SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Nemecké automobilky stále radšej vyrábajú v USA

Časy, keď sa nemecké autá produkovali výhradne v Nemecku, sú dávno preč. Jednou z najobľúbenejších destinácií sa paradoxne stali Spojené štáty. Niektoré modely sa vyrábajú už iba tam.

MNÍCHOV.

Iróniou osudu sa stalo, že aj keď americký automobilový priemysel počas uplynulých desaťročí upadal, USA masívne priťahovali zahraničné automobilky. Japonci ukázali, že v Spojených štátoch sa dajú produkovať dobré a lacné autá, a Nemci ich napodobnili. BMW, Mercedes a čoskoro aj Volkswagen tu majú svoje vlastné závody.

"Veríme, že Amerika je to správne miesto na výrobu," uviedol šéf BMW Norbert Reithofer pri otvorení prístavby, ktorá rozširuje závod automobilky v Južnej Karolíne. BMW do rozšírenia investovalo 750 miliónov USD (532,33 milióna eur). "USA a predovšetkým Spartanburg sa stali našim druhým domovom." Bavorská automobilka totiž nepredáva nikde na svete toľko áut ako v Spojených štátoch.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Takmer všetky terénne autá BMW sa budú vyrábať v Spartanburgu. Závod aktuálne zamestnáva 7600 ľudí, takže svojou veľkosťou sa už teraz blíži ku kmeňovému mníchovskému závodu. Reithofer pochválil kvalifikáciu a motiváciu zamestnancov, podporu zo strany štátnych inštitúcií rovnako ako infraštruktúru. V blízkosti leží napríklad medzinárodné letisko Charlotte s priamym spojením do Mníchova alebo Frankfurtu nad Mohanom.

Reithofer však predovšetkým ocenil, že na juhovýchode Spojených štátov nemajú úspech odbory, ktorých skostnatený postoj mnohí experti považujú za jednu z príčin úpadku troch veľkých amerických automobiliek - General Motors, Ford a Chrysler. V Detroite, ktorý je tradičným regiónom amerických automobiliek, sa ani dnes nič neudeje bez súhlasu vplyvného odborového zväzu UAW.

Skryť Vypnúť reklamu

Nemeckí konkurenti BMW sa taktiež usadili na juhovýchode a okolo nich desiatky dodávateľov. Na americké pomery hneď vedľa v Tuscaloose v štáte Alabama má závod Mercedes, ktorý zamestnáva 3000 ľudí. Mercedes tu vyrába v Spojených štátoch obľúbené terénne autá modelových radov M a GL rovnako ako autá triedy R.

Volkswagen práve stavia v susednom štáte Tennessee v Chattanooge svoj prvý závod v USA. Od budúcej jari tu bude pracovať 2000 ľudí, ktorí budú vyrábať novú veľkú limuzínu určenú špeciálne pre severoamerický trh. Ide o jeden z prestížnych programov koncernu, ktorého ambicióznym cieľom je stať sa svetovou jednotkou. Doteraz bol predajným hitom v Spojených štátoch model Jetta, ktorý automobilka lacno vyrába v mexickom Puebla.

V Spojených štátoch sú mzdové náklady v porovnaní s Nemeckom nižšie, a to predovšetkým z dôvodu nižších odvodov. V čistom nedostávajú zamestnanci menej. Navyše, automobilky rozdelením produkcie po celom svete utlmujú vplyv výkyvov menových kurzov, predovšetkým medzi dolárom a eurom. Najdôležitejším faktorom je však zrejme to, že Američania oceňujú, keď sa autá vyrábajú u nich.

Skryť Vypnúť reklamu

Týmto spôsobom si amerických motoristov získali Japonci a neskôr Kórejčania. Toyota, Honda a ďalšie ázijské automobilky v súčasnosti predávajú v USA už takmer toľko áut ako traja veľkí americkí výrobcovia.

Informovala o tom agentúra DPA.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  4. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  10. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 482
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 056
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 808
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 506
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 361
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 156
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 735
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 102
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 469
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Plánovaný puč podľa Zelenského podporuje Moskva.


22 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov

Tak nejak sme čakali, že najviac roboty s Ficom budú mať dnes úplne iní ľudia.


Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


24 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  2. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  3. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  4. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  5. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  6. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  7. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  8. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 179
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 799
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 854
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 295
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 014
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 780
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu