Dvaja z vás zažili na cestách situácie, ktoré by sa v slušnej spoločnosti nemali stávať. Jozef zažil sanitku, ktorá "čistila" priestor svadobnému sprievodu a Juraj na vlastnej koži okúsil, ako to vyzerá, keď sa policajti rozhodnú niekoho pokutovať.
Juraj: "Išiel som so synovcom na túru z Banskej Bystrice na Kráľovu hoľu. Pred Lopejom som dobehol dve za sebou idúce autá idúce približne 80 km/h. To druhé bola modrá Fabia. Maximálna povolená rýchlosť na tomto úseku bola 90 km/h.
Keďže cesta bola na dlhom úseku rovná a v protismere žiadne auto, začal som Fabiu predbiehať. Keď som sa dostal na jej úroveň zrýchlila, zaradila sa predo mňa a tiež začala predbiehať."
Modrá Fabia neprestala s nebezpečnými manévrami
"Ešte som si pomysel, že čo je to za šoféra, keď ma takto obmedzil. Po predbehnutí sa Fabia zaradila tesne pred pomalšie vozidlo a nedala mi šancu zaradiť sa medzi nich. Tentokrát som už bol riadne nahnevaný, pretože sa blížila zákruta a ja som chcel čo najskôr opustiť ľavý jazdný pruh. V tej chvíli som situáciu vyhodnotil tak, že najbezpečnejšie bude predbehnúť aj Fabiu a zaradiť sa pred ňu. To som aj spravil.
Celá situácia sa mi však akosi nepozdávala a tak som okamžite pozrel do spätného zrkadla. Na Fabii bol umiestnený radar. V najbližšej dedine ma policajti zastavili a chceli 100 eur pokutu, vraj som išiel 110 km/h."
Protesty voči policajtom nepomohli
"Moje protesty, že ma do tej situácie vmanipulovali a rýchlosť som zvýšil v záujme bezpečnosti predbiehacieho manévru nepomáhali, ešte zvyšovali ich "prísnosť". Tak som teda zaplatil a šiel po svojom.
Skutočne som porušil predpisy? Neexistuje výnimka, ak si to vyžaduje bezpečnosť? Ako riešiť takéto správanie policajtov? Som presvedčený, že ich manéver bol úmyselný, s cieľom prinútiť ma prekročiť povolenú rýchlosť."
Ak je pravdou to, o čom nám napísal Juraj, vodič civilného policajného auta nielenže porušil dopravné predpisy ale aj ohrozil Juraja a bezpečnosť cestnej premávky.
Prečítajte si pokyny policajného prezidenta dopravákom
Aké predpisy porušilo policajné auto?
§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.
(4) Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.
V prvom rade, vodič policajnej Fabie nemal pridávať plyn, keď ho iné auto predchádzalo. Zákon takýto manéver zakazuje a nie bezdôvodne. Zrýchľovanie predbiehaného znižuje pravdepodobnosť toho, že predbiehajúci bezpečne ukončí svoj manéver.
Policajt za volantom mohol pochybiť aj v tom, že svojím manévrom predchádzania mohol ohroziť Juraja, ktorú už predchádzal. Vodič policajného auta však určite porušil dopravné predpisy, ak nenechal dostatočný odstup od vozidla, ktoré predbehol. Jurajovi by tak znemožnil zaradiť sa medzi autá.
Tu prišiel moment, na ktorý pravdepodobne policajti čakali. Juraj mal dve možnosti: jedna bola nebezpečná a druhá hrozila rizikom porušenia dopravných predpisov.
Ak by sa Juraj rozhodol po zvláštnom manévrovaní policajtov spomaliť a zaradiť sa späť za autá, ktoré chcel predísť, riskoval by podobnú nemožnosť vrátiť sa do jazdného pruhu, ako mu to podľa jeho slov predviedlo policajné auto. A tak pridal plyn a predišiel policajné auto rýchlosťou, ktorá bola vyššia ako najvyššia povolená v danom mieste.
Zinscenovaný priestupok?
Podľa Jurajovho opisu to vyzerá tak, že policajt za volantom modrej Fabie sa rozhodol pokutovať Juraja v čase, keď ho predchádzal. Zjavne pritom urobil všetko preto, aby ho vohnal do porušenia dopravných predpisov. Takto by sa však policajti správať nemali. Jednoducho, nie je správne odhaľovať priestupok človeka jeho ohrozením a následne ho obviniť z priestupku, ktorý bol záchrannou reakciou vodiča na ohrozenie. Bez dôkazov sa to však v podstate nedá dokázať.
To, že Juraj porušil dopravný predpis, je neodškriepiteľné. Nemyslíme si však, že by mal byť ktokoľvek v situácii, ako zažil Juraj, sankcionovaný. Teoreticky by mohol Juraj podať sťažnosť na policajtov, no musel by mať svedka alebo videozáznam manévru policajného auta. Bez toho by sa mu veľmi ťažko dokazovala spravodlivosť.
Zneužila sanitka maják?
Jozef: V sobotu 19. septembra som šiel na aute cez Námestovo po Mlynskej ulici. Po chvíli som zaregistroval, že ide za mnou sanitka rýchlej pomoci so zapnutými svetelnými i zvukovými znameniami. Preto som zastavil auto na krajnici, keďže som mal pred sebou prekážku (odparkované auto na krajnici) a v ceste som pokračovať nemohol. Zatiaľ situácia bola úplne bežná.
Avšak potom som zistil, že za sanitkou sa valí kolóna áut svadobného sprievodu, to znamená, že sanitka "čistila" priestor pre svadobnú kolónu. Čo bol však vrchol, sanitka zastala v neviditeľnej zákrute v kopci pred krčmou Dolina (svadobné autá odparkovali na parkovisku pred Dolinou).
Samozrejme, za sanitkou sa vytvárala kolóna, keďže sme v jazde pokračovať v neviditeľnej zákrute nemohli.
Dve, tri osoby vystúpili zo sanitky, prevzali si krabicu koláčov a fľašu nejakého alkoholu, poblahoželali novomanželom, nastúpili opäť do sanitky, spustili maják, sirénu a pokračovali v jazde.
Či bol nejaký pacient v sanitke, ťažko povedať. Ja však verím, že nie, lebo to by už bol asi maximálny vrchol drzosti, ktorá by sa dala v danej situácii predviesť."
Podľa zákona o cestnej premávke sú aj vozidlá záchrannej zdravotnej služby vozidlami s právom prednostnej jazdy. Takéto autá smú mať zapnutý maják a húkačku pri plnení špeciálnych úloh a ak neohrozia iných účastníkov cestnej premávky, ich vodiči nemusia dodržiavať väčšinu dopravných pravidiel.
§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vozidlá s právom prednostnej jazdy sú vozidlá
b) Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby a banskej záchrannej služby pri plnení úloh spojených so záchranou života a zdravia osôb alebo materiálnych hodnôt,
Pre sanitky však platí, že sú vozidlami s právom prednostnej jazdy, ak spĺňajú ešte jednu podmienku: plnia úlohy spojené so záchranou života a zdravia osôb alebo materiálnych hodnôt.
Zákon určuje, že prevádzkovateľ sanitky určí podmienky na používanie zvláštnych výstražných znamení. Je však málo pravdepodobné, že by medzi nimi bolo sprevádzanie kolóny svadobčanov na miesto oslavy. To isté platí aj pre odstavenie sanitky na vrchole kopca pre prevzatie svadobnej výslužky.
Jozef napísal, že posádka sanitky vystúpila z vozidla, keď si preberala výslužku. Z toho vyplýva, že sanitka s veľkou pravdepodobnosťou stála na kopci nie preto, aby členovia posádky zachraňovali život alebo zdravie na mieste svadobnej oslavy. Ak to bolo tak, tak vodič porušil zákon:
zneužil výstražné znamenia a sanitku na "súkromné" účely,
neoprávnene sprevádzal kolónu vozidiel (sanitka nie je oprávnená sprevádzať kolónu vozidiel) a
a obmedzil premávku zakázaným zastavením (vodič nesmie zastaviť a ani stáť na neprehľadnom vrchole stúpania).
Policajti kontrolujú aj používanie majákov na autách
Ak viezla sanitka zraneného alebo chorého človeka, bolo minimálne nemorálne ohroziť jeho zdravie tým, že si posádka vozidla záchrannej zdravotnej služby počas prevozu vybavovala súkromné veci. Platí to aj pre prípad, že sa sanitka "ponáhľala" za pacientom.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.