Pochopiť pravidlá pre technické a emisné kontroly alebo kontroly originality nie je vždy jednoduché. Súvisí to najmä s komplexnosťou problematiky.
Predstavte si, že si doveziete auto zo zahraničia, prejdete potrebnými kontrolami, no auto nesmiete používať. Alebo má vaše auto emisie v poriadku, no diagnostika odhalí chybu v riadiacej jednotke a preto emisnou kontrolou neprejde.
Fero: "Bol som na technickej a emisnej kontrole, auto som si pre kontrolou skontroloval a aj keď všetky merané veličiny boli v norme, EK a ani TK som neprešiel. "Našli" mi v riadiacej jednotke (RJ) záznam o chybe P0627 - Palivové čerpadlo.
Mnoho áut je vybavených tajným vypínačom, ktorý vypne relé k palivovému čerpadlu. Zlodej potom auto nenaštartuje a musí hľadať vypínač. Technikovi som to vysvetlil, on ma však odbil s tým, že tak to je v počítači a tak to bude aj v protokole a s tým sa nedá nič urobiť. Stačí pritom len raz zabudnúť na tajný spínač a záznam v RJ je na svete."
Poslali ho do servisu a späť na kontrolu
"Musel som potom ísť do servisu kde mi zmazali záznam v RJ. V servise mi povedali že toto nemôže byť dôvod toho že neprejdem EK, vraj STK nemá čo čítať RJ, ale má merať obsah emisií. Potom som sa musel vrátiť a zaplatiť opakovanie EK a TK, pričom je absurdné to, že som musel platiť znova aj za TK, ktorú som neurobil vraj preto, lebo som neurobil EK.
Zaujímalo by ma, či je súčasťou meranie EK aj čítanie z RJ a či záznam o Relé na palivovom čerpadle je dôvodom respektíve vážnou závadou na to, aby auto neprešlo EK. A tiež aj to, či kvôli tomu že neprejdem EK automaticky neprejdem TK. Konalo pracovisko neoprávnene?"
Emisný systém RKAT s OBD
... je zdokonalený emisný systém spaľovacieho motora, ktorého príprava zmesi je riadená v závislosti na obsahu voľného kyslíka vo výfukových plynoch a je doplnený o systém palubnej diagnostiky OBD a ktorého výfukové plyny sú upravované katalyzátorom výfukových plynov (trojcestným alebo oxidačným so systémom sekundárneho vzduchu).
Emisný systém RKAT s OBD sa vyznačuje prítomnosťou elektronickej riadiacej jednotky (RJ) so štandardizovaným výstupom pre systém OBD prostredníctvom štandardizovanej diagnostickej zásuvky, minimálne dvoch lambda sond pracujúcich aspoň v jednej riadiacej vetve a katalyzátora výfukových plynov.
S otázkami Fera sme sa obrátili na Miroslava Kobrtka, predsedu národnej asociácie STK. Ten nám vysvetlil, že všetky osobné a nákladné vozidlá do 3,5 tony so zážihovým motorom s "R KAT" prihlásené 1. krát do evidencie po 1. januári 2005 musia mať emisnú kontrolu urobenú pomocou systému palubnej diagnostiky OBD (=On Bord diagnostics).
"To znamená okrem iných základných úkonov, prvý krok je napojenie komunikačného zariadenia medzi analyzátorom výfukových plynov a vozidlom. Jednoducho, tak ako v autorizovanom servise zapoja takzvanú čítačku do diagnostickej zásuvky vozidla, tak pracovisko emisnej kontroly zapojí kábel z analyzátora (tá istá univerzálna zástrčka a zásuvka na všetky typy vozidiel, rovnaké rozmery a podobne)," dodal Kobrtek.
70-stranová metodika na vykonávanie emisných kontrol v pdf
Pracoviská emisnej kontroly to nesmú robiť inak. Ak by aj chceli, museli by zmeniť uzavretý systém a porušiť nielen predpísanú metodiku merania ale aj predpisy smernice. Po zapojení kábla z analyzátora to funguje nasledovne:
"Nastane komunikácia medzi vozidlom a meracím prístrojom. Prvý krok je čítanie chýb z pamäte RJ (=riadiaca jednotka). Nedá sa to obísť, systém je takto predpísaný, schválený v súlade s metodikou a EU smernicou, softvér je zabudovaný v každom schválenom analyzátore pre emisné kontroly v SR (nielen v SR), informoval nás predseda národnej asociácie STK a pokračoval:
"Uzavretý systém, okruh cez kábel prístroj načíta z RJ napríklad aj VIN kód, teplotu oleja, otáčky motora voľnobežné alebo zvýšené a podobne."
Bez kontroly riadiacej jednotky to nejde
Prístroj tiež načíta počet chýb v riadiacej jednotke (RJ) a vyhodnotí. Ak zaznamená aspoň jednu chybu, upozorní na to, no meranie pokračuje ďalej.
Aj keď sú emisné hodnoty a limity v poriadku, výsledkom je fakt, že vozidlo je nespôsobilé. Technik vtedy nemôže nič robiť, nijak ovplyvniť meranie, keďže ide o uzavreté meranie cez kábel medzi diagnostickou zásuvkou vo vozidle a diagnostickou zástrčkou na prístroji.
Miroslav Kobrtek sa vyjadril aj k tomu, čo sa dozvedel Fero v servise: "Každý výrobca má číselník chýb. Odblokovanie cez prístupové kódy môže urobiť len autorizovaný servis. Nechce sa mi veriť, že v spomínanom servise nevedia, že sa to musí takto merať, lebo ináč to nie je možné. Prístroj načíta počet chýb v RJ a je úplne jedno, akú majú špecifikáciu."
Po zistení chýb v RJ je zbytočné pokračovať v emisnej kontrole
K Ferovmu problému sa dá povedať iba toľko, že pracovisko emisnej kontroly neporušilo žiadny predpis, metodiku, alebo zákon. Ak sa v riadiacej jednotke objaví chyba, systém vyhodnotí vozidlo ako nespôsobilé. Nevyhodnocuje to však človek ale program bez zásahu technika.
V mnohých prípadoch však pracoviská emisnej kontroly nepokračujú v meraní, ak zistia nenulový počet chýb v pamäti riadiacej jednotky. Motoristu pošlú najprv do servisu na vymazanie chýb z pamäte RJ, čím ušetria sebe prácu a vodičovi peniaze.
Ako dlho platí kontrola originality?
Anonym: "Bol som na kontrole originality 24. februára, zaplatil som za ňu 85 eur a na polícii som sa 31. marca dozvedel, že je už neplatná a že si ju mám vybaviť znovu, alebo ísť ešte na jednu kontrolu na políciu. Čo sú to za spôsoby? Načo robíme kontroly platné 2 týždne? Auto dovezené z Europy sa snažím zaevidovať od 5. januára, dodnes som neuspel."
§ 16a, zákon č. 725/2004 Z.z.
Jednotlivo dovezené vozidlo z členského štátu alebo iného zmluvného štátu:
(2) Prílohou k žiadosti podľa odseku 1 sú:
b) ak ide o nové vozidlo, ktoré bolo prihlásené do evidencie vozidiel v členskom štáte, alebo ak ide o ojazdené vozidlo
4. odborný posudok o kontrole originality vozidla podľa § 85 s výsledkom hodnotenia spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách, nie starší ako 15 dní odo dňa jeho vydania,
Zákony na Slovensku určujú, že dovozca vozidla zo zahraničia musí absolvovať kontrolu originality. Určená je aj lehota, dokedy kontrola originality platí na účely schválenia dovezeného vozidla.
Pri dovoze jednoducho platí, že kontrola originality má platnosť 15 dní.
"Podľa môjho názoru, polícia postupovala v súlade so zákonom. Nie je problém prihlásiť hocijaké vozidlo z dovozu. Treba vykonať technickú kontrolu, emisnú kontrolu a kontrolu originality, ale od dátumu jej absolvovania do 15 dní prihlásiť," tvrdí Kobrtek. Podľa jeho slov, pisateľa e-mailu malo na lehotu upozorniť pracovisko kontroly originality a aj obvodný úrad dopravy.
Obvodný úrad dopravy je miesto, kde bude vozidlo prihlásené, keďže schválenie dovezeného vozidla do premávky spadá pod kontrolu obvodným úradom dopravy.
Schéma procesu správneho konania v súvislosti s jednotlivo dovezeným vozidlom (kliknutím na obrázok otvoríte schému)
zdroj: ko.sk
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.