SME

Téma: Orechové škrupiny odstraňujú následky zlého benzínu

Benzínové motory nečelia takým hrozbám ako naftové. No nekvalitný benzín, najmä s nižším oktánovým číslom a vyšším obsahom síry im môže znehodnotiť vstrekovače, ventily a sacie potrubie.

Na nízke oktánové číslo benzínu sú náchylné najmä benzínové motory s priamym vstrekovaním. Už po 80 000 kilometroch môžu mať v sacom potrubí nanesenú hrubú vrstvu agresívneho dechtu.Na nízke oktánové číslo benzínu sú náchylné najmä benzínové motory s priamym vstrekovaním. Už po 80 000 kilometroch môžu mať v sacom potrubí nanesenú hrubú vrstvu agresívneho dechtu. (Zdroj: ARCHÍV TOMÁŠA HOLLÉHO)

Podľa rozborov paliva vykonaných Slovenskou inšpekciou životného prostredia je najčastejším nedostatkom kvality benzínu nedodržanie oktánového čísla. Znížené oktánové číslo predlžuje horenie zmesi v spaľovacom priestore, zvyšuje tepelné namáhanie motora a v konečnom dôsledku vyšším obsahom síry prispieva k zanášaniu motora.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jiří Pertlíček z Aspekty Plzeň prevádzkuje veľký autoservis a tiež pripravuje pretekárske motory. Za najväčší problém v kvalite benzínu považuje obsah vody a nesprávnu distribúciu. „Samotné motory výkyv kvality benzínu ako-tak znesú. Stretávame sa však s poruchami na palivovom systéme." Motoristom sa najčastejšie rozsvieti kontrolka vstrekovania alebo palivového systému.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Pertlíčka stačí naliať do systému 99-oktánový benzín a auto začne fungovať. Napríklad v Čechách je to jediný benzín, ktorý sa dováža zo zahraničia a pri distribúcii nedochádza k poklesu kvality. Napokon ho používajú aj do pretekárskych motorov.

„Najčastejšie s týmto problémom prichádzajú motoristi, ktorí z finančných dôvodov tankujú lacné palivo, napríklad na čerpadlách bez kontroly kvality a certifikátu," hovorí Pertlíček.

Oktánové číslo trápi

Pri nedodržaní oktánového čísla trpia najmä motory s priamym vstrekom paliva. Zlý benzín zanáša sacie komôrky a tiež dnes často používaný systém recirkulácie výfukových plynov EGR.

„Prišli k nám zákazníci s nepravidelným chodom motora už po 80 000 kilometroch," spomína Tomáš Hollý z banskobystrického servisu. Na odstránenie hrubého nánosu zvyškov horenia používajú špeciálnu čističku, ktorá pod vysokým tlakom chrlí čiastočky orechových škrupín a tie na seba naviažu nečistoty.

SkryťVypnúť reklamu

Benzín tiež starne

Ak natankujete do moderného motora benzín s vyšším oktánovým číslom, neublížite mu. Vyššia frekvencia motoristov na čerpacej stanici zabraňuje starnutiu benzínu a kondenzácii.

„Dôkazom starnutia benzínu je domáca kosačka, ktorú máte po dlhej zime problém naštartovať. Ak vymeníte starý benzín za nový, zrazu funguje správne," uvádza príklad z domácnosti Hollý.

Ako pre naftu, tak aj pre benzín platí, že tankovať treba na miestach s deklarovanou kontrolou kvality. Napokon lacný benzín môže byť z dlhodobého hľadiska dôvodom vyššej spotreby motora. V konečnom dôsledku benzín býva aj pri malých prevádzkovateľoch relatívne kvalitný. Jediným varovným signálom nekvality môže byť nízka cena.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 78 744
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 399
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 112
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 974
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 222
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 205
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 289
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  5. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 637
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 467
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 204
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 357
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 957
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 673
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 072
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
SkryťZatvoriť reklamu