Občas sa stane, že sa na diaľniciach vyskytnú dopravné značky, ktoré by tam nemali byť. Niekedy si to však iba myslíme, pretože sa značka nepodobá na nič, čo sme doteraz videli.
Kde sa začína rýchlostná cesta?
Rastislav: "Pri výjazde z Trnavy na Nitru po Nitrianskej ulici, som zaregistroval zvláštny nesúlad v značení dopravnou značkou Cesta pre motorové vozidlá. Ako prvá je značka ktorá označuje začiatok cesty pre motorové vozidlá, cca 200m za touto značkou je umiestnená značka, ktorá hovorí, že cesta pre motorové vozidlá je až o 200m."
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni.
Rozloženie dopravných značiek, ako ich opísal Rastislav, je veľmi neštandardné. Možno sa len stalo to, že rýchlostnú cestu posunuli o niekoľko sto metrov bližšie k výjazdu z Trnavy, no cestári zabudli zvesiť značku, podľa ktorej sa rýchlostná cesta ešte len blíži.
V každom prípade, vodič, ktorý vošiel na cestu označenú dopravnou značkou Rýchlostná cesta (IP 22a), je na rýchlostnej ceste aj vtedy, ak mu iná značka o niekoľko metrov oznamuje, že rýchlostná cesta má začiatok až o 200 metrov.
Ako správne pochopiť značku na výjazde z diaľnice?
Juraj: "Na diaľnici D1 je výjazd "Liptovský Ján" označený pre mňa nejasnou dopravnou značkou. Je to hranatá značka s bielymi šípkami na modrom pozadí označujúcimi tvar križovatky. Šípka (cesta), na ktorú sa výjazd pripája, je označená smerom vpravo. Je táto značka príkazom, ktorý mi umožňuje odbočiť len doprava alebo nie? Na hranici križovatky je len dopravná značka Stoj, daj prednosť v jazde!"
Dopravná značka, na ktorú nás upozornil Juraj, patrí do skupiny príkazových značiek. Táto konkrétna sa volá Usporiadanie jazdných pruhov (C 21) označuje počet a usporiadanie jazdných pruhov v smere jazdy a zároveň označuje, ktorý z jazdných pruhov je priebežný.
Pri výjazde z diaľnice na Liptovský Ján tak vodič nesmie odbočiť vľavo. Musí zastaviť na stopke a následne pokračovať vpravo. Výjazd z diaľnice sa totiž pripája k priebežnému jazdnému pruhu.
Ukončuje na diaľnici obmedzenie rýchlosti smerová tabuľa?
Pavol: "Na akom úseku platí na diaľnici značka B31a Najvyššia dovolená rýchlosť, respektíve kedy končí jej platnosť, ak nie je ukončená značkou B39 - Koniec viacerých zákazov, používanie ktorej je na diaľnici bežné? Je v tomto prípade značka B39 nahradená značkou IS7a - Smerová tabuľa alebo IS7b - Výjazd? Takýmto spôsobom je riešený (neriešený?) úsek D1 pri Poprade, kde jazdia vodiči bežne 80 km/h niekoľko kilometrové úseky - zrejme s tým má problém viac vodičov."
Platnosť zákazovej značky, či je to na diaľnici alebo na iných cestách, dopravné značky Smerová tabuľa (IS 7a) a ani Výjazd (IS 7b) neukončujú. Prvá informuje o cieli v smere odbočenia a o čísle križujúcej cesty, druhá o čísle výjazdu (odbočenia) na inú cestu, ktoré zodpovedá staničeniu križovatky.

Dopravnú značku upravujúcu najvyššiu povolenú rýchlosť ukončuje na diaľnici buď jedna z dopravných značiek Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti (B 31b) alebo Koniec viacerých zákazov (B 39), alebo vzdialenejšia hranica križovatky. V prípade diaľnice je to miesto za výjazdom z diaľnice prípadne miesto za vjazdom na ňu. Za ním už neplatí obmedzenie rýchlosti dané zákazovou značkou, ak nie je potvrdené novou dopravnou značkou.
Ktorý smer si vybrať na konci rýchlostnej cesty?
Na záver si prečítajte zaujímavý postreh Fabiana, ktorý si všimol problémy s označovaním cieľov na smerových tabuliach na konci diaľnic alebo rýchlostných ciest.
Fabian: "Pred obcou Ladomerská Vieska v smere do Bratislavy od Zvolena končí časť úseku R1. Nasledujúci úsek cesty R1 je rozostavaný. Najbližšia križovatka (výjazdy - provizórne navádzacie koridory ohradené zátarasmi) sú značené dopravnými značkami tesnučko pred križovatkou.
Cieľom mojej cesty bola Nitra. V križovatke som zaváhal, pretože žiadny smer na Nitru alebo Bratislavu nebol označený. V časovej tiesni (aj pri 30 km/h sa musí vodič rozhodovať okamžite) som odbočil na vizuálne asi hlavnejšiu cestu. Našťastie som urobil dobre. Ale prečo na smerovej tabuli nie je označený vzdialenejší cieľ vodičom známy (väčšia obec), ale neznáma obec, na ktorú si po minutí značky "koniec obce" ani nespomeniete?
Smer Bratislava (Nitra) bol na uvedenej križovatke označený iba nejakou obcou (možno L. Vieska). To aby si vodič, ktorý tadiaľ neprechádza častejšie ako raz polročne, urobil súpis obcí po celej trase. Mňa čerta starého zaujíma, kde je Horná Zelená. Ja chcem ísť do Cannes a stačí mi vedieť smery Bratislava, Wien. Ak by som chcel ísť do Prievidze, nech je pred križovatkou smerová tabuľa na Prievidzu (nie na Nový Lehotu, ale na Prievidzu). Ak idem do Wien, predsa na Bratislavu a basta.
Takisto sa mi zdá zbytočné označovať smerovými tabuľami konce diaľníc a rýchlostných ciest. Načo je vodičovi vedieť, že týmto smerom je Ivachnová alebo Spišský Štvrtok (koniec diaľnice), ktorým smerom je Šášovské podhradie či Kováčová (koniec R1). Na koniec D a R ho dopredu upozornia značky. On potrebuje mať označené smery na odbočenie alebo pokračovanie v jazde pred križovatkou, do ktorej vchádza. Nie však smer Ladomerská Vieska, ale Bratislava (Nitra)."
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni.