. Trojdverové vyhotovenie s agresívnejším výrazom je určené najmä pre mladú a športovo založenú klientelu, päťdverové tak trochu podobné MPV skôr pre rodinné využitie.
Na spoločnej platforme podvozkovej plošiny s jednotným rázvorom 2600 mm však obe verzie pôsobia elegantne a ponúkajú dostatok vnútorného priestoru. Redakčnému testu sme podrobili trojdverovú verziu Active s benzínovým motorom 1,2 16V a výkonom 59 kW/80 k a šesťstupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením. Stilo v tejto verzii ponúka ďalšie pohonné jednotky, benzínové 1,6 16V (76 kW/103 k), 1,8 16V (98 kW/133 k) a 2,4 20V SS (125 kW/170 k) a úsporné turbodiesle s priamym vstrekovaním Common Rail 1,9 JTD (59 kW/80 k) a 1,9 JTD (85 kW/115 k) s výbavami Active, Dynamic a Abarth.
Trojdveroví verzia je svojim klinovitým predkom, stúpajúcimi líniami bokov karosérie a šikmejšou zadnou časťou s efektnými koncovými svetlami s ostrými hranami viac športovejšia. Teda výzor solídneho športiaka. Dojem solídnosti potvrdí aj interiér. Okrem priestrannosti, nového dizajnu a ergonomického riešenia upúta aj obloženie prístrojového panela z kvalitných plastov s mäkčeným povrchom i dielenské spracovanie.
Štýl interiéru udáva prístrojová doska riešená v modernom štýle. Svojou architektúrou uspokojí aj náročných a jej masívnosť a väčšia hĺbka dáva pocit bezpečia. Prístrojový štít je prehľadný a ovládacie prvky v dobrom dosahu vodiča. Masívne sedadlá riešené v jednoduchšom štýle majú príjemný poťahový materiál, pomerne dobré bočné vedenie a sedí sa v nich útulne. Široké dvere umožňujú dobrý prístup k zadným sedadlám, vybaveným na všetkých troch miestach trojbodovými bezpečnostnými pásmi a nastaviteľnými opierkami hláv.
O ich bezpečnosť sa naviac môžu postarať aj priebežné hlavové airbagy. Tie sú určené aj pre vodiča a spolujazdca, ktorých bezpečnosť chránia aj dva čelné a dva bočné nafukovacie vankúše. V testovanom automobile cestovný komfort dopĺňala mechanická klimatizácia a zabudované kvalitné autorádio s CD prehrávačom.
Motor s objemom len 1242 cm³ má solídnych 80 koní. Malý objem sa svojim malým krútiacim momentom najviac prejaví pri predbiehaní, a tak sa musí vytáčať. Ako pravý Talian sa prejaví od 4000 otáčok, kde vrcholí krútiaci moment, kým výkon pri 5000 otáčkach. V tomto rozmedzí sa Stilo 1,2 prejavuje aj akusticky ako pravý športovec. Potrebu vyššieho krútiaceho momentu sme najviac pociťovali pri predbiehaní. Rada je však jednoduchá – preradiť na nižší prevod, nad 3500 otáčok a problém môže byť zažehnaný.
Od štýlu jazdy závisí aj spotreba. My sme počas celého testu jazdili skôr rekreačne, takže aj priemerná spotreba 6,7 l/100 km bola až priveľmi tabuľková. Je to však zároveň príjemný dôkaz toho, že Stilo s najmenším motorom 1,2 l vie byť ekonomické.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Fiat Stilo 1,2 Active
Motor
Radový vodou chladený zážihový štvorvalec uložený vpredu naprieč s ventilovým rozvodom 2xOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Štyri ventily
v každom valci. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 1242 cm3, vŕtanie a zdvih 70,8/78,9 mm. Kompresný pomer 10,6:1. Najväčší výkon 59
KW/80 k pri otáčkach 5000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 114 Nm pri otáčkach 4000 min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Sekvenčné elektronické viacbodové vstrekovanie integrované so zapaľovaním.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,909 – 2,158 – 1,480 - 1,121 - 0,897 – 0,766, R – 3,818. Stály prevod 4,071.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na dvojitých priečnych trojuholníkových ramenách a tlmičových vzperách McPherson, priečny skrutný stabilizátor. Vzadu vlečené ramená spojené s torznou priečkou. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi, priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Protiblokovací systém ABS s rozdeľovaním brzdného účinku EBD. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 195/65 R 15.
Karoséria
Samonosná celokovová, trojdverový päťmiestny hatchback.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4182/1784/1475 mm, rázvor náprav 2600 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1514/1508 mm. Priemer otáčania 10,5 m. Pohotovostná hmotnosť 1090 kg. Objem batožinového priestoru 305/1165 l. Objem palivovej nádrže 58 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 172 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,4 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,9/5,3/6,3 l/100 km.
Cena: 520 900 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 13,6 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 8,8, /12,3 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 13,1/18,0 s
Max. rýchlosť 170 km/h
Spotreba počas testu 6,7 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:
Ford Focus 1,4 Zetec SE Ambiente
Zdvih. objem 1388 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 123/3500 Nm.min-1
0 – 100 km/h 14,1 s
Max. rých. 171 km/h
Spotreba mesto 8,8 l/100 km
mimo mesta 5,4 l/100 km
kombinovaná 6,6 l/100 km
Cena 449 900 Sk
Honda Civic 1,4i S
Zdvih. objem 1396 cm³
Výkon 66 kW/90 k
Krút. mom. 130/4300 Nm.min-1
0 – 100 km/h 11,8 s
Max. rých. 177 km/h
Spotreba mesto 8,3 l/100 km
mimo mesta 5,4 l/100 km
kombinovaná 6,4 l/100 km
Cena 515 000 Sk
Peugeot 307 1,4 XS
Zdvih. objem 1360 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 147/3900 Nm.min-1
0 – 100 km/h 11,6 s
Max. rých. 190 km/h
Spotreba mesto 9,5 l/100 km
mimo mesta 5,8 l/100 km
kombinovaná 7,2 l/100 km
Cena 521 400 Sk