SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Ako bezpečne prejsť križovatkou smrti

Križovatka smrti - tak ju mnohí volajú. Stret Vrakuňskej, Trnavskej a Ivanskej cesty v Bratislave je pre mnohých vodičov zradným miestom.

Križovatka je preto taká nebezpečná, že sa v nej stretávajú frekventované ulice a v jej tesnej blízkosti sa nachádza železničné priecestie. Rizikom je najmä to, že tam nie sú závory a neraz sa tam už zrazil vlak s vozidlom.

Jeden z vás má však inú skúsenosť zo spomínaného miesta.

Ján: "Ako každé ráno, aj dnes som prichádzal po Vrakuňskej ceste na križovatku s Trnavskou. Na križovatke som postál pred priechodom pre chodcov a železničnou signalizáciou. Dal som prednosť chodcom a skontroloval či nebliká semafor železničného priecestia.

Priestupok.jpgIhneď, ako vodič predo mnou odbočil vpravo, som prešiel cez priechod pre chodcov a dostal som sa za semafor. Tu som zastal tak, aby som mal optimálny rozhľad do križovatky a dal som prednosť prichádzajúcim vozidlám po hlavnej ceste. Keď som mal priestor odbočovať, zaradil som sa a pokračoval v ceste."

Prešiel na červenú?

"Na moje prekvapenia ma za križovatkou zastavila polícia s klasickou vetou: "Dobrý deň pán vodič, doklady prosím, viete prečo sme vás zastavili?" odpovedám: "Nie, pravdepodobne asi cestná kontrola." A policajt na to: "Prešli ste na červenú cez železničné priecestie".

Na moje prekvapenia a pohľad späť na križovatku ozaj ukázal, že sveteľná signalizácia ozaj blikala.

Moje presviedčanie, že keď som vošiel za semafor do križovatky, ešte signalizácia nesvietila ani nevydávala zvukovú výstrahu, takže som neprešiel na červenú iba opustili križovatku tak, aby to bolo čo najbezpečnejšie, nepomohlo."

Ako tam jazdiť bezpečne?

"Samozrejme, že pokutu som dostal. Nakoniec som bol rád, že ma aspoň nezrazil vlak. Avšak značenie v tejto križovatke a celkové riešenie križovatky považujem za nedostatočné a životu nebezpečné. A stále mi vŕta v hlave, ako sa v takejto križovatke správať bezpečne a zároveň tak, aby som nikoho neobmedzoval."

Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, predpisov, ciest, premávky, kontrol dopravných alebo technických, pohonných látok?
Spýtajte sa v našej Poradni.

Križovatka s priecestím bez závor je nebezpečná

Na jazdu v križovatke platia prísne pravidlá. Ak však ide o križovatku so železničným priecestím, treba byť výrazne opatrnejší.

V zákone sa píše, že pred železničným priecestím, pri ktorom je umiestnená dopravná značka "Stoj, daj prednosť v jazde!", je vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, z ktorého má náležitý rozhľad na trať.

01.jpg
zdroj: norc.sk

Na tejto križovatke však stopka nie je, len značka "Daj prednosť v jazde". A aj keby tam stopka bola, v mieste, kde stál pred priechodom, má vodič náležitý rozhľad do križovatky a aj na trať. V tomto by teda predpisy neporušil. Tie neporušil ani za to, z čoho ho obvinili policajti. Nemal teda dostať pokutu.

§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.

Podľa zákona nesmie vodič vojsť na železničné priecestie, ak sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami, ak húka húkačka, spúšťajú sa závory, alebo už vidno prichádzajúci vlak. Nič z toho sa ale nedialo, a teda náš čitateľ nevošiel na železničnú trať s tým, že by porušil nejaký zákon.

Na jedno si však Ján nedal pozor. Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo v križovatke. A ako Ján spomínal, vošiel za výstražné svetlá železničného priecestia, čo už je ale križovatka.

Ako prejsť bezpečne križovatku so železničným priecestím

Ján si myslí, že riešenie križovatky nie je bezpečné. Stotožňujeme sa s ním, no mnoho problémov si tam vodiči spôsobujú sami. Snažia sa zvýšiť plynulosť na úkor bezpečnosti cestnej premávky.

Ak by ste išli zo smeru, ako Ján, ešte pred priechodom by ste sa mali ubezpečiť, že nebliká signalizácia železničného priecestia. Potom by ste sa mali pozorne pozrieť, či protiidúcim autám nebliká smerovka vľavo. Ak nie, potom sa môže vybrať do križovatky za priechod.

Všetci ostatní za vami by mali čakať, keďže v tom mieste nie je možné obísť vozidlo odbočujúce vpravo bez toho, aby neprešli plnú čiaru. Neraz tak ohrozujú autá, ktoré smerujú z Trnavskej cesty na Vrakuňskú.

Dôležitejšie ako plynulosť cestnej premávky pri jazde autom je jej bezpečnosť. Preto na ceste dávajte poriadne pozor a nenechajte sa znervózniť.


Zväčšiť mapu

Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, predpisov, ciest, premávky, kontrol dopravných alebo technických, pohonných látok?
Spýtajte sa v našej Poradni.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 710
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 251
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 931
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 388
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 456
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 248
  7. Aká je chémia vôní 9 225
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 637
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 481
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021