SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Téma: Orechové škrupiny odstraňujú následky zlého benzínu

Benzínové motory nečelia takým hrozbám ako naftové. No nekvalitný benzín, najmä s nižším oktánovým číslom a vyšším obsahom síry im môže znehodnotiť vstrekovače, ventily a sacie potrubie.

Na nízke oktánové číslo benzínu sú náchylné najmä benzínové motory s priamym vstrekovaním. Už po 80 000 kilometroch môžu mať v sacom potrubí nanesenú hrubú vrstvu agresívneho dechtu.Na nízke oktánové číslo benzínu sú náchylné najmä benzínové motory s priamym vstrekovaním. Už po 80 000 kilometroch môžu mať v sacom potrubí nanesenú hrubú vrstvu agresívneho dechtu. (Zdroj: ARCHÍV TOMÁŠA HOLLÉHO)

Podľa rozborov paliva vykonaných Slovenskou inšpekciou životného prostredia je najčastejším nedostatkom kvality benzínu nedodržanie oktánového čísla. Znížené oktánové číslo predlžuje horenie zmesi v spaľovacom priestore, zvyšuje tepelné namáhanie motora a v konečnom dôsledku vyšším obsahom síry prispieva k zanášaniu motora.

Jiří Pertlíček z Aspekty Plzeň prevádzkuje veľký autoservis a tiež pripravuje pretekárske motory. Za najväčší problém v kvalite benzínu považuje obsah vody a nesprávnu distribúciu. „Samotné motory výkyv kvality benzínu ako-tak znesú. Stretávame sa však s poruchami na palivovom systéme." Motoristom sa najčastejšie rozsvieti kontrolka vstrekovania alebo palivového systému.

Podľa Pertlíčka stačí naliať do systému 99-oktánový benzín a auto začne fungovať. Napríklad v Čechách je to jediný benzín, ktorý sa dováža zo zahraničia a pri distribúcii nedochádza k poklesu kvality. Napokon ho používajú aj do pretekárskych motorov.

„Najčastejšie s týmto problémom prichádzajú motoristi, ktorí z finančných dôvodov tankujú lacné palivo, napríklad na čerpadlách bez kontroly kvality a certifikátu," hovorí Pertlíček.

Oktánové číslo trápi

Pri nedodržaní oktánového čísla trpia najmä motory s priamym vstrekom paliva. Zlý benzín zanáša sacie komôrky a tiež dnes často používaný systém recirkulácie výfukových plynov EGR.

„Prišli k nám zákazníci s nepravidelným chodom motora už po 80 000 kilometroch," spomína Tomáš Hollý z banskobystrického servisu. Na odstránenie hrubého nánosu zvyškov horenia používajú špeciálnu čističku, ktorá pod vysokým tlakom chrlí čiastočky orechových škrupín a tie na seba naviažu nečistoty.

Benzín tiež starne

Ak natankujete do moderného motora benzín s vyšším oktánovým číslom, neublížite mu. Vyššia frekvencia motoristov na čerpacej stanici zabraňuje starnutiu benzínu a kondenzácii.

„Dôkazom starnutia benzínu je domáca kosačka, ktorú máte po dlhej zime problém naštartovať. Ak vymeníte starý benzín za nový, zrazu funguje správne," uvádza príklad z domácnosti Hollý.

Ako pre naftu, tak aj pre benzín platí, že tankovať treba na miestach s deklarovanou kontrolou kvality. Napokon lacný benzín môže byť z dlhodobého hľadiska dôvodom vyššej spotreby motora. V konečnom dôsledku benzín býva aj pri malých prevádzkovateľoch relatívne kvalitný. Jediným varovným signálom nekvality môže byť nízka cena.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 647
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 778
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 862
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 259
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 893
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 488
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 014
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 847
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 199
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 012
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na veľké testovanie chýbajú zdravotníci

Celoštátne testovať bez toho, aby štát prikázal pracovnú povinnosť, je risk

Polovica z radu v Záskalí.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Ilustračná fotografia.
Monika Jankovská v rukách polície.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.