SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Na Morave chcú zóny, kde pustia len autá s ekologickým príplatkom

V Česku uvažujú o zavedení nízkoemisných zón. Do nich by mali prístup len autá, ktoré spĺňajú ekologické predpoklady. Tie však budú podmienené kúpou špeciálnej nálepky.

V Českej republike sa objaví novinka, ktorá pravdepodobne siahne do peňaženky nejedného motoristu. Po vzore susedného Nemecka by sa mali v niektorých mestách za riekou Moravou udomácniť takzvané nízkoemisné zóny.

S návrhom na ich zavedenie prišli poslanci koaličných strán ODS, TOP09 a Veci Verejné zvolení v Moravskosliezskom kraji.

Nízkoemisné zóny označujú oblasti, do ktorých smú vojsť len správne označené vozidlá. Boli vymyslené ako ochrana pred zvyšovaním znečistenia ovzdušia v hustoobývaných oblastiach.

Ako fungujú nízkoemisné zóny v Nemecku

Dopravné značky Umweltozone

Zóny, do ktorých je vjazd vozidlám bez príslušnej známky pod hrozbou
pokuty zakázaný, musia byť označené dopravnou značkou “Umwelt ZONE” (kód 270.1). Povinná dodatková značka s vyobrazením farby známky a nápisom “frei” potom doplňuje, aké vozidlá s akou ekologickou známkou môžu do zóny vojsť. Značka s kódom 270.2 ukončuje ekologickú zónu.

02.jpg

V Nemecku sú takéto zóny nazvané ako "Umweltzone" realitou zhruba dva roky. Ich zavedenie a existencia sa neobišli bez nevôle motoristov. Dodnes nie sú z nejakého dôvodu dostupné výsledky meraní, ktoré by ich dopady na peňaženky a komfort nemeckých vodičov ospravedlňovali.

Fungovanie zón spočíva v označení vozidiel terčíkmi rôznych farieb podľa produkovaných emisií predovšetkým pevnej frakcie spalín (sadzí). Benzínové vozidlá s riadeným katalyzátorom majú automaticky nárok na zelenú nálepku, dieselové spĺňajúce normy nižšie ako euro4 dostanú červenú alebo žltú.

Zaujímavosťou je množstvo zón, kde je vjazd možný s akoukoľvek farbou, avšak vozidlo musí byť označené. Takéto značenie teda sotva rieši problém s ovzduším. Dá sa tak kalkulovať len s jeho pozitívnym vplyvom na predaj terčíkov. Tie stoja v Nemecku okolo 5 eur a predávajú sa napríklad na staniciach technickej kontroly TUV. Označené musia byť aj vozidlá z cudziny, v prípade vjazdu do zóny bez terčíka alebo s terčíkom nepovolenej farby vám hrozí pokuta 40 eur.

Poplatok za ekológiu môže v globále zvýšiť ohrozenie životného prostredia

V priemyselnom okolí Ostravy je kvalita ovzdušia dlhodobo nízka a tento návrh by mal situáciu zlepšiť. Nápad znížiť množstvo emisií predovšetkým zo starších dieselových vozidiel nie je celkom bez reálneho základu. Na rozdiel od diskutabilného vplyvu CO2 na globálne podnebie sú oxidy síry, dusíka a sadze produkované najmä naftovými motormi skutočným nebezpečenstvom pre zdravie živých organizmov.

Otázkou zostáva, či sa situácia nedá riešiť bez zavedenia emisných terčíkov na vozidlá. To, čo si všimne motorista na začiatku, je zaťaženie peňaženky motoristov. Na jednom mieste autori návrhu tvrdia, že ich cena má len pokryť výrobné náklady, na druhom dodávajú, že budú lacnejšie, než diaľničné nálepky.

Emisné terčíky by však mohli spôsobovať aj komplikácie v doprave. Vodiči, ktorí nebudú ochotní za nálepku zaplatiť, alebo im konštrukcia vozidla zamedzí prejazd cez nízkoemisné zóny, budú nútení ich obchádzať, čím vypustia ešte viac exhalátov. Predstava čmudiacej tatrovky, ktorá musí kvôli zákazu uraziť na stavbu v meste zakaždým o dvadsať kilometrov navyše, nevyzerá dvakrát ekologicky.

Menej poplatkov a nižšia korupcia ekológii prospievajú

Zaujímavé bude, či autobusy MHD, často v pochybnom technickom stave a nie vždy ideálne vyťažené, dostanú z normy výnimku, alebo budú dopravné podniky nútené radikálne meniť vozový park a z čoho to budú financovať.

Svoje miesto má aj úvaha, či by motoristi v prípade menšieho zaťaženia daňami a rôznymi poplatkami neboli skôr schopní a ochotní modernizovať svoje vozidlá a tým aj prispieť ku kvalite ovzdušia. To platí aj pre podnikateľov napríklad v stavebníctve, pre ktorých by moderné nákladiaky s hospodárnejšími motormi boli zaujímavé aj z ekonomického hľadiska a čmudiace vraky by z našich ciest mizli rýchlejšie. Nehovoriac o tom, že nákladné vozidlá sú už z väčšej časti z mestskej premávky vylúčené.

Samozrejmosťou by malo byť dôsledné fungovanie emisných kontrol, ktoré by, nebyť korupcie a iných praktík známych z tejto oblasti, už teraz dokázalo výrazne znížiť množstvo škodlivín vypúšťaných autami s pochybným technickým stavom.

01.jpg

Kto potvrdí opodstatnenosť nízkoemisných zón?

V neposlednom rade je tu spomínaná neexistencia meraní, ktoré by pozitívny vplyv nízkoemisných zón na ovzdušie potvrdzovali alebo vyvracali. Práve v priemyselnej oblasti s uhoľnými baňami a tepelnými elektrárňami, akou Ostravsko je, by bolo zaujímavé zistiť, aký má automobilová preprava na kvalitu ovzdušia vplyv.

Na Slovensku zatiaľ tendencia zaviesť podobné dopravné obmedzenie neexistuje, je však možné, že nás módna vlna legislatívneho environmentalizmu neminie a časom sa budeme musieť s takýmito návrhmi vysporiadať aj my.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 742
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 506
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 643
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 293
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 301
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 118
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 079
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 897
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 622
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 510
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.
Petra Vlhová po triumfe v Lechu.
Komentár Zuzany Kepplovej

Fico už znie ako Harabin

Medzi hoaxy pridaj právničinu, zatrep a hoď do okna najbližšieho paláca.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG