SME

Na jeseň sú cesty nebezpečnejšie

Nebezpečenstvo vzniku dopravnej nehody je vďaka nástrahám číhajúcim na motoristov v tomto ročnom období čoraz častejšie. Nepomáhajú ani neosvetlení chodci alebo cyklisti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jeseň je obdobie charakteristické náhlymi zmenami počasia, ktoré predznamenávajú pomalý nástup najchladnejšej sezóny v roku. S touto zmenou už tradične ruka v ruke ide aj samotný vývoj bezpečnosti v cestnej premávke, špecifický zvýšenou nehodovosťou s účasťou chodcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšina z nás každodenne sadá za volant vozidla. Ďalší sa prepravujeme hromadnou dopravou, alebo ak to počasie dovolí využijeme na prepravu bicykle, alebo sa prepravíme pešo. Všetci do jedného sme dennodenne účastníkmi cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Koľkí z nás si však uvedomujú zodpovednosť, ktorá nám z nášho správania sa na cestách vyplýva voči sebe samým, voči ostatným účastníkom cestnej premávky? Koľkí sa tak ponáhľame, že úplne zbytočne riskujeme, čo si vo väčšine prípadov uvedomíme až keď je neskoro? A potom sa narýchlo vyhovárame na počasie, alebo ešte častejšie používame slová: "Veď ja som ho (ju) vôbec nevidel (a)".

Problém s počasím

S pribúdajúcou rannou hmlou, sychravosťou, lokálnymi námrazami či inverziou sa povrch vozoviek i celková viditeľnosť stáva pre mnohých vodičov narastajúcim súperom ich vodičských schopností i jazdných vlastností vozidiel.

Mnohí motoristi už iste majú svoje osobné skúsenosti so správaním sa vozidla na ceste pri začínajúcom daždi, kedy zmes vody, prachu a iných nečistôt na povrchu vozovky pripomína akýsi mydlový film. Účinky "aquaplaningu" pri prejazde kalužou nie sú viacerým vodičom neznáme.

SkryťVypnúť reklamu

Nebezpečenstvo vzniku dopravnej nehody je vďaka nástrahám číhajúcim na motoristov v tomto ročnom období čoraz častejšie. Zhoršuje sa viditeľnosť a v mnohých prípadoch stačí k zavineniu dopravnej nehody i nedostatočné osvetlenie vozidiel, či precenenie vodičských schopností.

Na jeseň nehodovosť stúpa

Potvrdzujú to aj štatistiky dopravnej nehodovosti. Z nich vyplýva, že hlavnými príčinami vzniku dopravných nehôd sú nesprávny spôsob jazdy, porušenie základných povinností vodiča a nedodržiavanie ustanovenej alebo obmedzenej rýchlosti.

Dôležitým je preto nielen subjektívny faktor každého účastníka cestnej premávky týkajúci sa jeho schopností, zručností, odhadu a neustálej pozornosti, ale aj dobrý technický stav vozidiel, najmä vo vzťahu k pneumatikám a predpísanému osvetleniu.

SkryťVypnúť reklamu

Nepodceňujte pneumatiky

Výber "obutia" motorového vozidla je na našom trhu pomerne široký. Ešte stále viacerí majitelia motorových vozidiel preferujú skôr cenu pred kvalitou a toto ekonomické hľadisko sa nie vždy vypláca.

Čo je však horšie, časté sú prípady používania nevyhovujúcich pneumatík vzhľadom k stavu ich plášťa, nahustenia, či nevhodnej kombinácie rôznych druhov ich konštrukcií. To je závažným nedostatkom v technickom stave vozidla a na vozovke významným predpokladom vzniku dopravnej nehody a možnej zbytočnej tragédie.

Zodpovedným a vonkoncom nie zbytočným prístupom sa preto javí kontrola všetkých kolies na vozidle, ktorá je časovo nenáročná a jej vykonanie môže v mnohých prípadoch zabrániť tomu, čo si následne za ušetrené peniaze už nemožno kúpiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osvetlenie vozidiel

Nemenej dôležitú pozornosť je treba venovať aj osvetleniu vozidiel, jeho bezchybnej funkčnosti, ale aj dodržiavaniu zákonných podmienok jeho používania.

Vo vzťahu k nemotorovým účastníkom cestnej premávky je dôležité, aby i vodiči rešpektovali práva chodcov na vozovke, hlavne na priechode a boli predvídaví. Starší ľudia a deti sú rizikové skupiny, často sa správajú nepredvídateľne, preto opatrnosti najmä v okolí škôl, obchodných centier, kostolov, ale i kultúrnych a reštauračných zariadení nikdy nie je dosť.

Zamerané na chodcov a cyklistov

V jesennom období, keď je v ranných hodinách dlhšie znížená viditeľnosť a večer sa skôr stmieva, dopravná polícia každoročne zaznamenáva citeľný nárast počtu dopravných nehôd s účasťou nemotorových účastníkov cestnej premávky, a to najmä v intravilánoch miest a obcí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jednou z najčastejších príčin takýchto nehôd je náhly vstup chodca na vozovku tesne pred idúce vozidlo. Vodič vtedy najmä na klzkej ceste, na ktorej sa predlžuje brzdná dráha, nemá šancu bezpečne zastaviť vozidlo. Pre chodcov je tiež veľmi nebezpečné vchádzať na vozovku spozastojaceho vozidla, predovšetkým na zastávkach MHD, alebo spomedzi zaparkovaných áut a na neosvetlených miestach.

Počas tohto ročného obdobia si treba uvedomiť, že vidieť a byť videný je životne dôležité nielen pre vodičov, ale najmä pre chodcov a cyklistov, ktorí pri nehode doplácajú zdravím a neraz i životmi.

Okrem primeranej opatrnosti je preto potrebné obliecť sa tak, aby nás bolo vidieť aj za zníženej viditeľnosti. Niekedy stačí len oblečenie označiť reflexnými páskami, ktoré môžu byť celkom vkusným doplnkom vrchného ošatenia, obuvi a podobne. Povinnosť mať reflexné prvky majú všetci chodci pohybujúci sa mimo obce za zníženej viditeľnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výnimkou nie sú nemotoroví účastníci cestnej premávky pod vplyvom alkoholu. Niekedy chodci ovplyvnení alkoholom odpočívajú priamo na vozovke.

Neosvetlení cyklisti škodia sami sebe

Čo sa týka cyklistov, policajné skúsenosti hovoria, že mnohokrát jazdia na neosvetlenom bicykli, nepoužívajú vhodné doplnkové vybavenie (blikajúce svetielka, reflexné oblečenie), taktiež jazdia po nesprávnej strane vozovky. Výnimočná nie je ani jazda v skupinách vedľa seba alebo nedanie včasného znamenia zmeny smeru jazdy.

Cyklisti, ktorí jazdia po frekventovaných komunikáciách, by nemali preceňovať svoje schopnosti a zručnosti a zvážiť riziká, ktoré im hrozia od okoloidúcich motorových vozidiel. Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista jazdiaci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cyklista je povinný počas jazdy na bicykli mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Cyklista mladší ako 15 rokov musí mať prilbu aj pri jazde v obci.

Nástrahy jesenného obdobia na cestách možno účinne eliminovať

Dopravná polícia vyzýva všetkých účastníkov cestnej premávky na dodržiavanie troch základných pravidiel:

  • správať sa na cestách zodpovedne, ohľaduplne a disciplinovane
  • dodržiavať zásadu vidieť a byť videný
  • nepreceňovať svoje schopnosti.

Úlohou polície je spolupôsobiť pri ochrane života, zdravia, osobnej slobody a bezpečnosti osôb a pri ochrane majetku. Snahou polície je poskytovať občanom plnohodnotnú policajnú službu s cieľom priniesť na slovenské cesty bezpečnosť a poriadok.

Bez ohľaduplnosti a zodpovednosti všetkých účastníkov cestnej premávky to však nie je možné. Je načase, aby si každý jeden z nás uvedomil fakt, že sa chce vrátiť do svojho domova živý a zdravý.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autorkou článku je hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline.

Autor: Jana Balogová, KR PZ v Žiline

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 65 473
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 174
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 773
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 705
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 172
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 009
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 161
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 80 770
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 212
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 509
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 824
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 256
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 890
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 278
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 751
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu