O policajných hliadkach sa dozvieme menej, ako sa zdalo. Medzi policajtmi skratovala komunikácia.
BRATISLAVA. Podrobné ohlasovanie údajov o mieste a čase neoznačených vozidiel dopravných hliadok vydržalo polícii iba deň. Aj to omylom.
„Aby sme neboli podozrievaní, že využívame takéto vozidlá na skryté šikanovanie vodičov, vopred budeme informovať, kde budeme vykonávať dohľad nad bezpečnosťou cestnej premávky, ktorými vozidlami, to znamená typ a farba vozidla a úsek, v ktorom sa takto bude konať,“ oznámil v utorok na tlačovej konferencii policajný prezident Jaroslav Spišiak. A sľúbil, že začnú hneď na ďalší deň.
Jeho slová si však krajské riaditeľstvá vysvetlili rôzne a v stredu poslali do médií zoznamy podľa toho, ako pokyn pochopili. Košickí policajti zverejnili okrem ulíc, presného času a techniky aj to, že budú kontrolovať jazdu na červenú, v Nitre vydali len strohý zoznam obcí. Bez spresnenia úseku, farby a typu vozidla, ako to sľuboval Spišiak.
„Bolo to nad rámec môjho pokynu,“ vravel včera o detailnom informovaní policajný prezident.
Chýbala inštrukcia
Ako polícia informuje o hliadkach Streda
Kraje zverejňovali údaje rozdielne
Krajské riaditeľstvo Policajného zboru Bratislava
Bratislava, Dolnozemská a Panónska ulica, od 07.00 do 08.30, biela Škoda Fabia, ramer, kamera
Krajské riaditeľstvo Banská Bystrica
Lučenec, cesta č. I/75, od cesty č. 1/50 až po obec Lehôtka, od 08.30 do 10.30, VW Multivan, kamera, ďalekohľad, laserový merač rýchlosti
Krajské riaditeľstvo Žilina
Cesta I/59 na úseku Dolný Kubín - Nižná, od 11.30 do 15.00 modrá Škoda Fabia
Krajské riaditeľstvo Košice
V niektorých prípadoch zverejnili aj informácie o priestupkoch Košice, Križovatka Rastislavova - Gemerská, od 12.00 do 13.30, modrý VW Passat, videokamera, jazda na červenú
Štvrtok
Kraje informovali jednotne
Krajské riaditeľstvo Trenčín
V Trenčianskom kraji sa nachádza 55 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch. Štyri hliadky polície sú neoznačené:
diaľnica D1, VW Passat - tmavomodrá farba, okres Prievidza, Škoda Fábia - modrá, okres Trenčín, Škoda Felícia - biela, okres Ilava, Škoda Felícia - biela.
„Vydali pokyn, ale bez inštrukcií. To sa tak nerobí, že najprv sa niečo oznámi do médií a až potom nám,“ opisuje situáciu jeden z policajtov, ktorý nechcel byť menovaný.
Minister vnútra Daniel Lipšic chaos pri zavádzaní pokynu komentovať nechcel. Zopakoval iba, že kroky presúvajúce policajtov z kríkov na cesty, víta.
Včera už zoznam hliadok poslalo do médií priamo policajné prezídium. „Cieľom pokynov je predchádzať skrytému kontrolovaniu vodičov. Naším zámerom nie je vyberanie pokút, ale pozitívne ovplyvnenie bezpečnosti a plynulosti premávky,“ napísala nad zoznam hovorkyňa prezídia Denisa Baloghová.
Namiesto času, miesta v ňom už uviedla iba počet označených a neoznačených vozidiel v každom kraji. A pri neoznačených autách poznámku, v ktorom okrese alebo na ktorej diaľnici budú jazdiť.
Vodiči v Nitrianskom kraji sa tak napríklad včera mohli dozvedieť, že v kraji kontroluje desať policajných áut a tri biele Fabie. Jedna v Nitrianskom okrese, dve v Levickom.
Tomáš Novotný z dopravného portálu natankuj.sk si myslí, že ak sa vodič dozvie len to, koľko hliadok je v akom kraji, no nevie kde a kedy, nedokáže si informácie spojiť s realitou a sú preňho zbytočné.
„Navyše sa míňa účinkom aj druhý zámer, aby mohol vodič kontrolovať prácu polície. To, že v okrese dohliada na bezpečnosť premávky modrá Fabia, je pre mňa ako človeka, ktorý chce kontrolovať prácu polície, takmer neoveriteľné.“
Ulice sú nezmysel
Aj dopravný expert Jozef Drahovský si myslí, že informácie by mohli byť detailnejšie. „Keď začne padať prvý sneh a policajti oznámia, že idú kontrolovať hĺbku dezénu, verejnosť si uvedomí, že je čas vymeniť pneumatiky skôr, než dostanú pokutu. Cieľom nie je pokutovať, ale aby sa predišlo nehodám.“
Zverejňovanie ulíc je však podľa neho nezmysel. „Hliadky majú byť tam, kde ich práve treba. Ak sa situácia zmení, musia sa zobrať a ísť na druhú stranu mesta a nie stáť na mieste, lebo to nahlásili.“
Polícia sa skrývať nebude, môže však byť kdekoľvek
Policajný prezident JAROSLAV SPIŠIAK v utorok ohlásil zverejňovanie radarov. Dodatočne vysvetľuje, prečo to nebude celkom tak.
Prečo ste už po jednom dni ustúpili od podrobného informovania o hliadkach?
„Hovoril som presne to, ako to je teraz. Krajské riaditeľstvá v stredu zverejnili informácie nad rámec toho, čo som pokynom prikázal.“
Vy sám ste v utorok hovorili o zverejňovaní úsekov.
„Zverejňujeme okresy a úseky diaľnic. Zmyslom opatrenia nebolo absolútne zmeniť výkon dohľadu nad cestnou premávkou, ale zmeniť filozofiu tak, že nebudeme skrytými formami striehnuť na previnilcov. To znamená, že ak je policajné auto označené, nebude sa skrývať poza domy, poza kríky. Ale netreba hlásiť, kde presne stojí. O vozidlách, ktoré boli koncipované, aby skrytou formou pozorovali situáciu, poskytneme informáciu, kde budú slúžiť. Aby nás nikto neobviňoval, že monitorujeme utajene, len aby sme mohli vyberať pokuty.“
Aký zmysel má pre vodiča informácia, že prievidzský okres brázdi modrá Fabia?
„Keď vodič v tomto okrese vidí modrú Fabiu, môže vedieť, že to môžu byť policajti a že ho môžu zamerať.“
Prečo by nemali byť zverejnené aj ulice?
„To by bolo v rozpore s celosvetovou filozofiou kontroly plynulosti cestnej premávky, lebo ak povieme, odkedy dokedy budeme na ktorej ulici, tak každý, kto bude napríklad pod vplyvom alkoholu alebo, nedajbože, nejaký organizovaný zločinec, ktorý bude chcieť prepraviť mŕtvolu alebo kradnuté veci, obíde takéto úseky a má to vybavené.“
Nemali by ste ísť pri informovaní o hliadkach aspoň bližšie ako len na úroveň okresov?
„Možno niekedy, ak vznikne nejaká riziková oblasť, napríklad pri športovom podujatí, spresníme to viac. Napríklad, že v rámci okresu Dunajská Streda sú kontroly zamerané najmä na cestu I/63. Ale to len vtedy, ak to bude potrebné pre pozitívne účely bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.“
Má vôbec zmysel takéto všeobecné informácie vodičom poskytovať?
„Má. Aby sme neboli podozrievaní, že sa maskujeme, aby sme mohli vyberať pokuty. V minulosti sme mali dokonca hlásený taký prípad, že hliadka v civilnom Passate sa na diaľnici tlačila na iného vodiča, aby ho prinútila jazdiť rýchlejšie a keď zrýchlil, zamerali ho a pokutovali. Tomu chceme predísť.“
Prečo potom všetky autá neoznačíte?
„Teraz máme, žiaľ, aj neoznačené autá. Ak by sme ich dali všetky namaľovať, stálo by to veľa peňazí, a to je zbytočné. Ale časom, pri výmene vozidiel, chceme, aby mali všetci dopravní policajti autá pomaľované.“
Prečo dopravná polícia vôbec zaviedla civilné autá?
„Kedysi bola filozofia, že skrytými formami sa dá identifikovať porušiteľ predpisov, lebo keď zbadá policajta, spomalí. Lenže nám ide o to, aby šiel pomalšie, nie aby dostal pokutu.“
Takže sa síce nebudete skrývať, ale chcete si zachovať moment prekvapenia?
„Aby vodiči mali stále na pamäti, že síce policajti určite nebudú skrytí, ale stále môžu byť hocikde.“
(mp)
Rádiá veria vodičom
Médiá pre poslucháčov a čitateľov potrebujú konkrétnejšie informácie, ako sú tie policajné.
BRATISLAVA. V internetovom vydaní denníka SME podrobný zoznam policajných hliadok pritiahol za posledných sedem dní druhý najvyšší počet čitateľov. Rozhodnutie zverejniť zoznamy spravila väčšina internetových portálov.
Zoznamy do dopravného servisu zaradilo aj Stella centrum, odkiaľ čerpá informácie väčšina rádií.
„Kombinovali sme informácie od vodičov a policajtov a navzájom ich overovali,“ hovorí Vladimír Michal z centra.
Aj najsledovanejší Dopravný servis Rádia Expres informácie od vodičov kombinoval s policajným zoznamom. „Zväčša to sedelo,“ povedal Michal Bohunický zo servisu. Včerajšie strohé policajné zoznamy využili už podstatne menej. „Dbáme, aby boli informácie konkrétnejšie. Informácia, že v Banskobystrickom kraji je 29 hliadok, je pre ľudí zbytočná,“ hovorí Bohunický.
„Ľudia, ktorí volali do Stella centra pre informácie o hliadkach, boli prekvapení, keď som im povedal, že v Nitrianskom kraji je desať hliadok, ale neviem kde,“ opisuje Michal. „Na niektoré veci sa zvyká veľmi rýchlo.“
Obaja sa však zhodujú, že informovanie o policajných hliadkach ich spravodajstvo veľmi neovplyvní. „Veľký rozdiel v tom nie je. Väčšinu radarov nám naši poslucháči tak či tak zavolajú,“ hovorí Bohunický.
(mp)