SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Ako funguje airbag, je to alchýmia

Je látkový a vyzerá ako vankúš, na ktorom by ste najradšej zaspali. Pri stretnutí „tvárou v tvár" je to ale úplne iný pocit. Tento rok oslavuje airbag tridsať rokov a zachránil desaťtisíce životov.

(Zdroj: Mercedes-Benz)

Airbagy sú najspoľahlivejšou súčiastkou v aute. Keď je treba, musia fungovať, hovorí odborník na bezpečnosť Škoda Auto Petr Krásný. Tento rok oslavuje airbag tridsať rokov a zachránil desaťtisíce životov. Správne ale funguje len vtedy, ak ste pripútaní.

Je látkový a vyzerá ako vankúš, na ktorom by ste najradšej zaspali. Pri stretnutí „tvárou v tvár" je to ale úplne iný pocit. Keď vybuchne, je to poriadna rana a stáva sa, že ten, komu zachránil život, má zlomený nos alebo poriadny monokel.

Je to alchýmia

Jednou z hlavných funkcií airbagu je zabezpečiť, aby telo pri náraze neputovalo nekontrolovane po interiéri.

Airbag je pomerne zložitá súčiastka, na ktorej rozvinutie slúži pyrotechnická spúšť, ktorá prudko zahorí a vzniknuté plyny airbag vyrazia von.

„Je poskladaný zvláštnym spôsobom, sú tam dokonca švy, ktoré ho v určitej fáze brzdia a dávajú mu jasnú geometriu rozvinutia," popisuje pre idnes.cz Petr Krásný z tímu Výskum dopravnej bezpečnosti Škoda Auto.

„Švy popraskajú pri roztvorení a tak sa dosiahne dokonalý rovnomerný tvar."

Na airbag sa kladú veľmi tvrdé nároky, výrobcovia tiež podrobne testujú ich životnosť. Kontajnery s airbagmi sa ponárajú do horúceho soľného roztoku, zamrazujú sa, musia odolať UV žiareniu a tiež vlhkosti. Musia vydržať veľa rokov.

Airbag je skonštruovaný tak, aby nezranil ani ľudí, ktorí nosia okuliare.

"Predné airbagy majú veľký objem. Vo chvíli, keď má nastať stret s hlavou v pohybe, má airbag maximálne rozvinutie, je veľmi tvrdý a je v ňom veľký tlak," vysvetľuje Krásný."

Po stranách má ventilačné otvory, ich tvar a umiestnenie je alchýmia. Pri zrážke s hlavou dochádza k poklesu tlaku, pretože plyn týmito otvormi uniká a airbag vás pružne zadrží.

Hlavová stena naopak musí zostať čo najdlhšie nafúknutá, v prípade, že by sa začalo auto prevracať. Jeho úlohou je totiž následne zabrániť tomu, aby sa žiadna časť tela nedostala do rozbitých okien.

Keď vybuchne, nafukuje sa v zlomku sekundy veľmi veľký objem. Niektoré moderné autá dokonca kvôli tomu aj trochu pootvoria okná. Rázová vlna sa môže šíriť von a nepoškodí vám uši. Pri Audi dokonca namerali, že airbag, ktorý vypúšťa vzduch von z kabíny, sa nafúkne rýchlejšie.

Predné airbagy sa nafukujú pomalšie ako bočné. Vpredu je približne meter až meter a pol dlhá deformačná zóna, za to vaky po stranách sa musia nafúknuť čo najrýchlejšie. Na bokoch auta sú totiž deformačné zóny omnoho menšie.

Pripútajte sa

Petr Krásný vyzýva všetkých, aby sa pripútavali. „Systém počíta s tým, že ste pripútaní, je tak nastavený. Ak sa nepripútate, pri náraze sa telo pohybuje naďalej rýchlosťou idúceho auta. Vozidlo už stojí a telo pokračuje naproti roztvárajúcemu sa airbagu."

Airbag ráta s tým, že ste v správnej polohe, ale vy pristanete v airbagu, ktorý sa práve roztvára a to môže byť nebezpečné."

Tridsiatnik

Airbag začal ako prvý sériovo montovať do áut Mercedes pred tridsiatimi rokmi. Podľa údajov NHTSA (Americká národná agentúra pre bezpečnosť na diaľniciach) zachránili airbagy v Spojených štátoch viac ako 28 tisíc životov.

"V porovnaní s nepripútaným pasažierom v aute bez airbagu je štatistická pravdepodobnosť smrteľného zranenia pripútaného pasažiera v aute s airbagom o 61 percent nižšia," uvádza NHTSA.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 544
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 111
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 792
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 583
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 668
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 115
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 697
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


12 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  6. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 320
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 854
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 234
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 4 982
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 956
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 366
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 060
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu