SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Zisťovali sme, ako sa policajná akcia odzrkadlila v doprave

Celoslovenská dopravno-bezpečnostná akcia polície stále trvá. Ako vyzerá v praxi? Zistili sme, že policajti sú na tradičných miestach a mnohí tak jazdia bezhlavo až nebezpečne.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

"O čom sa v tieto dni bavíme a na čo sa hráme?" Takto postavená otázka mi prišla na um, keď som počúval dopravné správy o dvojtýždňovej policajnej akcii za volantom auta na 300-kilometrovej trase.

Keď policajti vyhlásili celoslovenskú dopravno-bezpečnostnú akciu, oznámili, že bude trvať dva týždne. Do 3. októbra. Policajti pritom majú nielen striehnuť na klasické priestupky ale aj zvyšovať priepustnosť hlavných ťahov.

Prečítajte si, čo všetko na nás polícia prichystala

Príležitostí na skutočne užitočné sledovanie premávky je na Slovensku až až. Nehovoriac o včasnom odklonení áut z úseku, kde je havária, o riadení križovatky, ak je porucha semaforov alebo napomenutí (nie pokutovaní) vodičov, ktorí v slnečnom počasí omylom nezapnú svetlá.

Polícia ešte stále pôsobí na akcii, ktorá by mala zvýšiť disciplinovanosť vodičov na cestách. Ale čo nastane potom? Slušní motoristi sú za to (aj bez referenda), aby takáto akcia trvala hoci 350 dní a priniesla konečne podobnú disciplínu na cestách, akú majú v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Holandsku, či v škandinávskych krajinách.

Väčšina vodičov sa bojí pokút

Drvivá väčšina disciplinovaných motoristov teraz jazdí pomalšie ako predpísanou rýchlosťou, len aby ich radarom neusvedčili z prekročenia limitu. A málokto si počas policajnej akcie trúfne prejsť na oranžovú. Brzdí sa už aj vtedy, keď ešte svieti zelená, pritom vodič s napätím striehne, či náhodou nebude zmena na semafore.

Skrátka, namiesto plynulej premávky sa objavuje chaos v doprave. Strašiak v podobe pokuty za akékoľvek nepatrné prekročenie rýchlostného limitu brzdí premávku a vytvára kolóny v miestach, kde stúpa nervozita.

Darmo, na Slovensku chýba disciplína všeobecne a sporadicky otvárané bdelé oko polície je len dočasná náplasť. Svedčia o tom aj skúsenosti z cesty po diaľnici D1 a súbežnej komunikácii prvej triedy.

"Neohrození" na diaľnici

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Celú jednu hodinu sme jazdili po diaľnici s nastaveným tempomatom rýchlosťou 130 km/h. Autá, ktoré nás predbehli evidentne neprimeranou rýchlosťou (teda okolo 150 km/h a viac) sme prestali počítať pri čísle 20.

V tom čase sme na trojprúdovej diaľnici z Bratislavy do Trnavy zaregistrovali okolo 50 vozidiel, ktoré permanentne a bezdôvodne jazdili dlhé kilometre v strednom pruhu. Rýchlejší ich museli obísť v treťom pruhu, hoci v tom čase pravá časť diaľnice bola poloprázdna.

Tiež sme si všimli troch super rýchlych "pilotov", ktorí zrejme desiatky kilometrov jazdili len v ľavom (treťom) pruhu. A zaskvel sa aj vodič nákladného auta, ktorý sa nezdržiaval na trojprúdovke a smelo predbiehal kolegu.

Predpisy dodržiaval len pri policajtoch

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.

Spiatočnú cestu z Považia sme absolvovali po cestách prvej triedy súbežné s diaľnicou, teda aj cez obce.

V okolí Nového Mesta nad Váhom sme v duchu zakývali policajtom, ktorí merali rýchlosť v protismere. Samozrejme, nemohli tušiť, že turistický autobus, ktorý okolo ich radaru prechádzal, jazdil cez Považany, Potvorice a Brunovce (ako aj medzi nimi) stabilnou rýchlosťou 100 km/h. Pritom bez spomalenia predbiehal všetky osobné autá.

Nech šoférovi "slúži ku cti", že dával smerovky a nerobil myšičky.

Niektorí jazdili bezhlavo opatrne, iní bezhlavo neopatrne

Na vidieku sme narazili (obrazne povedané) aj na niekoľko značiek, obmedzujúcich rýchlosť, v sérii ktorých však chýbalo ukončenie obmedzenia. A tak tí najdisciplinovanejší jazdili medzi Trenčínom a Nový Mestom 50-kou do aleluja. Že ich iní predbiehali, je pochopiteľné.

Pozrite si dopravné priestupky na mape. Pridávať ich môžete aj vy

Kráľom medzi všetkými však bol v ono skoré popoludnie pracovného dňa šofér expresnej kuriérskej firmy, ktorý prešiel diaľnicou v obci, kde sa má jazdiť najviac 90 km/h (v Bratislave pri Zlatých Pieskoch) poctivou 140-kou.

Neodpustil si ani slalom medzi autami v dvoch pruhoch a napokon zamieril do obchodného centra Avion. Ktovie, čo také dôležité viezol, že ignoroval akékoľvek rýchlostné obmedzenia i celú policajnú akciu.

Policajná akcia len na tradičný miestach?

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,

Mimochodom, mužov zákona sme v onen deň (v 38. týždni) stretli skutočne len zriedkavo - ak neberieme osvedčené miesta, kde permanentne vyberajú pokuty od neznalých.

Aj z takej lokality máme zaujímavú skúsenosť: mladá vodička sa nechala ovplyvniť niekoľkými autami pred ňou, ktoré sa otáčali na svetelnej križovatke pri Botanickej záhrade. Za ňou prešlo rovnakým spôsobom ešte ďalšie auto. Lenže policajná hliadka si vyhliadla najľahšiu korisť a hneď ju začala prenasledovať. Konečným riešením bola pokuta - neobstál argument, že takto sa otáčalo (beztrestne) niekoľko áut, ktoré hliadka musela takisto zaregistrovať.

Po absolvovaní poučného popoludnia a 300 kilometroch za volantom môžeme konštatovať: disciplína vodičov na slovenských cestách je katastrofálna a sporadická činnosť dozorcov nad dodržiavaním zákona neúčinná.

Azda je načase, aby sa v oveľa väčšom počte a častejšie využívali helikoptéry, civilné vozidlá s radarom, respektíve kamerou, ktoré by odhaľovali riskantné predbiehanie, jazdu na diaľnici v ľavom pruhu, tzv. vyblikávanie auta, ktoré práve predbieha, bezdôvodné blokovanie rýchlejšie idúcich vozidiel a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 779
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 198
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 852
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 613
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 560
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 687
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 622
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 902
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 604
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Herák oznámil vzdanie sa mandátu 9. júna 2021.

Herák v OĽaNO ďalej pracuje.


11 h
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

Polícia pátra po zdrojoch klamstiev.


54m

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


20 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Viktória Floreková: Chátrajúci areál v Petržalke dostane novú šancu
  2. Rudolf Pado: Ako prišla armáda o majetok a občania o verejný záujem
  3. INEKO: Vláda v ostatnom čase nerešpektuje výsledky výberových konaní. Verejné inštitúcie sa nezávislejšími stále nestávajú
  4. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  5. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  7. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  8. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 373
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 874
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 550
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 988
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 960
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 396
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 081
  8. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 3 979
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu