BRATISLAVA. Ešte mám v čerstvej pamäti sklamanie z dynamickej prezentácie Jaguaru XF v Nice. Vtedy sme mali možnosť vyskúšať nový a výborný diesel, ale chýbala tam avizovaná verzia XFR.
Rozdiel medzi benzínovou verziou 5,0 V8 a prepĺňaným vrcholným modelom XFR je totiž podstatne väčší, než len 125 koní. Ako to viem? Pretože tak, ako sa niekedy človek sklame, inokedy príde chvíľa príjemného prekvapenia. V tomto prípade importér zapožičal z Nemecka Jaguar XFR, aby sa každému na chvíľu ušlo.
Ešte sa nič nedeje Priznávam, že Jaguar XF prezentuje svojskú dizajnovú cestu a kým S-Type vyzeral ako lacná hračka so staromódnym dizajnom, jeho nasledovník je pekné auto. Najmä zozadu.
Najvýkonnejšia verzia XFR možno len diskmi kolies, nenápadným R-kom a otvormi na prednej kapote naznačuje vysoký potenciál. Také Audi RS6 vyzerá na prvý pohľad podstatne „preplňovanejšie". Ani pohľad na sedadlá po otvorení dverí ešte neveští nič výnimočné.
Na poriadok v interiéri existujú rôzne pohľady. Mňa nepriťahujú ani elektricky vyklápateľné otvory ventilácie, ani budíky a určite nie povrchový materiál čela prístrojovej dosky. Ani otočný ovládač automatickej prevodovky, ktorý vystupuje zo stredovej konzoly ako v scifi filme nebudí úžas.
Palubná doska materiálmi a povrchom neočarí. Ani logo R nie je hodné auta za takmer 90 000 eur. Jazdné vlastnosti áno.
Jednoducho je to všetko také studené ako „psí čumák". Teraz je to všetko druhoradé a úprimne povedané, niekomu sa tento špecifický dizajn páči a pre niekoho je zasa BMW otrasné. Viac ma zaujíma, čo sa stane po naštartovaní. Strieľa z prvej línie Po štarte motora prichádza rad na kontrolný rýchly dotyk s plynom: Stlačiť a okamžite pustiť (všetko sa robí pri otvorených dverách). Po prudkom ubratí sa z nenápadných výfukov ozve streľba.
Chrapľavý pleskot je priam úžasný a je obrovská škoda, že ho nepočuť v interiéri pri zavretých dverách. Buď to žijete za volantom z predstavy, že okoloidúcim robíte radosť pri bežnom posúvaní v meste alebo si musíte otvoriť okno a počúvať to s rizikom zaseknutej krčnej chrbtice od prievanu.
Ideálne na strieľanie bolo držať v meste dvojku pri päťdesiatke na konštantný plyn a pred semaforom alebo prechodom prudko ubrať, tlačidlom na volante podradiť do jednotky a potom brzdiť.
Dvadsaťpalcové disky obuté do pneumatík 255/35 R20 nesú jasnú pečať preplňovania „Supercharged". Rovnaký nápis je v otvoroch na prednej kapote.
Ostáva v zajatí ticha Vodič s ohľadom na širšie využitie auta ostáva v zajatí ticha a komfortu. Okrem nie veľmi vydareného R na lište prístrojovej dosky vodič nemá ako vnímať charakter auta. Šesťstupňový automat radí hladučko, pekne podraďuje a aj v najšportovejšom režime radenia ostáva komfortný. To už Mercedes radí ostrejšie.
Na druhej strane prevodovka sa šiestimi stupňami nedopletie a hoci pomalšie, vždy zaradí čo treba. A to aj vtedy, ak jeden stupeň vytáčate takmer na maximum, zrazu príde brzda a podradenie. Toto majú aj vychýrené DSG problém zvládnuť, lebo majú nachystaný vyšší a nie nižší stupeň.
Koncepcia motora s kompresorom, okamžitou reakciou a krútiacim momentom 625 Nm dovoľuje prevodovke a aj autu zostať komótnymi. Skrátka je úplne jedno, kedy dáte plyn na podlahu, motor ťahá doslova zbesilo vždy.
Nemá v podstate nijako príťažlivý zvuk, nemá farbu, ale má sily na rozdávanie aj pri šesťstupňovom automate. Akurát ešte neviem, či je toto auto zábavné.
Na dĺžku auta Bez pretekárskeho okruhu ťažko nájsť miesto, kde sa dá vyskúšať trinásta komnata modelu XFR. Podľa trochu ostrejších prejazdov v ostrých zákrutách horského priechodu sa dá byť skoro dvojtonové auto ovládateľné, ale ako vyskúšať, či také je.
V strede dlaždicami vyloženého parkoviska na Pezinskej babe je asfaltová a 180 stupňová zákruta, široká tak na dĺžku auta. Hoci je tu priestor, s nízkoprofilovými pneumatikami neslobodno v drifte vyjsť mimo asfaltu na dlaždice.
K úplnej spokojnosti chýba klasický samosvorný diferenciál, pretože pod náporom 625 Nm vnútorné koleso povolí a príliš preklzuje. Napriek tomu môžete takmer dvojtonový kolos previesť šmykom po ceste širokej ako je auto dlhé.
Preto prichádza na rad prvý drift, ktorý musí navodiť iba bleskurýchla reakcia, výkon a vyvážené auto. Nemáme ani ručnú brzdu ani spojku. S mravenčením v rukách a na zvyškoch mokrého lístia odtrhávam zadok pridaním plynu. „Hurá to auto poslúcha, normálne sa dá plynom korigovať !". Jaguar XKF zvláda každý ďalší drift lepšie a s kontinuálnejším výjazdom. Samozrejme chýba samosvorný diferenciál, pretože vnútorné koleso výrazne prešmykuje.
Malý rozdiel Po športovej stránke je Jaguar XFR vo vnútri príliš tichý, možno mäkší než som čakal, možno má málo strmé riadenie, ale v každom prípade je to vyvážené auto a vážny konkurent veľkej trojky. A že nie je vo všetkom ako oni? Áno, ale stojí o dvadsaťtisíc eur menej a zasa o toľko horší nieje.
Nechápem sám seba, že to vôbec takto píšem, lebo ešte mám v živej pamäti porovnávací test XKR a M6 v jednom nadnárodnom anglickom časopise. Nešiel som prežiť, že XKR vyhralo, lebo bolo lacnejšie od M6 o jednu vybavenú Fiestu. Teraz chápem, že ten Jaguar nebol o ten cenový rozdiel horší (BMW bolo samozrejme lepšie).
SME spokojní SME nespokojní
komfort jazdy radenie v športovom móde
ovládateľnosť v drifte dizajn a materiály prístrojovej dosky
sila motora prístroje pred vodičom
okamžitá reakcia motora príliš tichý motor
zvuk výfuku v koncovke -
neutrálny podvozok v zákrute -
Kupujem - nekupujem
Po pár hodinách ťažko hovoriť a predstavovať si, že vôbec riešim kúpu takéhoto auta. BMW M5 je tvrdšie a výrazne športovejšie, ale Jaguar je tiež výborný. Hlavne je to „zadnokolka" a poriadne zábavná aj s automatom. (Rasťo Chvála)
Jaguar XFR a konkurenti Značka Jaguar BMW AUDI Mercedes
Model XFR M5 RS6 E AMG
Cena od (eur) 88 272 - 101 670 105 791
Motor AJ-V8 sch V10-90 V10-T FSI V8 - 90
Počet valcov 8 10 10 8
Objem (cm3) 5000 4999 4991 6208
Kompresný pomer 9,5:1 12:1 10,5:1 11,3
Preplňovanie kompresor nie biturbo nie
Výkon (kW/k) 375/510 373/507 426/580 386/525
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 -6500 7750 6250 6800
Litrový výkon (k/l) 102 101,4 116,2 84,5
Krútiaci moment (Nm) 625 520 650 630
Pri otáčkach (ot./min.) 2500 - 5500 6100 1500-6250 5200
Pohot. Hmotnosť (kg) 1891 1880 1985 1840
Kilogramový výkon (kg/k) 3,70 3,70 3,42 3,50
Prevodovka automat automat automat automat
Počet stupňov 6 7 6 7
Poháňaná náprava zadná zadná obidve zadná
Samosvor. dfierenciál vzadu nie áno nie nie
Predné brzdy-priemer (mm) 355 374 - 360
Zadné brzdy- priemer (mm) 326 370 - 360
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 4,9 4,8 4,5 4,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 250
Spotreba mesto (l/100km) 18,7 22,4 20,4 18,7
Spotr. mimo mesto (l/100km) 8,7 10,6 10,2 9,1
Spotreba priemer (l/100km) 12,5 15 13,9 12,6
Dĺžka (mm) 4961 4855 4930 4890
Výška (mm) 1460 1510 1460 1440
Šírka (mm) 1877 1845 1890 1870
Rázvor náprav (mm) 2909 2880 2845 2875
Svetlá výška podvozka (mm) - 120 120 150
Priemer otáčania (m) 11,48 12,4 12,2 11,3
Objem kufra (l) 500-540 500 545 540