Skúsenosti s agresívnymi vodičmi máte určite viacerí. Dôkazom toho sú aj vaše e-maily, ktoré nám posielate. (2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom jek) jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke,
Dvaja z vás zažili situácie, ktoré sa mohli skončiť aj zranením. A to len preto, že sa niektorí vodiči nedokážu za volantom ovládať.
Hmlovku si pomýlil s brzdou, preto začal vytláčať iného z cesty
Jozef: "Cestujem denne z Nitry do Topoľčian, cesta vedie cez veľký počet obcí. Snažím sa dodržiavať rýchlosť (50 km/h) aj napriek tomu, že si často pripadám ako prekážka na ceste. Dosť často sa stáva, že niekto sa na mňa odzadu totálne nalepí až na nebezpečnú vzdialenosť, aj keď má možnosť ma predbehnúť. To isté sa mi stalo aj v spomínanom prípade.
Ja som vyhodil smerovku doprava, ale šofér za mnou nepochopil, že chcem aby ma predbehol."
Po hmlovke začal byť agresívny
"Keď táto situácia trvala dlhšie, tak som blikol zo zadnými hmlovkami - aby to vyzeralo, ako keby som zabrzdil. Šliapnuť na brzdu som sa v tej tesnej blízkosti neodvážil - za mnou išiel Ford Transit. Šofér za mnou na to zareagoval tak, že ho hneď šliapol na brzdu, až som videl, ako sa celé auto nahlo.
Začal byť agresívny, začal na mňa trúbiť, blikať a v tom ma začal predbiehať. Ja som si pomyslel, že no konečne to pochopil. Ale on ma začal vytláčať z cesty. Keď som spomalil, tak spomalil aj on a stále išiel vedľa mňa tak, že sa ma snažil vytlačiť z cesty. Keď mu išlo v protismere auto, tak sa musel opäť zaradiť za mňa. Akonáhle mal cestu voľnú, tak ma opäť začal vytláčať."
Utiekol, keď si myslel, že ho filmujú
"Po chvíli som zastavil a Transit pokračoval ďalej. No on si na mňa počkal kúsok ďalej a opäť sa pokúšal vytlačiť ma z cesty. Vtedy som vytiahol mobilný telefón a snažil som sa ho akože filmovať (vtedy som vôbec nestíhal zapnúť funkciu fotenia), akonáhle to zbadal tak pridal a ufujazdil preč.
Bola to veľmi nepríjemná situácia a zvlášť keď Ford Transit bolo firemné auto. Ešte taká drobnosť, na tejto ceste cez obce chodia veľké kamióny bežne aj 100 km/h rýchlosťou."
Jozef ako spúšťač agresivity
Spúšťačom agresivity bola v tomto prípade snaha Jozefa komunikovať s iným vodičom. Jozef si však zvolil nevhodný spôsob. Svetlám na aute priradil iný význam, než majú a očakával, že to pochopí aj iný vodič. Zapnuté smerovky problém nespôsobili.
§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.
Hmlovky, ktoré sa intenzitou a farbou podobajú na brzdy, si ich môžu iní vodiči pomýliť s brzdami, ak iba bliknú. To však neznamená, že vodič Transitu mal reagovať tak, ako o tom písal Jozef.
V prvom rade, vodič dodávky mal dodržiavať taký odstup, aby ho prípadné brzdenie vozidla pred ním neprekvapilo. Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti uvádza, že vodič motorového vozidla je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.
V čase brzdenia síce nikto nepredchádzal, ale ak by sa za Jozefa chcelo zaradiť prípadné predbiehajúce vozidlo, nemohlo by sa. Dokladom toho je fakt, že zapnuté hmlovky si vodič Transitu pomýlil s brzdami, spanikáril a prudko pribrzdil. Pri dostatočnej vzdialenosti od vozidla pred ním by sa mu to nestalo.
Dopravné priestupky vodiča dodávky
§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.
§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:
To, že sa vodič dodávky zjavne nahneval, je síce ľudské, ale bez sebakontroly by nikto nemal sadať za volant. Z auta, ktoré šoféruje agresívny vodič, sa veľmi ľahko môže stať zbraň. V Jozefovom prípade sa tak stalo vtedy, keď vodič dodávky použil svoj Ford na vytláčanie Jozefa z cesty.
V rámci "vytláčania" sa vodič dodávky dopustil niekoľkých dopravný priestupkov. Ohrozil Jozefa, keď ho predchádzal. Jazdil tiež bezdôvodne v protismere, za čo hrozí vodičovi trest v podobe až dva roky bez vodičáku. Svojou jazdou v protismere tiež mohol ohroziť protiidúce autá.
Agresívneho vodiča zažil aj ďalší z vás, František. Jeho príhoda je o to prekvapujúcejšia, že vo vodičovi vzkypela žlč po tom, že František dal hlavou najavo počudovanie nad spôsobom výjazdu z garáží.
Pokrútil nechápavo hlavou a agresívny vodič ho za to chcel zbiť
František: "Asi tak pred 2 rokmi som z manželkou vychádzal z auparku zo zadnej garáže. Išiel som a z prednej garáže sa tiež chcel zaradiť vodič opla vectra starší ročník. Vyšiel tak, že vyčnieval cca 30 cm do vozovky. Musel som ho obísť. Dovolil som si pokývať hlavou sprava doľava a naopak.
Samozrejme som pokračoval ďalej na kruhový objazd a okolo benzínky som sa dal na Einstainovu ulicu smerom k Inchebe. Ešte som sa ani nestihol zaradiť doľava a v tom ma spomínaný opel predbehol, zablokoval a keďže v pruhu, kam som chcel odbočiť, išli autá, bol som nútený zastaviť. Čo sa zbeho potom, by som ani v najmenšom nepredpokladal.
Z už spomínaného opla vybehol malý podrastený pán, v poslednej chvíli som zamkol auto, dobehol k autu a začal mlátiť do okna nášho auta. Keďže som mal otvorené strešné okno, chcel ma tade zasiahnuť do hlavy, podarilo sa mu zasiahnuť ma iba do ramena. Potom som si aj s manželkou vypočul trocha jadrných slov, následne vystúpil spolujazdec, snažil sa upokojiť vodiča, čo sa mu potom podarilo a spoločne naskočili do auta a zmizli.
Ja som ešte chvíľu stál neveriacky na mieste a v tom chaose som si ani nestačil opísať evidenčné číslo. No čo už, samozrejme som si z toho zobral ponaučenie, že ak sa ti páči niečo alebo nie, nikdy nekrúť hlavou, lebo by si po nej mohol aj dostať."
V takom prípade, o akom nám napísal František, netreba váhať. Zamknite sa v aute, čo najskôr by ste mali útočníka odfotiť prípadne nafilmovať a zavolať na miesto políciu. Takýchto ľudí treba jednoducho dostať preč z ciest.
František a jeho manželka mali aj šťastie. Mohlo sa im stať, že pri agresívnom vodičovi by nikto nesedel a tak by ho nemal kto upokojovať.
Jozefov a Františkov prípad ukazuje, že psychotesty vodičov nie sú zbytočné. Je to nástroj, ktorý pomôže spraviť cesty bezpečnejšie.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.