Meranie kvality fosílnych palív pre spaľovacie motory má v kompetencií Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP), ktorá výsledky každoročne zverejňuje na svojej webovej stránke. Naposledy tak spravila vo februári.
Pracovníci SIŽP odobrali minulý rok 327 vzoriek zo 146 čerpacích staníc. Najviac bolo benzínov, 167 vzoriek. Zobrali tiež 136 vzoriek nafty a 24 vzoriek LPG, pričom sa brali vzorky z letného aj zimného obdobia.
Merania sa uskutočnili v laboratóriách Slovnaftu podľa normy STN EN 589 a príslušnej vyhlášky Ministerstva životného prostredia. Neobstálo palivo na šiestich čerpacích staniciach:
- ČS Pusté Úľany - Lučný Dvor (motorová nafta, nedodržané 2 parametre)
- ČS Hliník nad Hronom - Talon (motorová nafta, nedodržané 2 parametre)
- ČS LPG Ivachnová (LPG , nedodržaný 1 parameter)
- ČS Lukoil Trenčín (LPG, nedodržaný 1 parameter)
- ČS Spišský Štvrtok (motorová nafta, nedodržaný 1 parameter)
- ČS Ohradzany (motorová nafta, nedodržaný 1 parameter)
Inšpekcia v tejto súvislosti udelila pokuty v celkovej výške 15 257 eur. Podľa porovnania s predchádzajúcimi rokmi klesá počet čerpacích staníc s nekvalitným palivom a ubúdajú aj vzorky, ktoré nevyhovujú normám. V prvej polovici tohto roka sa však situácia ustálila.
Roky 2006 a 2007: SIŽP: kvalita PHM v SR sa nezhoršila
Rok 2008: Najčastejším nedostatkom kvality je oktánové číslo
Rok 2010 (prvý polrok): Kvalita pohonných hmôt sa výrazne nezmenila
V Českej republike bol počet nálezov v porovnaní so Slovenskom viac ako desaťnásobný. Zrejme sa tamojší pumpári dlho spoliehali na to, že zoznam ich prevádzok s nekvalitným tovarom nie je verejný (viď článok Českí aktivisti sa dostali k zoznamu púmp s nekvalitným palivom).
Kompletné zistenia SIŽP za tento rok budú známe až začiatkom budúceho roka, kedy by sme mohli poznať aj prípadných hriešnikov. Kým sa konanie inšpekcie voči predajcom nekvalitných pohonných látok neskončí, ich mená sa nedozvieme.
Pančovaná nafta ohrozuje najmä modernejšie "dízle"
Norma stanovujúca požadovanú kvalitu palív je pomerne široká a toleruje rôzne odchýlky vo vlastnostiach.
Podľa vyjadrení automechanika môže na niektorých čerpacích staniciach dochádzať k miešaniu motorovej nafty s rôznymi druhmi ľahkých olejov (vykurovacích, hydraulických, či dokonca potravinárskych). Svoje o tom vedia aj vlastníci starých dieselových vozidiel (avie, staršie japonské offroady), niektorí do nich často takýto materiál lejú dobrovoľne, ak k nemu majú lacný prístup.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni.
"Pančovaná" nafta však môže byť problémom najmä pre majiteľov vozidiel s moderným dieselovým motorom s priamym vstrekovaním paliva Common rail alebo PD.
Tieto technológie sú mimoriadne citlivé na kvalitu použitého paliva a jemnej technike vstrekovačov hrozí pri používaní nekvalitnej nafty porucha, ktorá je vzhľadom na cenu týchto komponentov nočnou morou majiteľov. "Lacnejšie" palivo sa tak môže používateľom poriadne predražiť. To platí aj pri kúpe ojazdeného vozidla, kde kupujúci môže sotva tušiť, čo tankoval predchádzajúci majiteľ a čo ho pri ďalšej prevádzke čaká.
Benzínové motory nemajú radi vodu
Podobne je to aj v prípade benzínových motorov, kde sú tiež ohrozené vstrekovače. Nekvalitné palivo sa ale môže prejaviť aj nadmerným zanášaním spaľovacieho priestoru a výfukového traktu spôsobeným živicami obsiahnutými v palive.
Problémom by mohla byť teoreticky aj voda, ktorá sa môže viazať na povinne pridávanú biozložku (etanol) v palive. V prípade, že vozidlo je dlhšie odstavené a na palivo sa naviaže nadlimitné množstvo vody, je ohrozená celá palivová sústava vrátane čerpadla aj vstrekovačov. Tento problém majú vyriešený vozidlá, ktoré sú na spaľovanie zmesi benzínu s biozložkou (E85) upravené už z výroby, prípadne prestavbou na prianie majiteľa.
Podľa slov mechanika môže nekvalitné palivo priniesť aj nevýhodu v podobe zvýšenej spotrebe paliva. Menej kvalitné benzíny môžu mať nižší obsah energie - "výhrevnosť", a na dosiahnutie požadovaného výkonu zvýši riadiaca elektronika (alebo vodičova pravá noha) dávky paliva dopravované do spaľovacieho priestoru.
Šetriť na tankovanom palive sa teda nemusí vždy vyplácať a platí to najmä pre modernejšie motory, ktoré už "neprehryznú" hocičo.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni.
Autor: Jozef Lednický