BRATISLAVA. Stav kilometrov na tachometri prekročil dvanásťtisícovú hranicu a nadišiel čas sumarizovať doterajšie poznatky z každodenného jazdenia. Ani po pár mesiacoch a hodinách presedených za volantom nám Citroen C3 nepríde ako nudný.
Citroen ukázal, ako vie skĺbiť atraktívne tvary karosérie s funkčnosťou. Na predné a v podstate aj zadné sedadlá sa ľahko nastupuje a ešte ostalo miesto na slušný kufor. Škoda však, že občasné šuchnutie vodičovej nohy pri nastupovaní uvoľnilo plastový kryt na prahu.
Nedostatky vyvažuje štýl
Časom sa objavil ďalší drobný nedostatok v podobe vŕzgania vodičovho sedadla. Drobnosť, ktorá sa pritrafí aj drahším autám, avšak znervózňuje. Stále sme neprišli na to, prečo sa z ventilácie na treťom stupni rýchlosti ventilátora ozýva jemné pískanie. Niekedy píska, inokedy nie a nezávisí to od toho, kde je fúkanie nasmerované. Malý Citroen dokáže vyvážiť nedostatky príkladnou ergonómiou a na malé auto neštandardne pekným interiérom.
|
Pri pohľade na palubnú dosku sa vodič necíti ako v malom aute. Vzhľad a vyhotovenie by obstálo v strednej triede. Skutočné zlepšenie oproti minulej generácii. |
Šofér má naozaj pocit že sedí v novom a modernom aute. Navyše tvary prístrojovej dosky prajú cestujúcim s dlhými nohami. Je to prvé malé auto, v ktorom sa vpredu cítime priestranne. Všetko, vrátane nápaditého ovládania je urobené tak, že za volant sa vyslovene tešíme. Citroen obohatil každodenné presúvanie z bodu A do bodu B o istú dávku radosti a pestrosti.
Posúva strechu do úzadia
Dôkazom úsilia značky o zlepšenie nálady za volantom je veľké čelné sklo Zenith, ktoré zasahuje až do strechy. Pravdupovediac v letnom slnečnom počasí máme strešný tieniaci diel zatiahnutý stále, ale hneď, ako sa zvečerí otvárame si výhľad nad sebou. Okrem podvedomého pocitu voľnosti sa lepšie pozerá na vysoký semafor.
|
Tieniacu roletu odťahujeme iba večer alebo keď sú mraky. V slnečnom počasí by sa interiér veľmi prehrieval. |
V podstate je to vec, bez ktorej sa dá jazdiť a nie je racionálne v aute potrebná. Pocity sa však nevyčísľujú. Citroen popri čisto zábavných veciach nezabudol na slušné boxy vo dverách a odkladaciu priehradu pred radiacou pákou. K pozitívam doterajšieho jazdenia radíme ľahké nastupovanie do vyššie položených sedadiel a volant.
Testujeme verziu Exlusive
Pri popise všetkých vymožeností a doplnkov, vrátane čelného skla Zenith, automatickej klimatizácie, tempomatu, koženého športového volantu a špeciálneho čalúnenia netreba zabudnúť, že testujeme verziu 1,6 VTi Exlusive za 13.690 eur. Model Citroen C3 momentálne začína na cene 9990 eur. K doslova demonštratívnej modernosti malého auta by pasovalo štandardne dodávané ESP, najmä vo výkonnej verzii, ktorú testujeme. Zákazník si musí aj v najvyššej výbave priplatiť za ESP až 490 eur.
|
Nápadité, netradičné a zároveň prehľadné je ovládanie klimatizácie s automatickou reguláciou. |
Podľa doterajších skúseností v spotrebiteľskom teste, Citroen C3 dokáže uspokojiť pomerne vysokého vodiča aj spolujazdca na predných sedadlách. Z miesta vodiča ponúka dobrý výhľad pri parkovaní a príkladnú ovládateľnosť a prehľadnosť jednotlivých prvkov. C3 zrejme pritiahne ľudí so vzťahom k móde a s potrebou odlíšiť sa malým autom od okolia. Vzhľadom na dobré odhlučnenie a motor je to verzia aj do mesta aj na dlhšie výjazdy mimo neho.
Citroen C3 1,6 Vti Exlusive v teste SME
Stav tachometra | 12 776 km |
Najnižšia spotreba | 5,1 litra/100km |
Najvyššia spotreba | 7,6 litra/100km |
Celková spotreba | 6,6 litra/100 km |
Náklady na opravy | 0 eur |
Závažné poruchy | žiadne |
Drobné nedostatky
hlučnosť ventilácie na treťom stupni ventilátora |
občasné vŕzganie sedadla vodiča |
uvoľnená lišta nášľapného prahu vodiča |
Mínusy
Priestor na zadných sedadlách oproti predchodcovi veľmi nepodrástol. Bude vhodnejší deťom než dospelým. |
- priestor vzadu
- odskakovanie podvozka na nerovnostiach
- kvalita radenia
Plusy
Predné sedadlá neprekážajú pri častom nastupovaní a na dlhej trase sa nám javia ako pohodlné. |
- miesto vpredu
- výhľad z auta
- palubná doska
- spotreba paliva
- dynamické vlastnosti motora
- podvozok na dobrej ceste
- komfort verzie Exlusive
Neobľubuje nerovnosti
Benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra ukazuje v ľahkej karosérii svoje prednosti. Motor vyvinul koncern PSA v spolupráci s BMW a zrejme si dali na ňom záležať. Malému Citroenu poskytuje výbornú dynamiku pri slušnej spotrebe. V meste dokáže byť úsporný a vodiča nezradí pri predbiehaní. S výkonom 88 kW (120k) sa hodí do mesta a tiež na dlhé cesty.
| Radenie sa postupne zlepšuje avšak páka stále opisuje veľké dráhy. Výborný motor si v pohode vystačí s päťstupňovou prevodovkou. |
Nepýta veľa
Dlhodobá priemerná spotreba je 6,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Šiesty prevodový stupeň by padol vhod na diaľnici, ale aj bez neho si motor s autom dobre poradí. V podstate rovnaký motor sme testovali v Peugeote 308 SW, s ktorým sme najazdili 30 000 kilometrov.
V menšom Citroene má o liter nižšiu spotrebu, samozrejme lepšiu dynamiku a voľnobežné otáčky v chladnom počasí nekolísajú. Žiaľ, výborný motor dostanete iba v najdrahšej verzii Exlusive a aj tu stojí o 1000 eur viac ako slabšia verzia 1,4 VTi.
|
Športový volant so skosenou spodnou časťou by obstál aj vo vyslovene športovom aute vyššej cenovej kategórie. |
Poskakuje
Podvozok tvorí osobitnú kapitolu s dvojtvárnym správaním. Na kvalitnom asfalte patrí medzi špičku a poskytuje veľkú bezpečnostnú rezervu. Pri prejazde priečnych nerovností a v rýchlosti nad 80 kilometrov za hodinu doslova podskočí. Môže to byť spôsobené ekologickými nízkoprofilovými pneumatikami so zníženým valivým odporom, ktoré si nerozumejú s charakteristikou tlmičov. Mestské nerovnosti v nižšej rýchlosti nerobia podvozku problém.