Svetový deň bez áut, ktorý prvý krát prebehol v roku 1974 vo Švajčiarsku, si moskovskí vodiči pripomenuli státím v niekoľko stokilometrových kolónach, vytrubovaním na križovatkách a nervóznou gestikuláciou.
Práve centrum mesta po Sadový okruh, čo je najmenší vnútorný cestný okruh okolo historického centra Moskvy, bolo okolo 19-tej miestneho času prakticky paralizované. Priemerná rýchlosť sa pohybovala okolo 10 km/h. Zápcha dosiahla 8. stupeň podľa desať stupňovej škály.
Moskovčania ignorovali príklad svojich predstaviteľov
Ruské hlavné mesto sa svetového dňa bez áut oficiálne zúčastňuje už tretí rok. Tento rok sa v nej zviditeľňovali najmä vysokopostavení úradníci moskovskej administratívy. Napríklad, prvý námestník primátora Jurija Lužkova, Jurij Rosľak, pricestoval do práce metrom. Ďaľší vysokopostavený úradník Peter Biriukov prišiel do práce peši v sprievode novinárov. Primátor Moskvy sa však tejto akcie nezúčastnil. Momentálne trávi dovolenku v Rakúsku. Parkovisko pred moskovskou radnicou bolo takmer prázdne.
Radnica dnes posilnila aj cestnú dopravu o 600 ďaľších autobusov a trolejbusov. Cestovné lístky sa predávali s 50-percentnou zľavou. Ich platnosť je však len jeden deň.
Napriek snahe, zdá sa, bola akcia neúspešná. Dôvodov môže byť niekoľko.
Prečo bol deň bez áut v hlavnom meste Ruska neúspešný?
Po prvé, zlá informovanosť. Akcia bola slabo spropagovaná. Na internete, v tradičných ruských vyhľadávačoch, sa zmienka o dni bez áut neobjavila v horných pozíciách, ako obyčajne.
Svoju úlohu zohralo chladné a daždivé počasie. Prejavil sa tiež prirodzený odpor moskovčanov k "núteným" akciám. Pokiaľ sa takéto akcie dejú spontánne a sú organizované mládežníckymi alebo záujmovými organizáciami, väčšinou ich podporuje ďaleko viac obyvateľov.
Zdroj informácií: RBK, AutoRádio
Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.