Otvorenie obchvatu Svidníka už rok mešká. Zosunuli sa tam vrstvy násypov. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) je to dôsledok chýbajúceho podrobného geologického prieskumu. Vymenili preto šéfa stavby.
BRATISLAVA. Stavba "R4 Svidník-obchvat" mala byť daná do prevádzky koncom roka 2009, čo sa však neudialo. V máji toho istého roku sa na vozovke totiž objavili priečne a pozdĺžne trhliny a deformácie. Ako nás informoval hovorca NDS, Marcel Jánošík, bol konštatovaný zosuv vrstiev násypov. Preto je podľa neho stavba už rok v štádiu opravy.
Chýbajúci prieskum mohol upozorniť na nestabilné podložie stavby
V septembri 2010, ihneď po nástupe, sa nový manažment NDS zaoberal kritickou situáciou na stavbe a podľa Jánošíka bolo treba prijímať rozhodné a urgentné riešenia.
"Bolo zistené, že na stavbe nebol vykonaný podrobný geologický prieskum. Viaceré geofyzikálne a technicko-odborné posudky označili ako príčinu zosuvov nestabilné podložie a jeho nedostatočné odvodnenie. Manažment NDS navyše zistil, že neboli vykonané náležité opatrenia zo strany zhotoviteľa, aby sa tieto riziká eliminovali, a aby novootvorený úsek "R4 Svidník-obchvat" bol bezpečný pre motoristickú verejnosť," povedal Jánošík.
Vedenie NDS oslovilo viacerých odborníkov. "Na základe odborných posudkov, prezentácií a názorov univerzít a firiem zaoberajúcich sa geológiou a geofyzikálnymi posudzovaniami, je vedenie NDS presvedčené, že pochybenie na tejto stavbe nastalo na strane zhotoviteľa. Napriek tomu vedenie NDS, ako prevenciu pred zopakovaním sa hrozby tohto stavu, pristúpilo k personálnej výmene zodpovedných zamestnancov, dodal Jánošík.
Výmena vedenia stavby
Manažmentu NDS predstavil možnosti riešenia vzniknutých problémov na stavbe Ing. Štefan Ungrady. Podľa hovorcu diaľničnej spoločnosti je to človek, ktorý pozná stavbu a jej úskalia. "Vedenie NDS presvedčil o svojej kompetentnosti, na základe čoho sa manažment NDS rozhodol zveriť Ing. Ungradymu manažing Investičného odboru v Prešove," doplnil Jánošík. Zároveň dodal:
"Ing. Ungrady súčasne upozornil manažment NDS, že je v príbuzenskom vzťahu so súčasným ministrom dopravy. Na základe tohto zistenia vedenie NDS zvažovalo dôsledky svojho rozhodnutia. Keďže NDS potrebuje vyriešiť danú situáciu urgentne a odborne, rozhodlo sa dať Ing. Ungradymu svoju dôveru a nediskriminovať ho kvôli príbuzenskému vzťahu s vysokým štátnym úradníkom. Dňa 11.10.2010 s ním uzavrelo pracovnú zmluvu na dobu určitú so skúšobnou dobou tri mesiace, s tým, že ide o dočasný stav do vypísania riadneho výberového konania. Dočasným stavom je chápané ukončenie stavby R4 Svidník-obchvat."