SME

Na Morave chcú zóny, kde pustia len autá s ekologickým príplatkom

V Česku uvažujú o zavedení nízkoemisných zón. Do nich by mali prístup len autá, ktoré spĺňajú ekologické predpoklady. Tie však budú podmienené kúpou špeciálnej nálepky.

V Českej republike sa objaví novinka, ktorá pravdepodobne siahne do peňaženky nejedného motoristu. Po vzore susedného Nemecka by sa mali v niektorých mestách za riekou Moravou udomácniť takzvané nízkoemisné zóny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S návrhom na ich zavedenie prišli poslanci koaličných strán ODS, TOP09 a Veci Verejné zvolení v Moravskosliezskom kraji.

Nízkoemisné zóny označujú oblasti, do ktorých smú vojsť len správne označené vozidlá. Boli vymyslené ako ochrana pred zvyšovaním znečistenia ovzdušia v hustoobývaných oblastiach.

SkryťVypnúť reklamu

Ako fungujú nízkoemisné zóny v Nemecku

Dopravné značky Umweltozone

Zóny, do ktorých je vjazd vozidlám bez príslušnej známky pod hrozbou
pokuty zakázaný, musia byť označené dopravnou značkou “Umwelt ZONE” (kód 270.1). Povinná dodatková značka s vyobrazením farby známky a nápisom “frei” potom doplňuje, aké vozidlá s akou ekologickou známkou môžu do zóny vojsť. Značka s kódom 270.2 ukončuje ekologickú zónu.

02.jpg

V Nemecku sú takéto zóny nazvané ako "Umweltzone" realitou zhruba dva roky. Ich zavedenie a existencia sa neobišli bez nevôle motoristov. Dodnes nie sú z nejakého dôvodu dostupné výsledky meraní, ktoré by ich dopady na peňaženky a komfort nemeckých vodičov ospravedlňovali.

Fungovanie zón spočíva v označení vozidiel terčíkmi rôznych farieb podľa produkovaných emisií predovšetkým pevnej frakcie spalín (sadzí). Benzínové vozidlá s riadeným katalyzátorom majú automaticky nárok na zelenú nálepku, dieselové spĺňajúce normy nižšie ako euro4 dostanú červenú alebo žltú.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavosťou je množstvo zón, kde je vjazd možný s akoukoľvek farbou, avšak vozidlo musí byť označené. Takéto značenie teda sotva rieši problém s ovzduším. Dá sa tak kalkulovať len s jeho pozitívnym vplyvom na predaj terčíkov. Tie stoja v Nemecku okolo 5 eur a predávajú sa napríklad na staniciach technickej kontroly TUV. Označené musia byť aj vozidlá z cudziny, v prípade vjazdu do zóny bez terčíka alebo s terčíkom nepovolenej farby vám hrozí pokuta 40 eur.

Poplatok za ekológiu môže v globále zvýšiť ohrozenie životného prostredia

V priemyselnom okolí Ostravy je kvalita ovzdušia dlhodobo nízka a tento návrh by mal situáciu zlepšiť. Nápad znížiť množstvo emisií predovšetkým zo starších dieselových vozidiel nie je celkom bez reálneho základu. Na rozdiel od diskutabilného vplyvu CO2 na globálne podnebie sú oxidy síry, dusíka a sadze produkované najmä naftovými motormi skutočným nebezpečenstvom pre zdravie živých organizmov.

SkryťVypnúť reklamu

Otázkou zostáva, či sa situácia nedá riešiť bez zavedenia emisných terčíkov na vozidlá. To, čo si všimne motorista na začiatku, je zaťaženie peňaženky motoristov. Na jednom mieste autori návrhu tvrdia, že ich cena má len pokryť výrobné náklady, na druhom dodávajú, že budú lacnejšie, než diaľničné nálepky.

Emisné terčíky by však mohli spôsobovať aj komplikácie v doprave. Vodiči, ktorí nebudú ochotní za nálepku zaplatiť, alebo im konštrukcia vozidla zamedzí prejazd cez nízkoemisné zóny, budú nútení ich obchádzať, čím vypustia ešte viac exhalátov. Predstava čmudiacej tatrovky, ktorá musí kvôli zákazu uraziť na stavbu v meste zakaždým o dvadsať kilometrov navyše, nevyzerá dvakrát ekologicky.

Menej poplatkov a nižšia korupcia ekológii prospievajú

Zaujímavé bude, či autobusy MHD, často v pochybnom technickom stave a nie vždy ideálne vyťažené, dostanú z normy výnimku, alebo budú dopravné podniky nútené radikálne meniť vozový park a z čoho to budú financovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svoje miesto má aj úvaha, či by motoristi v prípade menšieho zaťaženia daňami a rôznymi poplatkami neboli skôr schopní a ochotní modernizovať svoje vozidlá a tým aj prispieť ku kvalite ovzdušia. To platí aj pre podnikateľov napríklad v stavebníctve, pre ktorých by moderné nákladiaky s hospodárnejšími motormi boli zaujímavé aj z ekonomického hľadiska a čmudiace vraky by z našich ciest mizli rýchlejšie. Nehovoriac o tom, že nákladné vozidlá sú už z väčšej časti z mestskej premávky vylúčené.

Samozrejmosťou by malo byť dôsledné fungovanie emisných kontrol, ktoré by, nebyť korupcie a iných praktík známych z tejto oblasti, už teraz dokázalo výrazne znížiť množstvo škodlivín vypúšťaných autami s pochybným technickým stavom.

01.jpg

Kto potvrdí opodstatnenosť nízkoemisných zón?

V neposlednom rade je tu spomínaná neexistencia meraní, ktoré by pozitívny vplyv nízkoemisných zón na ovzdušie potvrdzovali alebo vyvracali. Práve v priemyselnej oblasti s uhoľnými baňami a tepelnými elektrárňami, akou Ostravsko je, by bolo zaujímavé zistiť, aký má automobilová preprava na kvalitu ovzdušia vplyv.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Slovensku zatiaľ tendencia zaviesť podobné dopravné obmedzenie neexistuje, je však možné, že nás módna vlna legislatívneho environmentalizmu neminie a časom sa budeme musieť s takýmito návrhmi vysporiadať aj my.

Autor: Jozef Lednický

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 611
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 363
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 190
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 380
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 809
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 905
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 339
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jan Pražák: Heleno, hledej!
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  5. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  6. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  7. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  8. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 902
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 564
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 22 796
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 003
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 579
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 215
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 140
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 079
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu