VERONA. V prípade Volva V60 ťažko začínať článok niečím iným ako dizajnom, ktorý bude silným predajným artiklom tohto auta. Zadná časť s klesajúcou líniou strechy na spôsob kupé a dynamicky tvarovanými skupinovými svetlami, lemujúcimi zadné stĺpiky, vyzerá výborne a sama o sebe je skvelou pozvánkou do predajne pre potencionálnych zákazníkov.
Spolu s pohodovým interiérom, praktickým vnútorným priestorom, bohatou bezpečnostnou výbavou chrániacou posádku aj duševné zdravie a peňaženku vodiča a spolu s S60 s najdynamickejšie naladeným podvozkom spomedzi všetkých modelov značky Volvo.
Jedinečnosť sa cení Najviac na značke Volvo oceňujem vlastné smerovanie. Má svoj štýl, koncepciu aj farebný vizuál interiérov. Nikoho nekopíruje a práve tým dodáva tomuto segmentu jedinečnú príchuť. Jej štýl by som nazval: maximálny komfort v príjemne dynamickom, typicky severskom balení.
Napríklad predné sedačky Volva sú už roky výkladnou skriňou pohodlia v automobilovom priemysle. Neodmysliteľnou súčasťou aktuálnych modelov je tiež „plávajúci“ stredový ovládací panel natočený na vodiča a logicky navrhnuté menu palubného počítača s klávesnicou, ktorou sa jednoducho a intuitívne ovláda rádio aj telefón, spojený s autom cez bluetooth.
Dokonca má aj vlastnú stratégiu vývoja bezpečnostných systémov. Aby sa odlíšila od konkurencie, vyberá si odlišné bezpečnostné témy. Napríklad Volvo prvé uviedlo systém sledujúci mŕtvy uhol, užitočný pri „zipsovaní“ v meste, ale aj pri jazde po diaľnici.
Ďalšou vychytávkou švédskej automobilky je systém city safety, ktorý pri rýchlosti do 30 km/h dokáže úplne zastaviť vozidlo, ak vodič pri posúvaní sa v kolóne nedáva pozor, zabáva sa s mobilom alebo rádiom a nestihne sám rýchlo zareagovať.
A ešte tu je posledná novinka – pedestrian detection, ktorý zamedzuje kontaktu auta s chodcom, predovšetkým na križovatkách a prechodoch pre chodcov. Ak chodec nečakane vkročí do dráhy auta, vozidlo dokáže samo úplne zastaviť.
Treba však zdôrazniť, že všetko sú to len pomocné systémy, ktorých úlohou nie je suplovať vodiča. Ten nesie a vždy bude niesť hlavnú mieru zodpovednosti za vedenie vozidla. Určite by každý z nás uvítal, keby k využitiu týchto systémov nikdy nemuselo dôjsť.
Jazdili SME:
Za prvou ochutnávkou nového Volva V60 som vycestoval do oblasti severného Talianska, známej množstvom úzkych, zatočených horských cestičiek. V tomto prostredí chcel výrobca zdôrazniť, prečo nazýva svoj nový modelový rad S60/V60 najdynamickejším vo svojej ponuke. Po prvých skúšobných kilometroch tlieskam hlavne podvozku a jazdnej dynamike, ktoré sú najpríjemnejším prekvapením v porovnaní s modelmi V70 a XC70. Na výber sú tri rozličné podvozky. Nový dynamický podvozok je štandardom len v Európe. Na ostatné trhy sa dodáva komfortný podvozok.
Okrem toho si môžete objednať aj aktívny podvozok Four C, modifikovaný pre dosiahnutie maximálnej kontroly pohybu karosérie a zvýšenie komfortu. Štandardný dynamický podvozok s klasickými oceľovými pružinami ladený v Európe je výbornou voľbou. Funguje tak dobre, že ani nie je dôvod rozmýšľať nad jeho aktívnou alternatívou.
V porovnaní s limuzínou S60 dostal kombík väčšie stabilizátory a silnejšie zadné tlmiče, ktoré bravúrne pomáhajú kontrolovať pohyby karosérie a vysporiadať sa s väčším zaťažením zadnej časti. Napriek tomu, že V60 vychádza z rovnakej platformy ako V70 a XC70, konštruktérom sa podarilo eliminovať americky hojdavé správanie sesterských modelov.
Dokonca bez toho, aby prišiel o veľkú dávku pre Volvo povestného jazdného komfortu. To znamená, že podvozok zdedil kultivovanosť V70/XC70, ale použitím tvrdších pružín súčasne získal viac nemeckej agility.
V ostrých zákrutách je citeľne dynamickejší a obratnejší než väčší súrodenci, čo jazde dodáva u Volva doposiaľ nepoznané nadšenie z vykrajovania zákrut a kontroly nad autom (s výnimkou C30). Nečakajte však jazdné vlastnosti a odozvu riadenia porovnateľnú s BMW alebo Audi, hoci novinka má tiež o 10% rýchlejší prevod riadenia a na spätnej väzbe to naozaj cítiť.
Volvo má inak nastavené priority, s prízvukom na komfort. Vysvetlil by som to asi tak, že vo V60 si zákruty užijete s rovnakým komfortom ako vo V70, ale na rozdiel od väčšieho brata zákruty vykrajuje ostrejšie, s menšími náklonmi karosérie. Podvozok lepšie absorbuje kmity karosérie, vďaka čomu sa správa neutrálnejšie.
Nové motory, nové označenie S takmer kompletne novou paletou motorov Volvo prechádza aj na nové označovanie. V benzínovom segmente zavádza úplne nový rad štvorvalcov s priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaním turbodúchadlom. Paleta začína novým motorom 1.6 GTDi v dvoch výkonových verziách označených ako T3 (120 kW/163 k) a T4 (132 kW/184 k).
Nad ním je 2.0 GTDi s výkonom 149 kW/203 k a famózny 2,5-litrový päťvalec T5 s výrazným charakterom nahrádza taktiež dvojlitrový štvorvalec s rovnakým označením T5 a výkonom 176 kW/240 k. Motory 2.0T, T5 a T4 sú k dispozícii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Powershift.
Agregát T3 sa dodáva iba so šesťstupňovým mauálom. Benzínový vrchol T6 s objemom 3,0 l konštruktéri vylepšili, čím jeho výkon vzrástol na 224 kW/304 k . Tento motor sa štandardne montuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom AWD.
Jazdili SME:
Motor T4 s krátkodobým zvýšením plniaceho tlaku (overboost) môže ťahom a dynamikou smelo konkurovať aj preplňovaným dvojlitrom. Vďaka turbodúchadlu, aktivujúcemu sa skôr, pekne zaberá už od nízkych otáčok a s minimálnou turbodierou plynulo ťahá až po obmedzovač.
Predná poháňaná náprava príjemne prekvapila množstvom trakcie na výjazde zo zákrut, čo je zásluha novej trakčnej kontroly (Corner Traction Control), ktorá pribrzďovaním vnútorného kolesa prenáša väčšiu porciu krútiaceho momentu na dynamicky viac zaťažené vonkajšie koleso s lepšou trakciou. S automatom, ktorý ani v manuálnom režime nenechá radenie na vodiča, som si v serpentínach veľmi nerozumel, ale chápem, že toto auto nie je určené prioritne na športovú jazdu, hoci podvozok dovolí vodičovi naozaj veľa. Napriek to mu by som si ho vybral radšej než manuál, ktorý som mal možnosť vyskúšať v kombinácii s novým, objemovo aj výkonovo zmenšeným päťvalcom D3 (120 kW/163 k).
Vodičom s krátkymi nohami, ako som ja, natisnutým viac na volante, môže totiž vadiť priveľmi vzadu umiestnená radiaca páka. Taktiež presnosť radenia a manipulácia s pákou v kulise, ktorá pôsobí priveľmi gumeným dojmom, nie je nijak inšpirujúca.
Dvojlitrový naftový päťvalec zaujme kultivovaným chodom a presvedčivou dynamikou. Veľmi príjemný je tiež päťvalcový zvuk, ktorý výrobca zachoval aspoň v naftovom segmente. Pochváliť treba tiež celkovo veľmi dobré odhlučnenie kabíny. V porovnaní s V70/XC70 preniká do interiéru menej hluku hlavne od podvozka.
Na vrchole naftovej ponuky naďalej ostáva agregát D5 s výkonom 151 kW/205 k, ktorý sa v kombinácii so šesťstupňovým automatom dodáva aj s pohonom všetkých štyroch kolies AWD. Priestor s kompromismi Výrobca tvrdí, že jeho cieľom nie je konkurovať bežným reprezentantom tohto segmentu, akými sú Audi A4 Avant, Mercedes-Benz triedy C a BMW radu 3. Pre zákazníkov hľadajúcich veľký batožinový priestor sú vraj určené modely V70 a XC70.
Toto tvrdenie nemožno brať inak, ako marketingovú výhovorku na najmenší objem spomedzi prémiovej konkurencie, porovnateľný napríklad so Škodou Fabia Combi. Musím ale súhlasiť so zástupcami značky, že ak sa niekomu V60 páči, v porovnaní s Mercedesom a Audi o 25 až 30 litrov menší kufor riešiť nebude. Rodinu do neho tak či onak určite pobalí.
Podstatná je jeho využiteľnosť a variabilita, teda vnútorná šírka, veľký vstupný otvor a zadné sedadlá delené v pomere 40:20:40, sklápateľné do jednej roviny s podlahou. Dôležité tiež je, že odvezie viac než S60 a je nielen praktickejší, ale aj krajšie a dynamickejšie vyzerá.
Po C stĺpiky by mal byť kombík identický so sedanom, ale po usadnutí na zadné sedadlá nedám ruku do ohňa, že priestor pre nohy vzadu sa naozaj zhoduje. Podľa mňa z neho mierne ukrojili na úkor kufra, ale nemal som zatiaľ možnosť preveriť to meraním.
Volvo V60 príde na Slovensku už v októbri. Švédi plánujú predávať z modelu V60 50.000 kusov ročne, z toho len s 5000 kusmi počítajú mimo Európy.
Technické parametre vozidiel Volvo V60
Motor 1.6 GTDi 1.6 GTDi 2.0T T5 T6 D3 D5
Zdvihový objem [cm3] 1595 1595 1999 1999 2953 1984 2400
Výkon [kW/k] 11O/150 132/180 149/203 176/240 224/304 120/163 151/205
pri otáčkach [1/min] ? 5500 6000 ? 5600 2900 4000
Krútiaci moment [Nm] 240 240(270) 300 320 440 400 420
pri otáčkach [1/min] ? 1600-5000 1750-4000 ? 2100-4200 1400-2850 1500-3250
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1533-1741 - - - - - -
Palivová spotreba [l/100 km] ? ? 8,1 ? 10,2 5,5 5,4
Emisie CO2 [g/km] ? ? 189 ? 237 144 142
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] ? ? 7,9 ? 6,2 9,4 7,9
Maximálna rýchlosť [km/h] ? ? 235 ? 250 220 230
Rozmery: dĺžka 4628mm
šírka 1865 mm
výška 1484 mm
rázvor náprav 2776 mm
rozchod vpredu/vzadu 1588/1585 mm
objem batožinového priestoru 460/1749 l
objem palivovej nádrže 67 l
Poznámka: Parametre nových motorov nám výrobca neposkytol kompletné.