SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Zemný plyn ako pohonná látka nestratí na výhodnosti

Aj zemný plyn ako pohonná látka zdražie od budúceho roka. Podľa našich prepočtov však bude naďalej výhodnejšia oproti nafte o 16 centov za liter.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Medzi opatrenia vlády, ktoré by mali znížiť schodok štátneho rozpočtu, je aj zavedenie spotrebnej dane na zemný plyn použitý ako pohonná látka. Spôsobí to síce nezanedbateľné zvýšenie cien tohto alternatívneho paliva, no zemný plyn zostane naďalej ekonomicky výhodnejšie ako klasické palivá.

Takémuto zemnému plynu sa hovorí CNG.

Čo je to CNG

CNG je jedno z alternatívnych palív. Pravdepodobne je to pohonná látka s najnižšími nákladmi na spracovanie. Zemný plyn totiž stačí len vyťažiť a stlačiť a môže sa tankovať do áut. Má aj niekoľko výhod, pre ktoré ho Európska únia odporúča používať viac ako dnes. V Bielej knihe pre spoločnú politiku v doprave (COM 2001/370) odporúča do roku 2020 nahradiť až 10% fosílnych palív v doprave zemným plynom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Výhody pri spaľovaní CNG:

  • do ovzdušia sa dostáva podstatne menej škodlivých látok ako pri klasických palivách
  • emisie CO2 sú nižšie o 20 - 30%
  • takmer nulové emisie pevných častíc-sadzí
  • žiadny zápach
  • zníženie hluku o polovicu
motor CO
(oxid uhoľnatý)
HC
(uhľovodíky bez metánu)
NOx
(oxidy dusíka)
Pevné častice CH4
(metán)
Spolu
g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh kg/rok
EURO 5 (na naftu) 4,00 0,55 2,00 0,03 1,10 7,68 4 000
CNG (Tedom M1.2 - M) 0,08 0,45 1,81 0,00 0,87 3,21 1 672
CNG (Iveco Cersor 8 CNG) 1,55 0,01 0,53 0,0022 0,01 2,10
zdroj: SPP

Výhody CNG si uvedomujú aj automobilky. Niektoré z nich zahájili sériovú výrobu motorových vozidiel poháňaných stlačeným zemným plynom (napríklad VW, Fiat, Opel, Citroën, Mercedes, Iveco).

Zemný plyn šetrí náklady autobusovým spoločnostiam

Napriek všetkému, po Slovensku jazdí len niekoľko sto vozidiel na CNG. Príčinou je predovšetkým veľmi málo čerpacích staníc tohto paliva, ktorých by aktuálne malo byť 6. Väčšina áut na CNG v našej krajine sú autobusy. Tie v mestskej hromadnej doprave tvoria až 95% spotreby CNG na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosti prevádzkujúce autobusovú dopravu prešli na CNG pohon nielen pre ekológiu ale najmä kvôli šetreniu na pohonných látkach. Stlačený zemný plyn má dnes ako motorové palivo nulovú spotrebnú daň. Pri súčasných cenách pohonných látok tak ušetria nepoužívaním nafty približne 29 centov za liter.

Výhodnosť CNG klesne, zostane však zachovaná

Ak by sa zaviedli opatrenia vlády v tej podobe, ako to spomínajú novely zákonov, navrhovaná spotrebná daň za CNG by sa z nuly zvýšila na 13,27 eur za MWh.

Stlačený zemný plyn sa predáva na kilogramy. Dnes stojí kilogram CNG 0,970 €/kg. Po zavedení spotrebnej dane by cena stúpla o 20 centov za kilogram na 1,170 €/kg. Je to toľko, ako keď nafta zdražie o 17,2 centu za liter. CNG potom bude oproti nafte výhodnejšie o 16 centov za liter.

SkryťVypnúť reklamu

Výhodnosť CNG zostane zachovaná aj preto, že spotreba tohto paliva na 100 km je porovnateľná so spotrebou nafty.

Porovnanie spotreby naftových a CNG autobusov

Typ vozidla

Pomer spotreby nafty (l) k spotrebe CNG (kg)

Pomer spotreby nafty (l) k spotrebe CNG (l)

Medzimestský autobus 1 : 0,84 1 : 0,97
Mestský autobus - krátky (do 15m) 1 : 0,91 1 : 1,06
Mestský kĺbový autobus (nad 15m) 1 : 0,98 1 : 1,14
Diaľkový autobus 1 : 0,77 1 : 0,89
zdroj: SPP
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 990
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 834
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 245
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 148
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 089
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 334
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 032
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


16 h
Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


12 h
Hotelový komplex Borová Sihoť posielajú daniari do konkurzu.

Hotelový biznis sa trápi a najbližšie mesiace neprinesú úľavu.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


24 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 515
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 406
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 860
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 251
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 067
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 008
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 858
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu