SME
Piatok, 25. september, 2020 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky
AK MÁTE OSOBNÉ AUTO S NAFTOVÝM MOTOROM, ZABUDNITE NA LACNÚ A POCHYBNÚ NAFTU

Téma: Motory zabíja pančovaná nafta

Odchýlky v kvalite paliva od stanovenej normy sú na značkových čerpacích staniciach minimálne. Hrozbou pre motory je najmä nekvalitná nafta s vysokým obsahom biozložky, vody alebo nafta určená len do strojov. Poradíme vám, ako sa jej vyvarovať a kde tanko

Motorista, žiaľ, nemá ako zistiť, či cez hadicu tečie do auta kvalitné palivo. Zárukou by mala byť pečať kvality a frekventovaná značková čerpacia stanica. Na lacnú naftu od kamaráta doplatí najmä motor.Motorista, žiaľ, nemá ako zistiť, či cez hadicu tečie do auta kvalitné palivo. Zárukou by mala byť pečať kvality a frekventovaná značková čerpacia stanica. Na lacnú naftu od kamaráta doplatí najmä motor. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Slovenská inšpekcia životného prostredia aj v tomto roku kontrolovala kvalitu pohonných látok. Na 54 čerpacích staniciach odobrali celkovo 125 vzoriek, 63 vzoriek benzínu, 53 motorovej nafty a deväť vzoriek skvapalneného plynu LPG.

Napriek tomu, že nedodržanie stanovených parametrov zistili iba u dvoch prevádzkovateľov a pri motorovej nafte, nekvalitné palivo môže byť cestou k výraznému poškodeniu motora. Najmä, ak motoristi tankujú naftu určenú do strojov alebo znehodnotenú pri preprave.

Barometer pre zdražovanie

V susednom Česku sú poruchy palivového systému automobilov barometrom zdraženia pohonných hmôt. „Ako náhle dôjde k výraznému a plošnému nárastu ceny paliva, v servise sa nám začnú objavovať autá so šklbajúcim motorom a poruchou palivového systému," tvrdí na základe dlhoročných skúseností majiteľ veľkého autoservisu v Plzni Jiří Pertlíček.

Na Slovensku to nie je inak. Motoristi totiž hľadajú zdroje lacnej nafty, ktorá obsahuje priveľkú časť biozložky, vody alebo parafínu. Niekedy ani nemusí byť problémom špekulácia alebo úmyselné pančovanie nafty. Stačí dlhodobé skladovanie s malým odberom alebo chyby v striedavej distribúcii nafty a benzínu v tom istom zariadení.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prvým indikátorom zlého paliva môže byť podľa odborníkov pokles výkonu a nepravidelný chod motora. Pri prvých príznakoch preto skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú.

Problematická biozložka

Najhoršie je, že motorista nemá ako zistiť, či tankuje nekvalitné palivo. Jediným ukazovateľom môže byť certifikát kvality a samotná značka čerpacej stanice.

Naftu tankujte na čerpadlách so známkou kvality, kde predajca garantuje predpísaný obsah síry a biozložky v nafte. Práve biozložka môže výrazne zhoršiť mazivosť nafty, ktorá je pre dieselový a moderný motor dôležitá. Pritom technika naftového motora je založená na schopnosti nafty mazať veľmi jemné a presné súčiastky.

Podozrivo lacná nafta môže mať vysoký obsah biozložky a zle odstredený parafín, ktorý v zime stuhne a upchá všetko v palivovom systéme. Druhy nafty sú určené pre jednotlivé typy motorov a lacná nafta do kompresorovej stanice alebo traktora nemôže byť dobrá pre nový motor spĺňajúci emisnú normu Euro 4.

Skryť Vypnúť reklamu

Rada servisu: Kde tankovať

znamka2.jpgznamka_kvalilty.jpg

- na frekventovaných čerpacích staniciach
- na čerpadlách s pečaťou kvality
- na čerpadlách so zimnou a letnou naftou
- na staniciach s kontrolou obsahu biozložky
- na stojanoch s kalibráciou počítadla

Tomáš Hollý z autoservisu v Banskej Bystrici má skúsenosti s disfunkciou motora, keď bola na príčine nafta. „Napojili sme palivový systém na kvalitnú naftu a motor zrazu išiel ako hodinky," hovorí.

Zákazníci sa obyčajne na následný servis a pomerne vysokú cenu za výmenu filtrov a paliva hnevajú, ale môžu nadávať iba sebe. Ak je v palive vysoký obsah síry a vody a motorista nejazdí často, motor začne zvnútra korodovať. „Prial by som niekomu vidieť, ako taký motor zvnútra vyzerá," povedal Hollý.

Nepatrí do auta

Typickým príkladom nesprávneho šetrenia na kvalite paliva v osobnom aute bol majiteľ firmy s poľnohospodárskymi strojmi. „Po najazdení 32 000 kilometrov k nám prišiel s tým, že motor ho definitívne zradil práve pri predbiehaní," spomína Pertlíček. V takmer novom aute prestala fungovať jemná mechanika variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla, čo spôsobilo úplnú stratu výkonu. Celý problém pritom spočíval v tankovaní nafty nedostatočných parametrov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Prikázal som mu tankovať na značkovej čerpacej stanici a odvtedy najazdil tisíce kilometrov bez problému," dodáva Pertlíček.

Prvým indikátorom zlého paliva môže byť pokles výkonu, nepravidelný chod motora a prepnutie motora do núdzového režimu. Pri prvých príznakoch skúste vystriedať obvyklú čerpaciu stanicu za inú a tankujte tam, kde aspoň platný certifikát dohliada na kvalitu paliva.

11_turbo_big.jpg12_turbo_big.jpg

Takto vyzerá nefunkčný mechanizmus variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla po najazdení iba 32 000 kilometrov na zlú naftu. Majiteľ Mazdy 6 jazdil na naftu kvalitatívne vhodnú do poľnohospodárskych strojov. Porucha sa prejavovala občasným šklbaním motora a vyššou spotrebou paliva. Zároveň elektronika občas zaznamenala nízky tlak v turbodúchadle a prepla auto do núdzového režimu. Napokon turbo úplne zlyhalo.

Zdroj: ARCHÍV JIŘÍHO PERTLÍČKA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  5. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  7. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  2. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  5. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  6. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  9. Kreatívne učenie
  10. Teraz je čas hýbať sa s VENU® SQ
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 30 045
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 20 279
  3. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 13 691
  4. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 12 408
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 618
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 973
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 847
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 251
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 081
  10. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 8 212
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hygienici: Nie je v našich silách kontrolovať Matovičove svadby

Hygienici trávia v práci víkendy aj nadčasy.

Hygienici rezortu dopravy merajú teplotu cestujúcemu v príletovej hale na Letisku M. R. Štefánika.
Podcast Dobré Ráno.
Colin Firth a Stanley Tucci vo filme Supernova.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana

BMW M3 vzbudzuje rešpekt napriek kontroverznej maske

Pod kapotou drieme radový šesťvalec s výkonom až 510 koní.

BMW M3 Competition
Opel Mokka-e