SME
Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky

Hoci máte auto v záruke, servis si môžete vybrať

Nikto nemôže motoristu nútiť navštevovať značkový servis pod hrozbou padnutia záruky. Umožňuje to nariadenie Európskej komisie.

(Zdroj: autor)

Majitelia nových alebo starších vozidiel v záruke zvyknú z dôvodu zachovania záruky navštevovať autorizované servisy, hoci nemusia. Pritom ak nie sú šoféri so servisom, cenou a službami spokojní, majú možnosť prejsť do iného aj neautorizovaného servisu.

„Zákazník má právo chodiť v rámci garančných prehliadok aj do nezávislého servisu bez straty záruky," povedala Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Porovnajte si
Autorizovaný servis

Možné výhody

  • širšie doplnkové služby,
  • školený personál,
  • technická vybavenosť,
  • krajšie prostredie,
  • rýchlejšie vybavenie záruky,
  • napojenie na výrobcu,
  • originálne dielce,
  • kapacita servisu.

Možné nevýhody

  • neochota,
  • anonymný prístup,
  • kolísavá kvalita služieb,
  • bezhlavé vymieňanie dielcov,
  • vyššia cena.

Neautorizovaný servis

Možné výhody

  • osobitný prístup,
  • dôvera,
  • nižšia cena,
  • ochota hľadať skutočnú chybu,
  • bohaté skúsenosti,
  • odbornosť,
  • dostupnosť a otváracie hodiny,
  • ochota pomôcť v núdzi.

Možné riziká

  • nedostatok informácií
  • nespôsobilé náradie
  • neodborná manipulácia

V máji tohto roka sa skončila platnosť nariadenia Európskej komisie, ktoré upravovalo systém predaja nových áut a poskytovania servisných služieb. Podľa nového nariadenia, ktoré ešte podrobnejšie upravuje služby v tejto oblasti, opravu a servis automobilu môže vykonať aj neautorizovaný servis. Avšak len taký, ktorý je vybavený na vykonávanie opráv daného typu vozidla a vykonané opravy boli urobené bezchybne.

Nezávislý servis musí dodržať technologický postup daný výrobcom. Až vtedy má zákazník právo na bezplatné odstránenie poruchy. „Vykonanie prehliadky alebo opravy v neautorizovanom servise nemôže byť dôvodom na neuznanie záruky v autorizovanom servise," dodala Krkošová.

Má to prospieť kvalite a cene

Od júna tohto roka by upravené predpisy niekdajšej blokovej výnimky mali pomôcť motoristovi, ale aj nezávislým servisom. Tie by mali mať prístup k technickým informáciám a náhradným dielcom, ktoré prešli jednotnými európskymi testami a spĺňajú európske podmienky bezpečnosti. Motorista si môže vybrať servis na základe ceny a spokojnosti. Príslušnosť k značke ho už neobmedzuje ani pri predpísaných záručných prehliadkach.

Odmietanie záruky autorizovanou predajňou, ak bola údržba vozidla vykonaná v neautorizovanom servise, môže riešiť aj Protimonopolný úrad. Záruka je zákonnou alebo zmluvnou povinnosťou predávajúceho a vzťahuje sa na chyby a kvalitu predanej veci.

Servis môže poskytovať záruku iba na práce, ktoré vykonal, a teda voči neautorizovanému servisu možno uplatňovať zodpovednosť za chyby týkajúce sa servisných prác.

Bezplatné kontroly môžu zavádzať

Motoristi by si mali okrem poskytnutých služieb všímať aj to, či servis, alebo predajca áut nezavádza bezplatnou servisnou kontrolou, za ktorú treba platiť. Predávajúci totiž nesmie klamať spotrebiteľa, najmä uvádzať nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepresné, nejasné alebo dvojzmyselné údaje alebo zamlčať údaje o vlastnostiach výrobku alebo služby alebo o nákupných podmienkach.

Hoci sa motoristi často navzájom sťažujú a nadávajú na autoservis, v súvislosti s porušením blokovej výnimky sa ešte nikto oficiálne nesťažoval. „Spotrebitelia sa na nás sporadicky obracajú len s dopytmi v danej oblasti," informovala Danuša Krkošová.

Nech rozhodne kvalita

Kvalita servisu a spokojnosť zákazníka nezávisia od typu servisu, ale od ľudí a majiteľa. Ani najmodernejšia technika, ani predpisovo zariadené dielne obrovského servisu nie sú zárukou spokojnosti. Rovnako ani najšikovnejší mechanik v garáži bez náradia a potrebnej techniky nemôže kvalitne auto opraviť. Aby bol zákazník spokojný, treba oboje, bez rozdielu typu servisu.

Ak máte nové auto, vyskúšajte príslušný značkový servis a najmä ten, na ktorý máte dobré referencie od zákazníkov. Nebojte sa cestovať za servisom aj ďalej od bydliska, ak ide o ňom dobrý chýr. Ak nie ste so značkovým servisom spokojní alebo naň nemáte peniaze, vyhľadajte zodpovedajúci nezávislý, avšak taký, ktorý má potrebné vybavenie pre vaše auto.

Čo prinieslo rozšírenie výnimky nezávislým servisom?

  • voľný prístup k technickým informáciám výrobcu,
  • padlo obmedzenie na výhradný nákup dielcov od importéra,
  • od výrobcu stačia iba garančné náhradné dielce,
  • komisia stráži odmietanie záruky na práce v neautorizovanom servise.

Dobrá rada

Znakom dobrého servisu sú spokojní motoristi, stabilný personál, ktorý dobre pozná vaše auto a jeho vrtochy. V kvalitnom servise hľadajú príčinu chyby a auto opravujú, pretože niekedy iba výmena dielca nestačí. Najlepšie je, ak sa majiteľ vyzná v servise tak, ako jeho mechanici a vie prácu kontrolovať.

Značky uprednostňujú verných
Automobilky nové predpisy chápu a vedia, že zárukou hroziť nemôžu. Musia bojovať kvalitou a cenou. Nemajú však rady tých, ktorí poznajú značku iba vtedy, keď je s autom zle.

BRATISLAVA. Z pohľadu majiteľa auta v platnej záruke je jednoduchšie nechať kontrolovať a opravovať auto v zmluvnom značkovom servise.

Každá značka ponúka na výber niekoľko servisných stredísk, takže je z čoho vyberať tie kvalitnejšie. Prípadné záručné opravy sa riešia ľahšie a bez zdĺhavého prešetrovania, ako keby bolo auto v neautorizovanom servise. Navyše, záručné prehliadky nie sú iba o výmene dielcov a oleja, ale tiež o kontrole laku a karosérie.

Cena? Ako kde

Ak sa niečo zanedbá a o rozsahu kontrol nie je záznam, môže to spôsobiť stratu záruky na lak prípadne iné časti auta. Značkový servis presnejšie vie, aký olej použiť a kedy skontrolovať riadiacu jednotku a v nej zaznamenané chyby. Samozrejme, čím zložitejšie je auto, tým špecializovanejšie postupy pri pravidelnej údržbe vyžaduje. Napríklad hliníkové karosérie potrebujú špeciálne náradie a tiež stroje na zváranie.

Existuje tiež mnoho prípadov, keď si zákazník po kamarátskej linke nechal opraviť auto mimo značkovej siete servisov, nebolo urobené všetko, ako predpisuje výrobca, a na aute sa to prejavilo. Rovnako nie vždy môže byť nezávislý servis lacnejší.

„ Mali sme zákazníka, ktorý za neautorizované prehliadky zaplatil zbytočne viac, ako by ho to stálo v priemernom servise Ford a nemal potrebné záznamy v servisnej knižke," hovorí Jozef Miškolci zo servisu Ford v Martine.

Automobilové značky sa odlevu zákazníkov zo zmluvných servisov bránia a často uvádzajú logické argumenty o neodbornom zásahu do vozidla. Mnohí špekulatívni zákazníci totiž hľadajú lacné formy neznačkového servisu a do autorizovaného prídu riešiť problém. Lojalita k značke u nich funguje, iba keď treba riešiť problém.

Môžu chcieť potvrdenia

Podľa zástupcov automobiliek je dôležité, aby neznačkový servis použil dielce požadovanej kvality a technologický postup výrobcu vozidla. „Ak bol klient v neznačkovom servise a zásah bol dobre a odborne vykonaný, záruka nepadá. Je to iba v prípade neodborného zásahu," tvrdí Ivana Orviská za značku Peugeot.

Podľa Andreja Ilavského zo Suzuki je základnou podmienkou dodržanie intervalov servisných prehliadok a vykonanie predpísaných úkonov v rámci nich. Mitsubishi a tiež iné značky vyžadujú, aby zákazník doložil relevantný doklad, že servisný zásah bol aj v neznačkovom servise vykonaný v zmysle platných predpisov výrobcu.

Luxusné značky sa bránia

BMW a Mercedes sú v uznávaní garancie po prehliadkach vozidiel v neautorizovaných servisoch striktní.

„V prípade návštevy neautorizovaného servisu počas záručnej lehoty nebude zákazníkovi uznaná daná oprava v rámci BMW garancie," uviedol Milan Stupka z BMW. Záručné opravy sú oprávnené vykonávať len autorizované servisy BMW. Peter Wagner z Mercedes Benz Slovakia nevidí dôvod záručného servisu mimo ich siete, keďže ho Mercedes poskytuje do šesť rokov a 160 000 kilometrov zadarmo. „V prípade individuálneho dovozu Mercedesu zo zahraničia (neplatí šesťročný servis zadarmo) odporúčam navštevovať náš servis, lebo rozdiel v cenách je minimálny."

Rešpektujú blokovú výnimku

Renault má v problematike veľmi jasno, pretože podľa Jany Rajcovej, ak boli servisné prehliadky urobené v neznačkovom servise, zákazník záruku nestráca. „Ak sa vyskytne na vozidle porucha, potom sa posudzuje, či nemôže mať súvislosť s tým, že bolo opravované mimo autorizovanej siete." Potom musí motorista dokladovať, že boli prehliadky urobené v súvislosti s odporúčaniami výrobcu a s použitím náhradných dielcov zodpovedajúcej kvality. Rovnaký postoj ako Renault má u nás najpredávanejšia Škoda.

Lojálni, keď sa to hodí

Pri uplatňovaní blokovej výnimky netreba zabudnúť, že záruku možno uplatniť iba v autorizovaných servisoch. Z tohto pohľadu je negatívny postoj značiek celkom pochopiteľný, pretože klient ich vyhľadá, iba keď má problém.

Na druhej strane tiež platí, že ak zákazník chodí do autorizovaných servisov, ktoré iba vymieňajú dielce, a nevedia odstrániť chybu, pomoc môže nájsť u odborníka práve v neznačkovej dielni.

Môžu opravovať viac značiek
Niektoré príklady, kedy môže majiteľ vozidla prísť o záruku
  • ak neautorizovaný servis použije do vozidla neschválený motorový olej,
  • ak neautorizovaný servis pri garančnej prehliadke neskontroluje riadiacu jednotku vozidla a prípadné zaznamenané chyby.
Na jednej strane je pre používateľa auta v záruke jednoduchšie a lepšie navštevovať dobrý značkový servis, ktorý je doslova postavený na mieru auta daného typu. Na druhej strane vybavenosť servisu a postup definovaný značkou ešte neznamená spokojnosť klienta.

Vďaka platným zákonom si nemôže autorizovaný servis vynútiť vernosť klienta zárukou, ale musí bojovať vybavenosťou, kvalitou a cenou. Zároveň majú šancu opravovne áut, ktoré nie sú vyhradené jedinej značke, hoci tá im musí poskytnúť všetky potrebné informácie a databázu k oprave áut.

Musia splniť podmienky

Ak si motorista vyberie zodpovedný servis, ktorý je dostatočne vybavený po odbornej aj technickej stránke, nemusí sa o záruku báť.

„Aby neprišiel o záruku, musí neautorizovaný servis používať predpísané postupy a používať schválené a adekvátne náhradné dielce," uviedol Pavol Zlocha z Pneuboxu. V praxi to znamená, že ak neautorizovaný servis použije do vozidla neschválený motorový olej, môže majiteľ vozidla prísť o záruku. Zlocha tiež upozorňuje, že ak neautorizovaný servis pri garančnej prehliadke neskontroluje riadiacu jednotku vozidla a prípadné zaznamenané chyby, majiteľ vozidla tiež môže prísť o záruku.

Zohľadňujú vybavenosť

Niektoré neznačkové servisy sa opravám vozidiel v záruke vyhýbajú práve pre nejednoznačnosť pravidiel určených predajcami nových áut. Nejednotný postoj značiek spôsobuje problémy pri reklamácii. „Napríklad máte záruku šesť rokov na karosériu a predajca tvrdí, že ju treba kontrolovať raz ročne práve u neho," povedal Bohumil Gregor z ARS. Preto radi robia servis vozidlám mnohých značiek predpísaným spôsobom, ale po uplynutí záruky.

Aj Pneubox má značky vozidiel, ktorým servis nerobí, keďže na to nemá dostatočné vybavenie. Podľa Zlochu ide o minimum značiek a aj vozidiel, keďže ich predaj je minimálny.

Knižka alebo softvér

Pri garančnej prehliadke mechanik postupuje podľa servisnej knižky alebo podľa softvéru, ktorý autoservisy bežne používajú, a sú v ňom uvedené úkony, ktoré treba vykonať pri garančnej prehliadke podľa počtu najazdených kilometrov. Na tieto úkony sú mechanici školení.

Pri náročnejších opravách treba postupovať podľa predpisu výrobcu vozidla. „Tieto predpisy musí výrobca vozidla na požiadanie neautorizovaného servisu poskytnúť," uviedol Zlocha z Pneuboxu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 673
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 708
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 586
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 857
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 492
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 237
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 383
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 086
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 950
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L