BREZNO. Keď som dostal ponuku vyskúšať Avensis kombi, hlavou mi preletela otázka: Prečo ? Veď to auto je už nejaký rôčik na trhu, robili sme porovnávacie testy a tiež sólo test. Napokon ma zlomil motor pod kapotou. Doteraz sme vždy skúšali silnejší štvorvalec 2,2 D-4D, ktorý má slušný výkon, ale aj citeľne vyššiu spotrebu. Presvedčil až fakt, že ponúknutý Avensis Business Navi mal dvojliter 2,0 D-4D zameraný na stredný výkon a úsporu paliva.
Klasická Toyota
Po pestrých interiéroch súčasných automobilových noviniek spôsobí prvé posadenie do Avensisu mierny šok. Všetko je také šedé a fádne. Pri nasadaní sa však šofér neudrie o tvarové výstrelky dizajnu a všetky osobné veci z rúk má kde odložiť. Odkladací priestor pod lakťovou opierkou je obrovský a zhltne aj väčšiu tašku s dokladmi, telefón, kľúče, utierku na okná a všeličo iné.
|
Informačný displej medzi prístrojmi možno prepínať aj na volante, ale niektoré úkony musíte robiť na prístrojovej doske. Lepšie by bolo jednotné ovládanie z volantu. |
V interiéri na prvý pohľad vidieť, že ide o akciový model Business Navi, pretože namiesto štandardného autorádia zapracovaného do dizajnu stredovej konzoly je vsunutý multimediálny a navigačný systém s dotykovým displejom. Po stránke dizajnu vyzerá akoby bol kúpený osobitne v obchode s autopríslušenstvom a domontovaný. Jednoducho dizajnom tam nezapadá a človek by to v strednej triede nečakal. Napríklad namiesto tlačidiel ovládania hlasitosti by bol lepší otočný ovládač. To je asi posledná výhrada k systému.
Okrem navigácie má zápisník
Displej ostáva čitateľný aj na slnku, menu je logicky usporiadané, USB kľúč dokáže rýchlo prečítať a okrem základných funkcií ponúka kalendár, denník motoristu so záznamom o výmenách dielcov, bluetooth na spojenie s telefónom a obraz z parkovacej kamery. Ťažko však povedať, kto bude pri technickej vyspelosti dnešných telefónov využívať klasický kalendár a organizér zabudovaný v aute. V každom prípade môžete do auta importovať telefónny zoznam a tiež si zaznamenávať, kedy ste menili olej, kedy ísť na prehliadku, akú zmes máte v chladiči, kedy ste menili vzduchový filter, stierače alebo kedy ísť do servisu. Kto pozná výhody navigácie modelov Toyota a Lexus, ten si rýchlo zvykne aj na ovládanie systému v Avensise.
|
Palubný a navigačný systém ponúka okrem kalendára a multimediálnych funkcií tiež organizér údržby auta. Dátum alebo kilometrový stav výmeny jednotlivých dielcov si môžete naplánovať, zapísať kedy boli vymenené a dať pripomienku. Je to v podstate akýsi denník auta. |
Nakoľko je palubný systém s navigáciou za príplatok aj v najdrahšej verzii Premium, momentálne je najvýhodnejší spomedzi všetkých verzií balík Business Navi. To, že sa dnes Avensis s dvojzónovou klimatizáciou, navigáciou, dieselom a kompletným bezpečnostným balíkom predáva za 24 300 eur, môže súčasných majiteľov naštvať. Mne v tejto výbave chýbal dažďový senzor a bi-xenónové svetlá, pretože to sú doplnky potrebné na dlhé a časté pracovné cesty a na tie zrejme Avensis Business Navi slúži. Súčasťou vybavenia sú fólie na zadných oknách, ktoré chránia priestor na zadných sedadlách pred slnkom a pohľadmi zvedavcov. Akciová výbava batožinový priestor natiahnuť nevie avšak ponúka odkladací box pod dnom kufra. Zaťahovacej rolete chýbajú koľajničky po stranách, ináč je batožinový priestor z tých lepších v triede.
|
Elektronický zápisník s pripomienkou slúži aj na osobné záznamy a poznámky. |
Prvé kilometre a dni za volantom presvedčili, že toto nie je auto prvého dojmu. Z relatívneho pohŕdania prechádza človek k nadšeniu z každodenného jazdenia. Je to lepšie, ako keď auto interiérom na prvý pohľad očarí a časom to prchá a prchá. Avensis si ma získal dobrým hoci možno vyšším posedom, pohodlím sedadiel a tichou prevádzkou.
|
Za alarm a jeho montáž sa pripláca 225 eur, čo sa pri cene auta stratí, ale namontovaná LED dióda vyzerá hrozne. |
Dvojliter mimo mesta takmer nepočuť a pri troche pokojného jazdenia, ktoré Avensis automaticky navodzuje, dosiahol spotrebu 4,7 litra na sto kilometrov. Priemernú spotrebu 5,2 l/100 km udávanú výrobcom prekročil Avensis v teste iba o 0,5 litra. Indikátor správneho radenia so zelenými šípkami reaguje aj na momentálne tempo jazdy a tomu sa prispôsobuje. Na naše prekvapenie „Shift Control" niekedy avizoval zaradenie vyššieho stupňa už pri extrémne nízkych otáčkach 1500 za minútu.
|
Cena „biznis " verzie láka, ale vzhľadom na podnikateľské zameranie a dlhé cesty chýbajú vo výbave bi-xenónové svetlomety. Klasické diaľkové svietia iba priemerne. |
Kombinácia motora, tichej prevádzky a lahodnej jazdy dovoľuje zabudnúť na trochu fádny interiér a nevýrazný, skôr mäkší podvozok. Avensis si šofér obľúbi každodenným používaním, pretože je to výborné rodinné kombi.
SME spokojní | SME nespokojní |
spotreba motora 2,0 D-4D | slabé bočné vedenie sedadiel |
komfortný podvozok | výbave chýbajú bi-xenónové svetlá |
tichý interiér a motor | chýba dažďový senzor |
komfort sedadiel | alarm za príplatok |
miesto na sedenie vzadu | - |
ľahké nastupovanie | - |
praktický kufor | - |
odkladacie priestory | - |
možnosti palubného systému systému TNS 510 | - |
Kupujem – neukupujem |
Avensis má veľmi striedmy dizajn a naozaj strohý interiér bez fantázie. Pri pohľade naň neprežívam emóciu, ani túžbu ho mať. Jazda s ním, spotreba, praktické vlastnosti a cena však menia pohľad. Patrí do kategórie racionálnej kúpy. Kupujem. |
cena testovaného modelu (€) | 24.300 |
motor | 2.0 D-4D |
zdvihový objem (cm3) | 1998 |
výkon (kW/k) | 93/126 |
pri otáčkach (1/min) | 3600 |
krútiaci moment (Nm) | 310 |
pri otáčkach (1/min) | 1800-2400 |
najvyššia rýchlosť (km/h) | 200 |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10 |
nameraná spotreba (l/100 km) | 4,7/5,7 |
objem batožinového priestoru (l) | 543/1609 |