SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Na obchvate Nitry bude viac než dvadsať mostov

Na stavenisko si robia exkurzie odborníci aj študenti stavebných fakúlt. Naživo si môžu pozrieť všetky spôsoby stavania mostov, aké súčasná spoločnosť pozná.

POHRANICE, HOSŤOVÁ. Napriek tomu, že krajina v okolí budúcej rýchlostnej cesty R1 je nížinatá, na stavbe vzniká množstvo mostov.

Len v devätnásťkilometrovom úseku Selenec-Beladice vyrastie až 21 mostov. Na osemnástich z nich už konštruktéri pracujú, o presnom výzore zvyšných troch ešte rozhodujú.

Kilometrový most pri Hosťovej

„Mosty sme zvolili pre optimalizáciu trasy medzi údoliami. Ak by sme ich vypustili, znamenalo by to obrovské zábery pozemkov a obrovské objemy pozemných prác," hovorí Peter Tekeľ, projektový manažér zo spoločnosti Granvia Construction, ktorá er jednotku stavia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Medzi pozoruhodné mosty rozmerom aj konštrukčnými riešeniami patrí most pri Hosťovej. Meria bezmála kilometer a je druhým najväčším mostom na novej diaľnici. Držať ho bude šestnásť pilierov, najvyšší sa vypína až do 35-metrovej výšky.

Na jeho výstavbu použili najväčšiu skruž na výstavbu mostov v Európe. Do nitrianskeho regiónu ju priviezlo osemdesiat kamiónov zo Španielska. Skruží, akou je aj tá z mosta pri Hosťovej, je na celom svete len zopár. Ich počet sa odhaduje na šesť a sú na roky dopredu vyťažené. Dlho vopred musia stavbári plánovať, na výstavbu akých mostov tieto skruže použijú.

Unikátnu skruž riadi počítač

Portugalská skruž slúži na dočasné podopretie nosnej konštrukcie. Je plne automatizovaná, zhora ju ovláda naprogramovaný počítač. Odstránia ju, keď betón stvrdne. Podľa Tekeľa je tento spôsob výstavby hosťovského mosta mimoriadne výhodný, pretože akékoľvek iné riešenie by si vyžadovalo „les podpier", ktoré by mohli brániť pohybu iných stavebných mechanizmov. Celá stavba by sa tým skomplikovala.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšou raritou z technického hľadiska je most medzi Malým Lapášom a Pohranicami. Stretli sa na ňom dve konštrukcie, ktorým stavebníci hovoria montážne súbory. Ide v podstate o žeriavy, ktoré sa postupne posúvajú po novovznikajúcom moste. Z kamiónov si naberajú prefabrikáty a nasúvajú ich na most. Dva montážne súbory sa v histórii Slovenska a Čiech stretli na jednej stavbe po prvý raz.

Unikátnu skruž doviezlo na výstavbu tohto mosta pri Hosťovej osemdesiat kamiónov.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Granvia Construction, ktorá R1 zhotovuje, umožnila ľuďom prezrieť si výstavbu niektorých úsekov.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Na časti diaľnice už jazdia autá

Ľudia z dedín v okolí novej diaľnice majú podľa Petra Tekeľa so stavebníkmi obrovskú trpezlivosť, pretože si uvedomujú, že novú cestu potrebujú. Tekeľ ubezpečil, že na mostoch sa ráta s protihlukovými stenami, sťažností ľudí na hluk z diaľnice sa preto neobáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Od augusta jazdia autá po niektorých úsekoch budúcej cesty R1. V križovatke Lehota využívajú šoféri dokončený ľavý jazdný pás a pri Tesárskych Mlyňanoch dokončila Granvia Construction nový úsek cesty prvej triedy. „V auguste sa práce na výstavbe R1 sústredili na zemné práce, pokladanie podkladových aj živičných vrstiev budúcej cesty a osádzanie prvých odlučovačov ropných látok," informoval Richard Menczer.

Ku koncu augusta robilo na výstavbe rýchlostnej cesty vyše 1 500 pracovníkov, 333 stavebných a 500 dopravných strojov.

Peter Tekeľ, projektový manažér úseku, na ktorom bude vyše dvadsať mostov.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Aj matematika sa dá skrotiť
  3. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  7. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 715
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 530
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 624
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 271
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 300
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 125
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 078
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 896
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 619
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 508
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.
Petra Vlhová po triumfe v Lechu.
Komentár Zuzany Kepplovej

Fico už znie ako Harabin

Medzi hoaxy pridaj právničinu, zatrep a hoď do okna najbližšieho paláca.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG