BRATISLVA. Mercedes-Benz Vito E-CELL s akumulátorovým elektrickým pohonom nie je ani zďaleka štúdiou, ale reálnym autom, z ktorého sa do konca tohto roka vyrobí 100 kusov. V budúcom roku má dokonca produkcia vzrásť na 2000 kusov.
Podľa Mercedesu bude záujem o tento typ vozidiel stále väčší, najmä v centrách miest, v zónach zaťažených výfukovými splodinami, ale aj v oblastiach so zvýšenými nárokmi na hluk alebo pri vnútropodnikovej doprave.
Navyše v mnohých krajinách už existujú zvýhodnenia pre vozidlá na elektrický pohon. Mercedes prvých 100 vozidiel nepredá, ale dá do nájmu zákazníkom až na 80 000 kilometrov. Tí budú platiť za prenájom a servis. Automobilka tak v podstate získa informácie pre ďalší vývoj.
Do mesta a okolia postačí
Podľa očakávania Vito E-CELL nebude určené na diaľkovú dopravu, ale hlavne na vnútromestský pohyb, kde si môže vystačiť s dojazdom 130 kilometrov na jedno nabitie batérií. V nabíjacej stanici s rozvodom na 380 voltov sa lítiovo - iónové batérie nabijú za šesť hodín. Ak má auto dostupnú iba klasickú sieť na 230V a zástrčku s ochranným kolíkom, nabije sa 16 modulov a 192 článkov za dvojnásobok času.
Pokiaľ ide o úžitkové vlastnosti, využitie nosnosti 900 kilogramov a objem úložného priestoru elektrický pohon neobmedzuje. Pri preprave treba brať do úvahy maximálnu rýchlosť 80 kilometrov za hodinu, ktorá obstojí na prímestských hlavných ťahoch.
Elektromotor, synchrónny motor s permanentným magnetom, dosahuje pracovný výkon 60 kW a maximálny výkon 70 kW. Maximálny krútiaci moment dosahuje hodnotu 280 Nm. Vďaka vlastnostiam elektromotora nemusel Mercedes použiť klasickú prevodovku ale stačila jednostupňová, medzi motorom a prednými kolesami.
Odkiaľ príde teplo
Akumulátory, elektromotor, konvertor a ďalšie elektrické komponenty pohonu sú chladené vodou. Nakoľko elektromotor pracuje ideálne pri 30 stupňovej teplote, konštruktéri museli vyriešiť vykurovanie kabíny prídavným kúrením. Kolobeh kúrenia napojený na vysokonapäťový zdroj je zabudovaný priamo v prístrojovej doske.
Autor: Mb,rch