SME

Téma: Motory zabíja pančovaná nafta

Odchýlky v kvalite paliva od stanovenej normy sú na značkových čerpacích staniciach minimálne. Hrozbou pre motory je najmä nekvalitná nafta s vysokým obsahom biozložky, vody alebo nafta určená len do strojov. Poradíme vám, ako sa jej vyvarovať a kde tanko

Motorista, žiaľ, nemá ako zistiť, či cez hadicu tečie do auta kvalitné palivo. Zárukou by mala byť pečať kvality a frekventovaná značková čerpacia stanica. Na lacnú naftu od kamaráta doplatí najmä motor.Motorista, žiaľ, nemá ako zistiť, či cez hadicu tečie do auta kvalitné palivo. Zárukou by mala byť pečať kvality a frekventovaná značková čerpacia stanica. Na lacnú naftu od kamaráta doplatí najmä motor. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Slovenská inšpekcia životného prostredia aj v tomto roku kontrolovala kvalitu pohonných látok. Na 54 čerpacích staniciach odobrali celkovo 125 vzoriek, 63 vzoriek benzínu, 53 motorovej nafty a deväť vzoriek skvapalneného plynu LPG.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že nedodržanie stanovených parametrov zistili iba u dvoch prevádzkovateľov a pri motorovej nafte, nekvalitné palivo môže byť cestou k výraznému poškodeniu motora. Najmä, ak motoristi tankujú naftu určenú do strojov alebo znehodnotenú pri preprave.

Barometer pre zdražovanie

V susednom Česku sú poruchy palivového systému automobilov barometrom zdraženia pohonných hmôt. „Ako náhle dôjde k výraznému a plošnému nárastu ceny paliva, v servise sa nám začnú objavovať autá so šklbajúcim motorom a poruchou palivového systému," tvrdí na základe dlhoročných skúseností majiteľ veľkého autoservisu v Plzni Jiří Pertlíček.

Na Slovensku to nie je inak. Motoristi totiž hľadajú zdroje lacnej nafty, ktorá obsahuje priveľkú časť biozložky, vody alebo parafínu. Niekedy ani nemusí byť problémom špekulácia alebo úmyselné pančovanie nafty. Stačí dlhodobé skladovanie s malým odberom alebo chyby v striedavej distribúcii nafty a benzínu v tom istom zariadení.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým indikátorom zlého paliva môže byť podľa odborníkov pokles výkonu a nepravidelný chod motora. Pri prvých príznakoch preto skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú.

Problematická biozložka

Najhoršie je, že motorista nemá ako zistiť, či tankuje nekvalitné palivo. Jediným ukazovateľom môže byť certifikát kvality a samotná značka čerpacej stanice.

Naftu tankujte na čerpadlách so známkou kvality, kde predajca garantuje predpísaný obsah síry a biozložky v nafte. Práve biozložka môže výrazne zhoršiť mazivosť nafty, ktorá je pre dieselový a moderný motor dôležitá. Pritom technika naftového motora je založená na schopnosti nafty mazať veľmi jemné a presné súčiastky.

Podozrivo lacná nafta môže mať vysoký obsah biozložky a zle odstredený parafín, ktorý v zime stuhne a upchá všetko v palivovom systéme. Druhy nafty sú určené pre jednotlivé typy motorov a lacná nafta do kompresorovej stanice alebo traktora nemôže byť dobrá pre nový motor spĺňajúci emisnú normu Euro 4.

SkryťVypnúť reklamu

Rada servisu: Kde tankovať

znamka2.jpgznamka_kvalilty.jpg

- na frekventovaných čerpacích staniciach
- na čerpadlách s pečaťou kvality
- na čerpadlách so zimnou a letnou naftou
- na staniciach s kontrolou obsahu biozložky
- na stojanoch s kalibráciou počítadla

Tomáš Hollý z autoservisu v Banskej Bystrici má skúsenosti s disfunkciou motora, keď bola na príčine nafta. „Napojili sme palivový systém na kvalitnú naftu a motor zrazu išiel ako hodinky," hovorí.

Zákazníci sa obyčajne na následný servis a pomerne vysokú cenu za výmenu filtrov a paliva hnevajú, ale môžu nadávať iba sebe. Ak je v palive vysoký obsah síry a vody a motorista nejazdí často, motor začne zvnútra korodovať. „Prial by som niekomu vidieť, ako taký motor zvnútra vyzerá," povedal Hollý.

Nepatrí do auta

Typickým príkladom nesprávneho šetrenia na kvalite paliva v osobnom aute bol majiteľ firmy s poľnohospodárskymi strojmi. „Po najazdení 32 000 kilometrov k nám prišiel s tým, že motor ho definitívne zradil práve pri predbiehaní," spomína Pertlíček. V takmer novom aute prestala fungovať jemná mechanika variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla, čo spôsobilo úplnú stratu výkonu. Celý problém pritom spočíval v tankovaní nafty nedostatočných parametrov.

SkryťVypnúť reklamu

„Prikázal som mu tankovať na značkovej čerpacej stanici a odvtedy najazdil tisíce kilometrov bez problému," dodáva Pertlíček.

Prvým indikátorom zlého paliva môže byť pokles výkonu, nepravidelný chod motora a prepnutie motora do núdzového režimu. Pri prvých príznakoch skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú a tankujte tam, kde aspoň platný certifikát dohliada na kvalitu paliva.

11_turbo_big.jpg12_turbo_big.jpg

Takto vyzerá nefunkčný mechanizmus variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla po najazdení iba 32 000 kilometrov na zlú naftu. Majiteľ Mazdy 6 jazdil na naftu kvalitatívne vhodnú do poľnohospodárskych strojov. Porucha sa prejavovala občasným šklbaním motora a vyššou spotrebou paliva. Zároveň elektronika občas zaznamenala nízky tlak v turbodúchadle a prepla auto do núdzového režimu. Napokon turbo úplne zlyhalo.

Zdroj: ARCHÍV JIŘÍHO PERTLÍČKA

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 951
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 484
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 302
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 856
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 277
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 032
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 782
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 76 432
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 772
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 184
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 164
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 045
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 219
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 085
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 738
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
reklama
SkryťZatvoriť reklamu