SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Diaľnica medzi Trnavou a Bratislavou nie je diaľnica

Odborník na inteligentné dopravné systémy a riadenie dopravy sa pozrel na to, prečo má zníženie rýchlosti na diaľničnom úseku medzi Bratislavou a Trnavou zmysel.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Úseku D1 Bratislava - Trnava sa po rekonštrukcii uskutočnenej za minulej vlády nedá hovoriť diaľnica. Som presvedčený, že nespĺňa základné technické parametre, aby mohla byť v tejto podobe zaradené do siete diaľnic.

Nie som priaznivcom obmedzovania rýchlosti na komunikáciách. Aj posledné informácie publikované správcami nemeckých diaľnic hovoria o tom, že obmedzujúci zásah do dopravného prúdu môže zvýšiť riziko nehôd a preto sa snažia do neho nezasahovať.

Som však presvedčený, že keby v Nemecku existoval podobný úsek, ako je D1 medzi Bratislavou a Trnavou, rýchlosť na ňom by určite obmedzili. Vidím na to niekoľko dôvodov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Po rekonštrukcii má diaľnica konštrukčné nedostatky

Úseku D1 Bratislava - Trnava sa po rekonštrukcii uskutočnenej za minulej vlády nedá hovoriť diaľnica. Som presvedčený, že nespĺňa základné technické parametre, aby mohla byť v tejto podobe zaradené do siete diaľnic. Myslím si, že pri hodnotení pôsobenia vlády Róberta Fica v oblasti dopravy by ju bolo vhodné odpočítať od novo otvorených úsekov.

Dôvodom, prečo si to myslím, je zlá kvalita vykonaných prác. Zároveň je to aj druhý argument, prečo má zmysel na spomínanom úseku znížiť najvyššiu povolenú rýchlosť.

Pravý pruh bolo potrebné niekoľko krát opravovať a je jasné, že jeho konštrukcia nie je schopná uniesť váhu kamiónov a ťažkých vozidiel, ktoré v ňom prevažne jazdia. Toto je aj príčinou jazdenia rýchlejších vozidiel v strednom jazdnom pruhu.

Ľavý pruh je na viacerých úsekoch zle spádovaný a tým aj zle odvodnený, čo ho robí pri prudších dažďoch v podstate nezjazdným.

Nižšia rýchlosť znižuje závažnosť škôd pri nehodách

Tretím argumentom je, že jedným z efektov zníženia rýchlosti je aj zníženie závažnosti škôd pri prípadnej nehode a týka sa to hlavne úmrtí a ťažkých zranení. A na komunikácii, ako je D1 na úseku Bratislava - Trnava, je pravdepodobnosť nehôd vysoká už len pre veľmi vysokú intenzitu dopravy.

Vytvorenie odstavných parkovísk určite nie je "všeliekom", ale rozhodne je to opatrenie, ktoré dosť podstatne zníži mieru rizika vážnych dopravných nehôd na tomto úseku.

Náklady na túto úpravu sú samozrejme nezanedbateľné a prostriedky by sa dali využiť aj rozumnejšie. Ale som presvedčený, že v danej situácii je potrebné riziká minimalizovať pred tým, ako na tomto úseku príde k tragickým nehodám.

Minimálna bezpečná vzdialenosť je rozumná no nevymožiteľná

Za problematické ale rozumné považujem zavedenie minimálnej vzdialenosti medzi idúcimi vozidlami. Problematické ho považujem len z pohľadu jeho vynútiteľnosti.

Podľa mojich informácií naša polícia nemá technické prostriedky ani metodiku na určenie ani meranie bezpečnej vzdialenosti.

Nedodržanie bezpečnej vzdialenosti na takomto úseku je skutočne veľmi nebezpečné a preto zadefinovanie minimálnej vzdialenosti považujem za dobrý krok.

Chýba projekt inteligentného riadenia dopravy

Nikdy som nepočul nikoho zo súčasného vedenia diaľničnej spoločnosti alebo ministerstva tvrdiť, že pripravované riešenia okamžite vyriešia problém D1. Ja ich ale považujem za vcelku dobré na minimalizovanie dôsledkov chýb predchádzajúceho vedenia NDS a Ministerstva dopravy.

Viem si samozrejme predstaviť aj ďalšie riešenia.

NDS disponuje projektom inteligentného riadenia dopravy na tomto úseku. Je to návrh, ktorý sa dá realizovať pomerne rýchlo. Toto riešenie malo byť na tomto úseku realizované už v roku 2007 v rámci programu Connect a neviem prečo ho VUD Žilina neuviedol do praxe.

Myslím si, že inteligentné riadenie dopravy na tomto úseku by tiež významne znížilo riziko nehôd a mohlo by aj zvýšiť priepustnosť tohto úseku. Okrem toho bude potrebné aj po jeho definitívnom dobudovaní. Ale všetko je o peniazoch a preto dúfam, že nové vedenie NDS zvážilo všetky možnosti.

Neochota dodržiavať povolenú rýchlosť nie je argumentom proti obmedzovaniu rýchlosti

Na záver spomeniem ešte jeden fakt. Veľmi povážlivý sa mi zdá argument, ktorým nezávislý dopravný expert, Jozef Drahovský, podporil v denníku Nový Čas kritiku zavedenia zníženia rýchlosti. Argumentoval vetou: "Vodiči tento predpis zrejme aj tak nebudú dodržiavať."

Podľa tejto logiky by sme mali zrušiť aj obmedzenie rýchlosti v obciach a považovať tam maximálnu povolenú rýchlosť 50 km/h za zbytočnú preto, že je stále veľa vodičov, ktorí obmedzenie nedodržiavajú. Myslím si, že takýto argument nie je hodný experta na dopravu.

Autor pracuje v oblasti inteligentných dopravných systémov a riadenia dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 312
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 532
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 273
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 130
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 130
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 639
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 406
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 334
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 806
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Víťazná americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová (uprostred) pózuje v cieli s druhou Slovenkou Petrou Vlhovou (vľavo) a treťou Švajčiarkou Wendy Holdenerovou (vpravo).

Slovenská lyžiarka skončila druhá.


1 h
Spisovateľ Lukáš Cabala.

Vedie antikvariát a píše knihy.


24. nov
Aj na území dnešného Slovenska máme zdokumentované prípady, kedy sa medvedice ujali ľudských detí.

Pre dobro mláďat sú aj promiskuitné.


26. nov
Peter Tkačenko

Pochovávať vládu pre dlhovú brzdu a dôchodky je absurdné.


8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


9 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  2. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  3. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  4. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  5. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  6. Tomáš Sedliačik: Obeťami konšpirácií sme všetci
  7. František Lefler: Vianočné trhy v Nemecku
  8. Štefan Vrátny: Vakcéri, antivakcéri, a čo by bolo správne
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 352
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 311
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 504
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 074
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 145
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 621
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 022
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu