MNÍCHOV.
Iróniou osudu sa stalo, že aj keď americký automobilový priemysel počas uplynulých desaťročí upadal, USA masívne priťahovali zahraničné automobilky. Japonci ukázali, že v Spojených štátoch sa dajú produkovať dobré a lacné autá, a Nemci ich napodobnili. BMW, Mercedes a čoskoro aj Volkswagen tu majú svoje vlastné závody.
"Veríme, že Amerika je to správne miesto na výrobu," uviedol šéf BMW Norbert Reithofer pri otvorení prístavby, ktorá rozširuje závod automobilky v Južnej Karolíne. BMW do rozšírenia investovalo 750 miliónov USD (532,33 milióna eur). "USA a predovšetkým Spartanburg sa stali našim druhým domovom." Bavorská automobilka totiž nepredáva nikde na svete toľko áut ako v Spojených štátoch.
Takmer všetky terénne autá BMW sa budú vyrábať v Spartanburgu. Závod aktuálne zamestnáva 7600 ľudí, takže svojou veľkosťou sa už teraz blíži ku kmeňovému mníchovskému závodu. Reithofer pochválil kvalifikáciu a motiváciu zamestnancov, podporu zo strany štátnych inštitúcií rovnako ako infraštruktúru. V blízkosti leží napríklad medzinárodné letisko Charlotte s priamym spojením do Mníchova alebo Frankfurtu nad Mohanom.
Reithofer však predovšetkým ocenil, že na juhovýchode Spojených štátov nemajú úspech odbory, ktorých skostnatený postoj mnohí experti považujú za jednu z príčin úpadku troch veľkých amerických automobiliek - General Motors, Ford a Chrysler. V Detroite, ktorý je tradičným regiónom amerických automobiliek, sa ani dnes nič neudeje bez súhlasu vplyvného odborového zväzu UAW.
Nemeckí konkurenti BMW sa taktiež usadili na juhovýchode a okolo nich desiatky dodávateľov. Na americké pomery hneď vedľa v Tuscaloose v štáte Alabama má závod Mercedes, ktorý zamestnáva 3000 ľudí. Mercedes tu vyrába v Spojených štátoch obľúbené terénne autá modelových radov M a GL rovnako ako autá triedy R.
Volkswagen práve stavia v susednom štáte Tennessee v Chattanooge svoj prvý závod v USA. Od budúcej jari tu bude pracovať 2000 ľudí, ktorí budú vyrábať novú veľkú limuzínu určenú špeciálne pre severoamerický trh. Ide o jeden z prestížnych programov koncernu, ktorého ambicióznym cieľom je stať sa svetovou jednotkou. Doteraz bol predajným hitom v Spojených štátoch model Jetta, ktorý automobilka lacno vyrába v mexickom Puebla.
V Spojených štátoch sú mzdové náklady v porovnaní s Nemeckom nižšie, a to predovšetkým z dôvodu nižších odvodov. V čistom nedostávajú zamestnanci menej. Navyše, automobilky rozdelením produkcie po celom svete utlmujú vplyv výkyvov menových kurzov, predovšetkým medzi dolárom a eurom. Najdôležitejším faktorom je však zrejme to, že Američania oceňujú, keď sa autá vyrábajú u nich.
Týmto spôsobom si amerických motoristov získali Japonci a neskôr Kórejčania. Toyota, Honda a ďalšie ázijské automobilky v súčasnosti predávajú v USA už takmer toľko áut ako traja veľkí americkí výrobcovia.
Informovala o tom agentúra DPA.