Slovenská inšpekcia životného prostredia aj v tomto roku kontrolovala kvalitu pohonných látok. Na 54 čerpacích staniciach odobrali celkovo 125 vzoriek, 63 vzoriek benzínu, 53 motorovej nafty a deväť vzoriek skvapalneného plynu LPG.
Napriek tomu, že nedodržanie stanovených parametrov zistili iba u dvoch prevádzkovateľov a pri motorovej nafte, nekvalitné palivo môže byť cestou k výraznému poškodeniu motora. Najmä, ak motoristi tankujú naftu určenú do strojov alebo znehodnotenú pri preprave.
Barometer pre zdražovanie
V susednom Česku sú poruchy palivového systému automobilov barometrom zdraženia pohonných hmôt. „Ako náhle dôjde k výraznému a plošnému nárastu ceny paliva, v servise sa nám začnú objavovať autá so šklbajúcim motorom a poruchou palivového systému," tvrdí na základe dlhoročných skúseností majiteľ veľkého autoservisu v Plzni Jiří Pertlíček.
Na Slovensku to nie je inak. Motoristi totiž hľadajú zdroje lacnej nafty, ktorá obsahuje priveľkú časť biozložky, vody alebo parafínu. Niekedy ani nemusí byť problémom špekulácia alebo úmyselné pančovanie nafty. Stačí dlhodobé skladovanie s malým odberom alebo chyby v striedavej distribúcii nafty a benzínu v tom istom zariadení.
Prvým indikátorom zlého paliva môže byť podľa odborníkov pokles výkonu a nepravidelný chod motora. Pri prvých príznakoch preto skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú.
Problematická biozložka
Najhoršie je, že motorista nemá ako zistiť, či tankuje nekvalitné palivo. Jediným ukazovateľom môže byť certifikát kvality a samotná značka čerpacej stanice.
Naftu tankujte na čerpadlách so známkou kvality, kde predajca garantuje predpísaný obsah síry a biozložky v nafte. Práve biozložka môže výrazne zhoršiť mazivosť nafty, ktorá je pre dieselový a moderný motor dôležitá. Pritom technika naftového motora je založená na schopnosti nafty mazať veľmi jemné a presné súčiastky.
Podozrivo lacná nafta môže mať vysoký obsah biozložky a zle odstredený parafín, ktorý v zime stuhne a upchá všetko v palivovom systéme. Druhy nafty sú určené pre jednotlivé typy motorov a lacná nafta do kompresorovej stanice alebo traktora nemôže byť dobrá pre nový motor spĺňajúci emisnú normu Euro 4.
Rada servisu: Kde tankovať |
![]() ![]() |
- na frekventovaných čerpacích staniciach |
Tomáš Hollý z autoservisu v Banskej Bystrici má skúsenosti s disfunkciou motora, keď bola na príčine nafta. „Napojili sme palivový systém na kvalitnú naftu a motor zrazu išiel ako hodinky," hovorí.
Zákazníci sa obyčajne na následný servis a pomerne vysokú cenu za výmenu filtrov a paliva hnevajú, ale môžu nadávať iba sebe. Ak je v palive vysoký obsah síry a vody a motorista nejazdí často, motor začne zvnútra korodovať. „Prial by som niekomu vidieť, ako taký motor zvnútra vyzerá," povedal Hollý.
Nepatrí do auta
Typickým príkladom nesprávneho šetrenia na kvalite paliva v osobnom aute bol majiteľ firmy s poľnohospodárskymi strojmi. „Po najazdení 32 000 kilometrov k nám prišiel s tým, že motor ho definitívne zradil práve pri predbiehaní," spomína Pertlíček. V takmer novom aute prestala fungovať jemná mechanika variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla, čo spôsobilo úplnú stratu výkonu. Celý problém pritom spočíval v tankovaní nafty nedostatočných parametrov.
„Prikázal som mu tankovať na značkovej čerpacej stanici a odvtedy najazdil tisíce kilometrov bez problému," dodáva Pertlíček.
Prvým indikátorom zlého paliva môže byť pokles výkonu, nepravidelný chod motora a prepnutie motora do núdzového režimu. Pri prvých príznakoch skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú a tankujte tam, kde aspoň platný certifikát dohliada na kvalitu paliva.
![]() ![]() |
Takto vyzerá nefunkčný mechanizmus variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla po najazdení iba 32 000 kilometrov na zlú naftu. Majiteľ Mazdy 6 jazdil na naftu kvalitatívne vhodnú do poľnohospodárskych strojov. Porucha sa prejavovala občasným šklbaním motora a vyššou spotrebou paliva. Zároveň elektronika občas zaznamenala nízky tlak v turbodúchadle a prepla auto do núdzového režimu. Napokon turbo úplne zlyhalo. |
Zdroj: ARCHÍV JIŘÍHO PERTLÍČKA