SME

Diaľnica medzi Trnavou a Bratislavou nie je diaľnica

Odborník na inteligentné dopravné systémy a riadenie dopravy sa pozrel na to, prečo má zníženie rýchlosti na diaľničnom úseku medzi Bratislavou a Trnavou zmysel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Úseku D1 Bratislava - Trnava sa po rekonštrukcii uskutočnenej za minulej vlády nedá hovoriť diaľnica. Som presvedčený, že nespĺňa základné technické parametre, aby mohla byť v tejto podobe zaradené do siete diaľnic.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie som priaznivcom obmedzovania rýchlosti na komunikáciách. Aj posledné informácie publikované správcami nemeckých diaľnic hovoria o tom, že obmedzujúci zásah do dopravného prúdu môže zvýšiť riziko nehôd a preto sa snažia do neho nezasahovať.

Som však presvedčený, že keby v Nemecku existoval podobný úsek, ako je D1 medzi Bratislavou a Trnavou, rýchlosť na ňom by určite obmedzili. Vidím na to niekoľko dôvodov.

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Po rekonštrukcii má diaľnica konštrukčné nedostatky

Úseku D1 Bratislava - Trnava sa po rekonštrukcii uskutočnenej za minulej vlády nedá hovoriť diaľnica. Som presvedčený, že nespĺňa základné technické parametre, aby mohla byť v tejto podobe zaradené do siete diaľnic. Myslím si, že pri hodnotení pôsobenia vlády Róberta Fica v oblasti dopravy by ju bolo vhodné odpočítať od novo otvorených úsekov.

Dôvodom, prečo si to myslím, je zlá kvalita vykonaných prác. Zároveň je to aj druhý argument, prečo má zmysel na spomínanom úseku znížiť najvyššiu povolenú rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu

Pravý pruh bolo potrebné niekoľko krát opravovať a je jasné, že jeho konštrukcia nie je schopná uniesť váhu kamiónov a ťažkých vozidiel, ktoré v ňom prevažne jazdia. Toto je aj príčinou jazdenia rýchlejších vozidiel v strednom jazdnom pruhu.

Ľavý pruh je na viacerých úsekoch zle spádovaný a tým aj zle odvodnený, čo ho robí pri prudších dažďoch v podstate nezjazdným.

Nižšia rýchlosť znižuje závažnosť škôd pri nehodách

Tretím argumentom je, že jedným z efektov zníženia rýchlosti je aj zníženie závažnosti škôd pri prípadnej nehode a týka sa to hlavne úmrtí a ťažkých zranení. A na komunikácii, ako je D1 na úseku Bratislava - Trnava, je pravdepodobnosť nehôd vysoká už len pre veľmi vysokú intenzitu dopravy.

Vytvorenie odstavných parkovísk určite nie je "všeliekom", ale rozhodne je to opatrenie, ktoré dosť podstatne zníži mieru rizika vážnych dopravných nehôd na tomto úseku.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na túto úpravu sú samozrejme nezanedbateľné a prostriedky by sa dali využiť aj rozumnejšie. Ale som presvedčený, že v danej situácii je potrebné riziká minimalizovať pred tým, ako na tomto úseku príde k tragickým nehodám.

Minimálna bezpečná vzdialenosť je rozumná no nevymožiteľná

Za problematické ale rozumné považujem zavedenie minimálnej vzdialenosti medzi idúcimi vozidlami. Problematické ho považujem len z pohľadu jeho vynútiteľnosti.

Podľa mojich informácií naša polícia nemá technické prostriedky ani metodiku na určenie ani meranie bezpečnej vzdialenosti.

Nedodržanie bezpečnej vzdialenosti na takomto úseku je skutočne veľmi nebezpečné a preto zadefinovanie minimálnej vzdialenosti považujem za dobrý krok.

Chýba projekt inteligentného riadenia dopravy

Nikdy som nepočul nikoho zo súčasného vedenia diaľničnej spoločnosti alebo ministerstva tvrdiť, že pripravované riešenia okamžite vyriešia problém D1. Ja ich ale považujem za vcelku dobré na minimalizovanie dôsledkov chýb predchádzajúceho vedenia NDS a Ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viem si samozrejme predstaviť aj ďalšie riešenia.

NDS disponuje projektom inteligentného riadenia dopravy na tomto úseku. Je to návrh, ktorý sa dá realizovať pomerne rýchlo. Toto riešenie malo byť na tomto úseku realizované už v roku 2007 v rámci programu Connect a neviem prečo ho VUD Žilina neuviedol do praxe.

Myslím si, že inteligentné riadenie dopravy na tomto úseku by tiež významne znížilo riziko nehôd a mohlo by aj zvýšiť priepustnosť tohto úseku. Okrem toho bude potrebné aj po jeho definitívnom dobudovaní. Ale všetko je o peniazoch a preto dúfam, že nové vedenie NDS zvážilo všetky možnosti.

Neochota dodržiavať povolenú rýchlosť nie je argumentom proti obmedzovaniu rýchlosti

Na záver spomeniem ešte jeden fakt. Veľmi povážlivý sa mi zdá argument, ktorým nezávislý dopravný expert, Jozef Drahovský, podporil v denníku Nový Čas kritiku zavedenia zníženia rýchlosti. Argumentoval vetou: "Vodiči tento predpis zrejme aj tak nebudú dodržiavať."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa tejto logiky by sme mali zrušiť aj obmedzenie rýchlosti v obciach a považovať tam maximálnu povolenú rýchlosť 50 km/h za zbytočnú preto, že je stále veľa vodičov, ktorí obmedzenie nedodržiavajú. Myslím si, že takýto argument nie je hodný experta na dopravu.

Autor pracuje v oblasti inteligentných dopravných systémov a riadenia dopravy.

Autor: Boris Kružliak

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 186
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 747
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 554
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 890
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 736
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 379
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 668
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 526
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu