Ako prejsť viacpruhové kruháče podľa predpisov

Vojsť z vedľajšej cesty na viacpruhovú hlavnú robí niektorým vodičom problémy. Keď sa tento problém skombinuje s kruhovým objazdom, riziko dopravnej nehody prudko narastie.

Maria: "Ak na križovatke idem z vedľajšej cesty (jeden pruh v každom smere) na hlavnú, ktorá má dva pruhy v každom smere, som povinná počkať, kým sa uvoľnia oba pruhy, alebo sa môžem zaradiť, ak je ten "bližší" pruh voľný?

Konkrétne som zažila veľmi nepríjemnú situáciu na veľkom kruhovom objazde na Alejovej ulici v Košiciach. Objazd je dvojpruhový, ak sa vodič pri vjazde správne zaradí, pruh ho "vyvedie" na ulicu, kam má namierené. Po uvoľnení pravého jazdného pruhu som chcela vojsť do kruhového objazdu, no došlo takmer ku kolízii, keď vodič auta idúceho v ľavom pruhu sa rozhodol zaradiť do pruhu pravého. Kto v tomto prípade porušil predpisy?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Pravidlá pre vchádzanie z vedľajšej cesty na viacpruhovú hlavnú

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

V prípade, že vchádzate z vedľajšej cesty na hlavnú, musíte dať vozidlám na hlavnej prednosť. Pritom nie je podstatné, koľko má hlavná cesta pruhov. Zároveň si však treba uvedomiť, čo to znamená dať prednosť v jazde. Ak vozidlo na hlavnej ceste neprinútite ani spomaliť a ani zmeniť smer jazdy, dali ste mu prednosť.

Takže, ak ide auto po hlavnej ceste v ľavom jazdnom pruhu a vy odbočujete vpravo na hlavnú do pravého pruhu, vozidlo na hlavnej neobmedzíte a dáte mu teda prednosť.

Ak by vozidlo na hlavnej v ľavom jazdnom pruhu dávalo smerovkou najavo, že chce odbočiť do pravého pruhu pred miestom, kde sa pripája vedľajšia cesta a vy by ste v tom čase z tejto cesty chceli vojsť na hlavnú, nesmiete tak spraviť. Vozidlu na hlavnej musíte umožniť prejsť do pravého pruhu a až keď prejde križovatku, môžete vojsť na hlavnú.

Prednosť pri vchádzaní do viacpruhového kruhového objazdu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

To znamená, že ak je "ten bližší" pruh voľný a nechystá sa doň vojsť vozidlo z druhého pruhu, smiete vojsť na hlavnú.

Také isté pravidlá platia aj pri vjazde do viacpruhového kruhového objazdu. Často sa však stáva, že vozidlá v kruhovom objazde zabúdajú na smerovky, keď prechádzajú z jedného jazdného pruhu do druhého. A zabúdajú tiež na predpisy týkajúce sa dávania prednosti pri prechode z jedného jazdného pruhu do druhého.

Predstavte si situáciu, že vodič v kruhovom objazde prejde do iného pruhu bez zapnutých smeroviek v mieste kde do kruháča vchádza iné auto. Ak by sa tieto autá zrazili, vinníkom by bol vodič, ktorý zabudol na smerovky pre zmene jazdného pruhu.

V kruhovom objazde používajte smerovky tak, ako sa má

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6.

Bez smeroviek sa nesmie prechádzať do iného jazdného pruhu ani v kruhovom objazde. Vodič vozidla vchádzajúceho do pravého jazdného pruhu z vedľajšej cesty musí dostať informáciu od vozidiel na hlavnej, že chcú prejsť z ľavého pruhu do pravého. Bez tejto informácie vodič z vedľajšej cesty oprávnene predpokladá, že mu cestu nikto neskríži a svoju povinnosť dať prednosť si splnil.

Okrem toho, vozidlo ktoré vchádza do pravého pruhu z vedľajšej cesty je už vozidlom jazdiacim v pravom pruhu. Iní vodiči z iných pruhov mu musia dať prednosť, ak sa do pravého pruhu chcú zaradiť.

Ak by mal vodič idúci pôvodne v ľavom pruhu kruháča zapnuté smerovky pri snahe dostať sa do pravého pruhu a stala by sa nehoda, vina by bola prisúdená vodičovi prichádzajúcemu z vedľajšej cesty. Mal dať prednosť vozidlu idúcemu po hlavnej ceste.

Ako dať prednosť pri výjazde z viacpruhového kruháča?

Pri prejazde viacpruhovými kruhovými objazdmi robí vodičom problém aj výjazd z neho.

Radovan: "Tu dochádza ku konfliktnej situácii, kedy moje vozidlo vo vonkajšom prúde aj paralelne idúce vozidlo vo vnútornom prúde objazdu chce opustiť objazd v tom istom mieste. Ako sa máme chovať?"

V tomto prípade má jednoznačne prednosť Radovan. Laicky by sa to dalo vysvetliť tak, že jeho vozidlo je bližšie k výjazdu. Takýto výklad potvrdzuje aj zákon o cestnej premávke. Vodič z vnútorného pruhu sa totiž pri výjazde musí najprv dostať do vonkajšieho pruhu. A tak musí dať Radovanovi idúcemu vo vonkajšom pruhu prednosť.

Radovan a ďalšie vozidlá vo vonkajšom pruhu vyjdú z kruháča ako prvé a až potom sa dostanú na rad vozidlá vo vnútornom jazdnom pruhu kruhového objazdu.

Problém, ktorý popisuje Radovan sa vyskytuje najmä na miestach, kde majú viacpruhové kruhové objazdy riešené výjazdy prostredníctvom jedného jazdného pruhu. No nielen tam.

Ako vyjsť z kruháča, keď ten vedľa chce pokračovať v objazde?

Ján: "Chcel by som sa opýtať na správny prejazd kruhovým objazdom v Nitre na hlavnom ťahu medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Snažil som sa nakresliť obrázok kruhového objazdu pre lepšie pochopenie situácie.

01.jpg

Zo smeru od BB prichádza auto A a auto B. Súčasne vchádzajú na kruhový objazd. Auto A pokračuje po kruhovom objazde vo vonkajšom okruhu. Auto B pokračuje vo vnútornom okruhu a vychádza na druhom výjazde, lenže auto A pokračuje po kruhovom objazde ďalej. Kto ma prednosť?

Nie je tam žiadne dopravné značenie ktoré by určovalo postup pri takýchto situáciách. O pravidle pravej ruky tam asi nemôže byť ani reč. Či?"

Podobne, ako Radovanova situácia, sa dá vyriešiť aj Jánova s kruhovým objazdom v Nitre. Ak by ste tam pri riešení toho, kto má prednosť, použili pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava, dopravu by ste iba skomplikovali.

Vozidlo označené písmenom "A" má pred vozidlom, ktoré sa snaží dostať z kruhového objazdu, prednosť. Aj v tomto prípade totiž treba podľa dopravných pravidiel použiť ustanovenie, o prednosti v jazdných pruhoch.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 281
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 050
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.