SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Zmenou zákona prišiel o možnosť šoférovať svoju motorku

Vodičský preukaz. Vozidlo bez neho jazdí, ale vodič bez neho riskuje sankcie. Ako jeden z vás, ktorý si nevšimol podstatnú zmenu zákona.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vodičský preukaz. Vozidlo bez neho jazdí, ale vodič bez neho riskuje sankcie. Vďaka nemu spoločnosť vie, aké skupiny vozidiel smie vodič šoférovať. Dnes je tých skupín 15, od 19. januára 2013 ich bude 16.

Problém so zaradením do skupiny vozidiel má aj náš čitateľ Michal zo Žiliny.

Michal: "V 15 rokoch som si spravil vodičský preukaz vtedajšej kategórie A/50, o 3 roky neskôr skupiny B. Pred pár rokmi som mal svoju ružovú kartičku už trochu pokrčenú, tak som požiadal o výmenu. V novej plastovej kartičke sa miesto kategórie A/50 zjavila AM. Nič som s tým nerobil, až kým som asi o rok nezistil, že kategória AM mi neumožňuje riadiť motorky typu Simson 50, ktorú som riadil doteraz a ktorá ma maximálnu rýchlosť 60 km/h. Hoci práve na takej motorke som si vodičský preukaz spravil.

Považujem to za nespravodlivé zo strany štátu. Vodičák som vymenil len z technických dôvodov a zrazu oprávnenie stratím. Viete mi poradiť, ako to bude v novom zákone? Je zaujímavé, že keď som si na dovolenke v Taliansku či Španielsku chcel požičať skúter s objemom 125 cc, jediné, čo k tomu potrebovali, bol vodičák na auto. Poznáte nejakú právnu cestu, ako to vyriešiť u nás?

Nový vodičský, nová skupina

Michal mal v ružovom vodičáku zapísanú skupinu A/50. Taká sa udeľovala pred rokom 2004. Do skupiny A/50 patrili motocykle s objemom valcov nepresahujúcich 50 cm3. Vyhláška, ktorá bola účinná od roku 2004 vymenila skupinu A/50 za skupinu AM. Patria do nej motocykle, ktorých objem valcov nesmie presiahnuť hranicu 50 cm3 a konštrukčná rýchlosť nesmie presiahnuť hranicu 45 km/h.

§ 143, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(14) Vodičské oprávnenia vydané pred 1. májom 2004 platia v tomto rozsahu:
g) vodičské oprávnenie skupiny A/50 oprávňuje viesť motorové vozidlá v rozsahu terajšej skupiny AM, a to len na území Slovenskej republiky.

Práve v najvyššej možnej rýchlosti vidí Michal problém. Skupina A/50 nebola tak presne špecifikovaná ako AM. Nemala predpísanú najvyššiu konštrukčnú rýchlosť, a tak mohol pán Michal jazdiť aj na motorke, ktorá pri objeme motora do 50 cm3 dosahuje rýchlosť 60 kilometrov za hodinu.

Policajti konali v zmysle zákona o cestnej premávke, keď mu pri výmene vodičáku za novú verziu pridelili namiesto A/50 oprávnenie viesť vozidlá skupiny AM. V zákone sa píše, že "orgán Policajného zboru vymení platný vodičský preukaz vydaný v Slovenskej republike pred 1. májom 2004 za vodičský preukaz podľa tohto zákona." To znamená, že v novom vodičskom preukaze smie mať zapísanú už len skupinu AM.

Zmenou pravidiel prišiel o oprávnenie

Okrem toho, už vyhláška z roku 2004 určila, že vodiči s oprávnením na vedenie vozidiel skupiny A/50, smú od účinnosti vyhlášky šoférovať len vozidlá AM a aj to len na území Slovenska. To znamená, že od roku 2004 šoféroval Michal svojho Simsona bez oprávnenia. To mohol len vtedy, ak by mal oprávnenie šoférovať vozidlá skupiny A alebo A1.

Motocykle

Skupina A1 patriaca pod skupinu A sa vyznačuje motorkami s "najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 kilometrov za hodinu, ktorých zdvihový objem valcov motora nepresahuje 125 cm3 a výkon nie je väčší ako 11 kW".

Skupina A sa vyznačuje vozidlami, ktorých "najväčšia konštrukčná rýchlosť je viac ako 45 kilometrov za hodinu, alebo ktorých zdvihový objem valcov motora je väčší ako 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora".

Aj keď sa to môže zdať nespravodlivé, od roku 2004 mohla len jedna skupina nahradiť skupinu A/50. Taká, ktorá by mala rovnaké alebo mierne prísnejšie kritériá na šoférovanie. A takou je skupina AM

Michalov problém sa dá vyriešiť len jediným spôsobom, ten sa však málokomu páči. Je potrebné, urobiť si znovu vodičský preukaz, podľa aktuálnych skupín. Motorky ich majú 3, okrem AM sú to skupiny A1 a A. Ten, kto si urobí vodičský skupiny A, dostáva automaticky povolenie jazdiť aj na motorkách ostatných skupín.

Nech sa už Michal rozhodne pre ktorúkoľvek skupinu, bude musieť absolvovať znovu autoškolu, aby svoju motorku mohol bez hrozby sankcie šoférovať.

Treba mať vodičák počas šoférovania pri sebe?

Tomáš: "Prednedávnom sa mi stala situácia, že som šoféroval a nemal som pri sebe ani vodičský preukaz, ani občiansky. Zaujímalo by ma, čo by nastalo pri dopravnej kontrole. Keďže nemám pri sebe ani vodičské oprávnenie, ani nemôžem dokázať svoju identitu - napríklad pre prípad overovania vysielačkou. Samozrejme uvažujme s tým, že vodičský mám platný, len ho nemám pri sebe."

Ak by Tomáš viedol vozidlo za tých podmienok, ktoré spomínal, porušil by zákon. V ňom sa výslovne píše, že vodič je povinný "mať pri sebe predpísané platné doklady. V zákone je tiež uvedené, že držiteľ preukazu je povinný mať platný vodičský preukaz pri vedení motorového vozidla pri sebe a na výzvu policajta ho predložiť na kontrolu.

Za to, že vodič nemá pri sebe vodičský preukaz, mu hrozí pokuta na mieste do výšky 60 €. Za chýbajúci občiansky preukaz vás sankcionovať nikto nebude, no policajti v takom prípade majú oprávnenie overiť si vašu totožnosť na policajnej stanici.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  5. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  6. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  7. Mecom ide na zelenú
  8. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  9. Marrákeš je červená perla Maroka
  10. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  4. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  8. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  9. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  10. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 299
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 435
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 092
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 836
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 591
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 513
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 531
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 325
  9. Mecom ide na zelenú 2 239
  10. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty 1 134
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Bistákovi musí trest schváliť špecializovaný súd.


13 h
Vojenský stan pred nemocnicou v Kežmarku, ktorý slúži na triáž pacientov a zdravotníckeho personálu.

Triáž znamená rozdeľovať pacientov podľa akútnosti ochorenia.


13 h

Ruskí agresori stupňujú tlak a Slovensko čaká, ako to dopadne a kto sa ho ujme.


Neprehliadnite tiež

Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


24. jan
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan

Blogy SME

  1. Marek Gabonay: Propaganda v malom. Všetko preto, aby stavebný zákon ostal po starom.
  2. Michal Šustek: Riešenia udržateľnosti dôchodkového systému (zníženie zodpovednosti štátu 7-9/9) - 5. časť
  3. Stanislav Thomka: Prenosy z rokovania mestského zastupiteľstva v Martine stopol primátor.
  4. Štefan Vrátny: Pokus o pochopenie amerického videnia Európy
  5. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  6. Zuza Kumanova: Štatistický úrad SR zverejnil výsledky postojových otázok zo Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021
  7. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  8. Robert Škerko: Zimná dovolenka v Terchovej.
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 129
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 6 032
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 588
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 661
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 527
  6. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 373
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 692
  8. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 3 208
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu