SME

Téma: Motory zabíja pančovaná nafta

Odchýlky v kvalite paliva od stanovenej normy sú na značkových čerpacích staniciach minimálne. Hrozbou pre motory je najmä nekvalitná nafta s vysokým obsahom biozložky, vody alebo nafta určená len do strojov. Poradíme vám, ako sa jej vyvarovať a kde tanko

Motorista, žiaľ, nemá ako zistiť, či cez hadicu tečie do auta kvalitné palivo. Zárukou by mala byť pečať kvality a frekventovaná značková čerpacia stanica. Na lacnú naftu od kamaráta doplatí najmä motor.Motorista, žiaľ, nemá ako zistiť, či cez hadicu tečie do auta kvalitné palivo. Zárukou by mala byť pečať kvality a frekventovaná značková čerpacia stanica. Na lacnú naftu od kamaráta doplatí najmä motor. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Slovenská inšpekcia životného prostredia aj v tomto roku kontrolovala kvalitu pohonných látok. Na 54 čerpacích staniciach odobrali celkovo 125 vzoriek, 63 vzoriek benzínu, 53 motorovej nafty a deväť vzoriek skvapalneného plynu LPG.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že nedodržanie stanovených parametrov zistili iba u dvoch prevádzkovateľov a pri motorovej nafte, nekvalitné palivo môže byť cestou k výraznému poškodeniu motora. Najmä, ak motoristi tankujú naftu určenú do strojov alebo znehodnotenú pri preprave.

Barometer pre zdražovanie

V susednom Česku sú poruchy palivového systému automobilov barometrom zdraženia pohonných hmôt. „Ako náhle dôjde k výraznému a plošnému nárastu ceny paliva, v servise sa nám začnú objavovať autá so šklbajúcim motorom a poruchou palivového systému," tvrdí na základe dlhoročných skúseností majiteľ veľkého autoservisu v Plzni Jiří Pertlíček.

Na Slovensku to nie je inak. Motoristi totiž hľadajú zdroje lacnej nafty, ktorá obsahuje priveľkú časť biozložky, vody alebo parafínu. Niekedy ani nemusí byť problémom špekulácia alebo úmyselné pančovanie nafty. Stačí dlhodobé skladovanie s malým odberom alebo chyby v striedavej distribúcii nafty a benzínu v tom istom zariadení.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým indikátorom zlého paliva môže byť podľa odborníkov pokles výkonu a nepravidelný chod motora. Pri prvých príznakoch preto skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú.

Problematická biozložka

Najhoršie je, že motorista nemá ako zistiť, či tankuje nekvalitné palivo. Jediným ukazovateľom môže byť certifikát kvality a samotná značka čerpacej stanice.

Naftu tankujte na čerpadlách so známkou kvality, kde predajca garantuje predpísaný obsah síry a biozložky v nafte. Práve biozložka môže výrazne zhoršiť mazivosť nafty, ktorá je pre dieselový a moderný motor dôležitá. Pritom technika naftového motora je založená na schopnosti nafty mazať veľmi jemné a presné súčiastky.

Podozrivo lacná nafta môže mať vysoký obsah biozložky a zle odstredený parafín, ktorý v zime stuhne a upchá všetko v palivovom systéme. Druhy nafty sú určené pre jednotlivé typy motorov a lacná nafta do kompresorovej stanice alebo traktora nemôže byť dobrá pre nový motor spĺňajúci emisnú normu Euro 4.

SkryťVypnúť reklamu

Rada servisu: Kde tankovať

znamka2.jpgznamka_kvalilty.jpg

- na frekventovaných čerpacích staniciach
- na čerpadlách s pečaťou kvality
- na čerpadlách so zimnou a letnou naftou
- na staniciach s kontrolou obsahu biozložky
- na stojanoch s kalibráciou počítadla

Tomáš Hollý z autoservisu v Banskej Bystrici má skúsenosti s disfunkciou motora, keď bola na príčine nafta. „Napojili sme palivový systém na kvalitnú naftu a motor zrazu išiel ako hodinky," hovorí.

Zákazníci sa obyčajne na následný servis a pomerne vysokú cenu za výmenu filtrov a paliva hnevajú, ale môžu nadávať iba sebe. Ak je v palive vysoký obsah síry a vody a motorista nejazdí často, motor začne zvnútra korodovať. „Prial by som niekomu vidieť, ako taký motor zvnútra vyzerá," povedal Hollý.

Nepatrí do auta

Typickým príkladom nesprávneho šetrenia na kvalite paliva v osobnom aute bol majiteľ firmy s poľnohospodárskymi strojmi. „Po najazdení 32 000 kilometrov k nám prišiel s tým, že motor ho definitívne zradil práve pri predbiehaní," spomína Pertlíček. V takmer novom aute prestala fungovať jemná mechanika variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla, čo spôsobilo úplnú stratu výkonu. Celý problém pritom spočíval v tankovaní nafty nedostatočných parametrov.

SkryťVypnúť reklamu

„Prikázal som mu tankovať na značkovej čerpacej stanici a odvtedy najazdil tisíce kilometrov bez problému," dodáva Pertlíček.

Prvým indikátorom zlého paliva môže byť pokles výkonu, nepravidelný chod motora a prepnutie motora do núdzového režimu. Pri prvých príznakoch skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú a tankujte tam, kde aspoň platný certifikát dohliada na kvalitu paliva.

11_turbo_big.jpg12_turbo_big.jpg

Takto vyzerá nefunkčný mechanizmus variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla po najazdení iba 32 000 kilometrov na zlú naftu. Majiteľ Mazdy 6 jazdil na naftu kvalitatívne vhodnú do poľnohospodárskych strojov. Porucha sa prejavovala občasným šklbaním motora a vyššou spotrebou paliva. Zároveň elektronika občas zaznamenala nízky tlak v turbodúchadle a prepla auto do núdzového režimu. Napokon turbo úplne zlyhalo.

Zdroj: ARCHÍV JIŘÍHO PERTLÍČKA

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 595
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 126
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 690
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 834
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 954
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 90 203
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 091
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 238
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 871
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 216
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu