SME
Sobota, 22. január, 2022 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Na Morave chcú zóny, kde pustia len autá s ekologickým príplatkom

V Česku uvažujú o zavedení nízkoemisných zón. Do nich by mali prístup len autá, ktoré spĺňajú ekologické predpoklady. Tie však budú podmienené kúpou špeciálnej nálepky.

V Českej republike sa objaví novinka, ktorá pravdepodobne siahne do peňaženky nejedného motoristu. Po vzore susedného Nemecka by sa mali v niektorých mestách za riekou Moravou udomácniť takzvané nízkoemisné zóny.

S návrhom na ich zavedenie prišli poslanci koaličných strán ODS, TOP09 a Veci Verejné zvolení v Moravskosliezskom kraji.

Nízkoemisné zóny označujú oblasti, do ktorých smú vojsť len správne označené vozidlá. Boli vymyslené ako ochrana pred zvyšovaním znečistenia ovzdušia v hustoobývaných oblastiach.

Ako fungujú nízkoemisné zóny v Nemecku

Dopravné značky Umweltozone

Zóny, do ktorých je vjazd vozidlám bez príslušnej známky pod hrozbou
pokuty zakázaný, musia byť označené dopravnou značkou “Umwelt ZONE” (kód 270.1). Povinná dodatková značka s vyobrazením farby známky a nápisom “frei” potom doplňuje, aké vozidlá s akou ekologickou známkou môžu do zóny vojsť. Značka s kódom 270.2 ukončuje ekologickú zónu.

02.jpg

V Nemecku sú takéto zóny nazvané ako "Umweltzone" realitou zhruba dva roky. Ich zavedenie a existencia sa neobišli bez nevôle motoristov. Dodnes nie sú z nejakého dôvodu dostupné výsledky meraní, ktoré by ich dopady na peňaženky a komfort nemeckých vodičov ospravedlňovali.

Fungovanie zón spočíva v označení vozidiel terčíkmi rôznych farieb podľa produkovaných emisií predovšetkým pevnej frakcie spalín (sadzí). Benzínové vozidlá s riadeným katalyzátorom majú automaticky nárok na zelenú nálepku, dieselové spĺňajúce normy nižšie ako euro4 dostanú červenú alebo žltú.

Zaujímavosťou je množstvo zón, kde je vjazd možný s akoukoľvek farbou, avšak vozidlo musí byť označené. Takéto značenie teda sotva rieši problém s ovzduším. Dá sa tak kalkulovať len s jeho pozitívnym vplyvom na predaj terčíkov. Tie stoja v Nemecku okolo 5 eur a predávajú sa napríklad na staniciach technickej kontroly TUV. Označené musia byť aj vozidlá z cudziny, v prípade vjazdu do zóny bez terčíka alebo s terčíkom nepovolenej farby vám hrozí pokuta 40 eur.

Poplatok za ekológiu môže v globále zvýšiť ohrozenie životného prostredia

V priemyselnom okolí Ostravy je kvalita ovzdušia dlhodobo nízka a tento návrh by mal situáciu zlepšiť. Nápad znížiť množstvo emisií predovšetkým zo starších dieselových vozidiel nie je celkom bez reálneho základu. Na rozdiel od diskutabilného vplyvu CO2 na globálne podnebie sú oxidy síry, dusíka a sadze produkované najmä naftovými motormi skutočným nebezpečenstvom pre zdravie živých organizmov.

Otázkou zostáva, či sa situácia nedá riešiť bez zavedenia emisných terčíkov na vozidlá. To, čo si všimne motorista na začiatku, je zaťaženie peňaženky motoristov. Na jednom mieste autori návrhu tvrdia, že ich cena má len pokryť výrobné náklady, na druhom dodávajú, že budú lacnejšie, než diaľničné nálepky.

Emisné terčíky by však mohli spôsobovať aj komplikácie v doprave. Vodiči, ktorí nebudú ochotní za nálepku zaplatiť, alebo im konštrukcia vozidla zamedzí prejazd cez nízkoemisné zóny, budú nútení ich obchádzať, čím vypustia ešte viac exhalátov. Predstava čmudiacej tatrovky, ktorá musí kvôli zákazu uraziť na stavbu v meste zakaždým o dvadsať kilometrov navyše, nevyzerá dvakrát ekologicky.

Menej poplatkov a nižšia korupcia ekológii prospievajú

Zaujímavé bude, či autobusy MHD, často v pochybnom technickom stave a nie vždy ideálne vyťažené, dostanú z normy výnimku, alebo budú dopravné podniky nútené radikálne meniť vozový park a z čoho to budú financovať.

Svoje miesto má aj úvaha, či by motoristi v prípade menšieho zaťaženia daňami a rôznymi poplatkami neboli skôr schopní a ochotní modernizovať svoje vozidlá a tým aj prispieť ku kvalite ovzdušia. To platí aj pre podnikateľov napríklad v stavebníctve, pre ktorých by moderné nákladiaky s hospodárnejšími motormi boli zaujímavé aj z ekonomického hľadiska a čmudiace vraky by z našich ciest mizli rýchlejšie. Nehovoriac o tom, že nákladné vozidlá sú už z väčšej časti z mestskej premávky vylúčené.

Samozrejmosťou by malo byť dôsledné fungovanie emisných kontrol, ktoré by, nebyť korupcie a iných praktík známych z tejto oblasti, už teraz dokázalo výrazne znížiť množstvo škodlivín vypúšťaných autami s pochybným technickým stavom.

01.jpg

Kto potvrdí opodstatnenosť nízkoemisných zón?

V neposlednom rade je tu spomínaná neexistencia meraní, ktoré by pozitívny vplyv nízkoemisných zón na ovzdušie potvrdzovali alebo vyvracali. Práve v priemyselnej oblasti s uhoľnými baňami a tepelnými elektrárňami, akou Ostravsko je, by bolo zaujímavé zistiť, aký má automobilová preprava na kvalitu ovzdušia vplyv.

Na Slovensku zatiaľ tendencia zaviesť podobné dopravné obmedzenie neexistuje, je však možné, že nás módna vlna legislatívneho environmentalizmu neminie a časom sa budeme musieť s takýmito návrhmi vysporiadať aj my.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 657
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 200
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 975
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 4 825
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 780
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 615
  7. Cukrovkári a covid-19 2 184
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 137
  9. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 118
  10. Mecom ide na zelenú 1 735
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden z najväčších stavebných boomov v budovaní kostolov zažíva pravoslávna cirkev. Počet jej veriacich rastie v dôsledku nárastu veriacich prichádzajúcich pracovať na Slovensko z Ukrajiny, Srbska či Bulharska.

Boom výstavby kostolov bol na Slovensku v 90. rokoch.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


4 h
Karolína Fourova, autorka knihy Jediná kniha o jedle, ktorú potrebujete.

Ľudia stále veria mýtom o stravovaní.


14. jan
Naomi Osaková sa lúči ako obhajkyňa titulu s Australian Open už v prvom týždni.

Obhajkyňa titulu prehrala v 3. kole Australian Open.


10 h

Neprehliadnite tiež

Kia Sephia

Na Slovensku začali predaje naraz so západnými krajinami.


19 h
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Seman: Blavocentrista Sulík
  2. Anton Kovalčík: Krivoľaké cesty k rovnosti.
  3. Štefan Vidlár: TURUL
  4. Linda Ágoštonová: Východniarsky zápisnik - časť 3 : Svadobná hostina
  5. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže !
  6. Víťazoslav Würschner: Budeme sa mať lepšie?
  7. Ctirad Klimčík: O jednom aspekte vyhostenia Novaka Džokoviča
  8. Elena Antalová: Dajte myšlienkam pokoj
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 029
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 544
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 901
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 659
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 372
  6. Miroslav Galovič: Hlbocký (zmrznutý) vodopád. A Jozef Tiso na konci neďalekej kalvárie. 2 409
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: odpočítavanie k bombe, slovenské fantasy, aj kulinárske krimi 2 210
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 197
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu