SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Na obchvate Nitry bude viac než dvadsať mostov

Na stavenisko si robia exkurzie odborníci aj študenti stavebných fakúlt. Naživo si môžu pozrieť všetky spôsoby stavania mostov, aké súčasná spoločnosť pozná.

POHRANICE, HOSŤOVÁ. Napriek tomu, že krajina v okolí budúcej rýchlostnej cesty R1 je nížinatá, na stavbe vzniká množstvo mostov.

Len v devätnásťkilometrovom úseku Selenec-Beladice vyrastie až 21 mostov. Na osemnástich z nich už konštruktéri pracujú, o presnom výzore zvyšných troch ešte rozhodujú.

Kilometrový most pri Hosťovej

„Mosty sme zvolili pre optimalizáciu trasy medzi údoliami. Ak by sme ich vypustili, znamenalo by to obrovské zábery pozemkov a obrovské objemy pozemných prác," hovorí Peter Tekeľ, projektový manažér zo spoločnosti Granvia Construction, ktorá er jednotku stavia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Medzi pozoruhodné mosty rozmerom aj konštrukčnými riešeniami patrí most pri Hosťovej. Meria bezmála kilometer a je druhým najväčším mostom na novej diaľnici. Držať ho bude šestnásť pilierov, najvyšší sa vypína až do 35-metrovej výšky.

Na jeho výstavbu použili najväčšiu skruž na výstavbu mostov v Európe. Do nitrianskeho regiónu ju priviezlo osemdesiat kamiónov zo Španielska. Skruží, akou je aj tá z mosta pri Hosťovej, je na celom svete len zopár. Ich počet sa odhaduje na šesť a sú na roky dopredu vyťažené. Dlho vopred musia stavbári plánovať, na výstavbu akých mostov tieto skruže použijú.

Unikátnu skruž riadi počítač

Portugalská skruž slúži na dočasné podopretie nosnej konštrukcie. Je plne automatizovaná, zhora ju ovláda naprogramovaný počítač. Odstránia ju, keď betón stvrdne. Podľa Tekeľa je tento spôsob výstavby hosťovského mosta mimoriadne výhodný, pretože akékoľvek iné riešenie by si vyžadovalo „les podpier", ktoré by mohli brániť pohybu iných stavebných mechanizmov. Celá stavba by sa tým skomplikovala.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšou raritou z technického hľadiska je most medzi Malým Lapášom a Pohranicami. Stretli sa na ňom dve konštrukcie, ktorým stavebníci hovoria montážne súbory. Ide v podstate o žeriavy, ktoré sa postupne posúvajú po novovznikajúcom moste. Z kamiónov si naberajú prefabrikáty a nasúvajú ich na most. Dva montážne súbory sa v histórii Slovenska a Čiech stretli na jednej stavbe po prvý raz.

Unikátnu skruž doviezlo na výstavbu tohto mosta pri Hosťovej osemdesiat kamiónov.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Granvia Construction, ktorá R1 zhotovuje, umožnila ľuďom prezrieť si výstavbu niektorých úsekov.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Na časti diaľnice už jazdia autá

Ľudia z dedín v okolí novej diaľnice majú podľa Petra Tekeľa so stavebníkmi obrovskú trpezlivosť, pretože si uvedomujú, že novú cestu potrebujú. Tekeľ ubezpečil, že na mostoch sa ráta s protihlukovými stenami, sťažností ľudí na hluk z diaľnice sa preto neobáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Od augusta jazdia autá po niektorých úsekoch budúcej cesty R1. V križovatke Lehota využívajú šoféri dokončený ľavý jazdný pás a pri Tesárskych Mlyňanoch dokončila Granvia Construction nový úsek cesty prvej triedy. „V auguste sa práce na výstavbe R1 sústredili na zemné práce, pokladanie podkladových aj živičných vrstiev budúcej cesty a osádzanie prvých odlučovačov ropných látok," informoval Richard Menczer.

Ku koncu augusta robilo na výstavbe rýchlostnej cesty vyše 1 500 pracovníkov, 333 stavebných a 500 dopravných strojov.

Peter Tekeľ, projektový manažér úseku, na ktorom bude vyše dvadsať mostov.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  3. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  4. Mecom ide na zelenú
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 674
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 072
  3. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 472
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 318
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 514
  6. Cukrovkári a covid-19 2 619
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 528
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 363
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 172
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 022
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 9 h
Peter Schutz.

Niet dôležitého bodu s jednomyseľnou podporou.


15 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Ivan Mlynár: MAROŠ ŽILINKA NIE JE CHYBOU MATRIXU, NAOPAK, JE JEHO SÚČASŤOU
  2. Jan Pražák: Výchova ke genderové nekorektnosti
  3. Martin Sústrik: Tajná história mráčikárstva
  4. Věra Tepličková: Ľudia sú leniví poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  5. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  6. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  7. Anna Milanová: Identita... 2020
  8. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 799
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 798
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 291
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 367
  5. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 223
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 996
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 645
  8. Inštitút strategických politík: Rokovania s Ruskom môžu rozhodnúť nielen o osude Ukrajiny ale aj celej východnej Európy 2 407
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu tentokrát stoja na štúdii o sliepkach
Skryť Zatvoriť reklamu