SME
reklama

Hoci máte auto v záruke, servis si môžete vybrať

Nikto nemôže motoristu nútiť navštevovať značkový servis pod hrozbou padnutia záruky. Umožňuje to nariadenie Európskej komisie.

(Zdroj: autor)

Majitelia nových alebo starších vozidiel v záruke zvyknú z dôvodu zachovania záruky navštevovať autorizované servisy, hoci nemusia. Pritom ak nie sú šoféri so servisom, cenou a službami spokojní, majú možnosť prejsť do iného aj neautorizovaného servisu.

„Zákazník má právo chodiť v rámci garančných prehliadok aj do nezávislého servisu bez straty záruky," povedala Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Porovnajte si
Autorizovaný servis

Možné výhody

  • širšie doplnkové služby,
  • školený personál,
  • technická vybavenosť,
  • krajšie prostredie,
  • rýchlejšie vybavenie záruky,
  • napojenie na výrobcu,
  • originálne dielce,
  • kapacita servisu.

Možné nevýhody

  • neochota,
  • anonymný prístup,
  • kolísavá kvalita služieb,
  • bezhlavé vymieňanie dielcov,
  • vyššia cena.

Neautorizovaný servis

Možné výhody

  • osobitný prístup,
  • dôvera,
  • nižšia cena,
  • ochota hľadať skutočnú chybu,
  • bohaté skúsenosti,
  • odbornosť,
  • dostupnosť a otváracie hodiny,
  • ochota pomôcť v núdzi.

Možné riziká

  • nedostatok informácií
  • nespôsobilé náradie
  • neodborná manipulácia

V máji tohto roka sa skončila platnosť nariadenia Európskej komisie, ktoré upravovalo systém predaja nových áut a poskytovania servisných služieb. Podľa nového nariadenia, ktoré ešte podrobnejšie upravuje služby v tejto oblasti, opravu a servis automobilu môže vykonať aj neautorizovaný servis. Avšak len taký, ktorý je vybavený na vykonávanie opráv daného typu vozidla a vykonané opravy boli urobené bezchybne.

Nezávislý servis musí dodržať technologický postup daný výrobcom. Až vtedy má zákazník právo na bezplatné odstránenie poruchy. „Vykonanie prehliadky alebo opravy v neautorizovanom servise nemôže byť dôvodom na neuznanie záruky v autorizovanom servise," dodala Krkošová.

Má to prospieť kvalite a cene

Od júna tohto roka by upravené predpisy niekdajšej blokovej výnimky mali pomôcť motoristovi, ale aj nezávislým servisom. Tie by mali mať prístup k technickým informáciám a náhradným dielcom, ktoré prešli jednotnými európskymi testami a spĺňajú európske podmienky bezpečnosti. Motorista si môže vybrať servis na základe ceny a spokojnosti. Príslušnosť k značke ho už neobmedzuje ani pri predpísaných záručných prehliadkach.

Odmietanie záruky autorizovanou predajňou, ak bola údržba vozidla vykonaná v neautorizovanom servise, môže riešiť aj Protimonopolný úrad. Záruka je zákonnou alebo zmluvnou povinnosťou predávajúceho a vzťahuje sa na chyby a kvalitu predanej veci.

Servis môže poskytovať záruku iba na práce, ktoré vykonal, a teda voči neautorizovanému servisu možno uplatňovať zodpovednosť za chyby týkajúce sa servisných prác.

Bezplatné kontroly môžu zavádzať

Motoristi by si mali okrem poskytnutých služieb všímať aj to, či servis, alebo predajca áut nezavádza bezplatnou servisnou kontrolou, za ktorú treba platiť. Predávajúci totiž nesmie klamať spotrebiteľa, najmä uvádzať nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepresné, nejasné alebo dvojzmyselné údaje alebo zamlčať údaje o vlastnostiach výrobku alebo služby alebo o nákupných podmienkach.

Hoci sa motoristi často navzájom sťažujú a nadávajú na autoservis, v súvislosti s porušením blokovej výnimky sa ešte nikto oficiálne nesťažoval. „Spotrebitelia sa na nás sporadicky obracajú len s dopytmi v danej oblasti," informovala Danuša Krkošová.

Nech rozhodne kvalita

Kvalita servisu a spokojnosť zákazníka nezávisia od typu servisu, ale od ľudí a majiteľa. Ani najmodernejšia technika, ani predpisovo zariadené dielne obrovského servisu nie sú zárukou spokojnosti. Rovnako ani najšikovnejší mechanik v garáži bez náradia a potrebnej techniky nemôže kvalitne auto opraviť. Aby bol zákazník spokojný, treba oboje, bez rozdielu typu servisu.

Ak máte nové auto, vyskúšajte príslušný značkový servis a najmä ten, na ktorý máte dobré referencie od zákazníkov. Nebojte sa cestovať za servisom aj ďalej od bydliska, ak ide o ňom dobrý chýr. Ak nie ste so značkovým servisom spokojní alebo naň nemáte peniaze, vyhľadajte zodpovedajúci nezávislý, avšak taký, ktorý má potrebné vybavenie pre vaše auto.

Čo prinieslo rozšírenie výnimky nezávislým servisom?

  • voľný prístup k technickým informáciám výrobcu,
  • padlo obmedzenie na výhradný nákup dielcov od importéra,
  • od výrobcu stačia iba garančné náhradné dielce,
  • komisia stráži odmietanie záruky na práce v neautorizovanom servise.

Dobrá rada

Znakom dobrého servisu sú spokojní motoristi, stabilný personál, ktorý dobre pozná vaše auto a jeho vrtochy. V kvalitnom servise hľadajú príčinu chyby a auto opravujú, pretože niekedy iba výmena dielca nestačí. Najlepšie je, ak sa majiteľ vyzná v servise tak, ako jeho mechanici a vie prácu kontrolovať.

Značky uprednostňujú verných
Automobilky nové predpisy chápu a vedia, že zárukou hroziť nemôžu. Musia bojovať kvalitou a cenou. Nemajú však rady tých, ktorí poznajú značku iba vtedy, keď je s autom zle.

BRATISLAVA. Z pohľadu majiteľa auta v platnej záruke je jednoduchšie nechať kontrolovať a opravovať auto v zmluvnom značkovom servise.

Každá značka ponúka na výber niekoľko servisných stredísk, takže je z čoho vyberať tie kvalitnejšie. Prípadné záručné opravy sa riešia ľahšie a bez zdĺhavého prešetrovania, ako keby bolo auto v neautorizovanom servise. Navyše, záručné prehliadky nie sú iba o výmene dielcov a oleja, ale tiež o kontrole laku a karosérie.

Cena? Ako kde

Ak sa niečo zanedbá a o rozsahu kontrol nie je záznam, môže to spôsobiť stratu záruky na lak prípadne iné časti auta. Značkový servis presnejšie vie, aký olej použiť a kedy skontrolovať riadiacu jednotku a v nej zaznamenané chyby. Samozrejme, čím zložitejšie je auto, tým špecializovanejšie postupy pri pravidelnej údržbe vyžaduje. Napríklad hliníkové karosérie potrebujú špeciálne náradie a tiež stroje na zváranie.

Existuje tiež mnoho prípadov, keď si zákazník po kamarátskej linke nechal opraviť auto mimo značkovej siete servisov, nebolo urobené všetko, ako predpisuje výrobca, a na aute sa to prejavilo. Rovnako nie vždy môže byť nezávislý servis lacnejší.

„ Mali sme zákazníka, ktorý za neautorizované prehliadky zaplatil zbytočne viac, ako by ho to stálo v priemernom servise Ford a nemal potrebné záznamy v servisnej knižke," hovorí Jozef Miškolci zo servisu Ford v Martine.

Automobilové značky sa odlevu zákazníkov zo zmluvných servisov bránia a často uvádzajú logické argumenty o neodbornom zásahu do vozidla. Mnohí špekulatívni zákazníci totiž hľadajú lacné formy neznačkového servisu a do autorizovaného prídu riešiť problém. Lojalita k značke u nich funguje, iba keď treba riešiť problém.

Môžu chcieť potvrdenia

Podľa zástupcov automobiliek je dôležité, aby neznačkový servis použil dielce požadovanej kvality a technologický postup výrobcu vozidla. „Ak bol klient v neznačkovom servise a zásah bol dobre a odborne vykonaný, záruka nepadá. Je to iba v prípade neodborného zásahu," tvrdí Ivana Orviská za značku Peugeot.

Podľa Andreja Ilavského zo Suzuki je základnou podmienkou dodržanie intervalov servisných prehliadok a vykonanie predpísaných úkonov v rámci nich. Mitsubishi a tiež iné značky vyžadujú, aby zákazník doložil relevantný doklad, že servisný zásah bol aj v neznačkovom servise vykonaný v zmysle platných predpisov výrobcu.

Luxusné značky sa bránia

BMW a Mercedes sú v uznávaní garancie po prehliadkach vozidiel v neautorizovaných servisoch striktní.

„V prípade návštevy neautorizovaného servisu počas záručnej lehoty nebude zákazníkovi uznaná daná oprava v rámci BMW garancie," uviedol Milan Stupka z BMW. Záručné opravy sú oprávnené vykonávať len autorizované servisy BMW. Peter Wagner z Mercedes Benz Slovakia nevidí dôvod záručného servisu mimo ich siete, keďže ho Mercedes poskytuje do šesť rokov a 160 000 kilometrov zadarmo. „V prípade individuálneho dovozu Mercedesu zo zahraničia (neplatí šesťročný servis zadarmo) odporúčam navštevovať náš servis, lebo rozdiel v cenách je minimálny."

Rešpektujú blokovú výnimku

Renault má v problematike veľmi jasno, pretože podľa Jany Rajcovej, ak boli servisné prehliadky urobené v neznačkovom servise, zákazník záruku nestráca. „Ak sa vyskytne na vozidle porucha, potom sa posudzuje, či nemôže mať súvislosť s tým, že bolo opravované mimo autorizovanej siete." Potom musí motorista dokladovať, že boli prehliadky urobené v súvislosti s odporúčaniami výrobcu a s použitím náhradných dielcov zodpovedajúcej kvality. Rovnaký postoj ako Renault má u nás najpredávanejšia Škoda.

Lojálni, keď sa to hodí

Pri uplatňovaní blokovej výnimky netreba zabudnúť, že záruku možno uplatniť iba v autorizovaných servisoch. Z tohto pohľadu je negatívny postoj značiek celkom pochopiteľný, pretože klient ich vyhľadá, iba keď má problém.

Na druhej strane tiež platí, že ak zákazník chodí do autorizovaných servisov, ktoré iba vymieňajú dielce, a nevedia odstrániť chybu, pomoc môže nájsť u odborníka práve v neznačkovej dielni.

Môžu opravovať viac značiek
Niektoré príklady, kedy môže majiteľ vozidla prísť o záruku
  • ak neautorizovaný servis použije do vozidla neschválený motorový olej,
  • ak neautorizovaný servis pri garančnej prehliadke neskontroluje riadiacu jednotku vozidla a prípadné zaznamenané chyby.
Na jednej strane je pre používateľa auta v záruke jednoduchšie a lepšie navštevovať dobrý značkový servis, ktorý je doslova postavený na mieru auta daného typu. Na druhej strane vybavenosť servisu a postup definovaný značkou ešte neznamená spokojnosť klienta.

Vďaka platným zákonom si nemôže autorizovaný servis vynútiť vernosť klienta zárukou, ale musí bojovať vybavenosťou, kvalitou a cenou. Zároveň majú šancu opravovne áut, ktoré nie sú vyhradené jedinej značke, hoci tá im musí poskytnúť všetky potrebné informácie a databázu k oprave áut.

Musia splniť podmienky

Ak si motorista vyberie zodpovedný servis, ktorý je dostatočne vybavený po odbornej aj technickej stránke, nemusí sa o záruku báť.

„Aby neprišiel o záruku, musí neautorizovaný servis používať predpísané postupy a používať schválené a adekvátne náhradné dielce," uviedol Pavol Zlocha z Pneuboxu. V praxi to znamená, že ak neautorizovaný servis použije do vozidla neschválený motorový olej, môže majiteľ vozidla prísť o záruku. Zlocha tiež upozorňuje, že ak neautorizovaný servis pri garančnej prehliadke neskontroluje riadiacu jednotku vozidla a prípadné zaznamenané chyby, majiteľ vozidla tiež môže prísť o záruku.

Zohľadňujú vybavenosť

Niektoré neznačkové servisy sa opravám vozidiel v záruke vyhýbajú práve pre nejednoznačnosť pravidiel určených predajcami nových áut. Nejednotný postoj značiek spôsobuje problémy pri reklamácii. „Napríklad máte záruku šesť rokov na karosériu a predajca tvrdí, že ju treba kontrolovať raz ročne práve u neho," povedal Bohumil Gregor z ARS. Preto radi robia servis vozidlám mnohých značiek predpísaným spôsobom, ale po uplynutí záruky.

Aj Pneubox má značky vozidiel, ktorým servis nerobí, keďže na to nemá dostatočné vybavenie. Podľa Zlochu ide o minimum značiek a aj vozidiel, keďže ich predaj je minimálny.

Knižka alebo softvér

Pri garančnej prehliadke mechanik postupuje podľa servisnej knižky alebo podľa softvéru, ktorý autoservisy bežne používajú, a sú v ňom uvedené úkony, ktoré treba vykonať pri garančnej prehliadke podľa počtu najazdených kilometrov. Na tieto úkony sú mechanici školení.

Pri náročnejších opravách treba postupovať podľa predpisu výrobcu vozidla. „Tieto predpisy musí výrobca vozidla na požiadanie neautorizovaného servisu poskytnúť," uviedol Zlocha z Pneuboxu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 793
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 942
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 616
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 764
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  2. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  3. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant
  5. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  6. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  8. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 736
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 379
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 331
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 108
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu