Podľa rozborov paliva vykonaných Slovenskou inšpekciou životného prostredia je najčastejším nedostatkom kvality benzínu nedodržanie oktánového čísla. Znížené oktánové číslo predlžuje horenie zmesi v spaľovacom priestore, zvyšuje tepelné namáhanie motora a v konečnom dôsledku vyšším obsahom síry prispieva k zanášaniu motora.
Jiří Pertlíček z Aspekty Plzeň prevádzkuje veľký autoservis a tiež pripravuje pretekárske motory. Za najväčší problém v kvalite benzínu považuje obsah vody a nesprávnu distribúciu. „Samotné motory výkyv kvality benzínu ako-tak znesú. Stretávame sa však s poruchami na palivovom systéme." Motoristom sa najčastejšie rozsvieti kontrolka vstrekovania alebo palivového systému.
Podľa Pertlíčka stačí naliať do systému 99-oktánový benzín a auto začne fungovať. Napríklad v Čechách je to jediný benzín, ktorý sa dováža zo zahraničia a pri distribúcii nedochádza k poklesu kvality. Napokon ho používajú aj do pretekárskych motorov.
„Najčastejšie s týmto problémom prichádzajú motoristi, ktorí z finančných dôvodov tankujú lacné palivo, napríklad na čerpadlách bez kontroly kvality a certifikátu," hovorí Pertlíček.
Oktánové číslo trápi
Pri nedodržaní oktánového čísla trpia najmä motory s priamym vstrekom paliva. Zlý benzín zanáša sacie komôrky a tiež dnes často používaný systém recirkulácie výfukových plynov EGR.
„Prišli k nám zákazníci s nepravidelným chodom motora už po 80 000 kilometroch," spomína Tomáš Hollý z banskobystrického servisu. Na odstránenie hrubého nánosu zvyškov horenia používajú špeciálnu čističku, ktorá pod vysokým tlakom chrlí čiastočky orechových škrupín a tie na seba naviažu nečistoty.
Benzín tiež starne
Ak natankujete do moderného motora benzín s vyšším oktánovým číslom, neublížite mu. Vyššia frekvencia motoristov na čerpacej stanici zabraňuje starnutiu benzínu a kondenzácii.
„Dôkazom starnutia benzínu je domáca kosačka, ktorú máte po dlhej zime problém naštartovať. Ak vymeníte starý benzín za nový, zrazu funguje správne," uvádza príklad z domácnosti Hollý.
Ako pre naftu, tak aj pre benzín platí, že tankovať treba na miestach s deklarovanou kontrolou kvality. Napokon lacný benzín môže byť z dlhodobého hľadiska dôvodom vyššej spotreby motora. V konečnom dôsledku benzín býva aj pri malých prevádzkovateľoch relatívne kvalitný. Jediným varovným signálom nekvality môže byť nízka cena.