SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Prekročenie rýchlosti neospravedlňujú subjektívne dôvody

Prekročiť najvyššiu povolenú rýchlosť nie je nič nezvyčajné, aj keď všetci vedia, že sa to nesmie. Napriek tomu sa vodiči často bránia vysvetľovaním, prečo museli ísť rýchlo.

Prekročiť najvyššiu povolenú rýchlosť nie je nič nezvyčajné, aj keď všetci vedia, že sa to nesmie. Napriek tomu sa vodiči často bránia rôznymi argumentami, prečo museli porušiť dopravné predpisy.

Jeden z vás nám napísal skúsenosť s policajným radarom, ktorý mu odmeral prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti. Nechal ho však jazdiť dlhšie nad rýchlostným limitom.

Roman: "Môže neoznačený automobil polície, t.z. čierny passat s bežnou ŠPZ a namontovaným meracím systémom Polcam, čo som v tom čase, keď išiel za mnou, nevedel, prekročiť rýchlosť pri meraní bez toho, aby zapol výstražné svetlá poprípade zvukovú signalizáciu?"

Zastavili ho, až keď prekročil rýchlosť viac

"Jedná sa mi o to, že ma účelovo zastavili až vtedy, keď som prekročil rýchlosť počas predbiehania vozidla idúceho predo mnou, vtedy keď vedeli, že mi môžu už udeliť maximálnu pokutu za prekročenie rýchlosti, t.j. 650 €. Púšťali mi záznam z kamery, keď ma zastavili a mali ma natočeného už pri rýchlosti 132 km za hodinu. Ale vtedy ma ešte nezastavili a pokračovali v sledovaní za mnou bez výstražného znamenia.

Zastavili ma až pri rýchlosti 167 km/h v okamihu, keď som predbiehal automobil a tú rýchlosť som mal presne v okamihu, keď som bol vedľa osobného automobilu. Až potom zapli majáky a zvukové znamenie."

Snažil sa čo najskôr predbehnúť

"Podotýkam, že som išiel na motorke s vysokým výkonom, to znamená, že každé mierne pootočenie plynu sa premietne okamžite na rýchlosti.

Tú rýchlosť 167 km/h som dosiahol možno v priebehu 2 sekúnd z rýchlosti rátam 130. V čase predbiehania som sa nepozeral na tachometer, ale snažil som sa bezpečne predbehnúť a zaradiť sa za predbiehané vozidlo. Keby ma boli namerali potom po predbiehacom manévri, nenamietam nič. Pripúšťam, že som rýchlosť prekročil."

Zákon o cestnej premávke je nekompromisný, ak ide o najvyššiu povolenú rýchlosť. Každý vodič je povinný rešpektovať a dodržiavať maximálku. A ak ju prekročí, musí si byť vedomý toho, že môže byť sankcionovaný.

Nikomu sa zatiaľ nepodarilo spochybniť meranie rýchlosti v neoznačenom aute

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 až 6 nie sú povinní dodržiavať vodiči vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby.

Policajti majú právo kontrolovať dodržiavanie povinností účastníkov cestnej premávky, teda aj dodržiavanie najvyššej povolenej rýchlosti. Keďže sa nikomu doteraz nepodarilo spochybniť meranie rýchlosti v neoznačených policajných autách, je potrebné ho rešpektovať a výsledkom merania sa podriadiť.

Roman sa v úvode spýtal, či neoznačené policajné auto smie bez výstražných znamení prekračovať dovolenú rýchlosť. V zákone sa uvádza, že vodiči vozidiel ozbrojených bezpečnostných zborov (to sú aj policajti) nie sú povinný rýchlosť dodržiavať, "ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí minister".

Je nezmyslom nedovoliť policajtom prekročiť povolenú rýchlosť, keď sa snažia dostihnúť "rýchlika". Okrem toho to ani nemôže byť argument, ktorý by spochybňoval právo polície odhaľovanie dopravných priestupkov, keďže rozhodnutie o porušení predpisov je vždy iba na vodičovi.

Prekročenie rýchlosti neospravedlňujú subjektívne dôvody

V podstate je jedno, či vás policajti zastavia pri rýchlosti 132 km/h alebo 167 km/h. Dokonca nie sú povinní to urobiť hneď, ako prekročíte rýchlosť. V Romanovom prípade sa policajti pravdepodobne rozhodli dlhšiu dobu zisťovať jeho správanie sa na motorke, aby sa mohli rozhodnúť o sankcii.

motorkar.jpg

Jozef: " V nedeľu sme išli na pri obci Kúty cez viadukt, ktorý vedie ponad železničné traťe, je to dosť slušný kopec a tak je tam zákaz predbiehania (poza horizont nič nie je vidno, takže trošku rýchlejšie auto v protismere a je z toho čelná zrážka) a motorkár sa zrazu vyrútil, že ide predbiehať no a predbiehal na mieste, kde je to zakázané a k tomu ešte aj nebezpečne."

Roman spomínal, že jeho motorka mu umožňuje veľmi rýchlo zvýšiť rýchlosť malým pootočením plynu. Je však nepodstatné, či akcelerácia vášho vozidla je vysoká alebo nízka. Je na zručnosti vodiča, aby si rýchlosť ustrážil.

Nič na porušení predpisov nezmení ani to, že vodič prekročil rýchlosť, aby čo najskôr predbehol iné auto. Vodič totiž nie je nútený predchádzať iné vozidlá. Je to vždy len otázka subjektívneho rozhodnutia vodiča. Preto nie je nútený ani jazdiť rýchlejšie ako je povolené.

Pokuta za rýchlosť sa neviaže na sadzobník pokút

§ 12, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Pri určení druhu sankcie a jej výmery sa prihliadne na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní.

No a pokuta 650 eur? Podľa zákona o priestupkoch smie vodič za akékoľvek prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti dostať na mieste pokutu do výšky 650 eur. Obrana sadzobníkom pokút nie je opodstatnená, keďže sadzobník je určený pre policajta a má len odporúčací charakter.

Dôležitý je zákon a ten umožňuje policajtovi udeliť najvyššiu možnú pokutu za akékoľvek prekročenie rýchlosti. Policajt je však povinný pri určení sankcie prihliadať na "závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní".

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  3. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  4. Mecom ide na zelenú
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 671
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 065
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 440
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 309
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 513
  6. Cukrovkári a covid-19 2 619
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 527
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 363
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 167
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 9 h
Peter Schutz.

Niet dôležitého bodu s jednomyseľnou podporou.


15 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Výchova ke genderové nekorektnosti
  2. Ivan Mlynár: MAROŠ ŽILINKA NIE JE CHYBOU MATRIXU, NAOPAK, JE JEHO SÚČASŤOU
  3. Martin Sústrik: Tajná história mráčikárstva
  4. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  5. Věra Tepličková: Ľudia sú leniví poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  6. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  7. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  8. Anna Milanová: Identita... 2020
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 797
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 797
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 290
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 338
  5. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 223
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 993
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 645
  8. Inštitút strategických politík: Rokovania s Ruskom môžu rozhodnúť nielen o osude Ukrajiny ale aj celej východnej Európy 2 406
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu