SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Kedy auto na hlavnej stratí prednosť

Ste vo svojom vozidle na vedľajšej ceste na križovatke. Čakáte kým prejde auto, ktoré je na hlavnej a má prednosť. Zrazu však auto zastaví, aby pustilo chodca. Môžete vyštartovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ste vo svojom vozidle na vedľajšej ceste na križovatke. Čakáte kým prejde auto, ktoré je na hlavnej a má prednosť. Zrazu však auto zastaví, aby pustilo chodca. Musíte počkať kým chodec prejde a auto na hlavnej opustí križovatku, alebo môžete toto zdržanie vozidla na hlavnej využiť vo svoj prospech a ísť?

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Podstatou dania prednosti je to, že neobmedzíte, či neohrozíte vozidlo idúce po hlavnej. Nesmiete ho donútiť zmeniť smer či spomaliť. Šoféra na hlavnej tak nijako neobmedzíte, pretože on stojí a čaká, kým prejde chodec či skupina chodcov cez priechod. Takže by ste mohli ísť. Ale má to svoj háčik.

Riziku sa dá vyhnúť, ak chvíľu počkáte

Pokiaľ by chodec rýchlo prebehol a vozidlo na hlavnej by sa pohlo, vy by ste ho obmedzili tým, že by ste mu zavadzali v ceste. A tak by ste sa dopustili priestupku. Za vznik prípadnej dopravnej kolízie by ste boli na vine samozrejme vy. Vy ako šofér, ktorý vychádzal z vedľajšej cesty a teda bol povinný dať prednosť.

Okrem toho, ono tá chvíľa, kým chodci prejdú a auto z hlavnej opustí križovatku, nebude taká dlhá, aby ste nemohli počkať. Risk sa v tomto prípade (aby ste prišli niekam skôr o pár sekúnd či minútu) neoplatí. Ostatne, celkovo riskovanie kvôli získaniu chvíľky sa nemusí oplatiť. Beztak väčšinou rozdiel s ktorým prídete do miesta určenia je zanedbateľný.

Dať prednosť autobusu, ak pokračuje rovno?

S prednosťou má problém aj Fero z Bratislavy. Nejde však o problematické riešenie križovatky o autobus vychádzajúci zo zastávky:

Fero: "Chcel by som sa spýtať na zmysel "blinkru" v prípade, ak autobus vychádza zo zastávky, ktorá je umiestnená vo vyhradenom autobusovom pruhu. Lebo vtedy autobus nemení smer jazdy, pokračuje jazdou rovno. Aj napriek tomu však vodiči autobusov dávajú znamenie o zmene smeru jazdy, akoby sa chystali vyjsť zo zastávky do pruhu susediaceho s vyhradeným pruhom - tj. do pruhu, v ktorom jazdí bežná premávka.

Podľa môjho názoru to dezorientuje ostatných vodičov. Pokiaľ šofér dané miesto nepozná, tak spomalí či zastaví, aby dal prednosť autobusu. Tým zastaví celú premávku, autobus by pritom púšťať nemusel, lebo ten pokračuje ďalej rovno. Aký dôvod majú šoféri autobusov na znamenie o zmene smeru jazdy, keď smer jazdy de facto nemenia?"

Zákon hovorí o tom, že vodič autobusu musí dať znamenie o zmene smeru jazdy, pokiaľ vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého pruhu. Ferov prípad je však trochu iný.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vozidla, ktoré zastavilo alebo stálo a opäť vychádza od okraja cesty alebo od chodníka, nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodičovi vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb sú v obci vodiči ostatných vozidiel povinní umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, a to znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla; vodič takéhoto vozidla pritom nesmie ohroziť najmä vodičov vozidiel idúcich rovnakým smerom.

Zastávka, na ktorej zastavujú autobusy MHD, plynule pokračuje ďalej vyhradeným jazdným pruhom. Autobusy tak v podstate neprechádzajú do iného jazdného pruhu.

Šoférovi autobusu však nezostáva nič iné, iba informovať o zmene smeru jazdy. Podľa zákona o cestnej premávke je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, ak vychádza od okraja cesty alebo od chodníka. Tiež tak informuje o odchode aj svojich kolegov.

Vodič autobusu prichádzajúceho za autobusom so zapnutými smerovkami vľavo potom vie, že bude môcť zastať na začiatku zastávky, lebo jeho kolega odchádza. Je to praktické, lebo urobí miesto za sebou pre ďalší autobus.

Čiže hoci znamenie o zmene smeru jazdy môže byť pre niektorých vodičov mätúce, je nutné. A aj keď vodiči sú povinní umožniť vyjdenie autobusu zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu, nevzťahuje sa to na prípad, o ktorom nám napísal Fero.

Každopádne, v premávke nesmie chýbať ohľaduplnosť a tolerancie. A to zo strán všetkých zúčastnených. Ak teda niekto zastane, lebo má pocit, že autobus vychádza nielen zo zastávky ale sa chce presunúť do vedľajšieho jazdného pruhu, nikomu neublíži, ak to bude rešpektovať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 269
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 478
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 242
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 118
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 128
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 630
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 406
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 337
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 805
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Víťazná americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová (uprostred) pózuje v cieli s druhou Slovenkou Petrou Vlhovou (vľavo) a treťou Švajčiarkou Wendy Holdenerovou (vpravo).

Slovenská lyžiarka skončila druhá.


47m
Spisovateľ Lukáš Cabala.

Vedie antikvariát a píše knihy.


24. nov
Aj na území dnešného Slovenska máme zdokumentované prípady, kedy sa medvedice ujali ľudských detí.

Pre dobro mláďat sú aj promiskuitné.


26. nov
Peter Tkačenko

Pochovávať vládu pre dlhovú brzdu a dôchodky je absurdné.


8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


9 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  2. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  3. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  4. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  5. Tomáš Sedliačik: Obeťami konšpirácií sme všetci
  6. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  7. František Lefler: Vianočné trhy v Nemecku
  8. Štefan Vrátny: Vakcéri, antivakcéri, a čo by bolo správne
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 328
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 308
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 496
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 465
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 070
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 139
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 615
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 020
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu