SME

Kedy auto na hlavnej stratí prednosť

Ste vo svojom vozidle na vedľajšej ceste na križovatke. Čakáte kým prejde auto, ktoré je na hlavnej a má prednosť. Zrazu však auto zastaví, aby pustilo chodca. Môžete vyštartovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ste vo svojom vozidle na vedľajšej ceste na križovatke. Čakáte kým prejde auto, ktoré je na hlavnej a má prednosť. Zrazu však auto zastaví, aby pustilo chodca. Musíte počkať kým chodec prejde a auto na hlavnej opustí križovatku, alebo môžete toto zdržanie vozidla na hlavnej využiť vo svoj prospech a ísť?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

SkryťVypnúť reklamu

Podstatou dania prednosti je to, že neobmedzíte, či neohrozíte vozidlo idúce po hlavnej. Nesmiete ho donútiť zmeniť smer či spomaliť. Šoféra na hlavnej tak nijako neobmedzíte, pretože on stojí a čaká, kým prejde chodec či skupina chodcov cez priechod. Takže by ste mohli ísť. Ale má to svoj háčik.

Riziku sa dá vyhnúť, ak chvíľu počkáte

Pokiaľ by chodec rýchlo prebehol a vozidlo na hlavnej by sa pohlo, vy by ste ho obmedzili tým, že by ste mu zavadzali v ceste. A tak by ste sa dopustili priestupku. Za vznik prípadnej dopravnej kolízie by ste boli na vine samozrejme vy. Vy ako šofér, ktorý vychádzal z vedľajšej cesty a teda bol povinný dať prednosť.

Okrem toho, ono tá chvíľa, kým chodci prejdú a auto z hlavnej opustí križovatku, nebude taká dlhá, aby ste nemohli počkať. Risk sa v tomto prípade (aby ste prišli niekam skôr o pár sekúnd či minútu) neoplatí. Ostatne, celkovo riskovanie kvôli získaniu chvíľky sa nemusí oplatiť. Beztak väčšinou rozdiel s ktorým prídete do miesta určenia je zanedbateľný.

SkryťVypnúť reklamu

Dať prednosť autobusu, ak pokračuje rovno?

S prednosťou má problém aj Fero z Bratislavy. Nejde však o problematické riešenie križovatky o autobus vychádzajúci zo zastávky:

Fero: "Chcel by som sa spýtať na zmysel "blinkru" v prípade, ak autobus vychádza zo zastávky, ktorá je umiestnená vo vyhradenom autobusovom pruhu. Lebo vtedy autobus nemení smer jazdy, pokračuje jazdou rovno. Aj napriek tomu však vodiči autobusov dávajú znamenie o zmene smeru jazdy, akoby sa chystali vyjsť zo zastávky do pruhu susediaceho s vyhradeným pruhom - tj. do pruhu, v ktorom jazdí bežná premávka.

Podľa môjho názoru to dezorientuje ostatných vodičov. Pokiaľ šofér dané miesto nepozná, tak spomalí či zastaví, aby dal prednosť autobusu. Tým zastaví celú premávku, autobus by pritom púšťať nemusel, lebo ten pokračuje ďalej rovno. Aký dôvod majú šoféri autobusov na znamenie o zmene smeru jazdy, keď smer jazdy de facto nemenia?"

SkryťVypnúť reklamu

Zákon hovorí o tom, že vodič autobusu musí dať znamenie o zmene smeru jazdy, pokiaľ vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého pruhu. Ferov prípad je však trochu iný.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vozidla, ktoré zastavilo alebo stálo a opäť vychádza od okraja cesty alebo od chodníka, nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla; vodič takéhoto vozidla pritom nesmie ohroziť najmä vodičov vozidiel idúcich rovnakým smerom.

Zastávka, na ktorej zastavujú autobusy MHD, plynule pokračuje ďalej vyhradeným jazdným pruhom. Autobusy tak v podstate neprechádzajú do iného jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šoférovi autobusu však nezostáva nič iné, iba informovať o zmene smeru jazdy. Podľa zákona o cestnej premávke je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, ak vychádza od okraja cesty alebo od chodníka. Tiež tak informuje o odchode aj svojich kolegov.

Vodič autobusu prichádzajúceho za autobusom so zapnutými smerovkami vľavo potom vie, že bude môcť zastať na začiatku zastávky, lebo jeho kolega odchádza. Je to praktické, lebo urobí miesto za sebou pre ďalší autobus.

Čiže hoci znamenie o zmene smeru jazdy môže byť pre niektorých vodičov mätúce, je nutné. A aj keď vodiči sú povinní umožniť vyjdenie autobusu zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, nevzťahuje sa to na prípad, o ktorom nám napísal Fero.

Každopádne, v premávke nesmie chýbať ohľaduplnosť a tolerancie. A to zo strán všetkých zúčastnených. Ak teda niekto zastane, lebo má pocit, že autobus vychádza nielen zo zastávky ale sa chce presunúť do vedľajšieho jazdného pruhu, nikomu neublíži, ak to bude rešpektovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 047
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 586
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 250
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 974
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 715
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 030
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 213
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 106
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemecký automobilový priemysel zašiel za hranicu zákona, aby udržal staré technológie.

Koniec nemeckého ekonomického zázraku znamená aj koniec akej-takej slovenskej prosperity.


31
Peter Tkačenko.

Keď si zakázal čisté riešenie na Ústavnom súde, zostala mu improvizácia.


7
Referendum Peter Pellegrini dnes

Iniciovalo ho Slovenské hnutie obrody.


TASR 54
Slovenskí hokejisti na MS v hokeji 2025.

Pozrite si, proti komu nastúpia hokejisti.


7
reklama
  1. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  2. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  3. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  4. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  5. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  6. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  7. Martin Pollák: Machalatello
  8. Dagmar Szabó: Prípad krivého obvinenia zo sexuálneho zneužívania: Keď pravda vyjde najavo neskoro
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 547
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 078
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 633
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 347
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 508
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 323
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 324
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 775
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu