SME
reklama

Problémy s emisnou kontrolou a kontrolou originality

Predstavte si, že si doveziete auto zo zahraničia, prejdete potrebnými kontrolami, no auto nesmiete používať. Alebo má vaše auto emisie v poriadku, no emisnou kontrolou neprejde.

Pochopiť pravidlá pre technické a emisné kontroly alebo kontroly originality nie je vždy jednoduché. Súvisí to najmä s komplexnosťou problematiky.

Predstavte si, že si doveziete auto zo zahraničia, prejdete potrebnými kontrolami, no auto nesmiete používať. Alebo má vaše auto emisie v poriadku, no diagnostika odhalí chybu v riadiacej jednotke a preto emisnou kontrolou neprejde.

Fero: "Bol som na technickej a emisnej kontrole, auto som si pre kontrolou skontroloval a aj keď všetky merané veličiny boli v norme, EK a ani TK som neprešiel. "Našli" mi v riadiacej jednotke (RJ) záznam o chybe P0627 - Palivové čerpadlo.

Mnoho áut je vybavených tajným vypínačom, ktorý vypne relé k palivovému čerpadlu. Zlodej potom auto nenaštartuje a musí hľadať vypínač. Technikovi som to vysvetlil, on ma však odbil s tým, že tak to je v počítači a tak to bude aj v protokole a s tým sa nedá nič urobiť. Stačí pritom len raz zabudnúť na tajný spínač a záznam v RJ je na svete."

Poslali ho do servisu a späť na kontrolu

"Musel som potom ísť do servisu kde mi zmazali záznam v RJ. V servise mi povedali že toto nemôže byť dôvod toho že neprejdem EK, vraj STK nemá čo čítať RJ, ale má merať obsah emisií. Potom som sa musel vrátiť a zaplatiť opakovanie EK a TK, pričom je absurdné to, že som musel platiť znova aj za TK, ktorú som neurobil vraj preto, lebo som neurobil EK.

Zaujímalo by ma, či je súčasťou meranie EK aj čítanie z RJ a či záznam o Relé na palivovom čerpadle je dôvodom respektíve vážnou závadou na to, aby auto neprešlo EK. A tiež aj to, či kvôli tomu že neprejdem EK automaticky neprejdem TK. Konalo pracovisko neoprávnene?"

Emisný systém RKAT s OBD

... je zdokonalený emisný systém spaľovacieho motora, ktorého príprava zmesi je riadená v závislosti na obsahu voľného kyslíka vo výfukových plynoch a je doplnený o systém palubnej diagnostiky OBD a ktorého výfukové plyny sú upravované katalyzátorom výfukových plynov (trojcestným alebo oxidačným so systémom sekundárneho vzduchu).

Emisný systém RKAT s OBD sa vyznačuje prítomnosťou elektronickej riadiacej jednotky (RJ) so štandardizovaným výstupom pre systém OBD prostredníctvom štandardizovanej diagnostickej zásuvky, minimálne dvoch lambda sond pracujúcich aspoň v jednej riadiacej vetve a katalyzátora výfukových plynov.

S otázkami Fera sme sa obrátili na Miroslava Kobrtka, predsedu národnej asociácie STK. Ten nám vysvetlil, že všetky osobné a nákladné vozidlá do 3,5 tony so zážihovým motorom s "R KAT" prihlásené 1. krát do evidencie po 1. januári 2005 musia mať emisnú kontrolu urobenú pomocou systému palubnej diagnostiky OBD (=On Bord diagnostics).

"To znamená okrem iných základných úkonov, prvý krok je napojenie komunikačného zariadenia medzi analyzátorom výfukových plynov a vozidlom. Jednoducho, tak ako v autorizovanom servise zapoja takzvanú čítačku do diagnostickej zásuvky vozidla, tak pracovisko emisnej kontroly zapojí kábel z analyzátora (tá istá univerzálna zástrčka a zásuvka na všetky typy vozidiel, rovnaké rozmery a podobne)," dodal Kobrtek.

70-stranová metodika na vykonávanie emisných kontrol v pdf

Pracoviská emisnej kontroly to nesmú robiť inak. Ak by aj chceli, museli by zmeniť uzavretý systém a porušiť nielen predpísanú metodiku merania ale aj predpisy smernice. Po zapojení kábla z analyzátora to funguje nasledovne:

"Nastane komunikácia medzi vozidlom a meracím prístrojom. Prvý krok je čítanie chýb z pamäte RJ (=riadiaca jednotka). Nedá sa to obísť, systém je takto predpísaný, schválený v súlade s metodikou a EU smernicou, softvér je zabudovaný v každom schválenom analyzátore pre emisné kontroly v SR (nielen v SR), informoval nás predseda národnej asociácie STK a pokračoval:

"Uzavretý systém, okruh cez kábel prístroj načíta z RJ napríklad aj VIN kód, teplotu oleja, otáčky motora voľnobežné alebo zvýšené a podobne."

Bez kontroly riadiacej jednotky to nejde

Prístroj tiež načíta počet chýb v riadiacej jednotke (RJ) a vyhodnotí. Ak zaznamená aspoň jednu chybu, upozorní na to, no meranie pokračuje ďalej.

Aj keď sú emisné hodnoty a limity v poriadku, výsledkom je fakt, že vozidlo je nespôsobilé. Technik vtedy nemôže nič robiť, nijak ovplyvniť meranie, keďže ide o uzavreté meranie cez kábel medzi diagnostickou zásuvkou vo vozidle a diagnostickou zástrčkou na prístroji.

Miroslav Kobrtek sa vyjadril aj k tomu, čo sa dozvedel Fero v servise: "Každý výrobca má číselník chýb. Odblokovanie cez prístupové kódy môže urobiť len autorizovaný servis. Nechce sa mi veriť, že v spomínanom servise nevedia, že sa to musí takto merať, lebo ináč to nie je možné. Prístroj načíta počet chýb v RJ a je úplne jedno, akú majú špecifikáciu."

Po zistení chýb v RJ je zbytočné pokračovať v emisnej kontrole

K Ferovmu problému sa dá povedať iba toľko, že pracovisko emisnej kontroly neporušilo žiadny predpis, metodiku, alebo zákon. Ak sa v riadiacej jednotke objaví chyba, systém vyhodnotí vozidlo ako nespôsobilé. Nevyhodnocuje to však človek ale program bez zásahu technika.

V mnohých prípadoch však pracoviská emisnej kontroly nepokračujú v meraní, ak zistia nenulový počet chýb v pamäti riadiacej jednotky. Motoristu pošlú najprv do servisu na vymazanie chýb z pamäte RJ, čím ušetria sebe prácu a vodičovi peniaze.

Ako dlho platí kontrola originality?

Anonym: "Bol som na kontrole originality 24. februára, zaplatil som za ňu 85 eur a na polícii som sa 31. marca dozvedel, že je už neplatná a že si ju mám vybaviť znovu, alebo ísť ešte na jednu kontrolu na políciu. Čo sú to za spôsoby? Načo robíme kontroly platné 2 týždne? Auto dovezené z Europy sa snažím zaevidovať od 5. januára, dodnes som neuspel."

§ 16a, zákon č. 725/2004 Z.z.
Jednotlivo dovezené vozidlo z členského štátu alebo iného zmluvného štátu:

(2) Prílohou k žiadosti podľa odseku 1 sú:
b) ak ide o nové vozidlo, ktoré bolo prihlásené do evidencie vozidiel v členskom štáte, alebo ak ide o ojazdené vozidlo
4. odborný posudok o kontrole originality vozidla podľa § 85 s výsledkom hodnotenia spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách, nie starší ako 15 dní odo dňa jeho vydania,

Zákony na Slovensku určujú, že dovozca vozidla zo zahraničia musí absolvovať kontrolu originality. Určená je aj lehota, dokedy kontrola originality platí na účely schválenia dovezeného vozidla.

Pri dovoze jednoducho platí, že kontrola originality má platnosť 15 dní.

"Podľa môjho názoru, polícia postupovala v súlade so zákonom. Nie je problém prihlásiť hocijaké vozidlo z dovozu. Treba vykonať technickú kontrolu, emisnú kontrolu a kontrolu originality, ale od dátumu jej absolvovania do 15 dní prihlásiť," tvrdí Kobrtek. Podľa jeho slov, pisateľa e-mailu malo na lehotu upozorniť pracovisko kontroly originality a aj obvodný úrad dopravy.

Obvodný úrad dopravy je miesto, kde bude vozidlo prihlásené, keďže schválenie dovezeného vozidla do premávky spadá pod kontrolu obvodným úradom dopravy.

Schéma procesu správneho konania v súvislosti s jednotlivo dovezeným vozidlom (kliknutím na obrázok otvoríte schému)
01.jpg
zdroj: ko.sk

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  2. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  3. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  4. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  7. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  8. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 829
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 176
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 527
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 116
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 809
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 807
  7. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 361
  8. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada, Ratzenstadl.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 498
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 66 681
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 193
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 666
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 375
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 507
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 17 264
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 13 903
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu