Prekročiť najvyššiu povolenú rýchlosť nie je nič nezvyčajné, aj keď všetci vedia, že sa to nesmie. Napriek tomu sa vodiči často bránia rôznymi argumentami, prečo museli porušiť dopravné predpisy.
Jeden z vás nám napísal skúsenosť s policajným radarom, ktorý mu odmeral prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti. Nechal ho však jazdiť dlhšie nad rýchlostným limitom.
Roman: "Môže neoznačený automobil polície, t.z. čierny passat s bežnou ŠPZ a namontovaným meracím systémom Polcam, čo som v tom čase, keď išiel za mnou, nevedel, prekročiť rýchlosť pri meraní bez toho, aby zapol výstražné svetlá poprípade zvukovú signalizáciu?"
Zastavili ho, až keď prekročil rýchlosť viac
"Jedná sa mi o to, že ma účelovo zastavili až vtedy, keď som prekročil rýchlosť počas predbiehania vozidla idúceho predo mnou, vtedy keď vedeli, že mi môžu už udeliť maximálnu pokutu za prekročenie rýchlosti, t.j. 650 €. Púšťali mi záznam z kamery, keď ma zastavili a mali ma natočeného už pri rýchlosti 132 km za hodinu. Ale vtedy ma ešte nezastavili a pokračovali v sledovaní za mnou bez výstražného znamenia.
Zastavili ma až pri rýchlosti 167 km/h v okamihu, keď som predbiehal automobil a tú rýchlosť som mal presne v okamihu, keď som bol vedľa osobného automobilu. Až potom zapli majáky a zvukové znamenie."
Snažil sa čo najskôr predbehnúť
"Podotýkam, že som išiel na motorke s vysokým výkonom, to znamená, že každé mierne pootočenie plynu sa premietne okamžite na rýchlosti.
Tú rýchlosť 167 km/h som dosiahol možno v priebehu 2 sekúnd z rýchlosti rátam 130. V čase predbiehania som sa nepozeral na tachometer, ale snažil som sa bezpečne predbehnúť a zaradiť sa za predbiehané vozidlo. Keby ma boli namerali potom po predbiehacom manévri, nenamietam nič. Pripúšťam, že som rýchlosť prekročil."
Zákon o cestnej premávke je nekompromisný, ak ide o najvyššiu povolenú rýchlosť. Každý vodič je povinný rešpektovať a dodržiavať maximálku. A ak ju prekročí, musí si byť vedomý toho, že môže byť sankcionovaný.
Nikomu sa zatiaľ nepodarilo spochybniť meranie rýchlosti v neoznačenom aute
§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(8) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 až 6 nie sú povinní dodržiavať vodiči vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby.
Policajti majú právo kontrolovať dodržiavanie povinností účastníkov cestnej premávky, teda aj dodržiavanie najvyššej povolenej rýchlosti. Keďže sa nikomu doteraz nepodarilo spochybniť meranie rýchlosti v neoznačených policajných autách, je potrebné ho rešpektovať a výsledkom merania sa podriadiť.
Roman sa v úvode spýtal, či neoznačené policajné auto smie bez výstražných znamení prekračovať dovolenú rýchlosť. V zákone sa uvádza, že vodiči vozidiel ozbrojených bezpečnostných zborov (to sú aj policajti) nie sú povinný rýchlosť dodržiavať, "ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí minister".
Je nezmyslom nedovoliť policajtom prekročiť povolenú rýchlosť, keď sa snažia dostihnúť "rýchlika". Okrem toho to ani nemôže byť argument, ktorý by spochybňoval právo polície odhaľovanie dopravných priestupkov, keďže rozhodnutie o porušení predpisov je vždy iba na vodičovi.
Prekročenie rýchlosti neospravedlňujú subjektívne dôvody
V podstate je jedno, či vás policajti zastavia pri rýchlosti 132 km/h alebo 167 km/h. Dokonca nie sú povinní to urobiť hneď, ako prekročíte rýchlosť. V Romanovom prípade sa policajti pravdepodobne rozhodli dlhšiu dobu zisťovať jeho správanie sa na motorke, aby sa mohli rozhodnúť o sankcii.
Jozef: " V nedeľu sme išli na pri obci Kúty cez viadukt, ktorý vedie ponad železničné traťe, je to dosť slušný kopec a tak je tam zákaz predbiehania (poza horizont nič nie je vidno, takže trošku rýchlejšie auto v protismere a je z toho čelná zrážka) a motorkár sa zrazu vyrútil, že ide predbiehať no a predbiehal na mieste, kde je to zakázané a k tomu ešte aj nebezpečne."
Roman spomínal, že jeho motorka mu umožňuje veľmi rýchlo zvýšiť rýchlosť malým pootočením plynu. Je však nepodstatné, či akcelerácia vášho vozidla je vysoká alebo nízka. Je na zručnosti vodiča, aby si rýchlosť ustrážil.
Nič na porušení predpisov nezmení ani to, že vodič prekročil rýchlosť, aby čo najskôr predbehol iné auto. Vodič totiž nie je nútený predchádzať iné vozidlá. Je to vždy len otázka subjektívneho rozhodnutia vodiča. Preto nie je nútený ani jazdiť rýchlejšie ako je povolené.
Pokuta za rýchlosť sa neviaže na sadzobník pokút
§ 12, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) Pri určení druhu sankcie a jej výmery sa prihliadne na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní.
No a pokuta 650 eur? Podľa zákona o priestupkoch smie vodič za akékoľvek prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti dostať na mieste pokutu do výšky 650 eur. Obrana sadzobníkom pokút nie je opodstatnená, keďže sadzobník je určený pre policajta a má len odporúčací charakter.
Dôležitý je zákon a ten umožňuje policajtovi udeliť najvyššiu možnú pokutu za akékoľvek prekročenie rýchlosti. Policajt je však povinný pri určení sankcie prihliadať na "závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní".
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.