Dopravné nehody sa stávajú denne. Niekedy si za to môžeme my, niekedy sú vinní tí druhí.
Jeden z vás sa nás spýtal, čo robiť, ak by vinník utiekol z miesta nehody. Ďalšia je zvedavá, prečo ju obvinili zo zapríčinenia nehody.
Nevšimol si, že do niekoho nabúral
Maťo: "Dnes ráno som videl otáčať sa jeden kamión dosť tesne okolo vozidiel čakajúcich na semafore. V súvislosti s tým by ma zaujímalo, čo by som mal ako vodič vozidla čakajúceho (napr. na červenej) robiť v prípade, ak ma kamión zachytí prívesom alebo koncom prívesa, poriadne poškriabe, ale kvôli váhe kamiónu a vzdialenosti šoféra si to ten nevšimne a bude pokračovať v jazde.
Stačí si len odpísať ŠPZ a udať ho ako utečenca z miesta nehody? Napadlo ma aj výrazné použitie klaksónu, no ten je, ak sa nemýlim na "odvrátenie bezprostredne sa blížiaceho nebezpečenstva".
Ďalšou možnosťou by bolo rozbehnúť sa za ním, niekde ho predbehnúť a odstaviť, ale také riešenie mi pripadá poriadne pritiahnuté za vlasy, navyše by sme obaja opustili miesto nehody. Čo je najlepšie robiť v takomto bizardnom prípade, keď si jeden z vodičov nevšimne, že spôsobil škodu?"
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Situácia, o akej nám napísal Maťo, vôbec nie je nereálna. Stávajú sa dokonca aj situácie, keď vodič, ktorý spôsobil nehodu, odíde z miesta činu, aj keď si je vedomý svojej viny.
§ 64, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Dopravná nehoda je udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej
a) sa usmrtí alebo zraní osoba,
b) sa poškodí cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie,
c) uniknú nebezpečné veci alebo
d) na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikne hmotná škoda zrejme prevyšujúca jedenapolnásobok väčšej škody podľa Trestného zákona.
(2) Za dopravnú nehodu sa považuje aj škodová udalosť podľa odseku 3, ak
a) nie je splnená niektorá z povinností podľa § 66 ods. 6,
b) je vodič zúčastneného vozidla pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky alebo
c) sa účastníci škodovej udalosti nedohodli na jej zavinení.
Ak by všetko nasvedčovalo tomu, že ide o dopravnú nehodu, bez zaváhania treba volať políciu. Ten, kto by z jej miesta odišiel prípadne by odišiel po pomoc no nevrátil by sa, hrozila by mu pokuta do 1300 eur a zákaz šoférovania až na 5 rokov.
V prípade, že sa pri zrážke nikto nezraní, nepoškodí sa cesta alebo je zrejmé, že škoda neprekročila hranicu 3 990 eur, nestala sa dopravná nehoda ale škodová udalosť. Vtedy, ak jeden z jej účastníkov odíde z miesta činu, je potrebné volať políciu, pretože potom už ide o dopravnú nehodu podľa zákona.
Nezabudnite si tiež, ak je to vo vašich možnostiach, zaznačiť evidenčné číslo vozidla, ktoré do vás narazilo. Pomôže to policajtom v pátraní.
Aj keby trúbenie na odídenca z miesta zrážky bolo povolené, nemuselo by pomôcť. No a ani zastavovanie iného vodiča vám neodporúčame. Ľahko by ste takého vodiča mohli ohroziť a takisto by vám to nemuselo pomôcť. Oprávnenie na zastavenie vozidla má najmä polícia.
Častý problém: ako prejsť križovatku doľava na plnú zelenú a bez nehody
Andrea: "Dobrý deň, mala som dopravnú nehodu na križovatke Solivarská-Východná v Prešove. Išla som od Solivarskej ulice a odbáčala som doľava na Východnú ulicu okolo Baumaxu, čo je aj hlavná cesta.
Na semafore mi zasvietila zelená a keďže som bola na hlavnej, tak som sa pohla. Auto oproti mi nedalo prednosť a buchli sme sa. Po príchode policajtov mi dali plnú vinu za nehodu, s čím doteraz nesúhlasím."
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. ...
Na základe popisu a náčrtu sa dá jednoznačne povedať, že polícia mala pravdu a nehodu spôsobila Andrea. Tá si totiž neuvedomila jedno zo základných pravidiel: "Pri riadení cestnej premávky dopravným zariadením sú svetelné signály nadradené dopravným značkám a ostatným dopravným zariadeniam."
Ak križovatku riadia funkčné semafory (neplatí pre semafory s blikajúcou žltou), potom nie je dôležité, ako dopravné značky upravujú prednosť. Takéto značky treba rešpektovať len vtedy, ak nejdú semafory. Ak semafory ukazujú červenú alebo zelenú, dopravné značky upravujúce prednosť ignorujte.
Andrea mala dať pri vjazde do križovatky na plné zelené svetlo prednosť vozidlám, ktoré prichádzali z opačného smeru. Vyhláška totiž prikazuje pri odbočovaní vľavo na plnú zelenú dodržať ustanovenia o odbočovaní. Ak by ste to nerešpektovali, ľahko sa vám môže stať to, čo Andrei a ešte vám bude hroziť zákaz šoférovania.
§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.