V Česku uvažujú o zavedení nízkoemisných zón. Do nich by mali prístup len autá, ktoré spĺňajú ekologické predpoklady. Tie však budú podmienené kúpou špeciálnej nálepky.
V Českej republike sa objaví novinka, ktorá pravdepodobne siahne do peňaženky nejedného motoristu. Po vzore susedného Nemecka by sa mali v niektorých mestách za riekou Moravou udomácniť takzvané nízkoemisné zóny.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
S návrhom na ich zavedenie prišli poslanci koaličných strán ODS, TOP09 a Veci Verejné zvolení v Moravskosliezskom kraji.
Nízkoemisné zóny označujú oblasti, do ktorých smú vojsť len správne označené vozidlá. Boli vymyslené ako ochrana pred zvyšovaním znečistenia ovzdušia v hustoobývaných oblastiach.
Ako fungujú nízkoemisné zóny v Nemecku
Dopravné značky Umweltozone
Zóny, do ktorých je vjazd vozidlám bez príslušnej známky pod hrozbou
pokuty zakázaný, musia byť označené dopravnou značkou “Umwelt ZONE” (kód 270.1). Povinná dodatková značka s vyobrazením farby známky a nápisom “frei” potom doplňuje, aké vozidlá s akou ekologickou známkou môžu do zóny vojsť. Značka s kódom 270.2 ukončuje ekologickú zónu.

V Nemecku sú takéto zóny nazvané ako "Umweltzone" realitou zhruba dva roky. Ich zavedenie a existencia sa neobišli bez nevôle motoristov. Dodnes nie sú z nejakého dôvodu dostupné výsledky meraní, ktoré by ich dopady na peňaženky a komfort nemeckých vodičov ospravedlňovali.
Fungovanie zón spočíva v označení vozidiel terčíkmi rôznych farieb podľa produkovaných emisií predovšetkým pevnej frakcie spalín (sadzí). Benzínové vozidlá s riadeným katalyzátorom majú automaticky nárok na zelenú nálepku, dieselové spĺňajúce normy nižšie ako euro4 dostanú červenú alebo žltú.
Zaujímavosťou je množstvo zón, kde je vjazd možný s akoukoľvek farbou, avšak vozidlo musí byť označené. Takéto značenie teda sotva rieši problém s ovzduším. Dá sa tak kalkulovať len s jeho pozitívnym vplyvom na predaj terčíkov. Tie stoja v Nemecku okolo 5 eur a predávajú sa napríklad na staniciach technickej kontroly TUV. Označené musia byť aj vozidlá z cudziny, v prípade vjazdu do zóny bez terčíka alebo s terčíkom nepovolenej farby vám hrozí pokuta 40 eur.
Poplatok za ekológiu môže v globále zvýšiť ohrozenie životného prostredia
V priemyselnom okolí Ostravy je kvalita ovzdušia dlhodobo nízka a tento návrh by mal situáciu zlepšiť. Nápad znížiť množstvo emisií predovšetkým zo starších dieselových vozidiel nie je celkom bez reálneho základu. Na rozdiel od diskutabilného vplyvu CO2 na globálne podnebie sú oxidy síry, dusíka a sadze produkované najmä naftovými motormi skutočným nebezpečenstvom pre zdravie živých organizmov.
Otázkou zostáva, či sa situácia nedá riešiť bez zavedenia emisných terčíkov na vozidlá. To, čo si všimne motorista na začiatku, je zaťaženie peňaženky motoristov. Na jednom mieste autori návrhu tvrdia, že ich cena má len pokryť výrobné náklady, na druhom dodávajú, že budú lacnejšie, než diaľničné nálepky.
Emisné terčíky by však mohli spôsobovať aj komplikácie v doprave. Vodiči, ktorí nebudú ochotní za nálepku zaplatiť, alebo im konštrukcia vozidla zamedzí prejazd cez nízkoemisné zóny, budú nútení ich obchádzať, čím vypustia ešte viac exhalátov. Predstava čmudiacej tatrovky, ktorá musí kvôli zákazu uraziť na stavbu v meste zakaždým o dvadsať kilometrov navyše, nevyzerá dvakrát ekologicky.
Menej poplatkov a nižšia korupcia ekológii prospievajú
Zaujímavé bude, či autobusy MHD, často v pochybnom technickom stave a nie vždy ideálne vyťažené, dostanú z normy výnimku, alebo budú dopravné podniky nútené radikálne meniť vozový park a z čoho to budú financovať.
Svoje miesto má aj úvaha, či by motoristi v prípade menšieho zaťaženia daňami a rôznymi poplatkami neboli skôr schopní a ochotní modernizovať svoje vozidlá a tým aj prispieť ku kvalite ovzdušia. To platí aj pre podnikateľov napríklad v stavebníctve, pre ktorých by moderné nákladiaky s hospodárnejšími motormi boli zaujímavé aj z ekonomického hľadiska a čmudiace vraky by z našich ciest mizli rýchlejšie. Nehovoriac o tom, že nákladné vozidlá sú už z väčšej časti z mestskej premávky vylúčené.
Samozrejmosťou by malo byť dôsledné fungovanie emisných kontrol, ktoré by, nebyť korupcie a iných praktík známych z tejto oblasti, už teraz dokázalo výrazne znížiť množstvo škodlivín vypúšťaných autami s pochybným technickým stavom.

Kto potvrdí opodstatnenosť nízkoemisných zón?
V neposlednom rade je tu spomínaná neexistencia meraní, ktoré by pozitívny vplyv nízkoemisných zón na ovzdušie potvrdzovali alebo vyvracali. Práve v priemyselnej oblasti s uhoľnými baňami a tepelnými elektrárňami, akou Ostravsko je, by bolo zaujímavé zistiť, aký má automobilová preprava na kvalitu ovzdušia vplyv.
Na Slovensku zatiaľ tendencia zaviesť podobné dopravné obmedzenie neexistuje, je však možné, že nás módna vlna legislatívneho environmentalizmu neminie a časom sa budeme musieť s takýmito návrhmi vysporiadať aj my.
Autor: Jozef Lednický