SME
reklama

Prvá jazda s najväčším Seatom

Na druhú generáciu vanu s logom automobilky Seat sme čakali dlhých 14 rokov. Nová Alhambra je odvodená od VW Sharan. Zdedila po ňom všetky klady i nedostatky.

(Zdroj: Seat)

BARCELONA. Štatistika hovorí, že Seat Alhambra patrí medzi najobľúbenejšie vany na slovenskom trhu. Napriek úctyhodnému veku si v segmente veľkopriestorových vozidiel drží takmer tretinový podiel. Jeho rovnomenný nástupca má byť minimálne rovnako úspešný.

Súrodenec Sharanu

Najväčšie auto, aké kedy Seat sériovo vyrábal, je odvodené od nedávno predstaveného modelu VW Sharan. Oba spočívajú na rovnakej platforme, majú zhodné motory, interiér, aj veľkú časť karosérie.

Dizajnéri mali zviazané ruky, lebo podľa nekompromisného koncernového diktátu musia mať súrodenci rovnaké dokonca aj predné blatníky. Šetria sa tak výrobné náklady.

Pri pohľade z niektorých uhlov nespoznáte, či ide o Volkswagen alebo Seat. Ekonomické oddelenie koncernu VW Group vyhralo a dizajnéri španielskej značky mali minimum práce.

DNA značky Seat preto nesú iba veľké predné svetlomety a lichobežníková maska chladiča integrovaná do nárazníka. Vzadu je rozdielov ešte menej. Týkajú sa tvaru koncových svetiel a dverí sprístupňujúcich batožinový priestor.

Sedadlá už netreba vyberať

Seat však nemusí ľutovať, lebo pri nízkych nákladoch na vývoj zaradil do svojho portfólia vydarené rodinné auto. Interiér ťaží zo systému EasyFold, ktorý umožňuje sklápať stredný a zadný rad sedadiel do podlahy. Vznikne tak rovná úložná plocha a priestor pre náklad s objemom 2297 litrov (päťmiestna verzia so sklopeným druhým radom sedadiel pojme najviac 2430 l).

Sklopené sedadlá vytvoria rovnú plochu s dnom batožinového priestoru. Jeho maximálny objem v závislosti od verzie dosahuje 2297 až 2430 litrov.

Zároveň máte všetky sedadlá vždy pri sebe. V predchodcovi ich kvôli zväčšeniu kufra bolo nutné celkom demontovať. Dozadu sa nastupuje cez posuvné dvere. Z vnútornej strany majú lakťovú opierku a ich okno možno spúšťať, čo sa v niektorých konkurenčných autách nedá.

Masívne stĺpiky zavadzajú

Veľký vstupný otvor umožňuje pohodlný prístup aj k tretiemu radu sedadiel. Tie sú - najmä kvôli malej šírke - vhodné predovšetkým pre deti. Druhý rad obsahuje tri samostatné a v rozsahu 160 mm posuvné sedačky. Aj im treba vytknúť menšiu šírku. Sedí sa v nich ale pohodlnejšie než celkom vzadu.

Palubná doska je rovnaká ako v sesterskom vane VW Sharan a obsahuje diely z rôznych modelov naprieč celým koncernom. Z hľadiska ergonómie a kvality jej však niet čo vyčítať. Seat v tomto prípade prišiel o jeden zo svojich typických znakov. Prístroje totiž nie sú podsvietené červenou, ale bielou farbou.

Jediným pohybom ruky odklopíte sedák i operadlo. Celkom dozadu sa tak nastupuje pomerne pohodlne.

Trojramenný volant má príjemne hrubý veniec a sklon pripomínajúci skôr osobné auto než van. Najmä pri jazde v meste môžu vodičovi prekážať vo výhľade masívne predné stĺpiky. Skromné rozmery vonkajších spätných zrkadiel sme vyčítali už Sharanu.

Iba turbo

Pre veľkopriestorový Seat sú k dispozícii výhradne prepĺňané motory s priamym vstrekovaním paliva. Kompresorom i turbodúchadlom dopovaný zážihový štvorvalec 1.4 TSI (110 kW/150 k) má síce dostatok energie na rozhýbanie vanu s pohotovostnou hmotnosťou 1648 kg, ale žiada za to nemálo paliva. V priemere osem až desať litrov na sto kilometrov. V meste pomôže zmenšiť jeho apetít štandardne dodávaný systém stop/štart.

Agregát 2.0 TSI (147 kW/200 k) bude do ponuky na našom trhu zaradený iba v prípade záujmu zákazníkov.

Palubná doska je na pohľad nudná, z ergonomického hľadiska jej ale nič nechýba. Emotívne červené podsvietenie prístrojov - typické pre autá značky Seat - nahradilo biele.

Príťažlivejšou alternatívou je turbodiesel 2.0 TDI so vstrekovaním common-rail. Do Alhambry montujú dve výkonové verzie - 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k). Všetky poháňacie jednotky, s výnimkou motora 2.0 TSI, sériovo kombinujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dvojspojkovú automatiku DSG dostanete za príplatok k všetkým motorizáciám (2.0 TSI ju má štandardne). Do budúcnosti sa pre vybrané varianty ráta s pohonom všetkých kolies.

V predaji koncom októbra

Novinka príde na náš trh 25. októbra. V ponuke budú dve verzie - Reference a Style. Základná výbava, okrem iného, zahŕňa sedem airbagov, stabilizačný systém ESP, vypínanie motora na križovatke stop/štart, hmlovky s funkciou „corner“ (prisvecovanie zákrut), klimatizáciu a i. Priplatiť si treba za tretí rad sedadiel, elektricky ovládané bočné posuvné dvere, parkovací asistent, strešné okno alebo trojzónovú automatickú klimatizáciu.

Za príplatok dostanete aj 230 V elektrickú zásuvku umiestnenú medzi prednými sedadlami.

Ceny zatiaľ nie sú známe, ale podľa zákulisných informácií má byť Alhambra na Slovensku o päť percent lacnejšia než Sharan. Oba vany vyrábajú v portugalskej Palmele.

Technické parametre

Motor

1.4 TSI

2.0 TDI 103 kW

2.0 TDI 125 kW

Zdvihový objem [cm3]

1390

1968

1968

Výkon [kW/k]

110/150

103/140

125/170

pri otáčkach [1/min]

5800

4200

4200

Krútiaci moment [Nm]

240

320

350

pri otáčkach [1/min]

1500-4000

1750-2500

1750-2500

Prevodovka

6M/7A

6M/6A

6M/6A

Palivová spotreba [l/100 km]

7,2

5,5/5,7

5,9

Emisie CO2 [g/km]

167

143

154

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]

10,7

10,9

9,8

Maximálna rýchlosť [km/h]

197

194/191

204

Rozmery a objemy

 

Dĺžka x šírka x výška [mm]

4854 x 1904 x 1720

Rázvor náprav [mm]

2919

Objem batožinového priestoru (5/7-miestna verzia) [l]

809-2430/267-2297

Objem palivovej nádrže [l]

70

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 173
  2. Každý piaty zomrie 9 016
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 149
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 805
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 786
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Kysela: Kam zmizli MODRÍ?
  2. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  3. Marcel Rebro: Paradoxom demokracie je, keď môžeš slobodne snívať o diktatúre
  4. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  5. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  6. Tupou Ceruzou: RTVS
  7. Richard Sulík: Pár slov ku koncesionárskym poplatkom tak, aby pochopila aj pani Čengel Solčanská
  8. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 231
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 21 489
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 725
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 676
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 781
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 162
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 435
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 8 838
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu