SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky
KOMENTÁR

Diaľnica medzi Trnavou a Bratislavou nie je diaľnica

Odborník na inteligentné dopravné systémy a riadenie dopravy sa pozrel na to, prečo má zníženie rýchlosti na diaľničnom úseku medzi Bratislavou a Trnavou zmysel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Úseku D1 Bratislava - Trnava sa po rekonštrukcii uskutočnenej za minulej vlády nedá hovoriť diaľnica. Som presvedčený, že nespĺňa základné technické parametre, aby mohla byť v tejto podobe zaradené do siete diaľnic.

Nie som priaznivcom obmedzovania rýchlosti na komunikáciách. Aj posledné informácie publikované správcami nemeckých diaľnic hovoria o tom, že obmedzujúci zásah do dopravného prúdu môže zvýšiť riziko nehôd a preto sa snažia do neho nezasahovať.

Som však presvedčený, že keby v Nemecku existoval podobný úsek, ako je D1 medzi Bratislavou a Trnavou, rýchlosť na ňom by určite obmedzili. Vidím na to niekoľko dôvodov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Po rekonštrukcii má diaľnica konštrukčné nedostatky

Úseku D1 Bratislava - Trnava sa po rekonštrukcii uskutočnenej za minulej vlády nedá hovoriť diaľnica. Som presvedčený, že nespĺňa základné technické parametre, aby mohla byť v tejto podobe zaradené do siete diaľnic. Myslím si, že pri hodnotení pôsobenia vlády Róberta Fica v oblasti dopravy by ju bolo vhodné odpočítať od novo otvorených úsekov.

Dôvodom, prečo si to myslím, je zlá kvalita vykonaných prác. Zároveň je to aj druhý argument, prečo má zmysel na spomínanom úseku znížiť najvyššiu povolenú rýchlosť.

Pravý pruh bolo potrebné niekoľko krát opravovať a je jasné, že jeho konštrukcia nie je schopná uniesť váhu kamiónov a ťažkých vozidiel, ktoré v ňom prevažne jazdia. Toto je aj príčinou jazdenia rýchlejších vozidiel v strednom jazdnom pruhu.

Ľavý pruh je na viacerých úsekoch zle spádovaný a tým aj zle odvodnený, čo ho robí pri prudších dažďoch v podstate nezjazdným.

Nižšia rýchlosť znižuje závažnosť škôd pri nehodách

Tretím argumentom je, že jedným z efektov zníženia rýchlosti je aj zníženie závažnosti škôd pri prípadnej nehode a týka sa to hlavne úmrtí a ťažkých zranení. A na komunikácii, ako je D1 na úseku Bratislava - Trnava, je pravdepodobnosť nehôd vysoká už len pre veľmi vysokú intenzitu dopravy.

Vytvorenie odstavných parkovísk určite nie je "všeliekom", ale rozhodne je to opatrenie, ktoré dosť podstatne zníži mieru rizika vážnych dopravných nehôd na tomto úseku.

Náklady na túto úpravu sú samozrejme nezanedbateľné a prostriedky by sa dali využiť aj rozumnejšie. Ale som presvedčený, že v danej situácii je potrebné riziká minimalizovať pred tým, ako na tomto úseku príde k tragickým nehodám.

Minimálna bezpečná vzdialenosť je rozumná no nevymožiteľná

Za problematické ale rozumné považujem zavedenie minimálnej vzdialenosti medzi idúcimi vozidlami. Problematické ho považujem len z pohľadu jeho vynútiteľnosti.

Podľa mojich informácií naša polícia nemá technické prostriedky ani metodiku na určenie ani meranie bezpečnej vzdialenosti.

Nedodržanie bezpečnej vzdialenosti na takomto úseku je skutočne veľmi nebezpečné a preto zadefinovanie minimálnej vzdialenosti považujem za dobrý krok.

Chýba projekt inteligentného riadenia dopravy

Nikdy som nepočul nikoho zo súčasného vedenia diaľničnej spoločnosti alebo ministerstva tvrdiť, že pripravované riešenia okamžite vyriešia problém D1. Ja ich ale považujem za vcelku dobré na minimalizovanie dôsledkov chýb predchádzajúceho vedenia NDS a Ministerstva dopravy.

Viem si samozrejme predstaviť aj ďalšie riešenia.

NDS disponuje projektom inteligentného riadenia dopravy na tomto úseku. Je to návrh, ktorý sa dá realizovať pomerne rýchlo. Toto riešenie malo byť na tomto úseku realizované už v roku 2007 v rámci programu Connect a neviem prečo ho VUD Žilina neuviedol do praxe.

Myslím si, že inteligentné riadenie dopravy na tomto úseku by tiež významne znížilo riziko nehôd a mohlo by aj zvýšiť priepustnosť tohto úseku. Okrem toho bude potrebné aj po jeho definitívnom dobudovaní. Ale všetko je o peniazoch a preto dúfam, že nové vedenie NDS zvážilo všetky možnosti.

Neochota dodržiavať povolenú rýchlosť nie je argumentom proti obmedzovaniu rýchlosti

Na záver spomeniem ešte jeden fakt. Veľmi povážlivý sa mi zdá argument, ktorým nezávislý dopravný expert, Jozef Drahovský, podporil v denníku Nový Čas kritiku zavedenia zníženia rýchlosti. Argumentoval vetou: "Vodiči tento predpis zrejme aj tak nebudú dodržiavať."

Podľa tejto logiky by sme mali zrušiť aj obmedzenie rýchlosti v obciach a považovať tam maximálnu povolenú rýchlosť 50 km/h za zbytočnú preto, že je stále veľa vodičov, ktorí obmedzenie nedodržiavajú. Myslím si, že takýto argument nie je hodný experta na dopravu.

Autor pracuje v oblasti inteligentných dopravných systémov a riadenia dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 120
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 030
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 541
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 731
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 334
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 073
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 490
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 377
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 293
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 217
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

4 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

4 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

1 h

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

6 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan