SME
reklama

Nemecké automobilky stále radšej vyrábajú v USA

Časy, keď sa nemecké autá produkovali výhradne v Nemecku, sú dávno preč. Jednou z najobľúbenejších destinácií sa paradoxne stali Spojené štáty. Niektoré modely sa vyrábajú už iba tam.

MNÍCHOV.

Iróniou osudu sa stalo, že aj keď americký automobilový priemysel počas uplynulých desaťročí upadal, USA masívne priťahovali zahraničné automobilky. Japonci ukázali, že v Spojených štátoch sa dajú produkovať dobré a lacné autá, a Nemci ich napodobnili. BMW, Mercedes a čoskoro aj Volkswagen tu majú svoje vlastné závody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Veríme, že Amerika je to správne miesto na výrobu," uviedol šéf BMW Norbert Reithofer pri otvorení prístavby, ktorá rozširuje závod automobilky v Južnej Karolíne. BMW do rozšírenia investovalo 750 miliónov USD (532,33 milióna eur). "USA a predovšetkým Spartanburg sa stali našim druhým domovom." Bavorská automobilka totiž nepredáva nikde na svete toľko áut ako v Spojených štátoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takmer všetky terénne autá BMW sa budú vyrábať v Spartanburgu. Závod aktuálne zamestnáva 7600 ľudí, takže svojou veľkosťou sa už teraz blíži ku kmeňovému mníchovskému závodu. Reithofer pochválil kvalifikáciu a motiváciu zamestnancov, podporu zo strany štátnych inštitúcií rovnako ako infraštruktúru. V blízkosti leží napríklad medzinárodné letisko Charlotte s priamym spojením do Mníchova alebo Frankfurtu nad Mohanom.

Reithofer však predovšetkým ocenil, že na juhovýchode Spojených štátov nemajú úspech odbory, ktorých skostnatený postoj mnohí experti považujú za jednu z príčin úpadku troch veľkých amerických automobiliek - General Motors, Ford a Chrysler. V Detroite, ktorý je tradičným regiónom amerických automobiliek, sa ani dnes nič neudeje bez súhlasu vplyvného odborového zväzu UAW.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemeckí konkurenti BMW sa taktiež usadili na juhovýchode a okolo nich desiatky dodávateľov. Na americké pomery hneď vedľa v Tuscaloose v štáte Alabama má závod Mercedes, ktorý zamestnáva 3000 ľudí. Mercedes tu vyrába v Spojených štátoch obľúbené terénne autá modelových radov M a GL rovnako ako autá triedy R.

Volkswagen práve stavia v susednom štáte Tennessee v Chattanooge svoj prvý závod v USA. Od budúcej jari tu bude pracovať 2000 ľudí, ktorí budú vyrábať novú veľkú limuzínu určenú špeciálne pre severoamerický trh. Ide o jeden z prestížnych programov koncernu, ktorého ambicióznym cieľom je stať sa svetovou jednotkou. Doteraz bol predajným hitom v Spojených štátoch model Jetta, ktorý automobilka lacno vyrába v mexickom Puebla.

V Spojených štátoch sú mzdové náklady v porovnaní s Nemeckom nižšie, a to predovšetkým z dôvodu nižších odvodov. V čistom nedostávajú zamestnanci menej. Navyše, automobilky rozdelením produkcie po celom svete utlmujú vplyv výkyvov menových kurzov, predovšetkým medzi dolárom a eurom. Najdôležitejším faktorom je však zrejme to, že Američania oceňujú, keď sa autá vyrábajú u nich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Týmto spôsobom si amerických motoristov získali Japonci a neskôr Kórejčania. Toyota, Honda a ďalšie ázijské automobilky v súčasnosti predávajú v USA už takmer toľko áut ako traja veľkí americkí výrobcovia.

Informovala o tom agentúra DPA.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 266
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 665
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 015
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 684
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 530
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 037
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 274
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 862
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 482
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 383
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 152
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 989
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 853
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu