SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Zisťovali sme, ako sa policajná akcia odzrkadlila v doprave

Celoslovenská dopravno-bezpečnostná akcia polície stále trvá. Ako vyzerá v praxi? Zistili sme, že policajti sú na tradičných miestach a mnohí tak jazdia bezhlavo až nebezpečne.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

"O čom sa v tieto dni bavíme a na čo sa hráme?" Takto postavená otázka mi prišla na um, keď som počúval dopravné správy o dvojtýždňovej policajnej akcii za volantom auta na 300-kilometrovej trase.

Keď policajti vyhlásili celoslovenskú dopravno-bezpečnostnú akciu, oznámili, že bude trvať dva týždne. Do 3. októbra. Policajti pritom majú nielen striehnuť na klasické priestupky ale aj zvyšovať priepustnosť hlavných ťahov.

Prečítajte si, čo všetko na nás polícia prichystala

Príležitostí na skutočne užitočné sledovanie premávky je na Slovensku až až. Nehovoriac o včasnom odklonení áut z úseku, kde je havária, o riadení križovatky, ak je porucha semaforov alebo napomenutí (nie pokutovaní) vodičov, ktorí v slnečnom počasí omylom nezapnú svetlá.

Polícia ešte stále pôsobí na akcii, ktorá by mala zvýšiť disciplinovanosť vodičov na cestách. Ale čo nastane potom? Slušní motoristi sú za to (aj bez referenda), aby takáto akcia trvala hoci 350 dní a priniesla konečne podobnú disciplínu na cestách, akú majú v Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Holandsku, či v škandinávskych krajinách.

Väčšina vodičov sa bojí pokút

Drvivá väčšina disciplinovaných motoristov teraz jazdí pomalšie ako predpísanou rýchlosťou, len aby ich radarom neusvedčili z prekročenia limitu. A málokto si počas policajnej akcie trúfne prejsť na oranžovú. Brzdí sa už aj vtedy, keď ešte svieti zelená, pritom vodič s napätím striehne, či náhodou nebude zmena na semafore.

Skrátka, namiesto plynulej premávky sa objavuje chaos v doprave. Strašiak v podobe pokuty za akékoľvek nepatrné prekročenie rýchlostného limitu brzdí premávku a vytvára kolóny v miestach, kde stúpa nervozita.

Darmo, na Slovensku chýba disciplína všeobecne a sporadicky otvárané bdelé oko polície je len dočasná náplasť. Svedčia o tom aj skúsenosti z cesty po diaľnici D1 a súbežnej komunikácii prvej triedy.

"Neohrození" na diaľnici

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Celú jednu hodinu sme jazdili po diaľnici s nastaveným tempomatom rýchlosťou 130 km/h. Autá, ktoré nás predbehli evidentne neprimeranou rýchlosťou (teda okolo 150 km/h a viac) sme prestali počítať pri čísle 20.

V tom čase sme na trojprúdovej diaľnici z Bratislavy do Trnavy zaregistrovali okolo 50 vozidiel, ktoré permanentne a bezdôvodne jazdili dlhé kilometre v strednom pruhu. Rýchlejší ich museli obísť v treťom pruhu, hoci v tom čase pravá časť diaľnice bola poloprázdna.

Tiež sme si všimli troch super rýchlych "pilotov", ktorí zrejme desiatky kilometrov jazdili len v ľavom (treťom) pruhu. A zaskvel sa aj vodič nákladného auta, ktorý sa nezdržiaval na trojprúdovke a smelo predbiehal kolegu.

Predpisy dodržiaval len pri policajtoch

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.

Spiatočnú cestu z Považia sme absolvovali po cestách prvej triedy súbežné s diaľnicou, teda aj cez obce.

V okolí Nového Mesta nad Váhom sme v duchu zakývali policajtom, ktorí merali rýchlosť v protismere. Samozrejme, nemohli tušiť, že turistický autobus, ktorý okolo ich radaru prechádzal, jazdil cez Považany, Potvorice a Brunovce (ako aj medzi nimi) stabilnou rýchlosťou 100 km/h. Pritom bez spomalenia predbiehal všetky osobné autá.

Nech šoférovi "slúži ku cti", že dával smerovky a nerobil myšičky.

Niektorí jazdili bezhlavo opatrne, iní bezhlavo neopatrne

Na vidieku sme narazili (obrazne povedané) aj na niekoľko značiek, obmedzujúcich rýchlosť, v sérii ktorých však chýbalo ukončenie obmedzenia. A tak tí najdisciplinovanejší jazdili medzi Trenčínom a Nový Mestom 50-kou do aleluja. Že ich iní predbiehali, je pochopiteľné.

Pozrite si dopravné priestupky na mape. Pridávať ich môžete aj vy

Kráľom medzi všetkými však bol v ono skoré popoludnie pracovného dňa šofér expresnej kuriérskej firmy, ktorý prešiel diaľnicou v obci, kde sa má jazdiť najviac 90 km/h (v Bratislave pri Zlatých Pieskoch) poctivou 140-kou.

Neodpustil si ani slalom medzi autami v dvoch pruhoch a napokon zamieril do obchodného centra Avion. Ktovie, čo také dôležité viezol, že ignoroval akékoľvek rýchlostné obmedzenia i celú policajnú akciu.

Policajná akcia len na tradičný miestach?

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,

Mimochodom, mužov zákona sme v onen deň (v 38. týždni) stretli skutočne len zriedkavo - ak neberieme osvedčené miesta, kde permanentne vyberajú pokuty od neznalých.

Aj z takej lokality máme zaujímavú skúsenosť: mladá vodička sa nechala ovplyvniť niekoľkými autami pred ňou, ktoré sa otáčali na svetelnej križovatke pri Botanickej záhrade. Za ňou prešlo rovnakým spôsobom ešte ďalšie auto. Lenže policajná hliadka si vyhliadla najľahšiu korisť a hneď ju začala prenasledovať. Konečným riešením bola pokuta - neobstál argument, že takto sa otáčalo (beztrestne) niekoľko áut, ktoré hliadka musela takisto zaregistrovať.

Po absolvovaní poučného popoludnia a 300 kilometroch za volantom môžeme konštatovať: disciplína vodičov na slovenských cestách je katastrofálna a sporadická činnosť dozorcov nad dodržiavaním zákona neúčinná.

Azda je načase, aby sa v oveľa väčšom počte a častejšie využívali helikoptéry, civilné vozidlá s radarom, respektíve kamerou, ktoré by odhaľovali riskantné predbiehanie, jazdu na diaľnici v ľavom pruhu, tzv. vyblikávanie auta, ktoré práve predbieha, bezdôvodné blokovanie rýchlejšie idúcich vozidiel a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Získaj náskok pred štartom
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  2. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  4. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  5. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 19 682
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 604
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 8 144
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 820
  5. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 500
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 965
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 897
  8. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 874
  9. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 539
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 326
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar

Volvo končí produkciu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov.

2. mar