SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Zmenou zákona prišiel o možnosť šoférovať svoju motorku

Vodičský preukaz. Vozidlo bez neho jazdí, ale vodič bez neho riskuje sankcie. Ako jeden z vás, ktorý si nevšimol podstatnú zmenu zákona.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vodičský preukaz. Vozidlo bez neho jazdí, ale vodič bez neho riskuje sankcie. Vďaka nemu spoločnosť vie, aké skupiny vozidiel smie vodič šoférovať. Dnes je tých skupín 15, od 19. januára 2013 ich bude 16.

Problém so zaradením do skupiny vozidiel má aj náš čitateľ Michal zo Žiliny.

Michal: "V 15 rokoch som si spravil vodičský preukaz vtedajšej kategórie A/50, o 3 roky neskôr skupiny B. Pred pár rokmi som mal svoju ružovú kartičku už trochu pokrčenú, tak som požiadal o výmenu. V novej plastovej kartičke sa miesto kategórie A/50 zjavila AM. Nič som s tým nerobil, až kým som asi o rok nezistil, že kategória AM mi neumožňuje riadiť motorky typu Simson 50, ktorú som riadil doteraz a ktorá ma maximálnu rýchlosť 60 km/h. Hoci práve na takej motorke som si vodičský preukaz spravil.

Považujem to za nespravodlivé zo strany štátu. Vodičák som vymenil len z technických dôvodov a zrazu oprávnenie stratím. Viete mi poradiť, ako to bude v novom zákone? Je zaujímavé, že keď som si na dovolenke v Taliansku či Španielsku chcel požičať skúter s objemom 125 cc, jediné, čo k tomu potrebovali, bol vodičák na auto. Poznáte nejakú právnu cestu, ako to vyriešiť u nás?

Nový vodičský, nová skupina

Michal mal v ružovom vodičáku zapísanú skupinu A/50. Taká sa udeľovala pred rokom 2004. Do skupiny A/50 patrili motocykle s objemom valcov nepresahujúcich 50 cm3. Vyhláška, ktorá bola účinná od roku 2004 vymenila skupinu A/50 za skupinu AM. Patria do nej motocykle, ktorých objem valcov nesmie presiahnuť hranicu 50 cm3 a konštrukčná rýchlosť nesmie presiahnuť hranicu 45 km/h.

§ 143, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(14) Vodičské oprávnenia vydané pred 1. májom 2004 platia v tomto rozsahu:
g) vodičské oprávnenie skupiny A/50 oprávňuje viesť motorové vozidlá v rozsahu terajšej skupiny AM, a to len na území Slovenskej republiky.

Práve v najvyššej možnej rýchlosti vidí Michal problém. Skupina A/50 nebola tak presne špecifikovaná ako AM. Nemala predpísanú najvyššiu konštrukčnú rýchlosť, a tak mohol pán Michal jazdiť aj na motorke, ktorá pri objeme motora do 50 cm3 dosahuje rýchlosť 60 kilometrov za hodinu.

Policajti konali v zmysle zákona o cestnej premávke, keď mu pri výmene vodičáku za novú verziu pridelili namiesto A/50 oprávnenie viesť vozidlá skupiny AM. V zákone sa píše, že "orgán Policajného zboru vymení platný vodičský preukaz vydaný v Slovenskej republike pred 1. májom 2004 za vodičský preukaz podľa tohto zákona." To znamená, že v novom vodičskom preukaze smie mať zapísanú už len skupinu AM.

Zmenou pravidiel prišiel o oprávnenie

Okrem toho, už vyhláška z roku 2004 určila, že vodiči s oprávnením na vedenie vozidiel skupiny A/50, smú od účinnosti vyhlášky šoférovať len vozidlá AM a aj to len na území Slovenska. To znamená, že od roku 2004 šoféroval Michal svojho Simsona bez oprávnenia. To mohol len vtedy, ak by mal oprávnenie šoférovať vozidlá skupiny A alebo A1.

Motocykle

Skupina A1 patriaca pod skupinu A sa vyznačuje motorkami s "najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 kilometrov za hodinu, ktorých zdvihový objem valcov motora nepresahuje 125 cm3 a výkon nie je väčší ako 11 kW".

Skupina A sa vyznačuje vozidlami, ktorých "najväčšia konštrukčná rýchlosť je viac ako 45 kilometrov za hodinu, alebo ktorých zdvihový objem valcov motora je väčší ako 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora".

Aj keď sa to môže zdať nespravodlivé, od roku 2004 mohla len jedna skupina nahradiť skupinu A/50. Taká, ktorá by mala rovnaké alebo mierne prísnejšie kritériá na šoférovanie. A takou je skupina AM

Michalov problém sa dá vyriešiť len jediným spôsobom, ten sa však málokomu páči. Je potrebné, urobiť si znovu vodičský preukaz, podľa aktuálnych skupín. Motorky ich majú 3, okrem AM sú to skupiny A1 a A. Ten, kto si urobí vodičský skupiny A, dostáva automaticky povolenie jazdiť aj na motorkách ostatných skupín.

Nech sa už Michal rozhodne pre ktorúkoľvek skupinu, bude musieť absolvovať znovu autoškolu, aby svoju motorku mohol bez hrozby sankcie šoférovať.

Treba mať vodičák počas šoférovania pri sebe?

Tomáš: "Prednedávnom sa mi stala situácia, že som šoféroval a nemal som pri sebe ani vodičský preukaz, ani občiansky. Zaujímalo by ma, čo by nastalo pri dopravnej kontrole. Keďže nemám pri sebe ani vodičské oprávnenie, ani nemôžem dokázať svoju identitu - napríklad pre prípad overovania vysielačkou. Samozrejme uvažujme s tým, že vodičský mám platný, len ho nemám pri sebe."

Ak by Tomáš viedol vozidlo za tých podmienok, ktoré spomínal, porušil by zákon. V ňom sa výslovne píše, že vodič je povinný "mať pri sebe predpísané platné doklady. V zákone je tiež uvedené, že držiteľ preukazu je povinný mať platný vodičský preukaz pri vedení motorového vozidla pri sebe a na výzvu policajta ho predložiť na kontrolu.

Za to, že vodič nemá pri sebe vodičský preukaz, mu hrozí pokuta na mieste do výšky 60 €. Za chýbajúci občiansky preukaz vás sankcionovať nikto nebude, no policajti v takom prípade majú oprávnenie overiť si vašu totožnosť na policajnej stanici.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 892
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 323
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 749
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 303
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 615
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 155
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 903
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 812
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 679
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach