BRATISLAVA. Stav kilometrov na tachometri prekročil dvanásťtisícovú hranicu a nadišiel čas sumarizovať doterajšie poznatky z každodenného jazdenia. Ani po pár mesiacoch a hodinách presedených za volantom nám Citroen C3 nepríde ako nudný.
Citroen ukázal, ako vie skĺbiť atraktívne tvary karosérie s funkčnosťou. Na predné a v podstate aj zadné sedadlá sa ľahko nastupuje a ešte ostalo miesto na slušný kufor. Škoda však, že občasné šuchnutie vodičovej nohy pri nastupovaní uvoľnilo plastový kryt na prahu.
Nedostatky vyvažuje štýl Časom sa objavil ďalší drobný nedostatok v podobe vŕzgania vodičovho sedadla. Drobnosť, ktorá sa pritrafí aj drahším autám, avšak znervózňuje. Stále sme neprišli na to, prečo sa z ventilácie na treťom stupni rýchlosti ventilátora ozýva jemné pískanie. Niekedy píska, inokedy nie a nezávisí to od toho, kde je fúkanie nasmerované. Malý Citroen dokáže vyvážiť nedostatky príkladnou ergonómiou a na malé auto neštandardne pekným interiérom.
Pri pohľade na palubnú dosku sa vodič necíti ako v malom aute. Vzhľad a vyhotovenie by obstálo v strednej triede. Skutočné zlepšenie oproti minulej generácii.
Šofér má naozaj pocit že sedí v novom a modernom aute. Navyše tvary prístrojovej dosky prajú cestujúcim s dlhými nohami. Je to prvé malé auto, v ktorom sa vpredu cítime priestranne. Všetko, vrátane nápaditého ovládania je urobené tak, že za volant sa vyslovene tešíme. Citroen obohatil každodenné presúvanie z bodu A do bodu B o istú dávku radosti a pestrosti.
Posúva strechu do úzadia Dôkazom úsilia značky o zlepšenie nálady za volantom je veľké čelné sklo Zenith, ktoré zasahuje až do strechy. Pravdupovediac v letnom slnečnom počasí máme strešný tieniaci diel zatiahnutý stále, ale hneď, ako sa zvečerí otvárame si výhľad nad sebou. Okrem podvedomého pocitu voľnosti sa lepšie pozerá na vysoký semafor.
Tieniacu roletu odťahujeme iba večer alebo keď sú mraky. V slnečnom počasí by sa interiér veľmi prehrieval.
V podstate je to vec, bez ktorej sa dá jazdiť a nie je racionálne v aute potrebná. Pocity sa však nevyčísľujú. Citroen popri čisto zábavných veciach nezabudol na slušné boxy vo dverách a odkladaciu priehradu pred radiacou pákou. K pozitívam doterajšieho jazdenia radíme ľahké nastupovanie do vyššie položených sedadiel a volant.
Testujeme verziu Exlusive Pri popise všetkých vymožeností a doplnkov, vrátane čelného skla Zenith, automatickej klimatizácie, tempomatu, koženého športového volantu a špeciálneho čalúnenia netreba zabudnúť, že testujeme verziu 1,6 VTi Exlusive za 13.690 eur. Model Citroen C3 momentálne začína na cene 9990 eur. K doslova demonštratívnej modernosti malého auta by pasovalo štandardne dodávané ESP, najmä vo výkonnej verzii, ktorú testujeme. Zákazník si musí aj v najvyššej výbave priplatiť za ESP až 490 eur.
Nápadité, netradičné a zároveň prehľadné je ovládanie klimatizácie s automatickou reguláciou.
Podľa doterajších skúseností v spotrebiteľskom teste, Citroen C3 dokáže uspokojiť pomerne vysokého vodiča aj spolujazdca na predných sedadlách. Z miesta vodiča ponúka dobrý výhľad pri parkovaní a príkladnú ovládateľnosť a prehľadnosť jednotlivých prvkov. C3 zrejme pritiahne ľudí so vzťahom k móde a s potrebou odlíšiť sa malým autom od okolia. Vzhľadom na dobré odhlučnenie a motor je to verzia aj do mesta aj na dlhšie výjazdy mimo neho.
Citroen C3 1,6 Vti Exlusive v teste SME Stav tachometra 12 776 km
Najnižšia spotreba 5,1 litra/100km
Najvyššia spotreba 7,6 litra/100km
Celková spotreba 6,6 litra/100 km
Náklady na opravy 0 eur
Závažné poruchy žiadne
Drobné nedostatky
hlučnosť ventilácie na treťom stupni ventilátora
občasné vŕzganie sedadla vodiča
uvoľnená lišta nášľapného prahu vodiča
Mínusy
Priestor na zadných sedadlách oproti predchodcovi veľmi nepodrástol. Bude vhodnejší deťom než dospelým.
- priestor vzadu
- odskakovanie podvozka na nerovnostiach
- kvalita radenia
Plusy
Predné sedadlá neprekážajú pri častom nastupovaní a na dlhej trase sa nám javia ako pohodlné.
- miesto vpredu
- výhľad z auta
- palubná doska
- spotreba paliva
- dynamické vlastnosti motora
- podvozok na dobrej ceste
- komfort verzie Exlusive
Neobľubuje nerovnosti Benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra ukazuje v ľahkej karosérii svoje prednosti. Motor vyvinul koncern PSA v spolupráci s BMW a zrejme si dali na ňom záležať. Malému Citroenu poskytuje výbornú dynamiku pri slušnej spotrebe. V meste dokáže byť úsporný a vodiča nezradí pri predbiehaní. S výkonom 88 kW (120k) sa hodí do mesta a tiež na dlhé cesty.
Radenie sa postupne zlepšuje avšak páka stále opisuje veľké dráhy. Výborný motor si v pohode vystačí s päťstupňovou prevodovkou.
Nepýta veľa Dlhodobá priemerná spotreba je 6,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Šiesty prevodový stupeň by padol vhod na diaľnici, ale aj bez neho si motor s autom dobre poradí. V podstate rovnaký motor sme testovali v Peugeote 308 SW, s ktorým sme najazdili 30 000 kilometrov.
V menšom Citroene má o liter nižšiu spotrebu, samozrejme lepšiu dynamiku a voľnobežné otáčky v chladnom počasí nekolísajú. Žiaľ, výborný motor dostanete iba v najdrahšej verzii Exlusive a aj tu stojí o 1000 eur viac ako slabšia verzia 1,4 VTi.
Športový volant so skosenou spodnou časťou by obstál aj vo vyslovene športovom aute vyššej cenovej kategórie.
Poskakuje Podvozok tvorí osobitnú kapitolu s dvojtvárnym správaním. Na kvalitnom asfalte patrí medzi špičku a poskytuje veľkú bezpečnostnú rezervu. Pri prejazde priečnych nerovností a v rýchlosti nad 80 kilometrov za hodinu doslova podskočí. Môže to byť spôsobené ekologickými nízkoprofilovými pneumatikami so zníženým valivým odporom, ktoré si nerozumejú s charakteristikou tlmičov. Mestské nerovnosti v nižšej rýchlosti nerobia podvozku problém.