SME
Sobota, 22. január, 2022 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Prvá jazda s najväčším Seatom

Na druhú generáciu vanu s logom automobilky Seat sme čakali dlhých 14 rokov. Nová Alhambra je odvodená od VW Sharan. Zdedila po ňom všetky klady i nedostatky.

(Zdroj: Seat)

BARCELONA. Štatistika hovorí, že Seat Alhambra patrí medzi najobľúbenejšie vany na slovenskom trhu. Napriek úctyhodnému veku si v segmente veľkopriestorových vozidiel drží takmer tretinový podiel. Jeho rovnomenný nástupca má byť minimálne rovnako úspešný.

Súrodenec Sharanu

Najväčšie auto, aké kedy Seat sériovo vyrábal, je odvodené od nedávno predstaveného modelu VW Sharan. Oba spočívajú na rovnakej platforme, majú zhodné motory, interiér, aj veľkú časť karosérie.

Dizajnéri mali zviazané ruky, lebo podľa nekompromisného koncernového diktátu musia mať súrodenci rovnaké dokonca aj predné blatníky. Šetria sa tak výrobné náklady.

Pri pohľade z niektorých uhlov nespoznáte, či ide o Volkswagen alebo Seat. Ekonomické oddelenie koncernu VW Group vyhralo a dizajnéri španielskej značky mali minimum práce.

DNA značky Seat preto nesú iba veľké predné svetlomety a lichobežníková maska chladiča integrovaná do nárazníka. Vzadu je rozdielov ešte menej. Týkajú sa tvaru koncových svetiel a dverí sprístupňujúcich batožinový priestor.

Sedadlá už netreba vyberať

Seat však nemusí ľutovať, lebo pri nízkych nákladoch na vývoj zaradil do svojho portfólia vydarené rodinné auto. Interiér ťaží zo systému EasyFold, ktorý umožňuje sklápať stredný a zadný rad sedadiel do podlahy. Vznikne tak rovná úložná plocha a priestor pre náklad s objemom 2297 litrov (päťmiestna verzia so sklopeným druhým radom sedadiel pojme najviac 2430 l).

Sklopené sedadlá vytvoria rovnú plochu s dnom batožinového priestoru. Jeho maximálny objem v závislosti od verzie dosahuje 2297 až 2430 litrov.

Zároveň máte všetky sedadlá vždy pri sebe. V predchodcovi ich kvôli zväčšeniu kufra bolo nutné celkom demontovať. Dozadu sa nastupuje cez posuvné dvere. Z vnútornej strany majú lakťovú opierku a ich okno možno spúšťať, čo sa v niektorých konkurenčných autách nedá.

Masívne stĺpiky zavadzajú

Veľký vstupný otvor umožňuje pohodlný prístup aj k tretiemu radu sedadiel. Tie sú - najmä kvôli malej šírke - vhodné predovšetkým pre deti. Druhý rad obsahuje tri samostatné a v rozsahu 160 mm posuvné sedačky. Aj im treba vytknúť menšiu šírku. Sedí sa v nich ale pohodlnejšie než celkom vzadu.

Palubná doska je rovnaká ako v sesterskom vane VW Sharan a obsahuje diely z rôznych modelov naprieč celým koncernom. Z hľadiska ergonómie a kvality jej však niet čo vyčítať. Seat v tomto prípade prišiel o jeden zo svojich typických znakov. Prístroje totiž nie sú podsvietené červenou, ale bielou farbou.

Jediným pohybom ruky odklopíte sedák i operadlo. Celkom dozadu sa tak nastupuje pomerne pohodlne.

Trojramenný volant má príjemne hrubý veniec a sklon pripomínajúci skôr osobné auto než van. Najmä pri jazde v meste môžu vodičovi prekážať vo výhľade masívne predné stĺpiky. Skromné rozmery vonkajších spätných zrkadiel sme vyčítali už Sharanu.

Iba turbo

Pre veľkopriestorový Seat sú k dispozícii výhradne prepĺňané motory s priamym vstrekovaním paliva. Kompresorom i turbodúchadlom dopovaný zážihový štvorvalec 1.4 TSI (110 kW/150 k) má síce dostatok energie na rozhýbanie vanu s pohotovostnou hmotnosťou 1648 kg, ale žiada za to nemálo paliva. V priemere osem až desať litrov na sto kilometrov. V meste pomôže zmenšiť jeho apetít štandardne dodávaný systém stop/štart.

Agregát 2.0 TSI (147 kW/200 k) bude do ponuky na našom trhu zaradený iba v prípade záujmu zákazníkov.

Palubná doska je na pohľad nudná, z ergonomického hľadiska jej ale nič nechýba. Emotívne červené podsvietenie prístrojov - typické pre autá značky Seat - nahradilo biele.

Príťažlivejšou alternatívou je turbodiesel 2.0 TDI so vstrekovaním common-rail. Do Alhambry montujú dve výkonové verzie - 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k). Všetky poháňacie jednotky, s výnimkou motora 2.0 TSI, sériovo kombinujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dvojspojkovú automatiku DSG dostanete za príplatok k všetkým motorizáciám (2.0 TSI ju má štandardne). Do budúcnosti sa pre vybrané varianty ráta s pohonom všetkých kolies.

V predaji koncom októbra

Novinka príde na náš trh 25. októbra. V ponuke budú dve verzie - Reference a Style. Základná výbava, okrem iného, zahŕňa sedem airbagov, stabilizačný systém ESP, vypínanie motora na križovatke stop/štart, hmlovky s funkciou „corner“ (prisvecovanie zákrut), klimatizáciu a i. Priplatiť si treba za tretí rad sedadiel, elektricky ovládané bočné posuvné dvere, parkovací asistent, strešné okno alebo trojzónovú automatickú klimatizáciu.

Za príplatok dostanete aj 230 V elektrickú zásuvku umiestnenú medzi prednými sedadlami.

Ceny zatiaľ nie sú známe, ale podľa zákulisných informácií má byť Alhambra na Slovensku o päť percent lacnejšia než Sharan. Oba vany vyrábajú v portugalskej Palmele.

Technické parametre

Motor

1.4 TSI

2.0 TDI 103 kW

2.0 TDI 125 kW

Zdvihový objem [cm3]

1390

1968

1968

Výkon [kW/k]

110/150

103/140

125/170

pri otáčkach [1/min]

5800

4200

4200

Krútiaci moment [Nm]

240

320

350

pri otáčkach [1/min]

1500-4000

1750-2500

1750-2500

Prevodovka

6M/7A

6M/6A

6M/6A

Palivová spotreba [l/100 km]

7,2

5,5/5,7

5,9

Emisie CO2 [g/km]

167

143

154

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]

10,7

10,9

9,8

Maximálna rýchlosť [km/h]

197

194/191

204

Rozmery a objemy

 

Dĺžka x šírka x výška [mm]

4854 x 1904 x 1720

Rázvor náprav [mm]

2919

Objem batožinového priestoru (5/7-miestna verzia) [l]

809-2430/267-2297

Objem palivovej nádrže [l]

70

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 657
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 193
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 972
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 4 822
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 781
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 615
  7. Cukrovkári a covid-19 2 181
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 137
  9. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 117
  10. Mecom ide na zelenú 1 736
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden z najväčších stavebných boomov v budovaní kostolov zažíva pravoslávna cirkev. Počet jej veriacich rastie v dôsledku nárastu veriacich prichádzajúcich pracovať na Slovensko z Ukrajiny, Srbska či Bulharska.

Boom výstavby kostolov bol na Slovensku v 90. rokoch.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


4 h
Karolína Fourova, autorka knihy Jediná kniha o jedle, ktorú potrebujete.

Ľudia stále veria mýtom o stravovaní.


14. jan
Naomi Osaková sa lúči ako obhajkyňa titulu s Australian Open už v prvom týždni.

Obhajkyňa titulu prehrala v 3. kole Australian Open.


11 h

Neprehliadnite tiež

Kia Sephia

Na Slovensku začali predaje naraz so západnými krajinami.


19 h
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Seman: Blavocentrista Sulík
  2. Anton Kovalčík: Krivoľaké cesty k rovnosti.
  3. Štefan Vidlár: TURUL
  4. Linda Ágoštonová: Východniarsky zápisnik - časť 3 : Svadobná hostina
  5. Víťazoslav Würschner: Budeme sa mať lepšie?
  6. Ctirad Klimčík: O jednom aspekte vyhostenia Novaka Džokoviča
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže !
  8. Elena Antalová: Dajte myšlienkam pokoj
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 030
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 546
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 901
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 659
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 372
  6. Miroslav Galovič: Hlbocký (zmrznutý) vodopád. A Jozef Tiso na konci neďalekej kalvárie. 2 409
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: odpočítavanie k bombe, slovenské fantasy, aj kulinárske krimi 2 210
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 199
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu