SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Domovom nákladiakov Scania je Södertälje

Ťažké nákladiaky Scania poznajú takmer na celom svete, v približne 100 štátoch sveta však zaručene. Tam všade sa nákladné automobily s „grípom“ v znaku, čo je telo leva a hlava orla, vyvážajú a predávajú

. Najviac produktov z výrobného a montážneho závodu v Södertälje, mesta ležiaceho pri hlavnom meste Švédska, ale aj z ďalších výrobných závodov v Európe, sa predá v Európe.

Vo Švédsku, v západnej Európe, ale aj v štátoch Latinskej Ameriky dáva Scania prácu a obživu približne 28 000 ľuďom. Okrem spomínaných nákladných automobilov je Scania známa vo svete aj výrobou luxusných autobusov a priemyselných a lodných motorov. Patrí k najlepšie prosperujúcich spoločnostiam vo svojom odvetví, a tak sa nemožno diviť, že v uplynulom roku 2001 dosiahla celkový obrat 4,9 miliardy USD a zisk 144 miliónov USD.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

O Švédoch sa zvykne vravieť, že vraj sú seversky chladní. Keď ich spoznáte, tak poviete, že skôr rozvážny. Ale aj milý a pozorní. Nás pri ceste skupinky slovenských novinárov do Södertälje upútala pred hlavnou správnou budovou Scanie popri vlajke Švédska, Európskej únie a Scanie aj vlajka Slovenska. Organizátori pozvania nezabudli ani prajne pripomenúť historický úspech našich hokejistov na nedávno skončených majstrovstvách sveta, ktoré sa konali práve v ich krajine. Pekné a milé je také uvítanie!

V Södertälje pôvodne sídlila továreň Vabis a v nej sa od roku 1891 vyrábali železničné vagóny. Na juhu Švédska, v oblasti zvanej Skone, latinsky Scania, sa v tom čase vyrábali bicykle, neskôr aj osobné autá. V roku 1911 sa obe spoločnosti spojili, výroba sa časom preniesla do Södertälje a začali sa tu vyrábať osobné i nákladné automobily. V roku 1935 sa tu vyrobilo posledné osobné auto a ďalej pokračovala len výroba nákladných áut. V roku 1969 sa do Södertälje znovu vrátila výroba osobných áut. Boli to známe saaby – až do roku 1995. Odvtedy Södertälje patrí výlučne nákladným automobilom, ktoré boli aj cieľom malej skupinky slovenských novinárov.

SkryťVypnúť reklamu

Samotná výroba i montáž nákladných automobilov Scania ťažkého radu prebieha v obrovskej hale, kde sa na začiatku po výrobnom páse pomaly posúvajú dva mohutné nosníky rámov. Tie sem putujú z iného švédskeho mesta, Lulea, nápravy zasa z Falunu. Po prinitovaní priečnych nosníkov sa črtá rám budúceho nákladiaka. Na ne sa postupne „nabaľujú“ elektroinštalačné káble, vzduchový rozvod a ďalšie súčasti a komponenty, a na konci linky kolesá, motor a kabína. V inej veľkej hale je nová montážna linka motorov. Montáž na nej je plne automatizovaná.

Od prvého po posledný krok, od prvej operácie na holom bloku až po dotiahnutie poslednej skrutky na hlave valcov. Každý krok riadi počítačový systém. Je to o to komplikovanejšie, že švédsky výrobca nepozná pojem základný typ. Každý z vyrábaných nákladných automobilov na linke sa vyrába na konkrétnu objednávku. Preto podobne ako v Scanii nepoznajú základný typ, neexistuje ani pojem základná cena.

SkryťVypnúť reklamu

Prakticky všetko, čo sa v Södertälje vyrába, sme si mohli na firemnom autodrome v areáli vyskúšať. Samozrejme za volantom - od autobusov až po najväčšie a najdlhšie súpravy, prázdne, ale aj plne zaťažené. Najzaujímavejšie nich si bližšie predstavíme v niektorej z budúcich príloh Auto moto.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  2. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  3. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  4. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  5. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  6. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  7. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 906
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 338
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 852
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 337
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 591
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 801
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 496
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 965
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


5 h
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug
Kia EV6 GT

Maximálna rýchlosť je až 260 km/h.


4. aug

Blogy SME

  1. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  2. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  3. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  4. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  6. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  7. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  8. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 107 662
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 904
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 748
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 797
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 380
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 205
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 145
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 073
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťZatvoriť reklamu