BRATISLAVA. Subaru Impreza WRX STI končí. Japonská automobilka tvrdí, že sa špičkový športový variant od bežných verzií Imprezy líši tak výrazne, že by ani nemal niesť rovnaký názov. Marketingové oddelenie napokon rozhodlo, že vznikne nový model - Subaru WRX STI. Novinka aktuálne prichádza na náš trh, a to aj ako sedan.
Vylepšenia pre modelový rok 2011 Zmeny sa týkajú napríklad tvarov predného nárazníka. Po stránke aerodynamiky bol modifikovaný aj podvozok. Dominantným prvkom zadnej časti sedanu je veľký spoiler na veku batožinového priestoru. Ten ale nepatrí k štandardnej výbave a treba si zaň priplatiť 1290 eur. Spod zadného nárazníka trčia dve dvojité koncovky výfuku, medzi nimi sa nachádza difúzor.
Športové ambície auta cítiť aj vo vnútri. Najväčším ukazovateľom na prístrojovom paneli je otáčkomer, multifunkčný volant má hrubý veniec a anatomické predné sedadlá Recaro podržia telo aj pri rýchlejšom prejazde zákruty.
Norma Euro 5 mu neubrala z výkonu To najlepšie však nevidno. Konštruktéri prepracovali motor i podvozok. Prepĺňaný zážihový štvorvalec typu boxer má objem 2,5 litra a produkuje výkon 221 kW (300 k) pri 6000 ot./min a najvyšší krútiaci moment 407 Nm pri otáčkach 4000/min. Agregát spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou teraz plní emisnú normu Euro 5.
Subaru WRX STI sedan zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 255 km/h. Hatchback je nepatrne pomalší. Zvládne „len“ 250 km/h.
Vodič si vďaka systému Subaru Intelligent Drive (SI-Drive) môže vybrať z troch jazdných módov: Intelligent (dbá na čo najnižšiu spotrebu paliva), Sport (je ideálny pre toho, kto si chce užiť športové vlastnosti auta) a Sport Sharp (takmer pretekársky mód - najrýchlejšia odozva na zmenu polohy akcelerátora).
Nastavovať je možné aj medzinápravový diferenciál Prenos krútiaceho momentu prebieha na všetky štyri kolesá. Elektronicky riadený (aktívny) medzinápravový diferenciál pracuje v troch režimoch:
- AUTO - elektronika automaticky prispôsobuje rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi nápravy všetkým jazdným a cestným podmienkam. Základné rozdelenie sily je 41:59 (predná náprava : zadná náprava).
- AUTO+ - uzávierka diferenciálu sa aktivuje pre dosiahnutie najvyššej možnej trakcie, čo prináša výhody najmä na klzkom povrchu.
- AUTO- - uzávierka diferenciálu pôsobí minimálne, čo prospieva jazdnej dynamike na suchej ceste.
Okrem toho je možné manuálne nastaviť šesť stupňov medzinápravového diferenciálu.
Sedan s cenou od 45 990 eur Vďaka modifikácii podvozka svetlá výška auta klesla o 5 mm. Ten má aj vďaka vyššej tuhosti vodičovi sprostredkúvať maximálnu spätnú väzbu, údajne bez straty primeraného komfortu. Predná náprava využíva hliníkové priečne ramená a tlmiče Kayaba typu „upside down“. Zavesenie zadných kolies tvorí náprava s dvojitými priečnymi ramenami. Subaru WRX STI štandardne jazdí na kolesách s priemerom 18 palcov. Pneumatiky majú vpredu i vzadu rozmer 245/40.
Na palube sa nachádzajú aj elektronickí pomocníci, v podobe trakčnej kontroly a stabilizačného systému. Všetko s výnimkou ABS je možné úplne deaktivovať.
Subaru WRX STI sedan začnú na Slovensku oficiálne predávať v novembri tohto roku za 45 990 eur. Pripláca sa za už spomínaný veľký zadný spoiler (1290 eur) alebo za metalický lak (527 eur).
Autor: fg