SARDÍNIA. Za týmto suchým konštatovaním je oveľa väčšie posolstvo, ako sa na prvé počutie zdá. Väčšina súčasných modelov Audi totiž športovejšie vyzerá než jazdí. V prípade nového päťdverového kupé Audi A7 sa dojmy z estetiky vyrovnajú zážitkom z jazdy. S naftovým trojlitrom je dokonca agilnejšie než Audi A5 Sportback.
Keď prídete na legendárny nemecký okruh Nordschleife, ktorý musí navštíviť minimálne raz za život každý, komu koluje v krvi aspoň trochu benzínu, Audi stretnete len sporadicky. Počas dvoch dní, ktoré som tam naposledy strávil som videl presne tri kúsky, z toho dva boli modely RS5.
Pritom na Nordschleife si nechodia zajazdiť len majitelia superšportov, hot-hatchov a iných vybláznených verzií odvodených od štandardných modelov. Stretnete tu aj klasické limuzíny, dokonca autá kategórie SUV a rodinné vany.
Prečo tam Audi chýba? Odpoveď by mohla znieť, pretože majitelia ich nepovažujú za športové autá do takej miery, aby sa im chcelo vyvetrať ich na okruhu, ktorý ani nie je okruhom v pravom slova zmysle. Skôr rozšírenou okresnou cestou s kvalitným povrchom a úžasne rôznorodým charakterom.
Ďalšia odpoveď by mohla znieť, že zákazníkom Audi stačí, ak ich auto športovo vyzerá. Nemusia sa o jeho schopnostiach presviedčať na okruhu, zvlášť keď takmer každé jedno auto so štyrmi kruhmi v znaku bolo počas vývoja testované práve na tejto trati. A mám aj tretiu odpoveď - medzi zákazníkmi Audi je menej nadšených vodičov, ktorí si autá tejto značky kupujú skôr pre ich silný imidž a perfektný dizajn.
Dizajn predáva
Podobne ako model A5 Sportback aj A7 je dizajnérskou variáciou, ktorej cieľom je posilniť imidž modelového radu A6 a zároveň nádhernou karosériou pritiahnuť do stajne Audi klientov, ktorí by inak auto tejto kategórie u štyroch kruhov nehľadali.
Inak povedané, jeho existencia stojí a padá na dizajne. V tomto prípade určite stojí, a to dosť pevne. Z ktorejkoľvek strany na neho hľadím, neviem od neho oči odtrhnúť. Hoci mnoho štylistických prvkov je podobných so súrodencami, naživo pôsobí najviac originálne spomedzi štvorice A4, A5, A7 a A8.
|
Pred vodičom ležia prvky a ovládače z modelov A8 a A6. Novinkou je exkluzívny jachtársky obklad z vrstveného dubového dreva. Jeho cena je 1371 €. |
Čakal som, že predná časť bude len ľahkou variáciou modelu A8, ale nie je tomu tak. Naživo uchváti najmä šírka a dĺžka prednej kapoty, ktorú ešte zvýrazňujú ostré hrany tiahnuce sa pozdĺž celej karosérie a začínajúce oblúkom na predných blatníkoch. Výrobca túto hranu nazval Tornado-line. Celkovo je A7 tiež nižšia než A8 (1420 mm versus 1460 mm), čo spôsobuje, že v spätnom zrkadle pripomína skôr superšport R8 než vlajkovú loď.
Najviac sa mi ale páči zadná časť kopírujúca štýl Aston Martin, s integrovaným „krídelkom", ktoré sa automaticky vysúva po prekročení rýchlosti 130 km/h. Keď budete chcieť zamachrovať v meste, nemusíte to na obchvate rozbehnúť na 130 km/h. Kedykoľvek si ho môžete vysunúť tlačidlom na stredovom paneli.
|
Efektný zadný spojler sa vysúva po prekročení rýchlosti 130 km/h. |
Najpraktickejšie luxusné kupé
Audi tvrdí, že tento model nemá vlastne konkurenciu, ale väčšina odbornej motoristickej verejnosti v ňom napriek tomu vidí jasnú odpoveď na Mercedes-Benz CLS a BMW GT radu 5. V jednom bode sa však radikálne odlišujú.
Tým je vyklápateľná zadná stena, ktorá robí z Audi A7 štýlové päťdverové kupé s najlepším prístupom a najlepšie využiteľnou prepravnou kapacitou batožinového priestoru v luxusnom segmente. Luxus, imidž a prakticky riešená zadná časť - to v prémiovom segmente tejto veľkosti ešte nebolo a práve tu vzniká priestor pre Audi A7.
Výrobcom udávaný objem 535 l musí uspokojiť aj skalných fanúšikov Superbu kombi. Jedinou negatívnou stránkou kufra je dlhý a relatívne plytký tvar. Napriek tomu si ale myslím, že tento model má na to, aby bol úspešnejší než klasický sedan A6. Aspoň na Slovensku, kde je imidž platným argumentom.
|
Volič automatickej prevodovky z A8, kritizovaný za nedostatočne presne vymedzené polohy tu nepoužili. |
Interiér vybavený všetkými príplatkovými prvkami ako nočné videnie, touchpad, internet na palube a on-line prepojenie navigácie s Google Maps sa luxusom vyrovná Audi A8. Prvý spomedzi modelov Audi má konečne head-up displej. Všetky verzie sú štandardne vybavené bi-xenónovými reflektormi s integrovanou funkciou svetiel do každého počasia.
Za príplatok 737 € si môžete doobjednať adaptívne svetlá, ktoré automaticky regulujú intenzitu svetelného lúča a na výber sú aj LED svetlá s extrémne nízkou spotrebou energie (2007 €). Každé svetlo pozostáva z troch diódových modulov, umiestnených v samostatných komorách.
Okrem nich takýto reflektor obsahuje spodný pás diód pre denné svietenie (celkovo je ich tam 18) a smerové svetlo s 11 diódami. Nechcem vedieť čo takýto reflektor stojí ako náhradný diel v prípade poškodenia prednej časti vozidla...
Vpredu nie je dôvod sťažovať sa na nedostatok priestoru. Zadní pasažieri si klesajúcu líniu strechy a celkovo nízku karosériu vyžerú už pri nastupovaní, kedy sa budú musieť zohýbať oveľa viac než pri usádzaní do A8. Vnútri to s miestom na hlavu nie je o nič lepšie. Aj preto A7 ostane prioritne autom pre majiteľa - vodiča, ktorý si ho maximálne užije.
Internet v aute
Táto téma nie je žiadna novinka, ale Audi A7 je prvým sériovým vozidlom, kde som sa s internetom na palube stretol prvýkrát v praxi. 5-vderové kupé sa tak ľahko premení na pojazdnú kanceláriu. Spolujazdec a zadní pasažieri môžu mať súčasne cez wifi pripojených až 8 zariadení - od laptopu až po iPhone či iPad. Jediné čo na to potrebujete je mobilný telefón s predplatenými dátami, prepojený s autom cez Bluetooth modul.
Jazdili SME... |
Prvou dobrou správou pre čakateľov na novú generáciu Audi A6, ktorej Audi A7 robí predskokana a zdieľa s ňou veľa spoločných komponentov, je ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 55:45 medzi prednú a zadnú nápravu. To znamená, že koncept s dlhým nosom a motorom ďaleko vpredu, vďaka ktorému si model A6 vyslúžil prezývku „nedotáčavý diaľničný tank" ide definitívne do dôchodku. Ďalšou je odľahčená karoséria. Väčšina povrchových dielov je z hliníka - predná kapota, zadné veko batožinového priestoru aj bočné dvere. Konštruktéri si evidentne dali záležať, aby hliníkové sekcie boli rovnomerne rozložené po celej karosérii. Z rovnakého materiálu sú aj predné a zadné deformačné zóny i závesy kolies, ktoré znižujú podiel neodpružených hmôt a ich negatívny vplyv na riadenie. V porovnaní s vozidlom vyrobeným tradičnými postupmi z ocele sa týmto spôsobom podarilo znížiť hmotnosť asi o 15%. Keď sa k tomu pripočítajú krátke previsy, široký rozchod kolies a celkovo prikrčený postoj karosérie, pripomínajúci pumu pripravenú na skok, už na pohľad musí byť každému jasné, že A7 jazdí podstatne lepšie než súčasný model A6. Nové päťdverové kupé je agilnejšie a v kombinácii s novým pohonom quattro (60% výkonu dáva dozadu) aj výrazne menej nedotáčavé. Vďaka prekalibrovanému elektrickému posilňovaču riadenie už nie je také ľahké ako vo vlajkovej lodi A8 a má veľký podiel na tom, že A7 je pre mňa jazdecky najatraktívnejšia a najlepšie ovládateľná luxusná limuzína z dielne štyroch kruhov. Vzduchové pruženie zabezpečuje uspokojivú kvalitu jazdy aj na 20-palcových kolesách. Mimochodom rozdiel medzi režimom Normal a Dynamic je tentoraz výrazný. Audi A7 sa dodáva so štyrmi motormi, ale slovenský importér ponúka len dva z nich. Samozrejme tie najvýkonnejšie - 3.0 TFSI 220 kW/300 k a 3.0 TDI 180 kW/245 k, oba štandardne kombinované so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S-Tronic. Prvýkrát som si v Audi lepšie zajazdil s naftovým než benzínovým šesťvalcom. Určite to bude aj tým, že v ostrých a úzkych zákrutách testovacej trasy sa naftový motor zbieral o niečo skôr než benzínový. Oveľa viac ale stojí za zmienku, že hmotnosť motora ma pri športovej jazde rušila podstatne menej než napríklad v Audi A5 Sportback. Nový odľahčený naftový trojliter navyše ostrejšie reaguje na stláčanie akcelerátora, no najviac pôsobivá je hladkosť s akou stúpa do otáčok a zrýchľuje. Aj zásluhou sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky S-tronic, ktorá je trpezlivejšia na zasahovanie do radenia v manuálnom móde a vodičovi dáva trochu viac priestoru než šesťstupňová prevodovka DSG. Brzdy pracujú výborne. Ani hodinová svižná jazda s 1825 kg vážiacim päťdverovým kupé ich nepotrápila natoľko, aby vykazovali znaky únavy z nadmerného preťaženia. |