SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky
AK MÁTE OSOBNÉ AUTO S NAFTOVÝM MOTOROM, ZABUDNITE NA LACNÚ A POCHYBNÚ NAFTU

Téma: Motory zabíja pančovaná nafta

Odchýlky v kvalite paliva od stanovenej normy sú na značkových čerpacích staniciach minimálne. Hrozbou pre motory je najmä nekvalitná nafta s vysokým obsahom biozložky, vody alebo nafta určená len do strojov. Poradíme vám, ako sa jej vyvarovať a kde tanko

Motorista, žiaľ, nemá ako zistiť, či cez hadicu tečie do auta kvalitné palivo. Zárukou by mala byť pečať kvality a frekventovaná značková čerpacia stanica. Na lacnú naftu od kamaráta doplatí najmä motor.Motorista, žiaľ, nemá ako zistiť, či cez hadicu tečie do auta kvalitné palivo. Zárukou by mala byť pečať kvality a frekventovaná značková čerpacia stanica. Na lacnú naftu od kamaráta doplatí najmä motor. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Slovenská inšpekcia životného prostredia aj v tomto roku kontrolovala kvalitu pohonných látok. Na 54 čerpacích staniciach odobrali celkovo 125 vzoriek, 63 vzoriek benzínu, 53 motorovej nafty a deväť vzoriek skvapalneného plynu LPG.

Napriek tomu, že nedodržanie stanovených parametrov zistili iba u dvoch prevádzkovateľov a pri motorovej nafte, nekvalitné palivo môže byť cestou k výraznému poškodeniu motora. Najmä, ak motoristi tankujú naftu určenú do strojov alebo znehodnotenú pri preprave.

Barometer pre zdražovanie

V susednom Česku sú poruchy palivového systému automobilov barometrom zdraženia pohonných hmôt. „Ako náhle dôjde k výraznému a plošnému nárastu ceny paliva, v servise sa nám začnú objavovať autá so šklbajúcim motorom a poruchou palivového systému," tvrdí na základe dlhoročných skúseností majiteľ veľkého autoservisu v Plzni Jiří Pertlíček.

Na Slovensku to nie je inak. Motoristi totiž hľadajú zdroje lacnej nafty, ktorá obsahuje priveľkú časť biozložky, vody alebo parafínu. Niekedy ani nemusí byť problémom špekulácia alebo úmyselné pančovanie nafty. Stačí dlhodobé skladovanie s malým odberom alebo chyby v striedavej distribúcii nafty a benzínu v tom istom zariadení.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prvým indikátorom zlého paliva môže byť podľa odborníkov pokles výkonu a nepravidelný chod motora. Pri prvých príznakoch preto skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú.

Problematická biozložka

Najhoršie je, že motorista nemá ako zistiť, či tankuje nekvalitné palivo. Jediným ukazovateľom môže byť certifikát kvality a samotná značka čerpacej stanice.

Naftu tankujte na čerpadlách so známkou kvality, kde predajca garantuje predpísaný obsah síry a biozložky v nafte. Práve biozložka môže výrazne zhoršiť mazivosť nafty, ktorá je pre dieselový a moderný motor dôležitá. Pritom technika naftového motora je založená na schopnosti nafty mazať veľmi jemné a presné súčiastky.

Podozrivo lacná nafta môže mať vysoký obsah biozložky a zle odstredený parafín, ktorý v zime stuhne a upchá všetko v palivovom systéme. Druhy nafty sú určené pre jednotlivé typy motorov a lacná nafta do kompresorovej stanice alebo traktora nemôže byť dobrá pre nový motor spĺňajúci emisnú normu Euro 4.

Skryť Vypnúť reklamu

Rada servisu: Kde tankovať

znamka2.jpgznamka_kvalilty.jpg

- na frekventovaných čerpacích staniciach
- na čerpadlách s pečaťou kvality
- na čerpadlách so zimnou a letnou naftou
- na staniciach s kontrolou obsahu biozložky
- na stojanoch s kalibráciou počítadla

Tomáš Hollý z autoservisu v Banskej Bystrici má skúsenosti s disfunkciou motora, keď bola na príčine nafta. „Napojili sme palivový systém na kvalitnú naftu a motor zrazu išiel ako hodinky," hovorí.

Zákazníci sa obyčajne na následný servis a pomerne vysokú cenu za výmenu filtrov a paliva hnevajú, ale môžu nadávať iba sebe. Ak je v palive vysoký obsah síry a vody a motorista nejazdí často, motor začne zvnútra korodovať. „Prial by som niekomu vidieť, ako taký motor zvnútra vyzerá," povedal Hollý.

Nepatrí do auta

Typickým príkladom nesprávneho šetrenia na kvalite paliva v osobnom aute bol majiteľ firmy s poľnohospodárskymi strojmi. „Po najazdení 32 000 kilometrov k nám prišiel s tým, že motor ho definitívne zradil práve pri predbiehaní," spomína Pertlíček. V takmer novom aute prestala fungovať jemná mechanika variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla, čo spôsobilo úplnú stratu výkonu. Celý problém pritom spočíval v tankovaní nafty nedostatočných parametrov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Prikázal som mu tankovať na značkovej čerpacej stanici a odvtedy najazdil tisíce kilometrov bez problému," dodáva Pertlíček.

Prvým indikátorom zlého paliva môže byť pokles výkonu, nepravidelný chod motora a prepnutie motora do núdzového režimu. Pri prvých príznakoch skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú a tankujte tam, kde aspoň platný certifikát dohliada na kvalitu paliva.

11_turbo_big.jpg12_turbo_big.jpg

Takto vyzerá nefunkčný mechanizmus variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla po najazdení iba 32 000 kilometrov na zlú naftu. Majiteľ Mazdy 6 jazdil na naftu kvalitatívne vhodnú do poľnohospodárskych strojov. Porucha sa prejavovala občasným šklbaním motora a vyššou spotrebou paliva. Zároveň elektronika občas zaznamenala nízky tlak v turbodúchadle a prepla auto do núdzového režimu. Napokon turbo úplne zlyhalo.

Zdroj: ARCHÍV JIŘÍHO PERTLÍČKA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  6. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  7. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  8. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  2. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  3. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  5. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Budúcnosť M&A v Európe
  9. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  10. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 313
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 487
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 688
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 233
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 613
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 576
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 164
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 919
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 833
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 703
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie o dva týždne nebude, Sulík nestihne nakúpiť testy (minúta po minúte)

PCR testy odhalili 1811 nových prípadov. Z antigénov hlásia 937 pozitívne testovaných ľudí. Pribudlo aj 23 úmrtí.

Premiér Igor Matovič.
Diego Maradona s trofejou pre majstrov sveta.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Sedem lístkov do klobúka

Šanta, Žilinka, Čentéš? Čistá lotéria.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach