SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Kedy auto na hlavnej stratí prednosť

Ste vo svojom vozidle na vedľajšej ceste na križovatke. Čakáte kým prejde auto, ktoré je na hlavnej a má prednosť. Zrazu však auto zastaví, aby pustilo chodca. Môžete vyštartovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ste vo svojom vozidle na vedľajšej ceste na križovatke. Čakáte kým prejde auto, ktoré je na hlavnej a má prednosť. Zrazu však auto zastaví, aby pustilo chodca. Musíte počkať kým chodec prejde a auto na hlavnej opustí križovatku, alebo môžete toto zdržanie vozidla na hlavnej využiť vo svoj prospech a ísť?

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Podstatou dania prednosti je to, že neobmedzíte, či neohrozíte vozidlo idúce po hlavnej. Nesmiete ho donútiť zmeniť smer či spomaliť. Šoféra na hlavnej tak nijako neobmedzíte, pretože on stojí a čaká, kým prejde chodec či skupina chodcov cez priechod. Takže by ste mohli ísť. Ale má to svoj háčik.

Riziku sa dá vyhnúť, ak chvíľu počkáte

Pokiaľ by chodec rýchlo prebehol a vozidlo na hlavnej by sa pohlo, vy by ste ho obmedzili tým, že by ste mu zavadzali v ceste. A tak by ste sa dopustili priestupku. Za vznik prípadnej dopravnej kolízie by ste boli na vine samozrejme vy. Vy ako šofér, ktorý vychádzal z vedľajšej cesty a teda bol povinný dať prednosť.

Okrem toho, ono tá chvíľa, kým chodci prejdú a auto z hlavnej opustí križovatku, nebude taká dlhá, aby ste nemohli počkať. Risk sa v tomto prípade (aby ste prišli niekam skôr o pár sekúnd či minútu) neoplatí. Ostatne, celkovo riskovanie kvôli získaniu chvíľky sa nemusí oplatiť. Beztak väčšinou rozdiel s ktorým prídete do miesta určenia je zanedbateľný.

Dať prednosť autobusu, ak pokračuje rovno?

S prednosťou má problém aj Fero z Bratislavy. Nejde však o problematické riešenie križovatky o autobus vychádzajúci zo zastávky:

Fero: "Chcel by som sa spýtať na zmysel "blinkru" v prípade, ak autobus vychádza zo zastávky, ktorá je umiestnená vo vyhradenom autobusovom pruhu. Lebo vtedy autobus nemení smer jazdy, pokračuje jazdou rovno. Aj napriek tomu však vodiči autobusov dávajú znamenie o zmene smeru jazdy, akoby sa chystali vyjsť zo zastávky do pruhu susediaceho s vyhradeným pruhom - tj. do pruhu, v ktorom jazdí bežná premávka.

Podľa môjho názoru to dezorientuje ostatných vodičov. Pokiaľ šofér dané miesto nepozná, tak spomalí či zastaví, aby dal prednosť autobusu. Tým zastaví celú premávku, autobus by pritom púšťať nemusel, lebo ten pokračuje ďalej rovno. Aký dôvod majú šoféri autobusov na znamenie o zmene smeru jazdy, keď smer jazdy de facto nemenia?"

Zákon hovorí o tom, že vodič autobusu musí dať znamenie o zmene smeru jazdy, pokiaľ vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého pruhu. Ferov prípad je však trochu iný.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vozidla, ktoré zastavilo alebo stálo a opäť vychádza od okraja cesty alebo od chodníka, nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla; vodič takéhoto vozidla pritom nesmie ohroziť najmä vodičov vozidiel idúcich rovnakým smerom.

Zastávka, na ktorej zastavujú autobusy MHD, plynule pokračuje ďalej vyhradeným jazdným pruhom. Autobusy tak v podstate neprechádzajú do iného jazdného pruhu.

Šoférovi autobusu však nezostáva nič iné, iba informovať o zmene smeru jazdy. Podľa zákona o cestnej premávke je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, ak vychádza od okraja cesty alebo od chodníka. Tiež tak informuje o odchode aj svojich kolegov.

Vodič autobusu prichádzajúceho za autobusom so zapnutými smerovkami vľavo potom vie, že bude môcť zastať na začiatku zastávky, lebo jeho kolega odchádza. Je to praktické, lebo urobí miesto za sebou pre ďalší autobus.

Čiže hoci znamenie o zmene smeru jazdy môže byť pre niektorých vodičov mätúce, je nutné. A aj keď vodiči sú povinní umožniť vyjdenie autobusu zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, nevzťahuje sa to na prípad, o ktorom nám napísal Fero.

Každopádne, v premávke nesmie chýbať ohľaduplnosť a tolerancie. A to zo strán všetkých zúčastnených. Ak teda niekto zastane, lebo má pocit, že autobus vychádza nielen zo zastávky ale sa chce presunúť do vedľajšieho jazdného pruhu, nikomu neublíži, ak to bude rešpektovať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  2. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  3. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Budovanie zelenej značky
  8. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  9. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  10. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 143
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 032
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 535
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 731
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 336
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 075
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 483
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 373
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 293
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 215
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

6 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan