesi som čítal, že "je možné prejsť cez plnú čiaru na ceste len za predpokladu, že je tento úkon nutný na odbočenie na miesto ležiace na ceste vľavo. Pokúsim sa to opísať.

Predstavte si, že ste na hlavnej ceste na križovatke typu "T". Po vašej ľavej strane sa na cestu pripája nejaká vedľajšia cesta vedúca k nejakému objektu. K tejto vedľajšej ceste teda prichádzate (dá sa povedať) z prava. Viete, že potrebujete odbočiť na ňu, no máte medzi sebou plnú čiaru (sú prípady, keď je čiara dvojitá alebo je tam rovno nakreslená šrafovanie).

Môžem teda ignorovať značenie na ceste a odbočiť na túto cestu, ak mi to nezakazuje žiadna stojaca dopravná značka?"

Aby sme Jozefovi mohli jednoznačne odpovedať, treba sa pozrieť na definíciu plnej čiary, ktorá je uvedená v prílohe vyhlášky k zákonu o cestnej premávke.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Podľa vyhlášky smie teda vodič prejsť plnú čiaru na ceste len v dvoch prípadoch:

  1. ak obchádza prekážku, alebo
  2. ak odbočuje na miesto mimo cesty alebo vchádza z miesta mimo cesty na cestu.

Samozrejme, ešte sú tu prípady, keď policajt prikáže vodičovi prejsť cez plnú čiaru, ak je to potrebné v cestnej premávke alebo ak to určí prenosné dopravné značenie.

V ani jednom prípade sa však nespomína možnosť odbočiť vľavo na cestu.

Ak teda odbočíte v križovatke vľavo a na vozovke je po vašej ľavej ruke namaľovaná plná čiara, riskujete pokutu a možno aj nehodu. Ak už je v križovatke namaľovaná plná čiara, zvyčajne tam má svoj význam a neradno ju bezdôvodne porušovať.

Semafor a šípky na ceste

Jozef: "Predstavte si širokú jednoprúdovú cestu, ktorá sa rozdeľuje na 4 jazdné pruhy. Jazdný pruh pre vozidlá idúce vpravo, potom jeden jazdný pruh pre vozidlá idúce rovno a dva jazdné pruhy pre vozidlá idúce vľavo.

Nad druhým odbočovacím pruhom zobrazujúcim prikázaný smer jazdy vľavo (druhý pruh od krajnice alebo povedzme teda ten vnútornejší) je umiestnený semafor ukazujúci prikázaný smer jazdy "rovno".

Myslel som, že visiace/zvislé dopravné značenie vrátane semaforov sú nadradené tým ležiacim a tak som si teda z pruhu, určenom na odbočenie vľavo išiel rovno po ceste. Neďaleko stojaca policajná hliadka však nato mala iný názor, ktorý argumentovali tým, že ten semafor, prikazujúci smer jazdy rovno, nemohli umiestniť nad jazdný pruh pre jazdu rovno preto, lebo nad týmto pruhom sa nachádzajú troleje pre trolejbusy.

Bola pokuta, ktorú som dostal, oprávnená?"

Jozef má pravdu v tom, že semafor má pri riadení cestnej dopravy prednosť pred zvislým alebo vodorovným dopravným značením. To však neznamená, že vodorovné značenie má vodič ignorovať, ak je križovatka riadená svetelnou signalizáciou v prípade, že si vzájomne neodporujú ale sa dopĺňajú. Semafor riadil prednosť v určenom smere premávky, vodorovné značenie zas určilo, pre ktorý smer prejazdu križovatkou je určený ktorý jazdný pruh.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú;

Značka Smerové šípky (č. V 9a)
vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer
jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste;

Jozefa zmiatlo umiestnenie semafora nad jedným z odbočovacích pruhov. V tomto prípade však nejde o dopravnú značku umiestnenú nad jazdným pruhom ale o svetelnú signalizáciu, ktorá platí pre všetky jazdné pruhy.

Dopravné značenie (aj semafor) platí pre ten smer premávky, pre ktorý je jednoznačne pochopiteľný význam tohto značenia. To znamená, že ak je značka vodičovi chrbtom, neplatí preňho, lebo nemá možnosť zistiť presný význam značenia. V Jozefovom prípade platil semafor pre každý jazdný pruh daného jazdného smeru.

Jednoducho, ak svieti zelená šípka "rovno" na trojfarebnom semafore, voľno majú len tí, ktorí chcú cez križovatku prejsť rovno. Tí, ktorí sa zaradia do odbočovacieho pruhu, ak im nesvieti zelená, musia stáť.

Šípka na ceste pre vodiča znamená, že sa musí cez križovatku vybrať tým smerom, ako to ukazuje šípka na ceste v jeho jazdnom pruhu. Preňho potom neplatí semafor, ktorý rozhoduje o tom, či vodič smie prejsť križovatkou rovno. Musí sa riadiť semaforom, ktorý je určený pre odbočenie do príslušného smeru.

Jozef jednoducho porušil dopravné predpisy, pretože nerešpektoval "prikázaný smer jazdy" určený šípkou namaľovanou na ceste.

Smú hmlovky nahradiť stretávačky?

Jozef: "Je možné denné svietenie svetlometmi nahradiť len svietením prednými a zadnými hmlovkami?"

Zákon o cestnej premávke takúto možnosť nepripúšťa. Hmlovky, či predné alebo zadné, smie vodič použiť len za hmly, sneženia alebo dažďa. V iných prípadoch treba svietiť stretávacími svetlami alebo za nezníženej viditeľnosti je povolené mať namiesto nich zapnuté denné prevádzkové svetlá.

Za upozorňovanie na policajnú hliadku blikaním svetiel je pokuta

Jozef: "Je zakázané blikať cez deň na protiidúcich vodičov a informovať ich tak, že na ich strane cesty stojí policajná hliadka?"

Prerušovane zapínať stretávacie alebo diaľkové svetlá cez deň sa smie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva alebo na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla.

Ak vozidlo policajnej hliadky stojí tak, že by mohlo ohroziť cestnú premávku, potom je na mieste upozorniť na to iných vodičov. Samotná hliadka však nie je nebezpečenstvom v zmysle dopravných predpisov a preto je upozorňovanie na ňu blikaním svetiel v rozpore s týmito predpismi. Príkladom je aj situácia zo začiatku tohto roka, kedy sa policajti pri Terchovej zamerali na "odchyt" blikajúcich vodičov.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  6. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 532
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 526
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 848
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 462
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 420
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 351
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 022
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 557
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  2. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  3. Ján Zelenák: e ako E
  4. Jozef Sitko: Klamali včera, klamú viac dnes a šíria chaos i strach
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  7. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  8. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 283
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 632
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 273
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 333
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 437
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 3 994
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 643
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 446
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu