Medzi opatrenia vlády, ktoré by mali znížiť schodok štátneho rozpočtu, je aj zavedenie spotrebnej dane na zemný plyn použitý ako pohonná látka. Spôsobí to síce nezanedbateľné zvýšenie cien tohto alternatívneho paliva, no zemný plyn zostane naďalej ekonomicky výhodnejšie ako klasické palivá.
Takémuto zemnému plynu sa hovorí CNG.
Čo je to CNG
CNG je jedno z alternatívnych palív. Pravdepodobne je to pohonná látka s najnižšími nákladmi na spracovanie. Zemný plyn totiž stačí len vyťažiť a stlačiť a môže sa tankovať do áut. Má aj niekoľko výhod, pre ktoré ho Európska únia odporúča používať viac ako dnes. V Bielej knihe pre spoločnú politiku v doprave (COM 2001/370) odporúča do roku 2020 nahradiť až 10% fosílnych palív v doprave zemným plynom.
Výhody pri spaľovaní CNG:
- do ovzdušia sa dostáva podstatne menej škodlivých látok ako pri klasických palivách
- emisie CO2 sú nižšie o 20 - 30%
- takmer nulové emisie pevných častíc-sadzí
- žiadny zápach
- zníženie hluku o polovicu
motor | CO (oxid uhoľnatý) | HC (uhľovodíky bez metánu) | NOx (oxidy dusíka) | Pevné častice | CH4 (metán) | Spolu | |
g/kWh | g/kWh | g/kWh | g/kWh | g/kWh | g/kWh | kg/rok | |
EURO 5 (na naftu) | 4,00 | 0,55 | 2,00 | 0,03 | 1,10 | 7,68 | 4 000 |
CNG (Tedom M1.2 - M) | 0,08 | 0,45 | 1,81 | 0,00 | 0,87 | 3,21 | 1 672 |
CNG (Iveco Cersor 8 CNG) | 1,55 | 0,01 | 0,53 | 0,0022 | 0,01 | 2,10 | |
zdroj: SPP |
Výhody CNG si uvedomujú aj automobilky. Niektoré z nich zahájili sériovú výrobu motorových vozidiel poháňaných stlačeným zemným plynom (napríklad VW, Fiat, Opel, Citroën, Mercedes, Iveco).
Zemný plyn šetrí náklady autobusovým spoločnostiam
Napriek všetkému, po Slovensku jazdí len niekoľko sto vozidiel na CNG. Príčinou je predovšetkým veľmi málo čerpacích staníc tohto paliva, ktorých by aktuálne malo byť 6. Väčšina áut na CNG v našej krajine sú autobusy. Tie v mestskej hromadnej doprave tvoria až 95% spotreby CNG na Slovensku.
Spoločnosti prevádzkujúce autobusovú dopravu prešli na CNG pohon nielen pre ekológiu ale najmä kvôli šetreniu na pohonných látkach. Stlačený zemný plyn má dnes ako motorové palivo nulovú spotrebnú daň. Pri súčasných cenách pohonných látok tak ušetria nepoužívaním nafty približne 29 centov za liter.
Výhodnosť CNG klesne, zostane však zachovaná
Ak by sa zaviedli opatrenia vlády v tej podobe, ako to spomínajú novely zákonov, navrhovaná spotrebná daň za CNG by sa z nuly zvýšila na 13,27 eur za MWh.
Stlačený zemný plyn sa predáva na kilogramy. Dnes stojí kilogram CNG 0,970 €/kg. Po zavedení spotrebnej dane by cena stúpla o 20 centov za kilogram na 1,170 €/kg. Je to toľko, ako keď nafta zdražie o 17,2 centu za liter. CNG potom bude oproti nafte výhodnejšie o 16 centov za liter.
Výhodnosť CNG zostane zachovaná aj preto, že spotreba tohto paliva na 100 km je porovnateľná so spotrebou nafty.
Porovnanie spotreby naftových a CNG autobusov | ||
Typ vozidla | Pomer spotreby nafty (l) k spotrebe CNG (kg) | Pomer spotreby nafty (l) k spotrebe CNG (l) |
Medzimestský autobus | 1 : 0,84 | 1 : 0,97 |
Mestský autobus - krátky (do 15m) | 1 : 0,91 | 1 : 1,06 |
Mestský kĺbový autobus (nad 15m) | 1 : 0,98 | 1 : 1,14 |
Diaľkový autobus | 1 : 0,77 | 1 : 0,89 |
zdroj: SPP |