SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Jazdili sme s Abarthom Punto Evo a Abarthom 500C

Škorpión nabral optické svaly a dostal nový motor, pružnejší aj úspornejší. Malý 500C má zase schopnú robotizovanú prevodovku.

Viac dynamiky mu prospelo. Optickej, aj jazdnej.Viac dynamiky mu prospelo. Optickej, aj jazdnej. (Zdroj: Abarth)

BALOCCO. Zdanlivo najväčšou hviezdou a novinkou je Abarth Punto Evo, ale nech mi je odpustené, pre mňa je väčším hrdinom a pikantnejšou chuťovkou malý čert Abarth 500C s novou robotizovanou prevodovkou Competizione.

Preto Punto Evo preletím len stručne.

Na prvý pohľad to vyzerá len na radikálnejší facelift Grande Punta. Dramatickejší výraz prednej aj zadnej časti, mohutnejšie nárazníky, vpredu s otvormi na prívod vzduchu k brzdám a vzadu s difúzorom.

K tomu rozšírené prahy a nádherné 5-ramenné 17-palcové disky z ľahkej zliatiny.

Najdôležitejšia zmena sa udiala pod prednou kapotou, kde pôvodný motor 1.4 T-JET nahradil jeho nástupca - prepĺňaný Multiair rovnakého objemu, len s mierne väčším výkonom (120 kW/165 k).

Ten okrem revolučného spôsobu narábania so vzduchom prináša viacero zlepšení.

Napríklad sýtejší ťah z nízkych otáčok a citeľne väčšiu ochotu šprintovať po stupnici otáčkomera. To sa prejavuje na lepšej pružnosti a elasticite, umenie správne dávkovať vzduch má zase vplyv na nižšiu spotrebu.

Tá predpokladám majiteľa tohto auta bude zaujímať až na druhom mieste.

73_male_big.jpg

Interiér prešiel podobnými zmenami dizajnu a metariálov ako štandardný model Punto Evo.

Dôležitejšou správou pre potencionálnych zákazníkov je, že novinka vďaka novému motoru ponúka viac dynamiky a presvedčivejšie výkony. Pôvodné tlačidlo SPORT BOOST nahradil ovládač DNA z Alfy Romeo Mito, ktorý má dva režimy - Normal a Sport.

Prvý je vzhľadom na charakter auta zbytočný, lebo kultivované dávkovanie sily nikoho v tomto segmente nezaujíma. Každý požaduje plnú porciu sily, s poctivým odporom v riadení a rýchlou odozvou na stlačenie akcelerátora.

74_male_big.jpg

Tlačidlo Sport Boost, ktorým sa mení softwarová mapa riadenia a akcelerátora nahradil volič DNA z modelu Alfa Romeo Mito. Ponúka dva režimy - Normal a Sport.

Vďaka novej trakčnej kontrole, s väčším citom pre športovú jazdu má Punto Evo dostatok trakcie aj na mokrom povrchu. Elektronika suplujúca mechanický samosvorný diferenciál sa obdivuhodne snaží, ale mechanike sa predsa nevyrovná. Brzdy sú účinné a odolné voči prehrievaniu.

Jediné, čo mi na tomto aute chýba a zmena nenastala ani v rámci faceliftu je lepší a výraznejší zvuk. Asi by potom nemalo zmysel priplácať si za balík SS, ktorý bude mať teraz na autosalóne v Paríži premiéru...

Divoch, vraj najmä pre ženy

Abarth Grande Punto strieda Punto Evo, modelový rad Abarth 500 sa zase rozširuje o ďalšieho člena. Brata s odsúvacou strechou 500C, ktorý je rovnaký živel, len trochu viac lifestylový. Dvojfarebným lakovaním karosérie, koženým interiérom a 17-palcovými lakovanými hliníkový diskami chce pritiahnuť do predajní najmä ženy.

Aspoň to si od neho sľubuje Antonino Labate, obchodný riaditeľ spoločnosti Abarth. „Do našich showroomov chodí veľa mladých mužov, ale ženy často nevidieť.

To by sme chceli zmeniť“, hovorí Labate. Vo svojich očakávaniach vychádza z prieskumu, podľa ktorého až 60% všetkých kabrioletov predaných v Európe kúpili ženy.

71_male_big.jpg

Malý Abarth s otvorenou strechou má za úlohu pritiahnuť do predajní viac žien. Okrem iného netradičnými kombináciami materiálov a farieb.

Ženám je tiež prispôsobená prevodovka. Abarth 500C poháňaný motorom 1.4 T-JET (103 kW/140 k) je prvým modelom značky, ktorý sa montuje výhradne s novou robotizovanou prevodovkou Abarth Competizione.

Prevodovka MTA (Manual Transmission Automated) pozostáva z konvenčnej šesťstupňovej manuálnej prevodovky a elektro-hydraulického ovládacieho mechanizmu.

Na výber sú dva druhy radenia, automatický a manuálny s pádlami pod volantom. Oba pracujú v normálnom aj športovom režime.

Hneď na začiatok musím zdôrazniť, že túto prevodovku treba najprv spoznať a pochopiť. A to sa inak ako najazdením niekoľkých desiatok kilometrov nedá. Spočiatku sa zdá byť trochu neohrabaná.

V porovnaní s automatom jej trvá dlhšie kým zaradí a či vodič radí hore alebo dolu, hladká akcelerátor alebo ho ide pretlačiť cez podlahu, vždy tam hádže medziplyny a každú zmenu prevodu sprevádza trhnutie. Hoci sa tieto prejavy nie vždy hodia, vodič s nimi nič neurobí – prevodovka ich má nahrané do softwaru.

Preradenie s trhnutím pri pohodovej jazde a stúpaní na akcelerátor len na 50% nie je vždy príjemné. Navyše medziplyn pri radení hore pôsobí násilne.

Stačí sa však trochu pohrať s otáčkami a nájsť ideálny moment, kedy zmena prevodu motoru najviac chutí a zapadne do dynamiky jazdy aj akusticky – teda naviac dvíha adrenalín aj vodičovi. Potom prevodovke Abarth Competizione začnete prichádzať na chuť.

Čím dlhšie som ju žmýkal po testovacom okruhu koncernu Fiat v Baloccu, tým viac som si ju užíval. Najmä medziplyn pri podradení, pod plnou forsážou. Samozrejme, nemožno od tejto prevodovky očakávať rýchlosť radenia ako vo Ferrari, hoci ovládacia konzola bez radiacej páky iba s tlačidlami vyzerá podobne.

72_male_big.jpg

Robotizovaná prevodovka Abarth Competizione má namiesto klasickej radiacej páky podobný ovládací panel s tlačidlami ako vozidlá značky Ferrari.

Zo všetkých robotizovaných prevodoviek, ktoré som doposiaľ vyskúšal je však táto najlepšia. A objektívne sa hodí do športového auta typu Abarth 500C, čo sa o iných robotizovaných prevodovkách povedať nedá.

Nekompromisnej, surovej motokáre akou je Abarth 500C nezaškodí, ak dostane aj trochu surovú prevodovku. Pri jazde po okruhu v plnom nasadení sa potom tieto surovosti krásne dopĺňajú.

Balík SS už v Paríži

Na blížiacom sa parížskom autosalóne, ktorý otvorí svoje brány pre novinárov už tento týždeň vo štvrtok, predstaví Abarth príplatkové tuningové balíky SS pre oba nové modely.

Výkon Abarthu Grande Punto (1.4 Turbo Multiair) narastie s týmto balíkom zo 120 kW/165 k na 132 kW/180 k a maximálny krútiaci moment motora sa zvýši z 250 na 280 Nm. Abarth 500C (1.4 T-JET) zosilnie zo 103 kW/140 k na 117 kW/160 k. Hodnota krútiaceho momentu narastie z 206 na 230 Nm.

Technické parametre vozidiel
Abarth Punto Evo/Abarth 500C
Motor 1.4 Multiair 1.4 T-JET
Zdvihový objem [cm3] 1368 1368
Výkon [kW/k] 120/165 103/140
pri otáčkach [1/min] 5500 5000
Krútiaci moment [Nm] 250 206
pri otáčkach [1/min] 2250 2000
Prevodovka 6MT 6MT
Palivová spotreba [l/100 km] 6,0 6,5
Emisie CO2 [g/km] 142 155
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 7,9 8,1
Maximálna rýchlosť [km/h] 213 205


Už ste videli Abarthy v prekrásnych serpentínach horského priesmyku Passo Stelvio?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 008
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 492
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 295
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 547
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 463
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 093
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 643
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 591
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 066
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 9 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: ABARTH

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Opatrenia budú prehodnocovať každý týždeň, Naď nevylučuje ani ich sprísnenie (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Michala Havrana

Kvôli strachu z tajomstva nedokážeme vnímať realitu (píše Michal Havran)

Od UFO k strachu z tajomstva.

Tao Geoghegan Hart vyhral Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.