SME
Sobota, 6. marec, 2021 | Meniny má Radoslav, RadoslavaKrížovkyKrížovky

Podľa ministerstva smiete beztrestne ťahať aj "ťažšie" prívesy

Ak máte príves, ktorý toho môže odniesť viac, ako to povoľuje techničák k vášmu autu, podľa ministerstva dopravy sa nemusíte obávať pokuty: dôležitá je okamžitá hmotnosť prívesu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj keď sme sa problému už viackrát venovali, jednému z vás, Petrovi, to nedalo a požiadal ministerstvo dopravy o vyjadrenie k tomu, aká hmotnosť prívesného vozíka je rozhodujúca pri jeho ťahaní osobným autom. Koncom septembra sa ministerstvo oficiálne vyjadrilo a vyjadrenie poslalo na vedomie aj polícii.

Aká hmotnosť je podstatná?

Problém by sa dal popísať v dvoch bodoch.

  • auto smie ťahať prívesný vozík s najvyššou prípustnou hmotnosťou 450 kg
  • smiem beztrestne ťahať vozidlom prázdny prívesný vozík s okamžitou hmotnosťou 150 kg, keď sa na jeho výrobnom štítku uvádza maximálna prípustná hmotnosť 650 kg?

Odpoveď na túto otázku môže dať iba riešenie toho, ako chápať kolonku v osvedčení o evidencii nazvanú Najväčšia prípustná hmotnosť prívesného vozíka. Je to to isté ako najvyššia okamžitá hmotnosť alebo je to hodnota, ktorá musí zodpovedať hodnote uvedenej na výrobnom štítku prívesného vozíka?

Prečítajte si: Aká hmotnosť je podstatná pri zapojení prívesu za auto?

Nám sa pri analýze problému podarilo zistiť, že Najväčšiu prípustnú hmotnosť prívesného vozíka treba chápať ako údaj, ktorý sa musí zhodovať s tým, ktorý je uvedený na výrobnom štítku prívesu ako Maximálne prípustná hmotnosť vozidla. To znamená, že

  • aj keď má vozík okamžitú hmotnosť 150 kg,
  • nesmie sa ťahať autom, ktoré má v techničáku uvedenú hodnotu 450 kg pre Najväčšiu prípustnú hmotnosťou prívesného vozíka,
  • ak má príves na výrobnom štítku uvedenú vyššiu hmotnosť ako 450 kg, napríklad 650 kg.

Potrebujete na šoférovanie malého nákladiaku vodičák skupiny B alebo C?

Celý problém sa podobá situácii so šoférovaním vozidiel rôznych skupín. Tí, ktorí majú vodičák skupiny B, smú viesť vozidlo, ktorého najväčšia celková prípustná hmotnosť nepresahuje 3,5 tony. Ak by chceli šoférovať vozidlo, ktoré má túto hodnotu vyššiu, potrebujete napríklad vodičák skupiny C1 alebo C.

Napríklad okamžitá hmotnosť Avie Furgon nepresahuje ani 3 tony, no jej najväčšia celková prípustná hmotnosť má hodnotu väčšiu ako 4 tony. Predstavte si, že by ste potrebovali šoférovať toto vozidlo. Nesmeli by ste, ak máte vodičák len na skupinu B. Okamžitá hmotnosť totiž nie je to isté ako najväčšia celková prípustná hmotnosť.

Málokoho z vás by napadlo šoférovať spomínanú Aviu iba s vodičákom skupiny B a potom sa vyhovárať na to, že auto neprekročilo okamžitú hmotnosť 3,5 tony.

To isté podľa nás platí aj pre ťahanie prívesov. Ak je príves výrobcom zaradený do nejakej hmotnostnej kategórie, ktorú reprezentuje Maximálna prípustná hmotnosť vozidla, motorové vozidlo ho nesmie ťahať, ak mu výrobca určil možnosť ťahať príves iba nižšej hmotnostnej kategórie. Pritom je jedno, koľko kilogramov má príves s nákladom v danom momente.

Vysvetlenie ministerstva dopravy

Ministerstvo dopravy však s týmto tvrdením nesúhlasí. Odvoláva sa na nariadenie vlády č. 196/2006 Z.z. o technických požiadavkách na hmotnosti a rozmery vozidiel kategórie M1. Opiera sa o jej prílohu, v ktorej sa píše o tom, aké hmotnosti sú dôležité.

Po kliknutí na náhľad sa Vám otvorí čitateľná verzia vyjadrenia ministerstva dopravy.
03.jpg

V prílohe nariadenia vlády, o ktorú sa vo svojom vyjadrení oprelo ministerstvo, sa spomínajú viaceré hmotnosti v súvislosti s prívesmi.

Prípojná hmotnosť / Prípustná prípojná hmotnosť
= okamžitá hmotnosť prívesu
Maximálne povolená prípojná hmotnosť = najväčšia okamžitá hmotnosť prívesu
Technicky prípustná maximálna prípojná hmotnosť = ? okamžitá hmotnosť prívesu ?
= ? Najvyššia/Maximálne prípustná hmotnosť prípojného vozidla ?

Príloha a ani celé nariadenie však nedáva jednoznačnú odpoveď na otázku, či je podľa techničáku vozidla správne pripojiť k autu príves, ktoré má maximálnu prípustnú hmotnosť vyššiu ako to techničák auta uvádza.

Podľa nariadenie vlády je "Technicky prípustná maximálna prípojná hmotnosť" určená výrobcom, čo zodpovedá položke v techničáku nazvanom "Najvyššia prípustná hmotnosť prípojného vozidla". Ale ani toto nám nedáva jednoznačnú odpoveď. Iba nás posúva k riešeniu, ktoré sme nedávno zverejnili.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Podstatné bude to, čo sa stane na ceste

Myslíme si, že ministerstvo dopravy vydalo stanovisko, ktoré je v rozpore s právnymi predpismi platnými na Slovensku. Keďže však toto vyjadrenie šlo aj na vedomie polície, je možné ho chápať ako záväzné.

Nedá sa teda vylúčiť, že polícia už nebude rozdávať sankcie za to, že papierovo nebudú sedieť čísla hmotností na ťahanom prívese a aute, za ktorým je príves pripevnený. Vodičom, ktorí majú "ťažšie" prívesy, sa tak uľahčí život, policajtom naopak skomplikuje. Budú na ceste vážiť každý príves?

V každom prípade, motoristi by si zaslúžili zjednodušiť predpisy, ktoré sa ich týkajú.

3.3 Prípojná hmotnosť a statické vertikálne zaťaženie na spojovacom zariadení.

3.3.1 Technicky prípustnú maximálnu prípojnú hmotnosť stanoví výrobca.
  • 3.3.1.1 Prípojná hmotnosť vozidla určeného k ťahaniu prívesu vybaveného systémom prevádzkového brzdenia. (Pre účely výpočtu prípojnej hmotnosti sa nemá brať do úvahy akékoľvek prekročenie technicky prípustnej maximálnej naloženej hmotnosti vozidla ako je uvedené v bode 3.2.3.1 vyššie).
  • 3.3.1.1.1 Maximálne povolená prípojná hmotnosť vozidla je nižšia z hodnôt:
    (a) technicky prípustnej maximálnej prípojnej hmotnosti vyplývajúcej z konštrukcie vozidla a/lebo pevnosti mechanického spojovacieho zariadenia;alebo
    (b) technicky prípustnej maximálnej hmotnosti ťažného vozidla (motorového vozidla), alebo u terénneho vozidla ako je definované v smernici 70/156/EHS, 1,5 násobok tejto hmotnosti.
  • 3.3.1.1.2 Maximálna technicky prípustná hmotnosť prívesu nesmie v žiadnom prípade presiahnuť 3500 kg.
  • 3.3.1.2 Prípojná hmotnosť vozidla určeného na ťahanie prívesu bez systému prevádzkového brzdenia.
  • 3.3.1.2.1 Prípustná prípojná hmotnosť je technicky prípustná maximálna prípojná hmotnosť, alebo polovica hmotnosti ťažného vozidla v pohotovostnom stave; platí nižšia z týchto dvoch hodnôt.
  • 3.3.1.2.2 Maximálna technicky prípustná hmotnosť nesmie v žiadnom prípade presiahnuť 750 kg.
3.3.2 Technicky prípustné statické vertikálne zaťaženie spojovacieho zariadenia stanoví výrobca; toto zaťaženie nesmie byť menšie než 4% maximálne prípustnej prípojnej hmotnosti a menšie než 25 kg. Výrobca musí špecifikovať v pokynoch pre majiteľa vozidla maximálne prípustné statické vertikálne zaťaženie naspojovacom zariadení, montážne body spojovacieho zariadenia na motorovom vozidle a maximálne prípustný previs spojovacieho zariadenia.

3.3.3 Motorové vozidlo ťahajúce príves, musí byť schopné rozbehnúť vozidlovú súpravu - naloženú na svoju maximálnu hmotnosť - päťkrát v priebehu piatich minút na svahu so stúpaním aspoň 12%.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Nové číslo Historickej revue
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  7. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 20 130
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 14 677
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 11 264
  4. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 9 990
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 932
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 703
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 569
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 174
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 532
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 036
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zameral sa na populárny rozmer.

17 h
Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Strešný box zvláda vysokú rýchlosť.

20 h
Nová Dacia Sandero Access

Nájdu sa nové modely, kombi aj hybrid.

5. mar
Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

4. mar