SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Na Morave chcú zóny, kde pustia len autá s ekologickým príplatkom

V Česku uvažujú o zavedení nízkoemisných zón. Do nich by mali prístup len autá, ktoré spĺňajú ekologické predpoklady. Tie však budú podmienené kúpou špeciálnej nálepky.

V Českej republike sa objaví novinka, ktorá pravdepodobne siahne do peňaženky nejedného motoristu. Po vzore susedného Nemecka by sa mali v niektorých mestách za riekou Moravou udomácniť takzvané nízkoemisné zóny.

S návrhom na ich zavedenie prišli poslanci koaličných strán ODS, TOP09 a Veci Verejné zvolení v Moravskosliezskom kraji.

Nízkoemisné zóny označujú oblasti, do ktorých smú vojsť len správne označené vozidlá. Boli vymyslené ako ochrana pred zvyšovaním znečistenia ovzdušia v hustoobývaných oblastiach.

Ako fungujú nízkoemisné zóny v Nemecku

Dopravné značky Umweltozone

Zóny, do ktorých je vjazd vozidlám bez príslušnej známky pod hrozbou
pokuty zakázaný, musia byť označené dopravnou značkou “Umwelt ZONE” (kód 270.1). Povinná dodatková značka s vyobrazením farby známky a nápisom “frei” potom doplňuje, aké vozidlá s akou ekologickou známkou môžu do zóny vojsť. Značka s kódom 270.2 ukončuje ekologickú zónu.

02.jpg

V Nemecku sú takéto zóny nazvané ako "Umweltzone" realitou zhruba dva roky. Ich zavedenie a existencia sa neobišli bez nevôle motoristov. Dodnes nie sú z nejakého dôvodu dostupné výsledky meraní, ktoré by ich dopady na peňaženky a komfort nemeckých vodičov ospravedlňovali.

Fungovanie zón spočíva v označení vozidiel terčíkmi rôznych farieb podľa produkovaných emisií predovšetkým pevnej frakcie spalín (sadzí). Benzínové vozidlá s riadeným katalyzátorom majú automaticky nárok na zelenú nálepku, dieselové spĺňajúce normy nižšie ako euro4 dostanú červenú alebo žltú.

Zaujímavosťou je množstvo zón, kde je vjazd možný s akoukoľvek farbou, avšak vozidlo musí byť označené. Takéto značenie teda sotva rieši problém s ovzduším. Dá sa tak kalkulovať len s jeho pozitívnym vplyvom na predaj terčíkov. Tie stoja v Nemecku okolo 5 eur a predávajú sa napríklad na staniciach technickej kontroly TUV. Označené musia byť aj vozidlá z cudziny, v prípade vjazdu do zóny bez terčíka alebo s terčíkom nepovolenej farby vám hrozí pokuta 40 eur.

Poplatok za ekológiu môže v globále zvýšiť ohrozenie životného prostredia

V priemyselnom okolí Ostravy je kvalita ovzdušia dlhodobo nízka a tento návrh by mal situáciu zlepšiť. Nápad znížiť množstvo emisií predovšetkým zo starších dieselových vozidiel nie je celkom bez reálneho základu. Na rozdiel od diskutabilného vplyvu CO2 na globálne podnebie sú oxidy síry, dusíka a sadze produkované najmä naftovými motormi skutočným nebezpečenstvom pre zdravie živých organizmov.

Otázkou zostáva, či sa situácia nedá riešiť bez zavedenia emisných terčíkov na vozidlá. To, čo si všimne motorista na začiatku, je zaťaženie peňaženky motoristov. Na jednom mieste autori návrhu tvrdia, že ich cena má len pokryť výrobné náklady, na druhom dodávajú, že budú lacnejšie, než diaľničné nálepky.

Emisné terčíky by však mohli spôsobovať aj komplikácie v doprave. Vodiči, ktorí nebudú ochotní za nálepku zaplatiť, alebo im konštrukcia vozidla zamedzí prejazd cez nízkoemisné zóny, budú nútení ich obchádzať, čím vypustia ešte viac exhalátov. Predstava čmudiacej tatrovky, ktorá musí kvôli zákazu uraziť na stavbu v meste zakaždým o dvadsať kilometrov navyše, nevyzerá dvakrát ekologicky.

Menej poplatkov a nižšia korupcia ekológii prospievajú

Zaujímavé bude, či autobusy MHD, často v pochybnom technickom stave a nie vždy ideálne vyťažené, dostanú z normy výnimku, alebo budú dopravné podniky nútené radikálne meniť vozový park a z čoho to budú financovať.

Svoje miesto má aj úvaha, či by motoristi v prípade menšieho zaťaženia daňami a rôznymi poplatkami neboli skôr schopní a ochotní modernizovať svoje vozidlá a tým aj prispieť ku kvalite ovzdušia. To platí aj pre podnikateľov napríklad v stavebníctve, pre ktorých by moderné nákladiaky s hospodárnejšími motormi boli zaujímavé aj z ekonomického hľadiska a čmudiace vraky by z našich ciest mizli rýchlejšie. Nehovoriac o tom, že nákladné vozidlá sú už z väčšej časti z mestskej premávky vylúčené.

Samozrejmosťou by malo byť dôsledné fungovanie emisných kontrol, ktoré by, nebyť korupcie a iných praktík známych z tejto oblasti, už teraz dokázalo výrazne znížiť množstvo škodlivín vypúšťaných autami s pochybným technickým stavom.

01.jpg

Kto potvrdí opodstatnenosť nízkoemisných zón?

V neposlednom rade je tu spomínaná neexistencia meraní, ktoré by pozitívny vplyv nízkoemisných zón na ovzdušie potvrdzovali alebo vyvracali. Práve v priemyselnej oblasti s uhoľnými baňami a tepelnými elektrárňami, akou Ostravsko je, by bolo zaujímavé zistiť, aký má automobilová preprava na kvalitu ovzdušia vplyv.

Na Slovensku zatiaľ tendencia zaviesť podobné dopravné obmedzenie neexistuje, je však možné, že nás módna vlna legislatívneho environmentalizmu neminie a časom sa budeme musieť s takýmito návrhmi vysporiadať aj my.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 900
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 840
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 509
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 223
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 689
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 678
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 662
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 317
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 183
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 949
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 7 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún