Airbagy sú najspoľahlivejšou súčiastkou v aute. Keď je treba, musia fungovať, hovorí odborník na bezpečnosť Škoda Auto Petr Krásný. Tento rok oslavuje airbag tridsať rokov a zachránil desaťtisíce životov. Správne ale funguje len vtedy, ak ste pripútaní.
Je látkový a vyzerá ako vankúš, na ktorom by ste najradšej zaspali. Pri stretnutí „tvárou v tvár" je to ale úplne iný pocit. Keď vybuchne, je to poriadna rana a stáva sa, že ten, komu zachránil život, má zlomený nos alebo poriadny monokel.
Je to alchýmia Jednou z hlavných funkcií airbagu je zabezpečiť, aby telo pri náraze neputovalo nekontrolovane po interiéri.
Airbag je pomerne zložitá súčiastka, na ktorej rozvinutie slúži pyrotechnická spúšť, ktorá prudko zahorí a vzniknuté plyny airbag vyrazia von.
„Je poskladaný zvláštnym spôsobom, sú tam dokonca švy, ktoré ho v určitej fáze brzdia a dávajú mu jasnú geometriu rozvinutia," popisuje pre idnes.cz Petr Krásný z tímu Výskum dopravnej bezpečnosti Škoda Auto.
„Švy popraskajú pri roztvorení a tak sa dosiahne dokonalý rovnomerný tvar."
Na airbag sa kladú veľmi tvrdé nároky, výrobcovia tiež podrobne testujú ich životnosť. Kontajnery s airbagmi sa ponárajú do horúceho soľného roztoku, zamrazujú sa, musia odolať UV žiareniu a tiež vlhkosti. Musia vydržať veľa rokov.
Airbag je skonštruovaný tak, aby nezranil ani ľudí, ktorí nosia okuliare.
"Predné airbagy majú veľký objem. Vo chvíli, keď má nastať stret s hlavou v pohybe, má airbag maximálne rozvinutie, je veľmi tvrdý a je v ňom veľký tlak," vysvetľuje Krásný."
Po stranách má ventilačné otvory, ich tvar a umiestnenie je alchýmia. Pri zrážke s hlavou dochádza k poklesu tlaku, pretože plyn týmito otvormi uniká a airbag vás pružne zadrží.
Hlavová stena naopak musí zostať čo najdlhšie nafúknutá, v prípade, že by sa začalo auto prevracať. Jeho úlohou je totiž následne zabrániť tomu, aby sa žiadna časť tela nedostala do rozbitých okien.
Keď vybuchne, nafukuje sa v zlomku sekundy veľmi veľký objem. Niektoré moderné autá dokonca kvôli tomu aj trochu pootvoria okná. Rázová vlna sa môže šíriť von a nepoškodí vám uši. Pri Audi dokonca namerali, že airbag, ktorý vypúšťa vzduch von z kabíny, sa nafúkne rýchlejšie.
Predné airbagy sa nafukujú pomalšie ako bočné. Vpredu je približne meter až meter a pol dlhá deformačná zóna, za to vaky po stranách sa musia nafúknuť čo najrýchlejšie. Na bokoch auta sú totiž deformačné zóny omnoho menšie.
Pripútajte sa Petr Krásný vyzýva všetkých, aby sa pripútavali. „Systém počíta s tým, že ste pripútaní, je tak nastavený. Ak sa nepripútate, pri náraze sa telo pohybuje naďalej rýchlosťou idúceho auta. Vozidlo už stojí a telo pokračuje naproti roztvárajúcemu sa airbagu."
Airbag ráta s tým, že ste v správnej polohe, ale vy pristanete v airbagu, ktorý sa práve roztvára a to môže byť nebezpečné."
Tridsiatnik Airbag začal ako prvý sériovo montovať do áut Mercedes pred tridsiatimi rokmi. Podľa údajov NHTSA (Americká národná agentúra pre bezpečnosť na diaľniciach) zachránili airbagy v Spojených štátoch viac ako 28 tisíc životov.
"V porovnaní s nepripútaným pasažierom v aute bez airbagu je štatistická pravdepodobnosť smrteľného zranenia pripútaného pasažiera v aute s airbagom o 61 percent nižšia," uvádza NHTSA.
Autor: auto.idnes.cz